Berpuasa Dibuktikan Dapat Mencegah Barah Oleh Saintis Jepun Yoshinori Ohsumi


Executive Editor        MINDA RAKYAT 
Oktober 2016 yang lalu, seorang saintis daripada Jepun, Yoshinori Ohsumi telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Nobel Perubatan yang membawa pulang wang tunai sebanyak RM3.9 juta.
Anugerah tersohor itu dianugerahkan kepada beliau atas penemuan beliau mengenai bagaimana proses pemecahan oleh sel-sel badan berlaku dan mengitar semula komponen-komponennya yang dikenali sebagai "autophagy".



Penemuan itu yang dinamakan "mechanism for autophagy", adalah mengenai proses asas dalam sel-sel yang mana para saintis mempercayai bahawa boleh dimanfaatkan untuk melawan barah dan dementia.

Autophagy berasal dari perkataan Greek iaitu auto (sendiri) dan juga phagein (memakan), yang membawa maksud memakan diri sendiri. Ia adalah satu proses pengitaran semula sel dalam badan. Sel-sel di dalam badan kita sememangnya telah diprogramkan mempunyai jangka hayat tertentu. Setelah sel-sel ini rosak dan menjadi tua di mana tiada lagi tenaga untuk mengekalkan fungsinya, ia perlu dibuang dari badan.

Bagaimana barah boleh berlaku?
 


Barah boleh terjadi sekiranya sel-sel lama tidak mati. Bagaimana? Jika sel-sel yang telah lama dan tua tidak mati dan tidak digantikan dengan sel-sel baru, sel-sel lama ini akan terus berkembang dan bertambah. Ia akan menghasilkan sel-sel yang tidak normal yang tidak melakukan fungsi asal mereka. Lebih buruk lagi, sel-sel ini akan berkembang tanpa henti seterusnya mengganggu fungsi sel-sel lain di sekitar mereka. Perkara ini akan merangsang mutasi sel dan akan memberikan kesan buruk kepada sistem organ.




Apabila sel-sel ini termutasi dan berkembang diluar kawalan, ia akan membentuk satu tisu yang besar yang dikenali sebagai tumor atau ketumbuhan (sebagai contoh leukemia). Ini lah merupakan titik permulaan terjadinya barah, yang dibahagikan kepada lima kategori utama, iaitu karsinoma, sarkoma, leukemia, limfoma dan CNS, bergantung kepada di kawasan di mana terjadinya pertumbuhan sel-sel tidak normal ini.

Autophagy vs Apoptosis


Terdapat satu lagi proses yang sama seperti autophagy iaitu "apoptosis" yang juga dikenali sebagai proses sel mati. Bunyi macam tidak enak, namun untuk mengekalkan kesihatan yang baik, proses ini amat penting bagi badan kita. Setelah beberapa kali melalui proses pembahagian, sel-sel badan diprogramkan untuk mati. Jika proses apoptosis ini tidak berlaku, ia juga akan menyebabkan kemungkinan berlakunya barah.



Sebagai contoh mudah, jika anda mempunyai sebuah kereta, dan anda menggunakannya untuk beberapa ketika. Setelah berlalunya masa, kereta anda pasti akan mengalami kerosakan. Setelah berkali-kali diperbaiki, akhirnya anda perlu menukar kepada kereta baru kerana kos-kos membaiki akan menjadi semakin mahal jika kereta anda sudah berumur dan melalui pelbagai kerosakan. Jika anda tidak membeli kereta baharu, pasti wang anda akan melayang kerana dihabiskan untuk membaiki kereta.

Apa kaintan proses autophagy dan berpuasa?

Namun, jika kereta anda rosak, anda tidak lah perlu membeli kereta baharu serta-merta sebaliknya hanya menukarkan bahagian yang rosak, sebagai contoh bateri. Ia juga sama kepada sel-sel ini. Daripada membunuh kesemua sel (proses apoptosis), badan kita hanya perlu membunuh sel-sel yang lama dan rosak sahaja. Inilah yang dinamakan proses autophagy, di mana organel sub-selular dimusnahkan dan yang baru dibina semula untuk menggantikannya.

Pada tahun 1962, proses autophagy ini dinyatakan apabila saintis menyedari pertambahan jumlah lysosomes iaitu bahagian sel yang menghancurkan sel lain) di dalam hati tikus setelah disebatikan dengan glucagon.



Kekurangan nutrisi dan zat adalah pengaktif utama proses autophagy. Apabila kita makan, insulin dalam badan akan meningkat, dan ini menyebabkan penurunan glucagon, dan apabila kita tidak makan (berpuasa) maka insulin akan menurun dan glucagon akan meningkat. Peningkatan glucagon inilah yang merangsang proses autophagy ini. Jadi, untuk mengaktifkan proses autophagy, kita perlu berpuasa!




Berpuasa bukan sahaja memberikan badan kita peluang untuk membuang "barang lama", ia malah merangsang pertumbuhan hormon, yang memberitahu badan kita supaya mula untuk menghasilkan "barang baru". Jadi dengan berpuasa dapat membenarkan badan kita untuk menjalani pengubahsuaian yang lengkap.

Islam mewajibkan puasa
 


Sebagai ringkasan, jika kita berpuasa, badan kita akan kekurangan nutrisi dan zat, ini akan merangsang proses autophagy. Apabila proses autophagy berlaku, ia akan menggantikan sel-sel yang lama dan jahat, kepada sel-sel yang baru dan baik. Ini sekaligus menjadikan badan kita dapat berfungsi dengan lebih baik serta tidak terdedah kepada penyakit berbahaya.

Kerana itulah Islam mewajibkan umatnya untuk berpuasa sebulan di dalam setahun iaitu ketika tibanya bulan Ramadan. Bukan di bulan Ramadan sahaja, malah ia adalah sunnah Rasulullah S.A.W untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis serta hari-hari tertentu. Dengan berpuasa, badan kita akan menjadi lebih sihat dan lebih terjaga daripada dijangkiti penyakit berbahaya seperti barah. Ini amatlah penting untuk menjalani kehidupan yang berkualiti dan yang masih panjang. Jadi, berpuasa bukanlah untuk orang Islam sahaja, ia diperlukan oleh semua manusia di muka bumi ini.

Contoh mudah, setiap 3 bulan atau 5000 kilometer (mengikut jenis kenderaan), kereta kita perlu diservis bagi mengekalkan prestasinya. Sama seperti badan kita, ia juga memerlukan "servis", iaitu dengan berpuasa.

Jika bagi anda yang belum pernah mencuba berouasa, dan baru mengetahui manfaat berpuasa, cuba lah melatih diri anda untuk berpuasa. Lihat apa kesannya pada diri anda.

Semoga bermanfaat.

Sumber :

1. Diet Doctor
2. The Guardian




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/berpuasa-dibuktikan-dapat-mencegah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jam 2 Petang Pelbagai Perasaan Silih Berganti Gadis Jepun Dedah Pengalaman Berpuasa

Jam 2 Petang Pelbagai Perasaan Silih Berganti Gadis Jepun Dedah Pengalaman Berpuasa

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 359 hits
Pesona Ramadan menarik Wakana Katayama 20 ke Malaysia untuk merasai sendiri pengalaman dan suasana bulan puasa yang sebelum ini hanya didengari melalui kawan kawan dan media sosial Semasa saya belajar di Kyoto Sangyo University Jepun saya b...
Anda Tak Akan Percaya Teknologi Baru Yang Lebih Bergaya Dan Elegen Oleh Oppo Reno 2019 Ini

Anda Tak Akan Percaya Teknologi Baru Yang Lebih Bergaya Dan Elegen Oleh Oppo Reno 2019 Ini

papar berkaitan - pada 18/5/2019 - jumlah : 481 hits
Kalau anda rasa anda sudah puas dengan teknologi telefon pintar yang sedia ada anda pelu bersedia dengan apa yang akan ditawarkan oleh The post appeared first on
Peta Dunia Ini Dihasilkan Oleh Lebah

Peta Dunia Ini Dihasilkan Oleh Lebah

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 275 hits
Seniman China Ren Ri telah mencipta peta sarang lebah yang rumit dalam siri scultpure nya Yuansu I The Origin of Geometry Patung lilin lebah ini adalah hasil dari hobi Ri memelihara lebah yang ia mula pada tahun 2006 Menurut Ri patung itu m...
Huawei Akan Menentang Halangan Pengeksportan Teknologi Yang Dikenakan Oleh Amerika Syarikat

Huawei Akan Menentang Halangan Pengeksportan Teknologi Yang Dikenakan Oleh Amerika Syarikat

papar berkaitan - pada 18/5/2019 - jumlah : 465 hits
Semalam Jabatan Perdangangan Amerika Syarikat memasukkan Huawei ke dalam senarai Entity List yang menyebabkan mereka tidak boleh membeli perkakasan teknologi buatan Amerika Syarikat tanpa kebenaran oleh kerajaan Penguatkuasaan halangan ini ...
Baru Je Buka Ruangan Komen Di Instagramnya Pu Abu Diserang Berjemaah Oleh Bawang Rangers

Baru Je Buka Ruangan Komen Di Instagramnya Pu Abu Diserang Berjemaah Oleh Bawang Rangers

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 461 hits
Pendakwah muda program realiti Pencetus Ummah Abu Sufyan sekali lagi diserang netizen selepas membuka ruangan komen di akaun Instagram miliknya Menerusi entri di IGnya PU Abu berkongsi gambar terkini ketika berbuka puasa bersama kanak kanak...
2 Hal Ini Penting Ditaati Oleh Penderita Diabetes Ketika Mengonsumsi Kurma

2 Hal Ini Penting Ditaati Oleh Penderita Diabetes Ketika Mengonsumsi Kurma

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 143 hits
Boleh saja makan kurma Tapi tergantung ukuran besar dan kecilnya kurma Kurma kan macam macam merek dan ukurannya ada yang besar dan kecil Jangan makan yang gede gede tiga kurma jelas dokter spesialis penyakit dalam Sidartawan Soegondo saat ...
Wanita Yang Memberi Cadangan Berkenaan Ptptn Patut Diberi Anugerah Kebesaran Oleh Kerajaan Ph

Wanita Yang Memberi Cadangan Berkenaan Ptptn Patut Diberi Anugerah Kebesaran Oleh Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 244 hits
JASAMU DIKENANG ALANGKAH SESUAI BELIAU DIANUGERAHKAN GELARAN1 DATO2 DATO SERI3 DARJAH SERI SETIA NEGARA MEMBAWA GELARAN DATO PADUKA4 JASA MELINGKUPKAN PH DARJAH SETIA NEGARA MEMBAWA GELARAN PUAN SERI DATO SERIWanita yang menjadi tular di me...
Saya Tanam Sebab Takut Mak Ayah Marah Remaja Tanam Bayinya Yang Baru Lahir Sebelum Diselamatkan Oleh Anjing

Saya Tanam Sebab Takut Mak Ayah Marah Remaja Tanam Bayinya Yang Baru Lahir Sebelum Diselamatkan Oleh Anjing

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 376 hits
The ReporterSeekor anjing menjadi hero selepas ia menyelamatkan seorang bayi yang dikubur hidup hidup oleh ibu kandungnya dalam kejadian yang berlaku di Korat Thailand pagi Rabu 15 Mei 2019 Terdahulu anjing bernama Ping Pong itu dilihat men...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap