Bersalin Di Bulan Ramadan Untungnya Si Ibu Bayi Yang Dilahirkan


Ibu yang hamil dan bersalin pada bulan Ramadan sangatlah beruntung selain dianggap istimewa. Ini kerana proses mengandung dan melahirkan yang penuh dengan perjuangan dianggap sebagai ibadah.
Proses bersalin memerlukan tenaga yang banyak, begitu juga ibu hamil dan menyusukan. Maka sebab itulah Allah SWT tidak mewajibkan ibu hamil dan menyusu untuk berpuasa. Namun begitu, anda masih boleh menukar atau menebusnya pada hari lain atau membayar fidyah sekiranya mampu berpuasa.
Bersalin Di Bulan Ramadan Ini adalah bentuk kasih sayang Allah SWT kepada wanita yang menjadi perantara dalam melahirkan anak ke dunia, dengan berbagai macam perjuangan malah mempertaruhkan nyawa.
Caprice
Caprice atau nama sebenarnya Ariz Ramli, menyambut cahaya mata pertamanya dengan penuh kesyukuran pada 17 Mac 2024.
 
View this post on Instagram  
A post shared by Ariz Ramli (@capricedaddycap)

Daler Yusuf
Daler atau nama sebenarnya Daler Yusuf Khamrokulov Muhammad, menyambut kelahiran bayi ke empatnya di bulan Ramadan. Isterinya Sakinah Burikul selamat melahirkan bayi lelaki secara pembedahan pada 19 Mac 2024.
 
View this post on Instagram  
A post shared by Daler Yusuf (@daleryusuf)

Untungnya Si Ibu & Bayi Yang Dilahirkan Keistimewaan anak yang lahir di bulan Ramadan:
1. Penuh rahmat dan berkat
Ramadan adalah bulan yang penuh rahmat dan keberkatan. Oleh itu, anak-anak yang lahir di bulan Ramadan diharapkan sentiasa mendapat keberkatan dan rahmat dalam kehidupan mereka.
“Ramadan adalah bulan yang penuh rahmat dan keberkatan, dan seterusnya. Semoga anak yang dilahirkan pada bulan itu di akhirat kelak sentiasa mendapat rahmat dan keberkatan daripada Allah SWT.
2. Mempunyai sifat yang mulia dan baik
Bulan Ramadan adalah bulan di mana Allah menurunkan Al-Quran kepada dunia. Dengan cara ini, anak-anak yang lahir di bulan Ramadan diharapkan memiliki sifat-sifat mulia sebagaimana yang diwahyukan dalam Al-Quran.
“Ramadan adalah bulan diturunkannya Al-Quran, mudah-mudahan anak-anak mendapat permulaan atau sifat-sifat baik (seperti) yang dinyatakan dalam Al-Quran,” katanya.
Tidak hanya itu, hal ini juga ditegaskan dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 185, yang berbunyi sebagai berikut:
semoga Allah merahmatinya dan memberinya kesejahteraan dan keberkatan نَّاسِ وَبَيِّنٰتٍ مِّنَ الْهُدٰى وَالْفُرْقَانِۚ فَمَنْ شَهِدَ مِ Tuhan memberkatimu insya-Allah يُسْرَ وَلَا يُسْرَ وَلَا يُسْرَ وَلَا يُسْرَ وَلَا . َلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللّٰهَ عَلٰى مَا هَدٰىكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُر ُوْنَ
Ertinya: Bulan Ramadan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Oleh itu, sesiapa di antara kamu pada bulan itu, hendaklah berpuasa padanya. Dan barangsiapa yang sakit atau dalam perjalanan (dia tidak berpuasa), maka (wajiblah dia mengqadhanya), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Hendaklah kamu menyempurnakan bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjuk yang diberikanNya kepadamu, supaya kamu bersyukur.
3. Disiplin dan miliki empati
Bulan Ramadan mengajar disiplin. Bukan itu sahaja, bulan mulia ini juga mengajar anak-anak untuk berkongsi dan berempati dengan orang lain. Anak-anak yang dilahirkan pada bulan Ramadan diharapkan memiliki sifat-sifat tersebut agar dapat mewarnai anak dan kehidupannya. Ramadan mengajar disiplin, perkongsian dan empati kepada orang lain. Semoga sifat-sifat ini dapat mewarnai diri anak-anak ini.
4. Memiliki kebaikan Lailatul Qadar
Pada bulan Ramadan terdapat malam Lailatul Qadar sebagaimana dijelaskan dalam Surah Al-Qadr ayat 3 yang berbunyi:
لَيْلَةُ الْقَدْرِ ەۙ خَيْرٌ مِّنْ اَلْفِ شَهْرٍۗ
Maksudnya: Malam kemuliaan itu lebih baik daripada malam seribu bulan.
Ibu yang melahirkan anak di bulan Ramadan mengharapkan anak-anak mereka mendapat kebaikan yang turut terkandung dalam malam Lailatul Qadar. Sesiapa yang mendapat keistimewaan malam Lailatul Qadar, maka dia akan menjadi orang yang sangat beruntung.
5. Menjadi perantara yang mengampuni dosa
Bulan Ramadan adalah bulan yang penuh dengan ampunan. Nabi Muhammad SAW pernah bersabda dalam kitab Shahib Bukhari yang mengatakan mereka yang berpuasa di bulan Ramadan kerana keimanan dan berharap pahala maka akan diampuni dosanya. Dengan keutamaan ini, anak yang lahir di bulan Ramadan diharapkan menjadi salah satu bagi pengampunan dosa dari Allah SWT.
Ramadan kali ini antara aktivis, penyanyi rap dan pempengaruh media sosial, dan selebriti yang menimang cahaya mata ialah Caprice dan Daler Yusuf.
Sumber: haibunda.com
Kredit foto: Instagram Caprice dan Instagram Daler Yusuf
Artikel berkaitan: Kandungan ‘Overdue’ Patutnya Sudah Bersalin, Bahaya Tak Pada Ibu & Bayi Kalau Lambat
Ibu Mengandung Ingin Berpuasa Di Bulan Ramadan, Ini Tip Penting Perlu Ambil Tahu
Tiga Tanda-Tanda Bersalin Mama Kena Tahu, Perlu Cepat-Cepat Ke Hospital!
The post Bersalin Di Bulan Ramadan, Untungnya Si Ibu & Bayi Yang Dilahirkan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bersalin-di-bulan-ramadan-untungnya-si-ibu-bayi-yang-dilahirkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Banyak Tubuh Bertenaga Walau Ibu Berpuasa Ini Tip Kenyangkan Anak Ketika Bulan Ramadan

Susu Banyak Tubuh Bertenaga Walau Ibu Berpuasa Ini Tip Kenyangkan Anak Ketika Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 113 hits
Bagi ibu yang ketika berpuasa masalah yang sering dibimbangkan ialah tentang bekalan untuk anak Ibu yang menyusukan pastinya lebih letih dan merasa lapar ketika Sebenarnya anda tidak perlu pun meninggalkan ibadah berpuasa asalkan ada penget...
Ibu Mengandung Yang Ingin Berpuasa Di Bulan Ramadan Ini Tip Penting Yang Perlu Diambil Tahu

Ibu Mengandung Yang Ingin Berpuasa Di Bulan Ramadan Ini Tip Penting Yang Perlu Diambil Tahu

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 129 hits
yang ingin berpuasa di bulan bukanlah suatu perkara baru Malah isu ini sering diperkatakan Hampir setiap tahun pasti ada saja golongan ibu hamil yang bimbang dengan keadaan diri juga bayi setiap kali menjelang Ibu Mengandung Yang Ingin Berp...
Kkm Bakal Teruskan Operasi Ramadan 2024 Sepanjang Bulan Puasa Bagi Menjamin Keselamatan Makanan Di Bazar Ramadan

Kkm Bakal Teruskan Operasi Ramadan 2024 Sepanjang Bulan Puasa Bagi Menjamin Keselamatan Makanan Di Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 127 hits
Mulanya bulan Ramadan pada hari ini Kementerian Kesihatan akan meneruskan Operasi Ramadan 2024 secara serentak di seluruh negara yang melibatkan semua premis makanan termasuk di bazar Ramadan yang akan bertambah pengunjung sepanjang bulan p...
10 Tips Hilangkan Rasa Dahaga Di Bulan Ramadan

10 Tips Hilangkan Rasa Dahaga Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 158 hits
Selamat berpuasa Bulan Ramadan merupakan bulan yang dinantikan oleh umat Islam di seluruh dunia Ia adalah bulan penuh keberkatan di mana umat Islam berpuasa dari terbit fajar hingga matahari terbenam Salah satu cabaran utama yang dihadapi o...
Ibu Mengandung Boleh Ke Makan Paracetamol Ada Kesan Tak Pada Bayi Dalam Kandungan

Ibu Mengandung Boleh Ke Makan Paracetamol Ada Kesan Tak Pada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 78 hits
Ramai masih tertanya tanya sama ada mereka boleh makan atau tidak Seperti yang kita ketahui mudah terdedah pada semua ubat yang diambil oleh si ibu Menurut Malaysian Pharma paracetamol adalah dalam kelas ubat yang dikenali sebagai analgesik...
6 Adab Berpuasa Pada Bulan Ramadan

6 Adab Berpuasa Pada Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 67 hits
Bukan sahaja memasuki rumah orang kita perlu berada tetapi apabila kita memasuki bulan Ramadan juga perlu beradab Jadi jom tengok 6 adab berpuasa pada bulan Ramadan Tahun ini rata rata umat Islam seluruh dunia termasuk Malaysia hanya menyam...
Ibu Reda Kepala Bayi Tertinggal Dalam Rahim

Ibu Reda Kepala Bayi Tertinggal Dalam Rahim

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 277 hits
nbsp Pejabat Kesihatan menjelaskan bahawa bayi Mukarromah sudah meninggal dunia di dalam rahim kira kira 10 hari sebelum dilahirkan iNewsJAKARTA Seorang wanita di Bangkalan wilayah Jawa Timur akur dan reda menerima kenyataan bahawa kepala b...
17 Koleksi Ucapan Whatsapp Selamat Berpuasa Di Bulan Ramadan Untuk Yang Terdekat

17 Koleksi Ucapan Whatsapp Selamat Berpuasa Di Bulan Ramadan Untuk Yang Terdekat

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 144 hits
Selain itu Allah juga membuka pintu keampunan yang sangat lebar bagi hamba hamba Nya yang ingin memohon ampunan dosa dan ingin bertaubat kembali ke jalan yang Allah redhai Jadi jom kita selongkar kata kata ucapan selamat menunaikan ibadah p...
Rezeki Melimpah Ketika Bulan Puasa Peniaga Air Balang Raih Keuntungan Rm10k Sehari Berniaga Di Bazar Ramadan

Rezeki Melimpah Ketika Bulan Puasa Peniaga Air Balang Raih Keuntungan Rm10k Sehari Berniaga Di Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 103 hits
Bulan puasa adalah bulan di mana bazar Ramazan akan menerima ramai pengunjung yang mencari juadah untuk berbuka mereka Pelbagai makanan dan minuman yang menarik akan dijual di sana termasuklah air balang yang betvariasi Keuntungan RM10 000 ...
Eugene Levy S Toronto

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Ge14 S Impact On State Federal Relations

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Lunch Treat Di Woodfire Shah Alam

Pg Pg 24 Top 74 By Jenny Pgslotth Games 1 67

Kemunculan As Sufyani Sebelum Keluarnya Imam Mahdi

User Generated Content

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Seni Membaca Surat Attin Dari Ustadz Manis Dan Seni Membaca Solawat By