Betul Ke Mata Tumbuh Ketumbit Sebab Suka Mengintai Ini Jawapannya


Untuk pengetahuan anda, hordeolum interna biasanya akan muncul pada kelopak mata atas sementara hordeolum eksterna akan muncul pada pangkal bulu mata sama ada pada kelopak mata atas atau bawah.
Sebenarnya adalah agak sukar untuk kita semua membezakannya kerana kesemuanya kelihatan sama sahaja. Maka sila dapatkan bantuan dan rawatan daripada doktor sekiranya anda perasan mata telah terjangkiti kondisi ini.
Apa punca ketumbit?
Seperti mana yang kita semua telah baca di atas tadi, kondisi ini berpunca daripada bakteria Staphylococcus aureus.Ia akan menjangkiti bahagian kelenjar minyak yang terdapat di dalam kelopak mata atau folikel rambut bulu mata.
Untuk pengetahuan anda, bakteria ini boleh datang daripada sebarang perkara atau perbuatan yang menyentuh atau menggosok mata seperti jari, tangan atau alat solek.
Anda mungkin cenderung untuk dapat lebih banyak ketumbit semasa musim alahan apabila mata menjadi gatal. Selain itu, anda juga mungkin akan lebih cenderung untuk mendapatkannya jika anda menghidapi blepharitis – sejenis keradangan di sekeliling tepi kelopak mata.
Chalazion
Dalam pada itu, kalian juga harus tahu bahawa ada penyebab kondisi ini yang bukan disebabkan oleh bakteria iaitu chalazion. Untuk pengetahuan anda, ia adalah satu kondisi di mana berlaku penyumbatan pada kelenjar kelopak mata tanpa adanya jangkitan bakteria.
Penyumbatan tersebut seterusnya akan menyebabkan isi kelenjar terkumpul dan menggalakkan terjadinya keradangan pada kelopak mata.Kesannya, akan muncul benjolan yang hampir mirip dengan hordeolum.
Benarkah stres juga boleh jadi punca ketumbit?
Baiklah, sekarang kita sudah tahu bahawa kondisi ini boleh terjadi akibat jangkitan bakteria serta penyumbatan kelenjar kelopak mata. Kini kita berbalik pula kepada persoalan utama artikel ini iaitu benarkah stres juga boleh jadi punca ketumbit?
Sehingga kini, masih belum terdapat sebarang bukti saintifik yang dapat menghubungkan perkaitan di antara stres dan ketumbit. Pun begitu, anda mungkin tidak perlu berasa hairan jika selalu terkena kondisi ini ekoran stres yang dihidapi kerana mungkin ada benarnya.
Menurut segelintir ahli oftalmologi (pakar mata), stres dan juga tidur yang tidak mencukupi serta berkualiti boleh meningkatkan risikonya.
Antara penjelasan yang diberikan mereka adalah stres boleh melemahkan sistem imun dalam tubuh badan manusia menjadikan kita semua lebih mudah terkena jangkitan.
Menurut sebuah kajian pada tahun 2017, hormon stres seperti norepinephrine boleh bertukar kepada 3,4-dihydroxymandelic acid (DHMA) lantas mengakibatkan bakteria lebih mudah menjangkiti tubuh badan.
Dalam pada itu, stres juga akan mengakibatkan anda kurang tidur sekali gus melemahkan imuniti tubuh badan serta menjejaskan sel darah merah yang berfungsi untuk melawan jangkitan pada tubuh badan.
Stres juga akan membuat tubuh badan kalian penat dan letih sekali gus cenderung mengabaikan tahap kebersihan serta kesihatan tubuh badan termasuklah mata.
Jadi jawapan mudahnya adalah ya, stres mungkin boleh menjadi salah satu punca ketumbit.
Bagaimana merawat kondisi ini?
Usah khuatir kerana dalam kebanyakan kes, ketumbit akan hilang sendiri dan tidak memerlukan sebarang rawatan lanjutan.
Pun begitu, sila pastikan mata anda diperiksa jika ia tidak pulih dalam masa beberapa hari, tumbuh dengan cepat, mula keluar darah atau menjejaskan penglihatan anda.
Ini mungkin petanda jangkitan itu sudah merebak dengan lebih teruk!
Selain itu, anda juga dinasihatkan untuk mengamalkan tip-tip di bawah ini:
Jangan sesekali cuba untuk memecahkannya Tuam dengan tuala yang suam Urut dengan cermat dan perlahan Elak daripada menggunakan alat kosmetik Elak daripada menggunakan kanta lekap Akhir kata, ketumbit mungkin tidak berbahaya namun anda masih perlu berwaspada dengannya, ya?
 
Sumber: hellodoktor 
The post Betul Ke Mata Tumbuh Ketumbit Sebab Suka Mengintai? Ini Jawapannya appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/betul-ke-mata-tumbuh-ketumbit-sebab-suka-mengintai-ini-jawapannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketumbit Pada Mata

Ketumbit Pada Mata

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 257 hits
KETUMBIT PADA MATA Ketumbit adalah benjolan kecil dan menyakitkan yang muncul di dalam atau luar kelopak mata Ia mungkin kelihatan seperti jerawat di pangkal bulu mata anda Pembentukannya di bawah kelopak mata mungkin kurang disedari pada m...
Punca Ketumbit Terjadi Bukan Sebab Mengintai Ye Mungkin Sebab Stress

Punca Ketumbit Terjadi Bukan Sebab Mengintai Ye Mungkin Sebab Stress

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 286 hits
Ketumbit Terjadi Sebab Mengintai Ke Inilah selalu aku dengar tapi tak pernah google pulak sebab musabab sebenar Haha So harini dah tahu dan haruslah aku share sekali Biar tak terus percaya dengan kepercayaan lama tu Hehee Asal muncul ketumb...
Hamzah Zainuddin Anwar Dapat Sokongan Majoriti Hanya Cerita Rekaan Semata Mata

Hamzah Zainuddin Anwar Dapat Sokongan Majoriti Hanya Cerita Rekaan Semata Mata

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 311 hits
KUALA LUMPUR Parti Pribumi Bersatu Malaysia mengesahkan semua ahli Parlimen mereka kekal menyokong Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk terus menerajui negara Setiausaha Agung Bersatu Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata ahli Parli...
Bubarkan Pengunjuk Rasa Polisi Tembakan Gas Air Mata

Bubarkan Pengunjuk Rasa Polisi Tembakan Gas Air Mata

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 164 hits
Bubarkan Pengunjuk Rasa Polisi Tembakan Gas Air Mata Petugas Brimob POLRI menembakkan gas air mata untuk membubarkan massa yang menolak Omnibus Law UU Cipta Kerja usai terjadi lemparan batu di Jalan MH Thamrin
Pasangan Mata Wang Eur Usd Apakah Yang Akan Menghentikan Pertumbuhan Euro

Pasangan Mata Wang Eur Usd Apakah Yang Akan Menghentikan Pertumbuhan Euro

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 221 hits
Kebanyakkan pakar dan pelaku pasaran bimbang tentang pertumbuhan kadar mata wang Eropah Pakar dari bank terkemuka percaya bahawa mata wang ini perlu dikekalkan dalam had tertentu dan menawarkan penyelesaian yang diuji masa untuk menyelesaik...
Cara Hilangkan Calar Pada Cermin Mata

Cara Hilangkan Calar Pada Cermin Mata

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 604 hits
Cara Hilangkan Calar pada Cermin Mata Pedih rasa nak beli cermin mata baru bila cermin mata lama habis calar balar Kan senang kalau ada cara nak hilangkan calar pada cermin mata Jangang risau ada cara penyelesaiannya Umi kalau dah sekali se...
Tiga Beradik Yatim Sekelip Mata Angkara Orang Lain Anak Hilang Kasih Ayah

Tiga Beradik Yatim Sekelip Mata Angkara Orang Lain Anak Hilang Kasih Ayah

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 658 hits
Tiga anak yang masih kecil dan belum mengerti apa apa kini hilang kasih seorang ayah akibat kecuaian orang lain Kemalangan yang cukup tragik itu yang berlaku berdekatan Plaza Pelangi Johor Bahru sungguh tak disangka Menerusi laporan Kosmo O...
Semua Mata Tertumpu Pada Anwar Istana Negara Hari Ini

Semua Mata Tertumpu Pada Anwar Istana Negara Hari Ini

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 286 hits
Hari ini semua perhatian tertumpu ke arah presiden PKR Anwar Ibrahim yang dijadualkan menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah ketika spekulasi perubahan kerajaan sekali lagi kian mengencang Menjawab persoalan me...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist