Bersatu Tak Terburu Buru Bertindak Pada Mahathir


MALAYSIAKINI

Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin, hari ini menegaskan tindakan parti itu ke atas Dr Mahathir Mohamad serta empat ahli parlimen mereka tidak dibuat secara terburu-buru.
Justeru, Muhyiddin meminta semua anggota Bersatu agar bersabar dan bertenang dengan perkembangan yang berlaku sekarang.
"Saya berharap ahli-ahli Bersatu dapat bersabar dan bertenang dalam menghadapi situasi terlucutnya keahlian lima orang bekas ahli Bersatu iaitu Dr Mahathir Mohamad, Mukhriz Mahathir, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Amiruddin Hamzah dan Dr Maszlee Malik.
"Mereka tidak dipecat daripada parti. Sebaliknya perbuatan mereka melanggar perlembagaan parti telah menyebabkan keahlian mereka terhenti dengan serta-merta.
"Saya sendiri tidak mengambil tindakan terburu-buru walaupun terdapat banyak desakan supaya tindakan terhadap mereka diambil lebih awal," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Kelmarin, Bersatu mengeluarkan kenyataan mengenai kedudukan keanggotaan Mahahthir serta empat pemimpin parti itu yang enggan menyertai kumpulan Muhyiddin bekerjasama dengan BN serta PAS.
Semasa parlimen bersidang selama kira-kira sejam baru-baru ini, mereka duduk di blok pembangkang.
Tiada individu di atas perlembagaan
Keadaan itu mendorong Bersatu menganggap keanggotaan Mahathir dan empat yang lain dalam Bersatu terbatal serta-merta. Bersatu juga menafikan mereka memecat kumpulan terbabit.
Surat pemberitahuan mengenai kedudukan mereka dalam parti dikeluarkan oleh Setiausaha Kerja Bersatu, Muhammad Suhaimi Yahya.
Untuk rekod sebelum ini Mahathir merupakan pengerusi Bersatu dan jawatan tersebut berada di kedudukan tertinggi dalam hierarki Bersatu berbanding presiden.
Pengkritik kemudian mempersoalkan keabsahan tindakan Bersatu menganggap keanggotaan Mahathir, Syed Saddiq, Maszlee, Mukhriz dan Amiruddin terlucut berdasarkan peruntukan dalam perlembagaan parti.
Jabatan Pendaftaran Pertubuhan - yang terletak di bawah Kementerian Dalam Negeri - pula mengiktiraf Muhyiddin sebagai pemangku pengerusi Bersatu.
Semalam, Mahathir membuat kejutan apabila memasuki pejabatnya di ibu ibu pejabat Bersatu dan menunggu untuk mana-mana pegawai kanan parti menyampaikan keputusan mereka itu.
Pada sidang media kemudiannya Mahathir menegaskan beliau masih kekal sebagai pengerusi dan mengumumkan jawatan setiausaha kerja tiada dalam perlembagaan parti.
Kata Mahathir, pemecatan beliau sebagai pengerusi parti dan empat lagi pemimpin parti semalam adalah satu perkara di luar kebiasaan dan menyifatkan ia tidak sah.
Mengulas lanjut, Muhyiddin yang juga perdana menteri turut menegaskan bahawa beliau mahu berlaku adil kepada semua pihak dan memastikan apa sahaja tindakan yang dibuat mestilah berlandaskan perlembagaan parti.
"Tiada mana-mana individu yang mengatasi perlembagaan parti" katanya.
Tambah anggota parlimen Pagoh itu lagi, Bersatu "dukacita" dengan pilihan yang dibuat oleh Mahathir untuk tidak berada bersama-sama dalam wadah dan haluan perjuangan parti seperti yang diputuskan oleh majlis pimpinan tertinggi mereka.
"Tun (Mahathir) bersama pengikutnya yang lain memilih untuk terus bekerjasama dengan Pakatan Harapan walaupun parti memutuskan sebaliknya. Jika itu pilihan Tun, saya ucapkan selamat maju jaya.
"Kita berdoa kepada Allah SWT untuk memberikan kita semua segala kekuatan dalam menghadapi zaman yang sukar ini dengan penuh tabah dan beristiqamah serta dibimbing kita dengan segala tawfik dan hidayah-Nya.
"Marilah kita rapatkan saf bersama saya untuk terus perkukuhkankan kerajaan yg telah kita tubuhkan demi masa depan Malaysia yang lebih aman dan sejahtera," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/bersatu-tak-terburu-buru-bertindak-pada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sidang Media Khas Dr Mahathir Mengenai Kemelut Dalaman Bersatu

Sidang Media Khas Dr Mahathir Mengenai Kemelut Dalaman Bersatu

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 326 hits
Sidang media khas Dr Mahathir mengenai kemelut dalaman BERSATUrePublish Berita Terkini MalaysiaSidang media khas Dr Mahathir mengenai kemelut dalaman BERSATU Medium perkongsian sosial berbentuk media Artikel adalah percuma untuk diulang sia...
Former Malaysian Pm Mahathir And 4 Other Mps Sacked From Bersatu

Former Malaysian Pm Mahathir And 4 Other Mps Sacked From Bersatu

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 277 hits
Former Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad and four other federal lawmakers have been sacked from Parti Pribumi Bersatu Malaysia on Thursday In a letter addressed to Dr Mahathir by Bersatu s executive secretary Muhammad Suhaimi Yahya ...
Bersatu Sec Gen Sacks Party Leader Who Notified Dr Mahathir And Co Of Their Removal

Bersatu Sec Gen Sacks Party Leader Who Notified Dr Mahathir And Co Of Their Removal

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 178 hits
Parti Pribumi Bersatu Malaysia secretary general Datuk Marzuki Yahya today relieved party leader Muhammad Suhaimi Yahya of his party post due to the latter s alleged breaching of party rules by sending out membership termination letters to ...
Sensasi Mahathir Mukhriz Serta Tiga Lagi Dipecat Dari Bersatu

Sensasi Mahathir Mukhriz Serta Tiga Lagi Dipecat Dari Bersatu

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 557 hits
Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad Timbalan Presiden merangkap anak beliau Mukhriz Mahathir serta tiga pimpinan tinggi yang lain hari ini dipecat serta merta daripada parti itu Menerusi satu surat yang ditandatangani oleh Setiausaha kerj...
Dr Mahathir I Am Still Bersatu Chairman And I Will Bring A Motion To Sack Muhyiddin At Next Party Meeting

Dr Mahathir I Am Still Bersatu Chairman And I Will Bring A Motion To Sack Muhyiddin At Next Party Meeting

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 326 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad claims that he is still the Parti Pribumi Bersatu Malaysia chairman and plans to bring a motion to sack Tan Sri Muhyiddin Yassin at a party meeting in the near future We want to sack him but we have to call for an MP...
Gugur Keahlian Mahathir Tidakan Yang Betul Kata Pengasas Bersatu

Gugur Keahlian Mahathir Tidakan Yang Betul Kata Pengasas Bersatu

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 261 hits
PETALING JAYA Salah seorang pengasas bersama PPBM Kamarulazman Habibur Rahman tidak terkejut keahlian Dr Mahathir Mohamad dan 4 lagi individu digugurkan mengatakan beliau hanya menunggu masa bila presiden parti nak bertindak Saya sebagai an...
Mahathir Nak Tunjuk Lagak Di Pejabat Bersatu Yang Rak Dan Meja Dia Semua Dah Dikosongkan

Mahathir Nak Tunjuk Lagak Di Pejabat Bersatu Yang Rak Dan Meja Dia Semua Dah Dikosongkan

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 369 hits
Dr Mahathir Mohamad kini berada di ibu pejabat Bersatu di Petaling Jaya kira kira sejam sebelum sidang media Hamzah Zainuddin iaitu setiausaha agung yang memihak kepada Muhyiddin Yassin Saya sekarang di Ibu Pejabat Bersatu kata nak pecat sa...
Bersatu Akan Hancur Tun Mahathir

Bersatu Akan Hancur Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 243 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad berkata parti yang ditubuhnya pada 7 September 2016 akan hancur tidak lama lagi Dalam satu entri di blognya Mahathir yang masih menggelar dirinya Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia beralasan kehancuran itu berp...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid