Betul Ke Boleh Bertemu Dengan Kucing Peliharaan Di Syurga Ini Penjelasan Mufti


Kebanyakkan orang pastinya mempunyai haiwan peliharan di rumah. Ada yang menjadikan ia sebagai hobi dan ada juga yang memilih untuk memelihara haiwan berkenaan sebagai teman tatkala sunyi. Terdapat pelbagai jenis haiwan yang boleh dibela namun selalunya ramai yang akan membela kucing.
Sesiapa sahaja pasti ‘tertawan’ melihat keletah haiwan tersebut, gelagatnya yang manja menjadi salah satu sebab utama mengapa ia sering dijadikan ‘sahabat’. Malah ada kajian yang menyatakan bahawa apabila seseorang membela kucing, mereka akan menjadi hidup yang lebih positif (ceria) dan kurang stress.
Gambar Hiasan Pencinta kucing semestinya tahu betapa pentingnya ‘kehadiran’ seeokor kucing dalam hidup mereka. Bahkan ada sesetengah individu yang meratapi saat kematian kucing mereka. Bak kata orang, hanya mereka yang pernah mengalaminya akan memahami.
Namun, persoalan mula timbul apabila ada yang bertanya,
Bolehkah saya bertemu semula dengan kucing peliharaan kesayangan saya yang telah meninggal dunia di akhirat nanti ? Oleh itu kami memetik semula penjelasan terkini (2019) yang telah diberikan oleh Mufti Wilayah Persekutan untuk menjawab segala persoalan dan menghuraikan segala kekeliruan.
Jawapan:
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Sebagai umat Islam kita dituntut untuk melakukan kebaikan kepada kesemua makhluk. Ia merangkumi berbuat baik kepada manusia sama ada orang Islam atau bukan Islam, demikian juga kita dituntut untuk berbuat baik kepada haiwan. Ini seperti yang diriwayatkan oleh Syaddad bin Aus R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan kepada setiap sesuatu.” Riwayat Muslim (1955)
Hadis ini jelas dalam menyatakan kewajiban berlaku ihsan kepada setiap makhluk. Kata Syeikh Abd al-Rahman bin Nasir al-Sa’di :
“Maka termasuklah antaranya berbuat ihsan kepada kesemua kategori manusia, dan juga kepada haiwan-haiwan. Sehinggakan pada saat ingin menyembelih haiwan juga dituntut (untuk berlaku ihsan)’’.  Rujuk Bahjah Qulub Al-Abrar, Al-Sa’di (1/127).
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan, berkenaan bolehkah seseorang itu bertemu dengan haiwan peliharaannya yang disayangi di akhirat kelak. Berikut kami kongsikan sebuah riwayat daripada Abu Hurairah R.A bahawa beliau berkata:
Maksudnya:
Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan makhluk kesemuanya (pada hari akhirat kelak). (Iaitu) setiap haiwan, burung-burung, dan juga manusia. Lalu Allah berkata kepada haiwan-haiwan dan juga burung: ‘’Jadilah kamu tanah’’. Lihat Tafsir Al-Thabari (24/181)
Ini menunjukkan, keadaan haiwan di akhirat kelak tidaklah sama dengan keadaan umat manusia. Dari sudut amalan mereka tidak akan dihitung pada kebaikan dan keburukannya, begitu juga mereka tidak dimasukkan ke dalam syurga-syurga Allah seperti golongan manusia yang bertakwa. Sebaliknya, kesemua haiwan akan menjadi debu tanah pada hari akhirat kelak.
Gambar Hiasan Kesimpulan Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa setiap manusia itu lebih utama untuk berusaha dalam memastikan dirinya ditempatkan oleh Allah S.W.T ke dalam syurga melalui amalan soleh di dunia. Seperti yang diketahui, menjaga kebajikan haiwan-haiwan peliharaan adalah termasuk dalam amalan soleh yang boleh membawa seseorang menuju ke syurga.
Justeru, saat seseorang itu berada di syurga kelak sudah pastilah segala kehendak dan kemahuannya akan dituruti sebagai ganjaran dari Allah S.W.T buat dirinya. Inilah yang Allah S.W.T firmankan dengan kata-Nya:
Maksudnya:
“Di dalamnya (syurga) terdapat perkara-perkara yang menjadi syahwat (kehendak) kepada jiwa dan juga perkara-perkara yang melazatkan pemandangan mata.” Surah Al-Zukhruf (71)
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/06/15/betul-ke-boleh-bertemu-dengan-kucing-peliharaan-di-syurga-ini-penjelasan-mufti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Ke Gabungkan Puasa Enam Dengan Puasa Ganti Ini Penjelasan Mufti Wilayah

Boleh Ke Gabungkan Puasa Enam Dengan Puasa Ganti Ini Penjelasan Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 324 hits
Ingat nak buat puasa enamlah tahun ni Tapi aku confusedlah sama ada nak kena ganti puasa dulu atau boleh buat puasa enam dulu Kalau gabungkan sekali boleh tak Hampir setiap tahun tentu ada yang menimbulkan persoalan ini kan terutamanya kaum...
Betul Ke Copywriting Boleh Jadi Dalam Bentuk Website

Betul Ke Copywriting Boleh Jadi Dalam Bentuk Website

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 407 hits
Eh ingat copywriting ni tulis tulis dan ada dalam video je ke Haa ni saya nak kongsi dengan korang macam mana nak buat copywriting ni dalam bentuk website bagi yang ada website sahaja Korang jangan salah faham lah pulak bukan nak suruh tuli...
Tahu Tak Pesakit Kritikal Boleh Tuntut Rm8 000 Dari Kerajaan Betul Ke Ni

Tahu Tak Pesakit Kritikal Boleh Tuntut Rm8 000 Dari Kerajaan Betul Ke Ni

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 437 hits
Mungkin masih ramai yang tidak tahu mengenai mySalam yang merupakan salah satu inisiatif yang berkaitan dengan skim perlindungan kesihatan Ia bertujuan untuk menyediakan perlindungan kesihatan takaful percuma kepada individu B40 Terutamanya...
Mufti Negeri Sembilan Haziq Aziz Boleh Di Hukum Di Sisi Islam

Mufti Negeri Sembilan Haziq Aziz Boleh Di Hukum Di Sisi Islam

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 232 hits
SEREMBAN Berdasarkan hukum Islam Ketua Angkatan Muda Keadilan Santubong Haziq Abdullah Abdul Aziz sudah boleh dikenakan hukuman susulan pengakuannya terlibat dalam perlakuan seks sejenis Mufti Negeri Sembilan Datuk Mohd Yusof Ahmad berkata ...
Terpaksa Hantar Mak Ayah Ke Rumah Orang Tua Apa Hukumnya Ini Penjelasan Mufti

Terpaksa Hantar Mak Ayah Ke Rumah Orang Tua Apa Hukumnya Ini Penjelasan Mufti

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 227 hits
Seorang ibu dan bapa mampu menjaga ramai anak anak namun anak anak belum tentu mampu menjaga seorang ibu atau bapa Ungkapan ini sering digunakan bagi memperingati anak anak agar membalas jasa ibu bapa dengan menjaga dan memanjakan mereka se...
Kentang Mcd Boleh Rawat Kepala Botak Betul Ke Ni

Kentang Mcd Boleh Rawat Kepala Botak Betul Ke Ni

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 452 hits
Para saintis Jepun mungkin telah menemukan ubat untuk merawat masalah botak dengan menggunakan bahan kimia yang digunakan untk membuat kentang goreng McD Pasukan penyelidik sel stem dari Universiti Kebangsaan Yokohama menggunakan kaedah mud...
Kucing Guna Kaki Palsu Buat Pertama Kali Boleh Buat Korang Tersentuh Hati

Kucing Guna Kaki Palsu Buat Pertama Kali Boleh Buat Korang Tersentuh Hati

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 329 hits
Kucing comel berbulu oreng ini terpaksa melalui detik detik hitam dalam hidupnya apabila kehilangan keempa empat kaki akibat cuaca sejuk melampau serendah 40 darjah celcius Januari lepas di Rusia Ryzhik ketika ditemui oleh penyelamatnya ber...
Betul Ke Diet Pisang Boleh Kurus

Betul Ke Diet Pisang Boleh Kurus

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 244 hits
Betul ke diet pisang dapat kuruskan badan Untuk artikel kali ini aku nak berkongsi dengan korang semua mengenai diet pisang Sejujurnya aku belum pernah tahu tentang diet pisang sebelum ini Asalnya aku mencari maklumat berkaitan dengan kebai...
Haziq Boleh Dihukum Sebat Mufti N 9

Haziq Boleh Dihukum Sebat Mufti N 9

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 355 hits
Haziq boleh dihukum sebat Haziq Abdullah Abdul Aziz SEREMBAN Individu yang mengaku dengan rela hati melakukan dosa termasuk berzina sudah boleh dijatuhkan hukuman mengikut undang undang Syariah Mufti Negeri Sembilan Datuk Mohd Yusof Ahmad b...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte