Betul Tapi


"Ya Allah, tampakkanlah kepada kami yang benar itu sebuah kebenaran dan berikan rizki kepada kami untuk mengikutinya. Tampakkanlah kepada kami yang batil itu sebuah kebatilan dan berikan rizki kepada kami agar menjauhinya."
Cuba kita semak diri sendiri 1. Adakah kita jelas dan faham dengan apa yang benar2. Apakah kita jelas dan faham dengan apa yang batil3. Adakah kita memiliki kekuatan untuk mengamalkan apa yang benar?4. Adakdah kita memiliki kekuatan untuk meninggalkan amalan yang batil.
Sebagai latihan untuk empat soalan di atas, cuba kita jawapannya bagi senario di bawah. Adakah kita teguh berdiri di landasan yang benar, atau kita cuba selesakan diri di atas jalan yang salah?
"Saya tahu doktor tu doktor tipu; dia tak ada ijazah perubatan pun. Tapi saya pergi juga berubat dengan dia sebab dia orang yang baik. Ini usaha saya. Dah usaha, saya tawakal aje lah supaya dapat kesihatan yang baik"
"Saya tahu anak durian ni bukan benih Musang King yang ori. Tapi saya tanam juga sebab ia nampak cantik. Mudah-mudahan nanti buahnya rasa macam Musang King".
"Saya tahu telefon ni rupanya saja macam Samsung. Tapi dia bukan Samsung. Harganya 10 kali lebih murah dari Samsung sebenar. Saya beli sebab saya suka harganya. Harap-harap performance dia pun sebijik macam Samsung asli."
"Saya tahu bag tangan ni bukan Hermes yang asli. Walaupun harganya sama mahal dengan Hermes yang asli, saya tetap beli sebab susah sangat nak cari yang betul-betul asli. Kalau bawak ke party, harap-harap tak de sesiap yang akan perasan beg ni tak ori."
"Saya tahu rujukan yang saya guna ni rujukan daripada jurnal yang black listed. Tapi saya gunakan juga sebab inilah rujukan yang saya faham. Rujukan dari Lancet dan Nature tu payah benor saya nak fahamkan. Harap-harap examiner tak kecam saya masa viva nanti."
"Saya tahu amalan NLP tu berdasarkan pseudosains. Ia bukanlah dari bidang sains yang betul. Tapi saya amalkan juga sebab saya rasa NLP tu menarik. Saya yakin NLP ni tidak membawa sebarang keburukan."
"Saya tahu merokok tu berdosa. Tapi saya merokok juga sebab saya dah ketagih. Dah memang makanan aku."
"Saya tahu game PUBG ada unsur syirik. Tapi saya nak main juga, sebab saya nak habiskan semua level dalam game tu. Nanti saya istighfarlah"
Ada macam-macam alasan yang kita kemukakan untuk merasionalkan atau 'membenarkan' juga tindakan kita.========
"Tunjukilah kami jalan yang lurus. iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat." (1: 6-7)


Setiap kali kita solat kita baca doa ini. Moga Allah swt makbulkannya supaya akidah, muamalah, dan perhubungan kita sesama manusia berada di landasan yang benar.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pakalang.blogspot.com/2020/06/betul-tapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Betul Betul Bukan Cobaan Bukan Satu Tapi Dua

Ini Betul Betul Bukan Cobaan Bukan Satu Tapi Dua

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 348 hits
NOTA KEPADA PENGARANGEditor Ketua Editor Tuan PuanJEMPUTAN SIDANG MEDIA KHAS YB DATO SERI MOHD REDZUAN MD YUSOF MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI Dimaklumkan bahawa YB Dato Seri Mohd Redzuan Md Yusof akan mengadakan sidang media khas di ke...
Jom Masak Kueh Teow Goreng Paling Simple Tapi Sedap

Jom Masak Kueh Teow Goreng Paling Simple Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 1090 hits
JOM MASAK KUEH TEOW GORENG PALING SIMPLE TAPI SEDAP Ada peminat kueh teow tak Jujur cikla jarang sangat masak kueh teow ni tapi sebab semalam cikla ada beli sikit tengok anak anak berebut makan So hari ni mak mereka masakkan Puas sikit maka...
Saat Lafaz Aku Terima Nikahnya Bukan Nak Hidup Senang Je Tapi Kongsi Susah Bersama

Saat Lafaz Aku Terima Nikahnya Bukan Nak Hidup Senang Je Tapi Kongsi Susah Bersama

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 304 hits
Apabila berkahwin ketika itu kita sudah bersedia untuk menjalani kehidupan bersama pasangan yang disayangi Dalam kesenangan mahupun susah Setiap perkahwinan pasti akan ada dugaannya Adakah kita bersedia Di dalam penulisan yang penuh pengaja...
Nampak Macam Sama Tapi Rupanya Rasa Lain Lain Tip Pilih Pes Tom Yam Paling Sedap Pekat

Nampak Macam Sama Tapi Rupanya Rasa Lain Lain Tip Pilih Pes Tom Yam Paling Sedap Pekat

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 701 hits
Kita mungkin sudah sering melihat pes tom yam yang di jual di kedai namun hati hati kerana bukan semua pes tom yam Thai yang dijual sama rasa dan enaknya Anda harus kenal pasti pes tom yam yang mana satu paling sedap dan kuahnya pekat tanpa...
Gaji Rm1 500 Tapi Mampu Beli Rumah Kereta Kahwin Dan Simpanan Rm33k Ikut Sahaja Tips Lelaki Ini

Gaji Rm1 500 Tapi Mampu Beli Rumah Kereta Kahwin Dan Simpanan Rm33k Ikut Sahaja Tips Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 534 hits
Sekadar Gambar HiasanBujang gaji RM 1500 bln blh beli 3 buah rmh kereta kahwin saving RM33k Tiada apa yg mustahil kalau kita berusaha Idea ini datang dari sahabat sy Penulis asal Hamba TuhanSaya bagi Contoh seorang yang baru bekerja dengan ...
Proton Bermasalah Tapi Pemegang Saham Eon Untung Siapa

Proton Bermasalah Tapi Pemegang Saham Eon Untung Siapa

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 360 hits
Sikit Tazkirah Ekonomi PROTON Menghadapi Masalah Tetapi Pemegang Saham EON Telah Mengaut Keuntungan Lama Dahulu Mahathir Memang Hebat Kisah Proton telah mencengkam Malaysia baru baru ini tetapi yang mendapat faedah dan keuntungan sebenar da...
Ppbmahathir Vs Ppbmuhyiddin Parti Kecik Jer Pun Tapi Dia Punya Onar

Ppbmahathir Vs Ppbmuhyiddin Parti Kecik Jer Pun Tapi Dia Punya Onar

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 255 hits
PPBM Bahagian Simpang Renggam menolak pelantikan yang dibuat oleh presiden parti itu Muhyiddin Yassin yang mengangkat timbalan ketua A zman Mohd Umar sebagai pemangku ketua bahagian tersebut Kenyataan bersama yang dipersetujui oleh naib ket...
Pinggan Viral Nampak Cantik Tapi Bahaya Kanak Kanak Ibu Hamil Elak Guna Pinggan Ni

Pinggan Viral Nampak Cantik Tapi Bahaya Kanak Kanak Ibu Hamil Elak Guna Pinggan Ni

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 496 hits
Pinggan viral cantik dan bercorak abstrak sememangnya menjadi trend semasa bagi semua ibu ibu kini Dengan rekaan coraknya yang cantik abstrak sekata malah penggunaan warna yang cantik seperti hitam putih juga biru seakan menjadi satu tarika...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats