Bersalin Normal Proses Kelebihan Dan Tips Penting Untuk Ibu


Bersalin normal atau proses beranak melalui vagina secara umumnya lebih menjadi pilihan para wanita.
Selain mengambil masa yang lebih singkat dan kurang komplikasi, cara ini juga terbukti dapat memberi manfaat kepada para ibu berbanding bersalin secara pembedahan (Caesarean).
Apakah prosedur yang bakal dilalui para ibu yang bersalin secara normal dan tips penting yang perlu diketahui?
Sumber : Health-e Kelebihan Ramai para ibu yang lebih memilih untuk bersalin secara normal kerana manfaat seperti berikut :
Tempoh pemulihan yang lebih cepat Risiko komplikasi yang lebih rendah Melibatkan prosedur yang lebih ringkas berbanding pembedahan Kos pembiayaan yang lebih rendah Proses Melahirkan Anak Secara Normal Proses dimulai dengan contraction atau kecutan rahim bagi mendorong bayi keluar melalui ‘lorong’ vagina.
Pada kebanyakan masa, contraction ada tempoh yang memeritkan dan lama kerana penurunan bayi berlaku secara perlahan.
Ada para ibu yang alami contraction selama beberapa jam, namun ada juga yang berlarutan sehingga 1 ke 2 hari.
Contraction juga akan mendorong serviks menjadi lebih nipis dan lembut. Para ibu juga mungkin akan dapati terdapat cecair berwarna merah jambu beserta sedikit darah. Besar kemungkinan, ia adalah plag mukus yang menghalang bukaan serviks.
Ketika ini, bukaan vagina juga akan berlaku sehingga mencapai ukuran maksima iaitu 10cm.
Pada waktu tersebut, maka tibalah masa untuk si ibu memasuki dewan bersalin.
Setelah selamat melahirkan, bayi yang sihat akan menangis dengan kuat. Ini menandakan bayi dapat bernafas dengan baik.
Tips Mudah Bersalin Normal Buat Latihan Untuk Kawal Pernafasan Berdasarkan kajian, tempoh bersalin aktif bagi para ibu adalah dari 12 hingga 14 jam. Dengan mempraktikkan pernafasan yang betul, oksigen dapat dibekalkan pada kadar yang lebih optimim kepada tubuh ibu dan kandungan.
Ini juga sekaligus dapat membantu dalam mengurangkan kesakitan, meningkatkan fungsi otot untuk contraction yang lebih berkesan dan memberi ketenangan kepada ibu.
Anda boleh berbincang dengan doktor untuk ketahui teknik pernafasan yang terbaik bagi menghadapi hari bersalin.
Makan Kurma Sebagai Snek Kurma adalah buah-buahan sunnah yang tinggi khasiatnya lebih-lebih lai buat ibu hamil.
Menurut Journal of Obstetrics and Gyneacology, wanita yang memakan kurma setiap hari selama sembilan bulan hamil, akan melalui proses bersalin 7 jam lebih pendek berbanding mereka yang tidak mengamalkan kurma.
Kurma juga terbukti mampu menggalakkan pembukaan pintu rahim secara lebih berkesan.
Ketika hampir bersalin, elakkan makanan berat. Ini penting bagi mencegah masalah seperti loya atau ketidakhadaman pada si ibu.
Selain kurma, anda juga boleh bawa snek ringkas ke hospital seperti pisang, kismis dan epal untuk memberikan tenaga sebelum bersalin.
Dapatkan Rehat dan Tidur Secukupnya Rehat dan tidur yang mencukupi adalah penting bagi para ibu yang akan bersalin. Sekiranya rasa susah untuk tidur kerana tidak selesa, laburlah sedikit wang untuk membeli bantal atau kerusi tidur tambahan.
Lakukan Senaman Ringkas Regangan otot dan senama ringkas adalah penting bagi mengaktifkan otot badan.
Antara pergerakan yang disyorkan adalah postur ‘Cat-Cow’. Untuk lakukannya siibu perlu berada dalam posisi merangkak di atas lantai. Pastikan tangan dan kaki dibuka selari.
Untuk posisi Cow, tarik nafas perlahan-lahan dan dongakkan kepala ke atas sambil melentikkan punggung. Teruskan pula dengan posisi Cat dengan menghembus nafas perlahan-lahan dan bongkokkan badan seperti kucing.
Sumber : orthoindy.com Tips Meneran Semasa Bersalin Untuk menghadapi hari bersalin, para ibu perlulah ketahui tips meneran untuk bersalin secara normal. Antara tips yang boleh diikuti adalah :
Angkatkan kepala sehingga dagu mencecah dada. Pandang ke arah perut. Pegang pergelangan kaki. Elakkan bersuara ketika meneran kerana ia boleh mengurangkan tenaga. Jangan sesekali angkat punggung kerana ia boleh menyebabkan dubur terluka. Teran apabila disuruh sahaja dan tahan apabila tidak perlu teran. Tanik nafas dalam-dalam dan teran seperti hendak membuang air besar. Pastikan anda tidak bernafas dengan kuat. Teran sekuat-kuatnya selama yang boleh (jika boleh selama 10 saat) Ketika tiada kontraksi, rehat dan relaks. Bila berlaku kontraksi, curi nafas dan teruskan meneran. Bertenang dan ikuti arahan jururawat dan doktor sepanjang masa. Postur Badan Untuk mudahkan meneran, postur badan perlulah berada pada posisi yang betul. Caranya ialah dengan :
Berbaring dengan keadaan kedua-dua belah kaki terbuka luas. Lipatkan kedua-dua kaki ke belakang sedikit. Tinggikan sedikit bahagian belakang. Cuba pegang pada tumit kaki atau letakkan kaki pada penyokong besi yang disediakan. Petua Persediaan Bagi para ibu yang sedang menanti masa untuk masuk dewan bersalin, anda boleh ikuti beberapa tips persediaan seperti berikut :
Ambil snek ringan untuk alas perut dan membekalkan tenaga sebelum masuk ke dewan bersalin. Dapatkan rehat secukupnya. Berjalan-jalan di sekitar wad jika perlu untuk tenangkan fikiran dan mempercepatkan proses bersalin. Diharap perkongsian ini dapat membantu para ibu membuat persiapan untuk bersalin normal. Sekiranya para ibu masih mempunyai sebarang kemusykilan, jangan malu untuk mendapatkan nasihat doktor.
Sumber : Medicine Net,
Baca Juga :


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/bersalin-normal/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=bersalin-normal

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Luka C Zer Boleh Terbuka Semula Ibu Baru Bersalin Perlu Ambil Tahu

Luka C Zer Boleh Terbuka Semula Ibu Baru Bersalin Perlu Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 17/7/2024 - jumlah : 91 hits
Bukan saja ibu bersalin normal yang risau dan bimbang jahitan terbuka hal ini juga turut membimbangkan ibu yang bersalin secara pembedahan bila luka czer terbuka kembali Sebenarnya banyak punca yang menyebabkan luka pembedahan ini kembali t...
Sunway Lagoon Tarikan Utama Tiket Masuk Dan Tips Penting

Sunway Lagoon Tarikan Utama Tiket Masuk Dan Tips Penting

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 269 hits
Sunway Lagoon adalah salah satu destinasi pelancongan yang paling popular di Malaysia Ia menawarkan pelbagai aktiviti menarik dan hiburan untuk seisi keluarga Terletak di Bandar Sunway Petaling Jaya taman tema ini bukan sahaja terkenal di M...
Makin Senang Nak Bersalin Ibu Hamil Kena Buat Senaman Mudah Ni

Makin Senang Nak Bersalin Ibu Hamil Kena Buat Senaman Mudah Ni

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 63 hits
Semakin dekat hari nak bersalin ada baiknya anda melakukan pelbagai senaman ringan dan regangan Semua ini bagi memastikan proses bersalin berjalan dengan lancar Senaman macam mana Sebenarnya tak perlukan gerakan atau senaman yang sukar perg...
Kelas Antenatal Penting Untuk Bakal Ibu Lebih Bersedia Urus Bayi

Kelas Antenatal Penting Untuk Bakal Ibu Lebih Bersedia Urus Bayi

papar berkaitan - pada 18/7/2024 - jumlah : 92 hits
Kelas antenatal bukan sekadar satu trend terkini tetapi ia membekalkan bakal ibu untuk bersedia sepenuhnya untuk menempuh fasa baru Begitu juga dengan bakal bapa Bagi yang tidak tahu kelas antennal juga akan memberikan maklumat berharga sep...
Plasenta Tak Normal Bahayakan Ibu Hamil Jangan Tanggung Risiko

Plasenta Tak Normal Bahayakan Ibu Hamil Jangan Tanggung Risiko

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 149 hits
Plasenta atau uri yang berada pada kedudukan tidak normal sememangnya mengundang bahaya kepada ibu hamil Malah beberapa risiko lain turut memberi masalah kepada ibu Kenal pasti risikonya Ada beberapa kriteria plasenta tidak normal yang bole...
Ibu Hamil Terpaksa Induce Waktu Nak Bersalin Ada Sebabnya

Ibu Hamil Terpaksa Induce Waktu Nak Bersalin Ada Sebabnya

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 62 hits
Terpaksa bersalin melalui proses induce atau proses bersalin secara paksa adalah untuk membolehkan kontraksi rahim terjadi sebelum kelahiran semula jadi berlaku Proses bersalin secara induce ini mungkin akan disarankan oleh doktor atau peng...
Minum Air Gula Jangan Merungut Gdm Ibu Hamil Boleh Bahayakan Diri Bayi

Minum Air Gula Jangan Merungut Gdm Ibu Hamil Boleh Bahayakan Diri Bayi

papar berkaitan - pada 31/7/2024 - jumlah : 93 hits
Setiap kali hamil rutin minum air gula selalu buat ramai yang merungut Jangan merungut kerana proses ini untuk membantu malah mengesan masalah kesihatan yang bukan sahaja membahayakan ibu hamil bahkan bayi dalam kandungan Perkongsian mengen...
Koperal Terima Rasuah Rayu Dikurangkan Denda Sebab Ibu Bapa Sakit

Koperal Terima Rasuah Rayu Dikurangkan Denda Sebab Ibu Bapa Sakit

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 75 hits
SITI NUR MAS ERAH AMRANTertuduh mengaku salah menerima rasuah RM1 500 di Mahkamah Sesyen Butterworth hari ini Foto oleh IQBAL HAMDAN KOSMO SEBERANG PERAI Seorang anggota polis berpangkat Koperal mengaku bersalah selepas dihadapkan ke Mahkam...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah