Bersainglah Kamu Kerana Kedua Dua Parti Adalah Pengkhianat Kepada Orang Melayu


 


Persaingan Umno-Bersatu diramal sengit di kawasan Bumiputera Islam Sabah, kata penganalisis


Willie Jude -October 5, 2021 Penganalisis berkata, pertembungan antara Umno dan Bersatu bakal menjadi ujian besar kepada GRS untuk terus kekal bersama mempertahankan mandat rakyat yang diperolehi selepas pilihan raya negeri lalu.KOTA KINABALU: Persaingan di kawasan Bumiputera Islam di Sabah dijangka kompetitif sekiranya Umno dan Bersatu bertembung dalam pilihan raya umum ke-15 (PRU15) akan datang, kata penganalisis.
Tony Paridi Bagang dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) berkata, selain dua parti dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS) itu, ia juga diramal sengit dengan kehadiran Warisan yang bertanding di kawasan sama.
Katanya, setiap tiga parti itu mempunyai kekuatan dan kelebihan tersendiri termasuk dari segi calon dan jentera.

“Jika pertembungan (Umno dan Bersatu) berlaku, perpecahan undi sudah pasti berlaku. Persoalannya siapa yang lebih mendapat manfaat?

Tony Paridi Bagang.“Bersatu, Umno dan Warisan mempunyai kekuatan atau kelebihan masing-masing dan ia dipengaruhi pelbagai faktor seperti personaliti, penaungan, 3M (money, media, machinery) dan lain-lain lagi.
“Sentimen terhadap isu yang diketengahkan nanti pasti memberi pengaruh besar, justeru persaingan Bumiputera Islam akan sangat kompetitif kali ini.
“Berikutan itu, masyarakat Bumiputera bukan Islam khususnya KDM (Kadazan, Dusun dan Murut) juga dijangka menjadi penentu atau ‘kingmaker’ pada PRU nanti,” katanya kepada FMT.
Tony berkata, pertembungan antara Umno dan Bersatu itu juga bakal menjadi ujian besar buat GRS untuk terus kekal bersama mempertahankan mandat rakyat yang diperolehi selepas pilihan raya negeri (PRN) lalu.
Katanya, keputusan Umno untuk mempertahankan semua kerusi yang dimenangi pada PRU14 memang sudah dijangka walaupun ia sedar bakal bertembung dengan calon Bersatu.
“Ini juga akan menjadi persoalan. Sejauh mana Umno Sabah menikmati autonomi yang diberikan sebelum ini dengan mengambil kira dinamika politik Sabah,” katanya.
Awang Azman Pawi.Sementara itu, Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya (UM) berkata, Umno dilihat lebih memiliki peluang sekiranya ia bertembung dengan Bersatu pada PRU15 nanti.
Ini kerana katanya, parti itu dijangka mendapat lebih manfaat kerana kerajaan persekutuan kini dikuasai Umno.
“Umno dan Bersatu adalah rakan dalam GRS di Sabah, sekiranya pertembungan berlaku antara mereka nanti, Umno dijangka mendapat lebih banyak manfaat kerana kerajaan persekutuan di bawah kuasa Umno.
“Tambahan pula, Umno lebih ramai keahlian berbanding Bersatu di Sabah,” katanya.
Bagaimanapun Azman berkata, pertembungan itu belum tentu akan berlaku kerana mereka masih mempunyai banyak masa sebelum PRU diadakan.
“Masa masih panjang sebelum PRU diadakan dan ada banyak lagi perbincangan politik yang terus berlaku.
“PAU (Perhimpunan Agung Umno) memang memutuskan kerjasama dengan Bersatu hingga PRU15 dan ini bermakna Bersatu perlu berhadapan dengan musuh lamanya, iaitu Umno.
“Bagaimanapun, sekiranya pucuk pimpinan tertinggi Umno berjaya diambil alih oleh Ismail Sabri Yaakob dan kumpulan pro-Bersatu dalam Umno, maka pertembungan itu dapat dielakkan.
“Namun dari satu segi, ia akan memecahkan akar umbi Umno kerana ramai menolak Bersatu yang menjadi musuh mereka pada PRU lalu dan sukar bagi akar umbi menerima hakikat bahawa kerusi tradisi Umno akan ditandingi oleh calon Bersatu,” katanya.
Terdahulu pada Sabtu, bekas Perdana Menteri yang juga Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin berkata, mereka bersedia melawan Umno dalam pilihan raya akan datang sekiranya parti itu kekal dengan keputusannya untuk tidak bekerjasama.
Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin kemudiannya berkata, parti itu juga sedia berdepan dengan Bersatu pada PRU15 akan datang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/10/bersainglah-kamu-kerana-kedua-dua-parti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Piala Malaysia Sabah Fc Ikat Kelantan Fc Kedua Dua Pasukan Terus Kemarau Kemenangan

Piala Malaysia Sabah Fc Ikat Kelantan Fc Kedua Dua Pasukan Terus Kemarau Kemenangan

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 274 hits
Aksi penuh perlawanan Kelantan FC Vs Sabah FC di Stadium Muhammad IV Kota Bharu berkesudahan dengan keputusan 2 2 Kedua dua jaringan Sabah FC terhasil dari dua sepakan penalti yang disempurnakan oleh Ketua Pasukan Risto Mitrevski FT KELANTA...
Idris Haron Dakwa Dua Presiden Parti Tawar Tiket Kekal Tanding Kerusi Dun Sungai Udang

Idris Haron Dakwa Dua Presiden Parti Tawar Tiket Kekal Tanding Kerusi Dun Sungai Udang

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 261 hits
MELAKA Dua Presiden parti sudah menawarkan tiket kepada penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri Sungai Udang Itu kenyataan terbaharu Datuk Seri Idris Haron selepas UMNO mengesahkan pengguguran secara automatik keahliannya bersama Ahli Dewan...
Pejuang Kekal Parti Melayu Dan Bersih Anti Rasuah

Pejuang Kekal Parti Melayu Dan Bersih Anti Rasuah

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 193 hits
ITU akan jadi pertaruhannya di PRU15 yang berdepan dengan 3 4 PENJURU Sukar untuk menang walau 1 kerusi tetapi mampu mengganggu calon umno yang berdepan PAS BERSATU dan calon Melayu PH Bersih rasuah dan anti rasuah tidak mampu mendapat soko...
Ketuanan Pengkhianat Melayu Tipu Melayu

Ketuanan Pengkhianat Melayu Tipu Melayu

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 293 hits
MELAYU TIPU MELAYUSuatu PandanganOleh Hassan Abdul KarimAhli Parlimen Pasir GudangSekian lama mereka melaungkan slogan demi bangsa demi negara demi Orang Melayu Tetapi mereka ini munafik Mereka mahu elak cukai sebenarnya Mereka hendak kekay...
Kalau Aku Jadi Ph Aku Tidak Akan Menerima Mereka Ini Masuk Kedalam Parti Mereka Sama Saja Pengkhianat

Kalau Aku Jadi Ph Aku Tidak Akan Menerima Mereka Ini Masuk Kedalam Parti Mereka Sama Saja Pengkhianat

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 173 hits
Dua Adun Umno bakal sertai komponen PHOleh MALAYSIA DATELINE October 6 2021Dua Ahli Dewan Undangan Negeri Melaka daripada Umno akan menyertai parti dalam gabungan Pakatan Harapan Kedua duanya menarik balik sokongan hingga menyebabkan keraja...
Star Bersedia Bekerjasama Dengan Mana Mana Parti Politik Jeffrey

Star Bersedia Bekerjasama Dengan Mana Mana Parti Politik Jeffrey

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 267 hits
Jeffrey memberi jari bagus sambil duduk di tempat pemandu salah satu trak Ketepi perbezaan politik tuntut hak Sabah STAR KOTA KINABALU Parti Solidariti Tanah Airku bersedia bekerjasama dengan mana mana parti politik demi kestabilan politik ...
Mana Suara Pas Dalam Kerajaan Soal Veteran Parti Berhubung Cabutan Nombor Ekor

Mana Suara Pas Dalam Kerajaan Soal Veteran Parti Berhubung Cabutan Nombor Ekor

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 275 hits
freemalaysiatoday com September 24 2021 9 30 AMMahfodz Mohamed berkata walaupun bersama dalam kerajaan PAS mempunyai prinsip dan tahu tentang halal haram PETALING JAYA Seorang veteran PAS mempersoalkan peranan suara pemimpin parti itu di Pu...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Asthma

Colorado Springs Family Law Your Trusted Partner For A Secure Future

Mahalini Dah Peluk Islam

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign

Susu Soya V Soy Golden Grain