Betulkah Doa Makan Yang Biasa Kita Baca Itu Tidak Sunnah


Assalam.. Bab makan merupakan suatu bab yang sentiasa menarik bagi mana2 makhluk hidup sekalipun di alam semesta ini. Kerana Allah sebagai Pencipta yang menjadikan makhluk2 Nya hidup dengan keperluan kepada makanan, kecuali para Malaikat.




Nikmat MakanMenariknya keperluan makhluk2 hidup Allah ini diciptakan dengan perlu kepada makanan tersebut disertai pula dengan rasa nikmat dalam pemakanan tersebut. Tidak seperti keperluan kepada oksigen atau cahaya, kita tak berapa 'merasai nikmat tersebut', tetapi keperluan kepada makanan sangat terasa nikmatnya ketika proses pemakanan tersebut berlaku.

Sehinggakan makhluk dari jenis manusia dan haiwan contohnya sanggup memilih makanan tertentu yang mungkin sukar diperolehi semata2 untuk menikmati makanan tersebut, walaupun nikmat itu hanya sekadar di antara lidah hingga tekak sahaja. Kemudian setelah makanan masuk kekerongkong hingga dalam perut, tidak terasa lagi nikmatnya, atau silap2 boleh jadi mudarat atau penyakit pula.. akhirnya keluar sebagai najis.

Namun apa yang membezakan kemuliaan kita sebagai makhluk dari jenis manusia berbanding makhluk lain seperti haiwan dan lain2 adalah, kita disarankan untuk mengingati Allah Pencipta kita dan Pencipta nikmat makanan tersebut, sebagai hamba (makhluk) yang diberi makan olehNya. Inilah topik hari ini perihal Doa Makan yang sepatutnya menjadi amalan kita (penulis khususnya) semua.


Doa Makan Yang Daif / MungkarSeperti yang diketahui doa makan yang biasa dibaca serta diajar oleh sekolah tadika kepada anak2 kecil kita yang biasa kita dengar seperti dibawah..

"Allahumma baariklana fiima razaqtana waqina 'azaabannar".

Doa ini kebanyakan kita sedia maklum ianya telah dibahaskan oleh ulama hadis (Muhadisin), statusnya adalah Daif Jiddan, daif (lemah) yang bersangatan, sangat2 lemah statusnya. Manakala Imam Bukhari menyatakan hadis ini Mungkar, iaitu buruk pada orang yang buruk hafalannya, banyak salah dan lalainya, nampak kefasikannya, serta bertentangan dengan hadis lain yang diriwayatkan oleh orang lebih dipercayai. Bukan buruk pada makna, kerana maknanya sudah baik, cuma buruk kepada si perawi.

Menurut Al Hafidz Ibnu Hajar al Asqalani, (gelaran Al Hafidz di hadapan nama diberi kepada mereka yang hafaz ratusan ribu hadis)..
"Yang benar, menurut Imam Bukhari hadits ini (doa di atas) sangat munkar".
[Imam Ibnu Hajar al Asqalani, Lisanul Mizan, 5/165]

Ada pon doa tersebut bukanlah suatu yang buruk, bahkan ianya mempunyai makna yang baik untuk dibaca dan diamalkan sebagai doa makan. Cuma harus diingat doa tersebut di atas BUKAN daripada Nabi SAW. Jangan kata itu doa dari (hadis) Nabi SAW. Selain dari itu, ianya boleh dibaca sebagai doa biasa sahaja. Jadi doa tersebut jelas bukan dari hadis Nabi SAW, tetapi boleh saja diamalkan sekiranya kita mahu, dan janganlah kita berbalah tentangnya, bila sudah tahu statusnya.


Doa Makan Yang Hasan (Status Hadis Yang Baik)Terdapat suatu doa makan dari hadis Nabi SAW yang Hassan (Statusnya Baik), diriwayatkan oleh At Tirmidzi, iaitu..

"Allahumma baarik lana fihi wa ath’imna khairan minhu"

Rasul SAW bersabda:

: مَنْ أَطْعَمَهُ اللَّهُ طَعَامًا فَلْيَقُلْ، اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ ، وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ: وَمَنْ سَقَاهُ اللَّهُ لَبَنًا فَلْيَقُلْاللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَزِدْنَا مِنْهُ
Barangsiapa yang diberi makan oleh Allah hendaklah ia mengucapkan,"Ya Allah, berkatilah kami (akan makanan ini) di dalamnya, dan berilah kami makan yang lebih baik darinya"
Dan barangsiapa yang Allah beri minum susu kepadanya hendaklah ia berkata (berdoa),"Ya Allah berkatilah kami (akan susu ini) padanya dan tambahkanlah kami darinya"
[Shahih At-Tirmidzi 3/158]

Syarah Doa Makan & Doa Minum Susu ini juga seperti yang disampaikan oleh Ustaz Dato Shamsuri Haji Ahmad di atas


Doa Makan Yang Sahih, "Sebutlah Nama Allah"1. Riwayat Umar bin Abi Salamah:Terdapat beberapa hadis yang menjelaskan akan bacaan (doa) ketika hendak makan, iaitu dengan hanya menyebut Nama Allah, "Bismillah".
عُمَرَ بْنَ أَبِي سَلَمَةَ، يَقُولُ : كُنْتُ غُلاَمًا فِي حَجْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَكَانَتْ يَدِي تَطِيشُ فِي الصَّحْفَةِ، فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا غُلاَمُ، سَمِّ اللَّهَ، وَكُلْ بِيَمِينِكَ، وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ»
Maksudnya: Daripada Umar bin Abi Salamah katanya:
Sewaktu aku kecil di bawah jagaan Rasulullah SAW tanganku sentiasa berlegar sekeliling talam (untuk mendapatkan makanan dan lauk). Rasulullah SAW berkata kepadaku: "Wahai anak, sebut nama Allah (baca bismillah), makan dengan tangan kananmu dan makanlah (ambillah makanan) yang hampir denganmu".

[Hadis riwayat al-Bukhari (Jilid. 5, hlm. 2056) dan Muslim (Jilid. 6, hlm. 109)

2. Riwayat A'isyah RA:

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهَاأَنَّ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَذْكُرْ اسْمَ اللّٰهِ تَعَالَى فَإِنْ نَسِيَ أَنْ يَذْكُرَ اسْمَ اللّٰهِ تَعَالَى فِي أَوَّلِهِ فَلْيَقُلْ: بِسْمِ اللّٰهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ.

Daripada Aisyah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Apabila salah seorang di antara kamu makan, maka hendaklah dia menyebutkan nama Allah SWT. Jika dia terlupa untuk menyebut nama Allah SWT pada awalnya, hendaklah dia mengucapkan:
بِسْمِ اللّٰهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ(Dengan nama Allah pada setiap permulaannya dan pengakhirannya)".

[Hadith riwayat Abu Dawud, No. Hadith : 3767, At-Tirmizi, No. Hadith : 1858, Abu 'Isa berkata : Hadith ini adalah hasan sahih]

3. Riwayat A'isyah RA:Daripada Aishah RA katanya,
"Rasulullah SAW menghadapi hidangan bersama 6 orang sahabat Baginda, tiba-tiba datang seorang Arab (badwi) lalu makan makanan tersebut dengan 2 kali suapan sahaja. Lalu Baginda bersabda, "Sekiranya orang itu membaca Bismillah sebelum ia makan nescaya makanan itu mencukupi untuk semua (ada keberkatannya pada makanan tersebut)".

[Hadith Riwayat At-Tirmizi, katanya hadith hasan sahih]

wallahua'lam..

.

Rujukan:
http://www.islam.gov.my/e-hadith/416-mengucapkan-bismillah-ketika-makan http://www.islam.gov.my/e-hadith/1357-tuntutan-membaca-bismillah-sebelum-makanhttp://rozaimiramle.blogspot.com/2013/04/status-hadis-berkaitan-doa-makan-yang.html


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mindloading.blogspot.com/2018/12/betulkah-doa-makan-yang-biasa-kita-baca.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lepas Baca Doa Makan Tiba Tiba Walyatalattof Cerita Apa Ni Ilmuan Agama Tegur Drama Sihir Dibuat Tanpa Semakan Syariah

Lepas Baca Doa Makan Tiba Tiba Walyatalattof Cerita Apa Ni Ilmuan Agama Tegur Drama Sihir Dibuat Tanpa Semakan Syariah

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 246 hits
The ReporterPembikinan sebuah filem atau drama bukan satu perkara yang mudah Banyak aspek yang perlu diteliti dari segi teknikal pelakon kostum lokasi dan sebagainya Olahan sebuah skrip juga perlu dikaji agar penonton dapat menerima mesej d...
Awesome Awas Makhluk Yang Biasa Kita Makan Tanpa Sedar

Awesome Awas Makhluk Yang Biasa Kita Makan Tanpa Sedar

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 113 hits
Mungkin kalau boleh tengok dengar mata kasar memang tak sanggup la untuk menelannya Makhluk ini telah di zoom hingga berpuluh puluh kali untuk memperlihatkan rupa yang sebenar Nak tahu mahkluk apa jom usha entri ni 1 Bakteria atau kutu debu...
Hiburan Bila Orang Hantar Makanan Baca Doa Dulu Risau Jadi Lagi Bella Zahir Pernah Disantau

Hiburan Bila Orang Hantar Makanan Baca Doa Dulu Risau Jadi Lagi Bella Zahir Pernah Disantau

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 186 hits
Pengacara berkongsi pengalaman apabila dia sebenarnya pernah menjadi mangsa santau daripada orang yang berniat khianat terhadap dirinya 6 bulan lalu Tak Boleh Makan Minum Tajul Dedah Abang Kena Santau Sejak Jadi ArtisAdvertisementBella memb...
Wajib Baca Bagi Yang Suka Makan Luar Inilah Ciri Ciri Kedai Ada Pelaris Yang Patut Dihindari

Wajib Baca Bagi Yang Suka Makan Luar Inilah Ciri Ciri Kedai Ada Pelaris Yang Patut Dihindari

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 208 hits
WAJIB BACA BAGI YANG SUKA MAKAN LUAR INILAH CIRI CIRI KEDAI ADA PELARIS YANG PATUT DIHINDARI Bagi Anda yang suka makan di luar rumah atau punya hobi wisata kuliner waspada dan telitilah memilih tempat makan karena bisa jadi makanan yang and...
Banyakkan Doa Di Waktu Sahur Bukan Sekadar Makan

Banyakkan Doa Di Waktu Sahur Bukan Sekadar Makan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 118 hits
Waktu sahur di penghujung sepertiga akhir malam adalah waktu mustajab doa Pada waktu itu Allah turun hampir kepada hamba hambaNya lalu menawarkan 3 perkara seperti yang disebutkan dalam hadis berikut Sabda Rasulullah Tuhan kami Tabaraka wa ...
Doa Sebelum Dan Selepas Makan

Doa Sebelum Dan Selepas Makan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 291 hits
Segala syukur kepada Allah swt yang telah melimpahkan nikmat kepada kita yang berupa makanan yang lazat lazat dan tubuh badan yang sihat Berdoalah sebelum kita menjamah sesuatu juadah makanan itu Doa Sebelum MakanHadis dari Amru bin al As s...
Bagaimana Sih Hukum Gambar Itu

Bagaimana Sih Hukum Gambar Itu

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 208 hits
Manusia yang paling keras siksanya di hari kiamat nanti yaitu orang orang yang menggambar Ali bin Abi Thalib radhiallahu anhu berkata kepada Abul Hayyaj Al Asadi Maukah aku mengutus mu dengan apa yang Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam...
Berjauhan Dengan Anak Doakanlah Selalu Ulang Baca Doa Sampai Hati Tenang

Berjauhan Dengan Anak Doakanlah Selalu Ulang Baca Doa Sampai Hati Tenang

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 215 hits
Tidak mudah bagi seorang ibu untuk berpisah dengan anaknya yang masih kecil Namun bagi melangkah ke alam dewasa dan mahu anak menjadi bijak dan kaya dengan ilmu ibu merelakan terpisah jauh walau masih kecil Namun teruskanlah berdoa untuk an...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Ultimate Guide To Ghibli Park

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru