Bersalin Memang Sakit Tak Kira Anak Pertama Atau Seterusnya Bila Keluar Fuhh Leganya


Sakit bersalin ni memang sakit. Tak kisah la anak pertama, kedua atau yang ke berapa sekali pun. Normal atau ceaser, lelaki atau perempuan.
Disebabkan itulah, wanita yang melahirkan anak sebenarnya seorang yang kuat dan hebat. Walaupun mulut cakap serik nak beranak lagi tapi selepas itu tetap boleh mengandung dan bersalin lagi.
Bagi sesetengah wanita yang akan melalui proses bersalin pastinya akan melakukan  persediaan awal untuk memudahkan bayi keluar. Tapi jika diikutkan wanita yang melalui situasi ini akan berdepan dengan 5 fasa sakit.
Perkongsian dari Puan Noor Hamidah Binti Mohd Zaki mengenai pengalamannya sendiri bersalin normal, ada 5 fasa sakit yang akan dilalui oleh ibu.

FASA 1:
Bukaan 1-4/5 cm.
Fasa ni boleh berlanjutan sampai 24 jam atau lebih.
Dekat fasa 1 ni jgk dpt rase contraction main main hingga contraction makin kerap. Waktu ni boleh sabar dan boleh tahan lagi lah walaupon muka dah berkerut kerut.. Boleh slow slow jalan buat kerja rumah kemas sikit sikit kalau masih d rumah.. Kalau dh masuk ward, masih boleh jalan jalan pusing ward.
Tahap sakit:
boleh bace semua zikir zikir yang d hafal dgn lancarnye..
FASA 2:
Waktu ni bukaan 4/5/6 cm
Contraction dah makin x bleh bawak bincang. Dah mula dah rase cramp cramp hampir keseluruh badan.. Perut pon mengeras je waktu ni..Kalau pegi tandas, wajib ade teman. Kalau kat hospital confirm kne tekan loceng bantuan sbb dh x mampu nk jalan sendri dgn baik. Nak melangkah pon dah berat.
Tahap sakit:
Boleh bace zikir lg..tp bacaan sudah mula terganggu dan mula berselang dgn tarikan nafas panjang panjang menahan sakit.

FASA 3:
Bukaan 5/6 cm (wajib masuk labour room dah kalau kt hospital)
Biasanya dgn bukaan 5/6 cm ni, doktor akan pecah kan air ketuban. Proses pecahkan air ketuban ni x sakit langsung. Tapi jaga jaga lah, lepas ketuban dh pecah, air ketuban dh kluar, sakit yang terlampau menggila akan menyerang! Bergegar katil tahan sakit.
Akak namakannya sebagai contraction antara “hidup dan mati”.
Waktu ni bukan stakat sakit x boleh bincang, tp nk kluar suara pon dah rase x boleh .Bola mata pon dh x leh fokus dh.. Kalau husband hulur jari, boleh patah seliuh jari tu nnt..x caya cube try lah mtk suami hulur jari.. Akk pernah smpai terkoyakkan kolar baju husband tanpa sedar.
Tahap sakit:
Zikir panjang2 dah x mampu bace dh walaupon dh d hafal dgn baik. Yang mampu sebut hanya lah ALLAH, ALLAH, ALLAH.. X bleh fikir apa dah.. Cuma x sabor tggu 10 cm dan nak sgt dgr dr cakap, TERAN!!
FASA 4: 9/10 cm.
Teran dan baby kluar. Tapi ingt, bukan skali teran je baby dah kluar.. Berkali kali jgk la baru baby kluar.
Yang org duk pesan jgn angkat punggung nnt koyak tu, haaa time ni la.. Akk x tau la angkat ke x.. X ingt dh.. Matlamat utama nk baby kluar je.
Bila baby dh kluar, fuhhhhh.. Menangis skejap.
Waktu ni menangis bukan sbb sakit, tp sbb sakit dah hilang..bersyukur nye ya Allah..
Tengok baby, sihat dan ckup sifat. Alhamdulillah syukur ya Allah semua dh selesai dgn selamat..
Tapi.. Jgn terkejut lah kalau dtg lagi sakit lepas tu.. Sakit yang dtg tu org tua tua panggil RENGAT. RENGAT ni sakit die lebih kurang lah mcm nk branak td.. Biasa dr bg ubat tahan sakit.. Akk rase bnde ni mase bersalin anak ke 3. Anak pertama dan kedua x rase..
FASA 5:
Doktor akn tekan tekan perut kite utk kluar kan darah darah beku serta uri biasanye waktu ni.. Lepas habis smue uri kluar, proses sterusnye ialah proses jahit luka.. Jahit luka ni memg akan rasa lah..REAL gile wehhh.. Walau pon doktor cucuk ubat bius..Kite tetap akn rase sakit ngilu stiap kali doktor cucuk kulit kite dgn jarum yang berbentuk mata kail tu.. Lepas tu kite akn rase lah benang di tarik perlahan lahan..smpai lah habis semua luka d jahit..
Dah habis settle smue, bila suami dh azan/iqamat kan baby, kalau x de masalah apa apa, trus bole masuk wad.. Dan kalau x de masalah pape, sehari duduk wad dh di benarkan balik.

Di sepanjang 5 fasa sakit bersalin ni, org yang paling penting berada di sisi si isteri ialah suami.. Suami apa nak buat bila isteri tengah sakit macam tu?
1) Ajarkan isteri berzikir mengingati Allah. Meminta bantuan dari Allah s.w.t supaya memudahkan perjalanan melahirkan anak.
Biasanya baca “lailahaillaanta, subhanakinnikuntuminazzhooliminnn”
2) Ingatkan isteri supaya mendirikan solat fardhu jika masuk waktu dan isteri masih belom bersalin ketika itu. (dapatkan lebih huraian dari ustaz/ ustazah)
3) Gosok lah kepala isteri, perut isteri sambil memberi kata kata semangat pada die.
4) Solat sunat hajat mohon isteri d beri keringanan dan keselamatan sepanjang proses bersalin.
IN SHAA ALLAH, semua nya akn baik baik saja.

Sronok sbenarnye kalau ingt balik pengalaman bersalin ni walaupon tu antara moment moment paling getir dlm hidup bila terpksa bertarung nyawa.. Tp, itu lah antara nikmat nikmat yang Allah kurniakan pda kite sbgai seorg wanita.. Itu lah perjuangan.. Berakhirnye derita perjuangan ni apabila kita mula menatap wajah si comel yang kita kandung selama 9 bulan lebih ni..
Harapan dan doa akk semoga Allah S.W.T memberi peluang pada semua kaum hawa di dunia ini utk merasai pengalaman menjadi seorg ibu.. Jgn pernah sedih atau berputus asa dgn segala aturan Allah pda kite… In shaa Allah..
P/S: Lupe nk tye, mak-mak skelian, brape fasa?? Sama x fasa sakit kita?
Sumber: Noor Hamidah Binti Mohd Zaki
The post Bersalin Memang Sakit. Tak Kira Anak Pertama Atau Seterusnya. Bila Keluar Fuhh Leganya.. appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bersalin-memang-sakit-tak-kira-anak-pertama-atau-seterusnya-bila-keluar-fuhh-leganya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Compare Sakit Bersalin Czer Atau Normal Tetap Sakit Yuyu Zulaikha

Tak Perlu Compare Sakit Bersalin Czer Atau Normal Tetap Sakit Yuyu Zulaikha

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 644 hits
Blogger dan insta famous Yuyu Zulaikha melalui posting di instagramnya memberitahu bahawa tak perlu dibandingkan rasa sakit bersalin walau apapun kaedah yang digunakan kerana akhirnya tetap akan merasai kesakitan itu Dia yang baru sahaja me...
Wanita Ini Dedah Rahsia Turun Berat Badan Lepas Bersalin Kembali Seperti Anak Dara

Wanita Ini Dedah Rahsia Turun Berat Badan Lepas Bersalin Kembali Seperti Anak Dara

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 330 hits
Kelihatan cantik menawan memang sesuatu yang menjadi idaman setiap wanita untuk meningkatkan keyakinan diri masing masing namun masalah berat badan sering menjadi halangan utama untuk para wanita untuk tampil menawan Masalah berat badan yan...
Guna Teknik Hypnobirthing Boleh Kurangkan Rasa Sakit Masa Bersalin

Guna Teknik Hypnobirthing Boleh Kurangkan Rasa Sakit Masa Bersalin

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 284 hits
Melahirkan bayi sememangnya satu proses atau prosedur yang akan mendatangkan kesakitan kepada para ibu Namun begitu terdapat beberapa teknik yang mampu mengawalnya antaranya adalah hypnobirthing Ikuti artikel ini untuk mengetahuinya dengan ...
Anak Mama Memang Cerdik Ainul Mahu Diangkat Dah Mula Nak Berdiri

Anak Mama Memang Cerdik Ainul Mahu Diangkat Dah Mula Nak Berdiri

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 435 hits
Tiada apa yang melegakan ibu ayah tatkala melihat si kecil makin pulih Ainul Mardhiah bayi 10 bulan yang menghidap kanser Germ Cell Tumor kini makin menunjukkan perkembangan yang baik seperti bayi lain Dalam kemaskini Instagram ibu Ainul Nu...
Isteri Sedang Sakit Bersalin Terus Tersenyum Melihat Tarian Pesona Lemah Gemalai Suami Dalam Bilik Bersalin

Isteri Sedang Sakit Bersalin Terus Tersenyum Melihat Tarian Pesona Lemah Gemalai Suami Dalam Bilik Bersalin

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 490 hits
Satu sentuhan hati paling manis ialah apabila melihat para suami sanggup mengiringi dan terus menemani isteri mereka yang sakit mahu melahirkan ke dalam bilik bersalin tetapi lelaki dari China ini telah pergi lebih jauh dan ia sungguh mence...
Skim Rent To Own Atau Smart Sewa Untuk Beli Rumah Pertama

Skim Rent To Own Atau Smart Sewa Untuk Beli Rumah Pertama

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 579 hits
Skim Rent to Own dan Skim Smart Sewa antara cara mudah anda membeli rumah idaman kini dengan cara sewa terlebih dulu Cuma ramai lagi yang masih tidak tahu skim wujud The post appeared first on
Uri Lambat Keluar Masa Bersalin Hari Ke 6 Ibu Tumpah Darah Tak Sedarkan Diri

Uri Lambat Keluar Masa Bersalin Hari Ke 6 Ibu Tumpah Darah Tak Sedarkan Diri

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 760 hits
Uri lambat keluar masa bersalin Hari ke 6 ibu tumpah darah sehingga tak sedarkan diri Cemasnya situasi nyawa bagaikan di hujung tanduk adalah merupakan selaput dan saluran yang berkembang seiring dengan perkembangan si manja Adakalanya kesu...
Rsia Anugrah Kubu Raya Rumah Sakit Ibu Dan Anak Bersertifikasi Madya

Rsia Anugrah Kubu Raya Rumah Sakit Ibu Dan Anak Bersertifikasi Madya

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 650 hits
Bermula dari menyediakan jasa bidan keliling secara perlahan namun pasti Hj Sundus A Md Keb akhirnya memiliki Praktik Bidan Swasta pada tahun 1995 Blogger Borneo termasuk salah seorang yang melihat secara langsung bagaimana proses perkemban...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music