Bermainlah Di Syurga Ibu Reda Seorang Kembar Pergi Dulu Perkongsiannya Di Pa Matv


Asalnya ada dua anak di dalam kandungan kembarnya. Namun yang mampu didakap kini hanya seorang kerana seorang lagi sudah pun berada di syurga.
Segalanya sudah ditentukan Allah. Perkongsian Puan Maizatunnajuwa daripada rancangan TV episod 8: Ujian Imbasan yang ke udara pada 7 Mei 2019, jam 12 tengah hari di Astro Prima & Astro Prima HD ini boleh dijadikan panduan buat ibu hamil tentang pentingnya melakukan ujian imbasan seiring perkembangan janin. Walau pun ia tidak dapat dielakkan, sekurang-kurangnya boleh bersedia menerima sebarang kemungkinan.

Beberapa bulan perkahwinan, wanita ini telah disahkan hamil. Lebih menggembirakan lagi kandungan pertama ini kembar. Namun harapan untuk memeluk dua bayi ini tidak kesampaian apabila salah seorang tidak lagi bernyawa. Pada trimester ketiga, tiada degupan jantung dikesan. Kemudiannya bayinya itu disahkan meninggal dunia.
“Pada awal bulan Februari 2018, saya membuat ujian imbasan dan mendapati terdapat ada dua kantung. Saya terus tanya doktor, kandungan saya kembar ke? Doktor sahkan kandungan saya kembar. Saya terkejut, terkedu dan perasaan gembira.

MORNING SICKNESS TERUK
Seperti mana wanita hamil lain, Najuwa mengalami alahan tetapi disebabkan ia kandungan kembar morning sickness memang teruk. Semasa hamil di trimester kedua Najuwa juga pernah dimasukkan ke wad selama 5 hari kerana mengalami jangkitan kuman.

UJIAN IMBASAN TRIMESTER KETIGA
“Ketika membuat ujian imbasan semasa di trimester ketiga, semuanya dalam keadaan baik. Tetapi apabila pemeriksaan dengan doktor pakar, degupan jantung bayi pertama saya, Mateen Alhamdulillah jumpa dan OK. Tetapi ujian imbasan pada bayi kedua tidak dapat dikesan.
“Selepas itu doktor menasihatkan saya agar jaga & tengok minggu berikutnya jika sekiranya degupan jantungnya dikesan. Doktor juga turut berpesan agar saya menjaga pergerakan supaya tidak menjejaskan bayi pertama,” kata Najuwa mengimbas kembali detik sedih itu.
KEDUA-DUA BAYI TERBENTUK SEMPURNA
Ibu ini bagaimana pun sempat bertanyakan punca kepada doktor yang merawat. “Saya bertanya juga apa sebab dan puncanya. Doktor kata memang tak dapat dikesan awal kerana kedua-dua bayi terbentuk dengan sempurna. Ia mungkin berpunca daripada tali pusat atau punca-punca lain seperti komplikasi kepada dirinya sendiri.

TIGA HARI KEMUDIAN DISAHKAN MENINGGAL DUNIA
Namun Allah lebih menyayangi bayi kedua. Selepas tiga hari membuat ujian imbasan trimester ketiga, ibu ini mula merasa sakit pada ari-ari dan doktor mengesahkan bayinya meninggal dunia.
BERADA DI WAD SEHINGGA KANDUNGAN 35 MINGGU
Selepas itu, Najuwa diberi pilihan oleh doktor untuk ditahan di wad sehingga tiba waktu bersalin. “Doktor sarankan kami menunggu hingga 34 minggu. Sekiranya pada usia kandungan 34 hingga 35 minggu bayi masih dilahirkan, pembedahan perlu dilakukan.”

HANYA SEMPAT MELIHAT GAMBAR
“Sepanjang menjalani pembedahan, saya akhirnya dapat mendengar tangisan bayi pertama, Mateen. Doktor juga memberitahu bayi kedua dalam keadaan sempurna tapi tidak bernyawa. Saya hanya dapat melihatnya menerusi gambar, tidak dapat skin to skin touch dengannya, “ kata Najuwa kepada Pa&Ma.
Doktor juga memberitahu bahawa tali pusat bayi kembar kedua yang dinamakan Aathif berpintal atau terbelit sesama sendiri dengan Mateen. Dan ini adalah punca utama dia tidak dapat bertahan.

TERIMA SEADANYA SUPAYA HATI TENANG
Suami Najuwa juga turut menambah, pengalaman yang dilalui bersama isterinya sekiranya terjadi sesuatu kepada kandungan semasa hamil, terima seadanya supaya hati tenang dan tidak terbeban.
Meski pun ada episod duka dalam kelahiran anak sulung mereka, Najuwa dan suami tetap tabah meneruskan dengan si abang Mateen yang kini berusia 10 bulan.
Bagi anda yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai ujian imbasan ketika hamil, boleh mengikuti siaran ulangan episod 8: Ujian Imbasan rancangan TV Pa&Ma di Astro Prima & Astro Prima HD jam 9 malam ini.

The post “Bermainlah Di Syurga…”Ibu Reda Seorang Kembar Pergi Dulu. Perkongsiannya Di Pa&MaTV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bermainlah-di-syurga-ibu-reda-seorang-kembar-pergi-dulu-perkongsiannya-di-pamatv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mommy Ada Kat Syurga Sayang Pergi Ketika Melahirkan Permintaan Ibu Ini Buat Ramai Sebak

Mommy Ada Kat Syurga Sayang Pergi Ketika Melahirkan Permintaan Ibu Ini Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 675 hits
Mommy Ada Kat Syurga Sayang Pergi Ketika Melahirkan Permintaan Ibu Ini Buat Ramai Sebak Selepas sembilan bulan mengandungkan zuriat ke empat seorang wanita meninggal dunia akibat komplikasi semasa melahirkan bayi Meskipun si ibu tidak dapat...
Polemik Pemilu 2019 Seorang Ibu Petugas Kpps Meninggal Padahal Hamil 8 Bulan

Polemik Pemilu 2019 Seorang Ibu Petugas Kpps Meninggal Padahal Hamil 8 Bulan

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 401 hits
Senyumperawat com Banyak yang menyoroti penyelenggaraan Pemilu 2019 kali ini Banyaknya korban jiwa karena kelelahan begitu banyak Sudah mencapai angka lebih dari 200 orang dari petugas KPPS Kelompok Penyelenggara Pemungutan Suara Salah satu...
Ibu Menyusu Hamil Tengok Diri Sendiri Dulu Mampu Atau Tak Untuk Puasa Tip Doktor Ini Kongsi Mungkin Membantu

Ibu Menyusu Hamil Tengok Diri Sendiri Dulu Mampu Atau Tak Untuk Puasa Tip Doktor Ini Kongsi Mungkin Membantu

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 541 hits
Dua hari lagi bulan Ramadan akan disambut oleh seluruh umat Islam di dunia Puasa antara kewajipan yang perlu ditunaikan oleh semua umat Islam Namun terdapat beberapa kelonggaran yang diberikan khas kepada beberapa golongan sahaja BACA Golon...
Anak Kembar Autisme Dipandang Sinis Ibu Kecewa Mentaliti Orang Sekeliling

Anak Kembar Autisme Dipandang Sinis Ibu Kecewa Mentaliti Orang Sekeliling

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 704 hits
Sudah semestinya seorang ibu mahukan yang terbaik untuk anak anaknya malah sering berdoa agar dikurniakan cahaya mata sihat tubuh badan dan akal Walau bagaimanapun seorang ibu kepada pasangan kembar autisme Noor Afif Fitri dan Noor Afiq Far...
Tiap Kali Check Up Bacaan Darah Tinggi Hospital Rumah Kedua Ibu Kongsi Pengalaman Di Pa Matv

Tiap Kali Check Up Bacaan Darah Tinggi Hospital Rumah Kedua Ibu Kongsi Pengalaman Di Pa Matv

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 466 hits
Darah tinggi mencanak masa hamil situasi yang tidak normal dalam kehamilan Pengalaman ibu ini berkongsi pengalaman terpaksa bersalin pada 32 minggu akibat tekanan darah tinggi dalam Pa Ma TV Kehamilan sulung Puan Ain Diyana menyaksikan diri...
Ibu Diuji Anak Jantung Berlubang Pendarahan Otak Ika Reda Nia Kini Anak Istimewa

Ibu Diuji Anak Jantung Berlubang Pendarahan Otak Ika Reda Nia Kini Anak Istimewa

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 424 hits
Demi anak apa juga dugaan ibu ayah rela berkorban Apa yang diceritakan ibu ini amat menyentuh hati betapa tabahnya menempuhi dugaan anak yang sakit Naqisha Nazrin 4 tahun 3 bulan tidak pernah sakit selama 5 bulan pertamanya Malah jaundis ya...
Mommy Ada Kat Syurga Photographer Tunaikan Amanah Arwah Si Ibu Netizen Sebak Melihat Hasil Gambarnya

Mommy Ada Kat Syurga Photographer Tunaikan Amanah Arwah Si Ibu Netizen Sebak Melihat Hasil Gambarnya

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 444 hits
The ReporterBerkaca air mata photographer berkaca jua mata netizen yang membaca kisah dan melihat gambar photoshoot keluarga ini Arwah si ibu telah mengamanahkan kepada photographer untuk membuat photoshoot anak bongsunya sebelum pergi buat...
Sayu Salah Seorang Anak Kembar Aliff Syukri Gagai Diselamatkan

Sayu Salah Seorang Anak Kembar Aliff Syukri Gagai Diselamatkan

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 486 hits
Sayu Salah Seorang Anak Kembar Aliff Syukri GagaI Diselamatkan Sayu Salah Seorang Anak Kembar Aliff Syukri GagaI Diselamatkan
Anak Umur 6 Tahun Bawa Ibu Pergi Makan Malam Sebulan Sekali Dengan Menggunakan Duit Poketnya Sendiri

Anak Umur 6 Tahun Bawa Ibu Pergi Makan Malam Sebulan Sekali Dengan Menggunakan Duit Poketnya Sendiri

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 339 hits
Lyle Drummonds mungkin hanya seorang kanak kanak lelaki berusia 6 tahun tetapi tindakannya matang seperti orang lelaki dewasa Sebulan sekali Lyle akan membawa ibunya pergi makan malam dan turut membayar bil dengan menggunakan duit poketnya ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened