Bersatu Usah Berharap Lagi Kepada Kerjasama Umno Lebih Bermaruah Jika Hubungan Diputuskan Terus




Bersatu melalui kenyataan Mahiaddin Md Yasin baru-baru ini menyatakan parti itu sedia “melanggar” UMNO pada PRU15 akan datang.


Katanya, Bersatu hanya akan bekerjasama dengan parti yang sealiran dengan mereka saja.


“Walaupun kerjasama dalam membentuk kerajaan hari ini masih ada bersama UMNO, namun kita kurang jelas hala tuju parti itu pada masa akan datang.


“Jika tiada kerjasama, kita sedia ‘langgar’ mereka dan saya rasa ini sememangnya prinsip yang diterima oleh ahli-ahli Bersatu,” tegas Presiden Bersatu merangkap Pengerusi PN itu lagi.


Semalam pula, ketika bercakap dengan media di Sabah, Mahiaddin sekali lagi mengulangi perkara yang sama.


Menurut beliau, Bersatu bukan saja sedia berdepan dengan UMNO jika parti itu memutuskan enggan bekerjasama dengan mereka, malah pihaknya ada strategi sendiri untuk menghadapi keadaan itu.


“Jadi apabila kita terpaksa bertembung dengan UMNO, kita sedia hadapinya.


“Itu realiti politik dan kita ada strategi serta cara kita, akhirnya kita serah kepada rakyat tentukan parti mana yang terbaik untuk pilihan mereka,” katanya


Dalam kedua-dua kenyataan itu, di sebalik mengatakan sedia “melanggar” UMNO dan ada strategi sendiri untuk berdepan parti itu, Mahiaddin nampaknya masih berlapik dengan menyebut ayat – sekiranya UMNO enggan bekerjasama dengan Bersatu.


Ini tidak lain menunjukkan Mahiaddin dan Bersatu seolah-olah masih berharap UMNO sedia bekerjasama dengan mereka.


Seolah-olahnya juga ia suatu bentuk ugutan halus kepada UMNO.


Sebenarnya hanya membuang masa saja Bersatu mengharapkan masih ad kerjasama daripada UMNO, malah mengulang-ulangnya menunjukkan Bersatu terlalu bergantung nyawa kepada UMNO.


Nampak lekeh sangat Bersatu dan Mahiaddin dengan perlakuan sedemikian, sedangkan UMNO melalui ketetapan PAU dan keputusan MT telah pun memuktamadkan keputusan tiada kerjasama dengan Bersatu.


Lebih daripada itu, ketika kerusi Perdana Menteri dipegang oleh Bersatu pun UMNO tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu, logiknya tentulah setelah berjaya merampas kerusi tersebut, keengganan kepada bekerjasama dengan Bersatu bertambah tebal lagi sekarang ini.


Oleh itu, sia-sia saja Mahiaddin terus bercakap atau mengeluarkan ayat yang menggambarkan Bersatu masih menaruh harapan kepada kerjasama daripada UMNO.


Lagi pula, semakin menunjukkan pengharapan itu, lagi semakin sombong dan bongkak UMNO dibuatnya.


Lupakan saja UMNO, sebaliknya Bersatu mesti mengukuhkan kekuatannya sendiri sambil mempererat lagi hubungan dengan rakan-rakan dalam PN, khususnya Pas yang kini menguasai tiga negeri – Kelantan, Terengganu dan Kedah.


Selagi Bersatu dapat menjadikan Pas sekutu mereka, gah macam mana sekali pun UMNO bertempik tentang kekuatan mereka, realitinya tidak semudah itu mereka mampu memenangi PRU15 secara bersendirian.


Biarkan saja UMNO syok sendiri dengan kekuatannya itu, walaupun hakikatnya ia sedang mengalami banyak penyakit dan perlu dialisis secara berjadual untuk kekal bernyawa lagi.


Kenyataan Zahid Hamidi baru-baru ini yang meragui sama ada Muafakat Nasional masih wujud atau sebaliknya adalah suatu kelebihan buat Bersatu kerana ia menggambarkan UMNO sendiri seperti sudah tiada selera lagi terhadap Pas.


Apabila Presiden UMNO sendiri tidak tahu MN masih wujud atau tidak, kesimpulan mudahnya ialah memang sudah berkuburlah gabungan itu.


Ini sepatutnya menjadikan Bersatu mengukuhkan lagi hubungan dengan Pas dan melupakan terus UMNO buat selama-lamanya.


Lebih cantik lagi, jika UMNO boleh membuat ketetapan tiada kerjasama dengan Bersatu, inilah masanya juga Bersatu perlu membalasnya dengan membuat ketetapan mereka juga tidak perlu lagi bekerjasama dengan UMNO – ShahbudinHusin 03/10/2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/10/bersatu-usah-berharap-lagi-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muktamad Umno Tak Kerjasama Bersatu Pn Pada Pru15 Kata Zahid

Muktamad Umno Tak Kerjasama Bersatu Pn Pada Pru15 Kata Zahid

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 283 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengulangi keputusan Perhimpunan Agung Umno 2020 dan Majlis Kerja Tertinggi tidak bekerjasama dengan Bersatu pada pilihan raya umum ke 15 Katanya keputusan itu adalah muktamad Umno juga mengambil pendirian m...
Kenyataan Peja Serlah Hubungan Umno Bersatu Makin Rumit Sukar Dipulih

Kenyataan Peja Serlah Hubungan Umno Bersatu Makin Rumit Sukar Dipulih

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 155 hits
Nasser AnfaniApabila pemimpin No 2 Bersatu Ahmad Faizal Azumu menyuarakan kebimbangan bahawa kalangan tertentu yang menjatuhkan Muhyiddin Yassin bulan lalu akan cuba mempengaruhi keputusan perdana menteri ia menimbulkan persoalan mengenai t...
Kerjasama Bersatu Umno Terpulang Kepada Umno

Kerjasama Bersatu Umno Terpulang Kepada Umno

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 486 hits
Parti Pribumi Bersatu Malaysia masih belum jelas dengan hala tuju UMNO sama ada akan terus bersama dalam Pilihan Raya Umum Ke 15 atau parti itu mempunyai pilihan lain Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pihaknya bersedia denga...
Ku Li Dedah Umno Tak Bersungguh Mahu Putuskan Hubungan Dengan Bersatu

Ku Li Dedah Umno Tak Bersungguh Mahu Putuskan Hubungan Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 122 hits
September 28 2021Pembentukan kerajaan baharu tidak menunjukkan kesungguhan kepimpinan UMNO hari ini untuk memutuskan hubungan dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sebagai mana yang dikehendaki oleh Perhimpunan Agung UMNO 2020 Ahli Parlimen...
Tolak Kerjasama Bersatu Umno Gali Lubang Kubur Sendiri

Tolak Kerjasama Bersatu Umno Gali Lubang Kubur Sendiri

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 136 hits
Entah apa yang bermain dalam fikiran Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi apabila mengumumkan partinya sudah membuat keputusan muktamad untuk menolak kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan Perikatan Nasional pada Pili...
Umno Talak Tiga Bersatu Dan Pas

Umno Talak Tiga Bersatu Dan Pas

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 160 hits
But no Malay party can form the government without the non Malays So the non Malays would be able to exploit the situation and place a high price for their support In the end the Malay parties would have to sacrifice a lot for the non Malay...
Zahid Sahkan Tiada Mn Umno Bakal Bertanding Solo Pas Gayut Pada Bersatu

Zahid Sahkan Tiada Mn Umno Bakal Bertanding Solo Pas Gayut Pada Bersatu

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 238 hits
Ketika host my online TV menanyakan soalan sekiranya BN bertanding bersama Muafakat Nasional berapa kerusi parlimen dijangka boleh dimenangi dan berapa negeri dapat diperintah oleh gabungan itu Dengan selambanya Presiden UMNO menjawab Saya ...
Umno Frozen Out Perikatan Only Roping In Bersatu Pas Gerakan For Ge15 Seat Talks

Umno Frozen Out Perikatan Only Roping In Bersatu Pas Gerakan For Ge15 Seat Talks

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 190 hits
We haven t received any indication from BN that it wants a say Tan Sri Muhyiddin Yassin says Perikatan Nasional s seat allocations in the peninsula at the next general election will only involve Bersatu PAS and Gerakan said coalition chairm...
Bersatu Ready To Take On Umno Says Muhyiddin

Bersatu Ready To Take On Umno Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 184 hits
Former prime minister Muhyiddin Yassin says Bersatu is ready to face Umno in the coming elections if the latter sticks to its earlier decision of not working with his party Muhyiddin who is Bersatu president said they would have to face thi...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid