Bersama Team Media Ke Perak

dah lama rasanya tak join mana - mana trip blogger akibat kekangan waktu dan kerja yang tak reti nak berpisah sementara. akhirnya setelah dipelawa kakak Paris, dapat juga aku mewujudkan waktu untuk program blogger. terima kasih kakak paris sebab pm tepi dan ingat dekat aku. heee. itupun masih berbagi - bagi disaat akhir tiba - tiba takde orang nak kerja. penat jelah buat jadual. hmm
Taklimat Ringkas
program mula pukul 10 pagi. aku tercyduk sebab sampai lewat. nasib baik dah sarapan dulu dekat rumah, kalau tak. berlapar lah aku. sempat je sarapan dekat hotel tapi taktahu nak makan apa. hahhaa. aku ciduk - ciduk je apa yang ada.
selepas semua blogger tiba, kami diberi taklimat dan berlepas ke perak. perjalanan mengambil masa 2 jam macam tu.
Big Whale Cafe
destinasi pertama mestilah mengisi perut yang lapar. kalau lapar apa pun tak boleh. jadi big whale cafe merupakan persinggahan pertama. ini kali pertama aku ke perak daerah ini. sebelum ni aku sekadar singgah ipoh sahaja. mungkin lepas ni aku akan luaskan jajahan aku menakluk perak selepas keterujaan aku membaca kisah mus di iium tentang salasilah keluarga beliau. meremang je bulu roma.
creamy soft shell crab pastaseperti tipikal cafe yang lain, cafe ini menyajikan santapan menu barat. tidak semua cafe menghidangkan makanan sedap yang berbaloi dengan harga. yang ini aku sangat mengesyorkan engkorang untuk cuba hidangan yang terdapat di cafe ini. rasanya sangat berbaloi. sebab kan aku tak pandai sangat nak pilih yang mana, aku buat keputusan untuk membuat pesanan creamy soft shell crab pasta dengan harga rm18 beserta minuman latte rm9.
the ducky berrypilihan makanan 'pelik' yang terdapat di cafe ini ialah the ducky berry. ya itik ler. aku cuil sikit (eh tak, kakak paris tolong potongkan untuk aku. hahaah). rasanya sedap dan tidak ada bau sangat. kombinasi yang terdapat pada buah berry boleh menghilangkan loya tekak jika sekiranya engkorang bukan jenis yang tak biasa makan itik.

pelik letak berry? pelik. dalam kepala otak aku dah ada rasa manis yang terhidang bersama itik ni. tapi lepas dah rasa, aku boleh kata sedap. berry tu tak manis sangat pun. terkombinasi dengan sempurna lah orang kata.
sebahagian geng media BBSAP
yang suka lepak - lepak cafe boleh la datang sini. dekat kaki lima kedai ni ada ruangan yang boleh korang lepak lama. jangan risau, ada meja dan kerusi ya.
Info Big Whale CafealamatNo. 255 & 256, Jalan PPMP 3/4 Pusat Perniagaan,Manjung Point Seksyen 3,32040 Seri Manjung, Negeri Perak
waktu operasi11 pagi - 7 malam
hubungi05-612 4701

Hotel Ritz Garden
malam pertama kami masih di daerah manjung. hotel tempat kami bermimpi letaknya berdekatan dengan pasaraya billion. rata - rata penduduk daerah manjung sangat familiar dengan kawasan ini kan? disini lah tempat kami berehat, hotel ritz garden. cuma untuk satu malam sahaja.

harga bagi bilik ini juga sangat murah, serendah rm98 di booking.com. komen aku, penghawa dingin berfungsi dengan baik, katil selesa (bantal pun banyak. hahahah), sarapan pun okay. cuma jangan berharap tv sangat. wifi pun laju je. memang kami betul - betul sempat rehat sebentar sebelum keluar semula untuk makan malam bersama Datuk Misbun

Info Hotel Ritz Gardenlaman web

Hari Kedua di Perakkeesokan harinya, selepas bersarapan. kami berkemas mahu check out dan bertemu Datuk Misbun sekali lagi di dewan badminton manjung. boleh baca di entri ini https://kanvasdakwat.blogspot.com/2020/03/datuk-misbun-di-manjung-badminton-arena.html . team media berpeluang menemuramah Datuk selepas merasmikan acara Kejohanan Badminton Remaja Terbuka 2020.

Berlepas ke Pangkor
selepas mengakhiri sesi temuramah, kami bergegas naik bas. takut terlepas feri. hahaha. kami semua akan ke pulau pangkor. ini cuma acara berjalan - jalan bersama rakan media. masing - masing seronok tak sabar nak shopping. tapi tulah, 2 hari 1 malam terlalu singkat untuk mengelilingi pulau tersebut.
ada banyak tempat yang boleh diteroka. ada banyak tempat yang boleh dijelajah dan singgah. insyaallah lain kali lah pula dengan kawan - kawan kalau ada rezeki lebih.

perjalanan dari jeti ke pulau pangkor cuma ambil masa lebih kurang dalam 30 minit sahaja. kami dijemput oleh sebuah van yang akan bawa kami ke tempat penginapan, coral bay resort! yuhooo.

Coral Bay Resort Pulau Pangkor
di sinilah tempat istirehat kali kedua. kami dijamu makanan mewah dan kekenyangan puas hati. habis licin semua makanan. cuma tersisa sikit lah. berkali - kali juga kami semua memuji masakan chef di resort ini. sebab semua makanannya boleh tahan kena dengan citarasa kami

ck duty freekebetulan pasaraya ni baru je dibuka beberapa hari dan masih belum dirasmikan lagi pun. untungnya siapa yang menginap di coral bay resort, sekaligus dapat membeli belah tanpa perlu ke mana - mana.

ini kawasan kolam. dekat sini lah kitorang makan malam. sesiapa yang suka buat surprise atau makan malam romantis macam candy light dinner tu kan, boleh buat dekat sini. oh ya,  tak payah susah hati nak setup sebab pihak hotel yang akan setup untuk korang.
Pilihan dan Harga Bilik
ada beberapa pilihan bilik yang disediakan. antaranya ialah superior, deluxe, pent house, apartment 2 bilik dan apartment 3 bilik. banyak tak? mesti lah banyak. kalau datang berjemaah macam nak buat family day sesuai sangat amik penthouse. boleh muat sekurang - kurangnya 20 orang macam tu. penthouse sangat luas dibahagian ruang tamu. boleh rujuk gambar dibawah. puas hati sangat.
pent house

Harga Biliksuperior rm198deluxe rm258pent house  rm448apartment 2bilik rm328apartment 3bilik rm408

Makan Malam BBQmakan malam
tengok lah betapa meriahnya makanan atas meja. memang bbq betul. segala jenis makanan ada. sampai tak larat nak makan. kenyang sampai esok ni. hahhahaha. malam tu masing - masing masuk awal sebab mengantuk kuasa dua.
tapi kenyataannya, aku cuma mengantuk masa makan. tak tahu lah berapa juta kali menguap. bila dah masuk bilik apa pun tak boleh. nak pukul 12 juga baru tidur. ke lebih. hahah entah lah. tak ingat. tapi tidur lambat juga.
dekat sini wifi agak limited sebab kebetulan masa ni ramai sangat orang. jadi wifi dekat bilik sangat perlahan. jangan risau, korang boleh lepak dekat bawah, situ laju sikit. paling best duduk bilik sebab selesa sangat - sangat. aku rasa semua taknak keluar bilik nak melekat je. hahahha
 Pasir Bogak

selepas dibawa melawat sekitar coral bay resort, diorang semua turun ke pantai tengok matahari terbenam. aku je tercyduk. hahaha. tertidur kot. ke main telefon. entahla. tengok la lawaaa. diorang kongsi gambar dalam group pun macam, okay patut aku ikut sekali baru ada gambar tepi pantai.
baru lah boleh update gambar beserta caption sedih - sedih. halah - halah dah rugi. dah tak boleh patah balik dah, aku redo je.
 Laksa Mee Pangkor

orang kata dah sampai pulau pangkor kena rasa laksa mee pangkor. so ini lah dia rupa laksa mee pangkor. memang tak macam laksa penang. yang tak makan laksa tu boleh je makan mee ni. sebab memang tak sama langsung. rasa pun lain.

Melawat Penyu
destinasi pertama di pulau pangkor ialah melawat penyu. aku sertakan sekali tulisan penuh sepanjang lawatan kami ke sana. https://kanvasdakwat.blogspot.com/2020/03/tarikan-baru-di-pulau-pangkor.html

rupanya jika datang ke tempat yang betul, ada banyak informasi yang boleh kita dapat melalui sesi lawatan yang diadakan.
Mini Great Wall Garden - Foo Lin Kong Temple
selepas menghabiskan masa lebih kurang sejam setengah, kami dibawa pula melawat Foo Lin Kong temple. cuaca waktu tu sangat baik dan menyengat. baguslah tak hujan. kalau hujan susah juga nak bergambar. cuma terik mengigit kulit. demi sekeping gambar, redah jela kan? bila lah lagi nak sampai sini. kalau sampai pun belum tentu nak singgah

aku tak naik sampai atas pun. cuma bergambar dari bawah sahaja.

berdekatan foo lin kong temple juga terdapat sisa tembok kota belanda. rujuk gambar dibawah.

fakta kota belanda1670dibina oleh Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) tempat penyimpanan bijih timah yang diperolehi dari negeri Perak rakyat tempatan membinasakan kota ini kerana tidak mempersetujui cara belanda mendapatkan bijih timah
1749
bina semula kota yang menempatkan 80 orang pegawai
1779
tidak lagi digunakan kerana menumpukan perdagangan rempah di indonesiaberhadapan dengan perang napoleon di eropah
1824
belanda dan inggeris secara rasmi membahagi wilayah penguasaan masing - masing melalui perjanjian inggeris-belanda 1824
1973
dibina semula oleh jabatan muzium dan diwartakan sebagai monumen lama
1997
kerajaan perak memajukan semula kawasan ini sebagai kawasan pelanconganbeberapa rumah limas tradisional telah dibina disinisumber: wikipedia

Pulang Semula
dah habis pusing pulau pangkor sejauh yang sempat. hahahha. jomm balik. semoga ada ruang datang ke sini semula.

*kredit beberapa gambar kepada fotografer; awin

Explorasi Tasik Kenyir Bersama Universiti Malaysia Terengganu Dan Team Media Social 2020

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 1440 hits
Alhamdulillah akhirnya impian Seri Wangi ingin menerokai alam semujadi Tasik Kenyir akhirnya tercapai sudah sebabnya sebelum itu pernah dapat trip untuk ke Tasik Kenyir tetapi tidak dapat ikut serta sebab ada komitmen lain Keindahan Tasik K...
Tiada Doktor Pakar Di Sebuah Hospital Di Perak Meninggal Dunia Akibat Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 286 hits
SEBENARNYA Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Sehingga jam 12 pm pada 20 Mac 2020 terdapat 45 kes COVID 19 di negeri Perak Ini termasuk 2 orang pesakit yang sedang dirawat di Unit Ra
Perak Ganti Ungkapan Azan Hay Alatain Dengan Solatlah Di Rumah Kamu Bermula Maghrib Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 688 hits
Menerusi laman Facebook Mufti Negeri Perak mengatakan bahawa laungan azan diubah daripada yang asal susulan penularan wabak Covid 19 yang membimbangkan sejak akhir akhir ini Selaras dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan semalam ...
Mendaki Bukit Ulu Malau Lawin Perak

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 499 hits
Assalamualaikum dan salam Sejahtera semua Bukit Ulu Malau berketinggian 834 Meter terletak di dalam kawasan Hutan Simpan Bintang Hijau antara berpuluh Gunung dan Bukit yang terdapat di sekitar Hulu Perak Alhamdulillah one of my wishlist ant...

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 677 hits
Jawatan Kosong Negeri Perak Pegawai Hal Ehwal Islam S41 Pembantu Tadbir N19 Pembantu Tadbir W19 Pemandu Kenderaan N11Tarikh tutup permohonana adalah pada 15 April 2020 Untuk informasi jawatan yang ingin dimohon boleh muatturun pada link ini
Perak Hanya Benarkan Majlis Akad Nikah Di Rumah

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 272 hits
IPOH Jabatan Agama Islam Perak menetapkan pelaksanaan majlis akad nikah di Perak dilaksanakan di premis persendirian susulan situasi semasa peningkatan ancaman COVID 19 Arahan tatacara pelaksanaan majlis akad nikah itu berkuatkuasa serta me...
Perak Sepatutnya Dapat 3 Mata

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 222 hits
Pengendali Perak Mehmed Durakovic berpuas hati dengan persembahan pemainya tetapi yakin sebenarnya mereka layak untuk tiga mata sejurus menyaksikan Perak terikat 2 2 menentang Sabah dalam aksi minggu ke 4 CIMB Liga Super 2020 Perak dipaksa ...
Sultan Perak Lantik Semula Faizal Azumu Sebagai Mb Perak

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 263 hits
Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah melantik semula Ahmad Faizal Azumu sebagai Menteri Besar Perak di bawah pentabiran Perikatan Nasional Istana Perak mengumumkan pelantikan tersebut hari ini Sultan Nazrin Shah menganggap Faizal yang...
Ahmad Faizal Sworn In As 13th Perak Mb

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 215 hits
Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu was sworn in as the 13th Perak Mentri Besar before the Sultan of Perak Sultan Nazrin Shah today The swearing in ceremony took place at Istana Iskandariah here After taking his oath Ahmad Faizal who is also Chen...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Richiamo Mart Dan Rumah Terbuka Aidilfitri Kumpulan Richiamo 2024 Ppim 05 05 2024