Besar Potensi Anak Sulung Ini Fakta Yang Mungkin Banyak Mak Ayah Tak Tahu


Sesungguhnya anak sulung ada keistimewaan tersendiri. Merekalah yang mengajar kita untuk menjadi ibu ayah serta mengajar kita erti kesabaran. Selain itu, kehadiran mereka mendidik ibu ayah untuk lebih matang dan bertanggung jawab.

Seperti yang dikongsikan oleh Dr Taufiq Razif melalui penulisannya, terdapat beberapa fakta tentang anak sulung yang tidak ramai tahu.
Ikuti perkongsian ini.
Fakta Mengejutkan Tentang Anak Sulung Yang Tak Ramai Tahu + Anak Sulung mempunyai IQ yang lebih tinggi
Kajian daripada University of Edinburgh mendapati anak pertama (first-born children) mempunyai IQ yang lebih tinggi
Ini kerana anak sulung mendapat perhatian ibubapa (quality parental attention) yang lebih berkualiti dibandingkan adik beradiknya semasa masih kecil
+ Anak Sulung lebih cenderung untuk jadi CEO syarikat
Kajian yang diterbitkan oleh IZA Institute of Labor Economics mendapati anak sulung lelaki 24% lebih cenderung menjawat jawatan CEO daripada anak nombor dua dan 28% lebih cenderung untuk menjawat jawatan CEO berbanding anak nombor dua.
Sumber foto: www.freepik.com + Anak Sulung lebih penakut
Ada satu kajian yang dibuat pada tahun 1968 mendapati anak sulung ni lebih cenderung untuk tak terlibat dengan sukan berbahaya disebabkan takut dengan kecederaan fizikal.
Walau apa pun kajian tentang anak sulung, yang jelas perangai dan kelakuan anak sulung akan menjadi ‘references’ atau tempat rujuk adik beradiknya yang lain.
Semua mata akan tertumpu padanya. Adik beradik akan tengok perangai anak pertama. Jiran jiran pun suka tengok perangai anak yang pertama. Mak ayah pun akan letak harapan yang lebih tinggi (higher expectations) pada anak pertama ni.
Jadi, tak mudah juga sebenarnya menjadi anak yang pertama ni sebab segunung tanggungjawab dan harapan orang di sekeliling yang terpaksa digalas di bahunya.
Cuma kita kena ingat, walau anak nombor berapa pun kita, kasih dan cinta kita pada mak ayah yang melahirkan kita tetap kena jadi yang pertama selepas Allah dan RasulNya.
Baca Juga:
Tak Sangka Boleh Ajar Anak Guna Mainan Rosak, Speech Therapist Ini Kongsi Caranya
Dah Besar Dia Tak Peluk Cium Dah. Ayah Ni Kongsi Cara Buat Anak Rasa ‘Dekat’ Dengan Kita!
Susah Fokus & Dengar Arahan, Ibu Ini Kongsi Efek Tonton Kartun Jenis ‘Fast-Paced’
Selain itu, anak sulung juga mempunyai kriteria seperti berikut:
KAYA KASIH SAYANG
Selalulah berbicara pada mereka. Katakan betapa anda sayangkan si sulung. Semakin mereka meningkat besar, mereka akan banyak buat perangai pelik untuk mendapatkan perhatian anda. Jika ibu dan ayah tidak lokek berkongsi perasaan sayang dan sering memberitahu mereka tentangnya, anak sulung akan membesar menjadi anak yang penyayang dan kaya dengan rasa cinta.
Bukan itu sahaja, mereka akan menjadi anak yang penuh dengan rasa hormat terhadap kedua orang tuanya. Apabila mereka membesar dalam persekitaran yang membahagiakan begini, mereka juga akan menyayangi dan disayangi oleh adik-adiknya. Bahkan, anak sulung akan sentiasa diutamakan oleh adik-adiknya dalam apa jua hal.
Sumber foto: www.freepik.com ADIK-ADIK JADI KEUTAMAAN
Ketika anda keluar dengan anak sulung dan bertanya tentang apa yang mereka mahukan, lihat jawapannya. Biasanya memang mereka akan beritahu apa yang mereka mahu, tetapi tidak lupa untuk mengingatkan kita untuk belikan juga untuk adik-adiknya. Cuba uji mereka dengan memberi makanan kegemaran mereka dan minta anak-anak untuk berkongsi. Biasanya anak sulung tidak kisah dan rela hati memberikan bahagiannya kepada si adik.
Jika anda lihat anak sulung anda begitu, ia satu petanda yang bagus. Anak sulung anda menjadi seorang abang atau kakak yang bertanggung jawab dan bertimbang rasa. Ajarkan juga anak-anak yang lain untuk sama-sama berkongsi agar tidak timbul soal pilih kasih di kemudian hari. Lagipun, berkongsi makanan atau barang dengan adik-beradik kan seronok?
SUKA MENYAKAT
Sekiranya si adik mengadu kepada anda yang abang atau kakaknya mengusik mereka, jangan terus dimarah. Tanyakan pada si sulung, mengapa mereka buat begitu. Ada masanya mereka tidak berniat untuk membuli atau mengganggu, tetapi sekadar suka menyakat kerana mahukan perhatian daripada adik-adiknya. Adakah anda perasan, biasanya anak berebut barang atau suka memotong cakap antara satu sama lain?
Biasanya adik akan menang, kerana abang atau kakak sulung akan memberi peluang kepada si adik. Bila melihatkan mereka begini pun, ibu ayah sebenarnya sudah boleh melihat kematangan anak sulung dan betapa mereka mementingkan adik-adik mereka. Pun begitu, jangan diabaikan kemahuan mereka. Sesekali, tidak salah jika anda yang meminta anak sulung untuk meluahkan perasaan mereka terlebih dahulu.

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
 
The post Besar Potensi Anak Sulung, Ini Fakta Yang Mungkin Banyak Mak Ayah Tak Tahu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/besar-potensi-anak-sulung-ini-fakta-yang-mungkin-banyak-mak-ayah-tak-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sapu Duit Tabung Haji Mak Ayah

Anak Sapu Duit Tabung Haji Mak Ayah

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 131 hits
INILAH KISAH YANG BERLAKU APABILA ANAK YANG MENJADI PUNCA SEGALA AMANAH KEPADA KEHIDUPAN IBU BAPA TELAH MENGKHIANATI IBU BAPA HANYA TUHAN YANG TAHU DAN FAHAMI ERTI KESUSAHAN DAN KEDUKAAN KEHIDUPAN APABILA IANYA BERLAKU
Anak Dan Ayah Di Aceh Besar Berkomplot Curi Emas Seharga Rp171 Juta

Anak Dan Ayah Di Aceh Besar Berkomplot Curi Emas Seharga Rp171 Juta

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 155 hits
Polisi menangkap seorang warga Aceh Besar inisial MF karena melakukan pencurian emas dan uang tunai Total kerugian korban mencapai Rp171 juta Aksi pencurian itu dilakukan pelaku MF terhadap seorang warga Kopelma Darussalam Banda Aceh
Anak Masuk Tiga Orang Tak Ada Lagi Erti Hidup Selesa Mak Ayah Kena Sepakat Jaga Anak Jadi Mudah

Anak Masuk Tiga Orang Tak Ada Lagi Erti Hidup Selesa Mak Ayah Kena Sepakat Jaga Anak Jadi Mudah

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 145 hits
Inilah ragam kehidupan kita Bila anak anak semakin bertambah maka bertambahlah masa dan pengorbanan kita demi untuk membesarkan anak anak Namun usaha membesarkan anak ini tak akan jadi mudah tanpa kerjasama yang padu dari suami isteri Tidak...
Terkejut Anak Sulung Mula Berhijab Nana Mahazan Terus Belikan 14 Helai Tudung

Terkejut Anak Sulung Mula Berhijab Nana Mahazan Terus Belikan 14 Helai Tudung

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 116 hits
Penyanyi dan pengacara Nana Mahazan terkejut apabila anak sulungnya Althea Raqeem Brian menyatakan hasrat untuk mengenakan hijab Menurut laporan Harian Metro dia tidak mengambil serius tentang keinginan Althea ebelum ini tetapi bersyukur an...
Lima Tahun Tak Potong Rambut Anak Anak Menangis Tak Cam Muka Ayah Sendiri

Lima Tahun Tak Potong Rambut Anak Anak Menangis Tak Cam Muka Ayah Sendiri

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 135 hits
Mana mana anak kecil pastinya tidak selesa dan mula menangis bila mana berada bersama orang yang asing yang jarang bersama mereka Penampilan seorang bapa yang tiba tiba merubah penampilan pada wajah dan memotong rambut panjangnya buat anak ...
Lukisan Ini Bernilai Usd2 75 Juta Mak Jangan Marah Anak Conteng Dinding Mana Tahu Jadi Seperti Cy Twombly

Lukisan Ini Bernilai Usd2 75 Juta Mak Jangan Marah Anak Conteng Dinding Mana Tahu Jadi Seperti Cy Twombly

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 176 hits
Lukisan ini bernilai USD2 75 juta mak jangan marah anak conteng dinding Mana tahu jadi seperti Cy Twombly Kalau tak jadi singa mak mak jadi harimau setiap kali melihat anak membuat lukisan mural di dinding rumah
Anak Lelaki Nora Danish Dah Besar Netizen Terkedu Sudah Lebih Tinggi

Anak Lelaki Nora Danish Dah Besar Netizen Terkedu Sudah Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 98 hits
Siapa saja yang tidak kenal dengan anak lelaki sulung pelakon jelita Nora Danish yang diberi nama Putra Rayqal Ramli Rizal
Kemas Kini Btc Untuk 02 November 2022 Penembusan Saluran Yang Semakin Meningkat Dan Potensi Penurunan Yang Lebih Besar

Kemas Kini Btc Untuk 02 November 2022 Penembusan Saluran Yang Semakin Meningkat Dan Potensi Penurunan Yang Lebih Besar

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 237 hits
Analisis teknikal BTC USD telah berdagang menurun seperti yang saya jangkakan dan masih ada potensi untuk penurunan harga selanjutnya Saya mendapati penembusan saluran yang semakin meningkat di sekitarnya Cadangan dagangan Disebabkan oleh p...
Dr Ramalan Yunus Jangka Bn Akan Menang Besar Pkr Antara Paling Banyak Hilang Kerusi

Dr Ramalan Yunus Jangka Bn Akan Menang Besar Pkr Antara Paling Banyak Hilang Kerusi

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 201 hits
Oleh Adam Malik BN akan menang besar dan menguasai majoriti kerusi di Semenanjung Malaysia Barat menubuhkan kerajaan bersama GPS dari Sarawak dan parti dari Sabah Datuk Dr Ramalan Yunus Mungkin antara kejayaan besar Tun Mahathir ada lah men...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord