Berkesankah Undang Undang Antilompat Parti


Sepuluh tahun dahulu, negara dilanda krisis politik apabila Pakatan Rakyat (Pakatan) disingkirkan daripada memerintah negeri Perak.

Krisis itu tercetus tidak berapa lama selepas sambutan Tahun Baru Cina.

Krisis itu bermula apabila tiga orang Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan bertindak keluar parti dan melafazkan ikrar sokongan mereka terhadap BN di hadapan Sultan Perak Sultan Azlan Shah.

Tindakan melompat parti - sehingga menyebabkan Pakatan hilang majoriti dalam DUN - bukanlah perkara asing di negara-negara lain. Cuma, tindakan tersebut selalunya disusuli pilihan raya kecil atau proses pembuktian undian sokongan dalam dewan.

Tapi, ia tidak berlaku ketika krisis di Perak dulu kerana Sultan Perak bertitah menteri besar Perak ketika itu, Nizar Jamaluddin hilangan sokongan majoriti, justeru gugur kelayakannya untuk terus menjadi ketua kerajaan.

Titah baginda itu kemudiannya disahkan di mahkamah.

Tahun lalu, krisis serupa terjadi di Sabah apabila kerajaan negeri yang ditubuhkan BN pada 10 Mei, tumbang dalam masa sehari saja ekoran tindakan beberapa Adun melompat parti bagi menyokong Parti Warisan Sabah.

Hanya PP ada

Sekali lagi mahkamah mengesahkan sebuah kerajaan baru boleh dibentuk melalui tindakan Adun mengalih sokongan kepada pihak yang bertentangan.

Perkara itu menimbulkan persoalan, apakah perlu digubal undang-undang khas bagi mengekang kejadian lompat parti dalam kalangan wakil rakyat?

Setakat ini, Pulau Pinang merupakan satu-satunya negeri yang mewajibkan wakil rakyat mengosongkan kerusi mereka jika melompat parti.

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad pula mengesahkan Putrajaya tidak akan menggubal undang-undang antilompat parti kerana wakil rakyat bebas bertukar parti dalam amalan demokrasi.

Tindakan berpaling tadah oleh wakil rakyat setelah dipilih oleh pengundi, menimbulkan persoalan: wujudkah jalan tengah dalam demokrasi - yang tidak menafikan kebebasan bertukar parti dalam kalangan wakil rakyat - dan pada masa sama tidak membiarkan mereka sewenang-wenangnya mengkhianati mandat yang diberikan pengundi?

Bagi merungkai persoalan ini, Malaysiakini mendapatkan pandangan pakar perlembagaan Syahredzan Johan, felo Penang Institute Wong Chin Huat, aktivis Ng Yap Hwa dan Penolong Profesor Kolej Universiti Selatan (Southern University College) Phoon Wing Keong.

Syahredzan menjelaskan tindakan berpaling tadah oleh wakil rakyat bukanlah fenomena baru, tetapi menjadi tabu selepas berlakunya krisis di Perak.

Pada 2008, buat pertama kalinya kerajaan negeri yang dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya umum (PRU) tumbang kerana tindakan segelintir Adun melompat parti.

Kata Syahredzan, orang Malaysia sebelum itu terbuka dengan tindakan keluar parti oleh para pemimpin.

Misalnya, kata Syahredzan, ketika Anwar Ibrahim merancang untuk memancing 30 anggota parlimen BN ke dalam Pakatan pada 2008.

Ketika itu katanya tidak ramai yang membantah cadangan tersebut. Rancangan berkenaan kemudian akhirnya tinggal rancangan dan tidak berjaya direalisasikan.


Hanya selepas BN menggunakan taktik sama di Perak, barulah rakyat sedar bahawa tindakan meraih kuasa melalui pintu belakang itu merupakan sesuatu yang salah.

Pemimpin yang melompat parti juga dipandang serong dan dianggap sebagai pengkhianat.

Bertanding dengan parti baru

Tambah Syahredzan, wajar atau tidak tindakan lompat parti beberapa anggota parlimen dan Adun Umno ke Bersatu dan Warisan selepas PRU ke-14, semuanya bergantung pada niat mereka.

“Soalannya ialah, kenapa mereka pilih untuk masuk Bersatu? Itu isu utama yang orang ramai persoalkan.
“Adakah kamu tiba-tiba saja tukar parti setelah parti kamu kalah pilihan raya? Saya tak selesa (dengan alasan itu).”Bagaimanapun, jelas Syahredzan, undang-undang di Malaysia tidak membenarkan wakil rakyat yang meninggalkan parti untuk meraih mandat baru daripada pengundi yang pernah mengundi mereka (melalui pilihan raya semula).

“Kita dah lihat semasa ahli Amanah keluar dan berpisah daripada PAS dahulu. Dalam situasi itu, saya rasa penyelesaian terbaik adalah membenarkan wakil rakyat tersebut letak jawatan dan bertanding bawah parti baru yang disertainya.

“Masalahnya, di Malaysia, wakil rakyat yang meletak jawatan tidak boleh bertanding (dalam pilihan raya semula) dan hilang kelayakan untuk bertanding sehingga lima tahun,” katanya lagi.

Syahredzan mencadangkan undang-undang berkenaan dimansuhkan bagi memberi peluang kepada wakil rakyat yang keluar parti agar dapat bertanding semula bagi mendapatkan mandat baru daripada pengundi.

Sementara itu Wong yang pernah ditahan kerana gerakannya menentang rampasan kuasa di Perak pada 2008 berpendapat, undang-undang yang melarang lompat parti tidak wajar dikuatkuasakan.

Katanya, undang-undang sebegitu hanya akan menyebabkan golongan penyokong kerajaan memberikan kepatuhan secara membuta tuli, seterusnya menghasilkan situasi pemerintahan yang bersifat diktator.
“Saya menentang undang-undang anti lompat parti kerana saya percaya pada bangkangan oleh golongan ‘backbenchers’."Tanpa mereka, parlimen Westminster (di United Kingdom) boleh bertukar menjadi satu pemerintahan diktator yang dilantik (elected dictatorship).

“Walaupun ada kekurangannya, parlimen di United Kingdom menyaksikan munculnya watak ‘pemberontak’ seperti Jeremy Corbyn yang berani menentang whip partinya sebanyak 428 kali dalam tempo 13 tahun, ketika Parti Buruh berada dalam kerajaan (1997-2010).

“Corbyn (kini ketua Parti Buruh), tidak pernah dipecat atau dinafikan hak untuk bertanding,” kata Wong.

Tambah Wong, beberapa perubahan boleh dilakukan bagi mengurangkan masalah lompat parti.

Antaranya memberikan peruntukan yang sama kepada wakil rakyat kerajaan dan pembangkang, serta memastikan wakil rakyat pembangkang tidak dikenakan pendakwaan terpilih.

Beliau turut mencadangkan reformasi sistem parlimen agar wakil rakyat hanya memberi tumpuan kepada tugas legislatif, berbanding sistem naungan yang diamalkan kini (melibatkan pelantikan jawatan-jawatan penting) yang pastinya menguntungkan wakil rakyat daripada pihak kerajaan.

Hanya ada satu keadaan sahaja yang menjadikan undang-undang antilompat parti relevan diamalkan di Malaysia, menurut Wong, iaitu jika Malaysia menghapuskan sistem pemilihan pemenang melalui jumlah kerusi terbanyak (first-past-the-post system), dan menggantikannya dengan sistem perwakilan campuran (mixed-member proportional representation).

Wong kini giat berkempen bagi sistem perwakilan campuran tersebut.

agi Ng pula, Malaysia boleh mencontohi negara lain bagi menguji kewajaran tindakan lompat parti oleh seseorang wakil rakyat.

Mengambil contoh amalan di Taiwan, Ng menjelaskan, pengundi boleh membuat petisyen bagi menuntut pilihan raya semula diadakan.

Hal itu, katanya, boleh menjadi satu cara untuk menguji sama ada tindakan melompat parti oleh seseorang wakil rakyat direstui oleh pengundi ataupun tidak.
“Kalau pengundi tak berpuas hati wakil rakyat mereka lompat parti, mereka boleh lancarkan petisyen. Hanya perlu sokongan sepuluh peratus daripada jumlah pengundi, ia cukup untuk pilihan raya semula diadakan.”Berdasarkan undang-undang Taiwan, hanya satu peratus sokongan pengundi diperlukan bagi membolehkan petisyen tersebut dilancarkan di satu-satu kawasan, manakala hanya 10 peratus sokongan diperlukan terhadap petisyen itu bagi membolehkan pilihan raya semula dilaksanakan.

Sementara itu, Phoon menjelaskan kebanyakan sistem demokrasi di Barat tidak mempunyai undang-undang yang menghalang lompat parti bagi memastikan amalan politik yang lebih anjal.

“Kadang-kadang, seseorang ahli politik itu berubah pendirian kerana mempunyai pandangan berbeza dengan partinya dalam sesetengah isu.
“Jika seseorang wakil rakyat itu keluar parti kerana pinsip yang dipegangnya, jadi sepatutnya dia dibenarkan untuk berbuat demikian.“Jika tindakan itu tidak direstui oleh pengundi, wakil rakyat itu akan kalah juga dalam pilihan raya akan datang,” katanya lagi.

-Lu Wei Hoong, Malaysiakini



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahwarisan.blogspot.com/2019/04/berkesankah-undang-undang-antilompat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parti Cauvinis Dap Sedang Menyerang Masyarakat Malaysia

Parti Cauvinis Dap Sedang Menyerang Masyarakat Malaysia

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 317 hits
Semasa mendominasi pakatan pembangkang dahulu sikap cauvinis mereka amat ketara sekali Kini DAP telah menang pilihan raya dan mendominasi kerajaan Pakatan Harapan sikap mereka tetap sama Mereka tetap cauvinis dan rasis DAP Cuba Gagalkan Pen...
Parti Cinta Malaysia Kini Ahli Bergabung Barisan Nasional

Parti Cinta Malaysia Kini Ahli Bergabung Barisan Nasional

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 413 hits
Di kala Barisan Nasional sedang mengalami kekecewaan tewas pada Pilihanraya Umum 14 yang lepas rakan yang dahulu berikrar sehidup semati dengan asas perjuangan demi rakyat telah angkat kaki Parti Gerakan Rakyat Malaysia dan Parti Progresif ...
Prk Sandakan 5 Parti Bagi Sokongan Kepada Pbs Tentang Dap

Prk Sandakan 5 Parti Bagi Sokongan Kepada Pbs Tentang Dap

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 444 hits
PBS telah mengumumkan Naib Presiden parti dan Anggota Parlimen untuk dua penggal Datuk Linda Tsen Thau Lin sebagai calonnya bagi pilihan raya parlimen Sandakan Lima buah parti telah menyatakan sokongan kepada Parti Bersatu Sabah bagi menent...
Bn Not Ready To Accept Parti Cinta As Member Yet

Bn Not Ready To Accept Parti Cinta As Member Yet

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 257 hits
Parti Cinta Malaysia application to join the BN coalition as a component party has not been accepted Instead the party will be recognised as an ahli gabungan According to BN secretary general Tengku Adnan Tengku Mansor s letter to the party...
Mesyuarat Umno Cawangan Berjalan Lancar Bukti Akar Umbi Parti Kukuh

Mesyuarat Umno Cawangan Berjalan Lancar Bukti Akar Umbi Parti Kukuh

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 205 hits
KUALA LUMPUR 25 April 8211 Ketua UMNO Bahagian Shah Alam Datuk Azhari Shaari berkata kelancaran mesyuarat cawangan cawangan UMNO yang sedang berlangsung sekarang membuktikan akar umbi masih kukuh dan utuh Sehubungan itu beliau penuh yakin d...
Kerjasama Antara Parti Bukan Kerajaan

Kerjasama Antara Parti Bukan Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 157 hits
HARAKAHDAILY 27 APRIL 2019KUANTAN Kerjasama yang dibentuk antara Umno dengan PAS adalah berdasarkan parti bukan kerajaan Perkara itu ditegaskan Timbalan Presiden Umno Dato Seri Mohamad Hasan pada sidang media selepas majlis Himpunan Perpadu...
Pengerusi Pan Sabah Keluar Parti Tanding Tiket Bebas

Pengerusi Pan Sabah Keluar Parti Tanding Tiket Bebas

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 334 hits
Mohd Anuar mengesahkan Hamzah sudah keluar PAN KUALA LUMPUR Parti Amanah Negara Sabah berdepan dengan krisis kepimpinan apabila Pengerusinya Hamzah Abdullah disahkan keluar dari parti itu semalam Hamzah yang mengasas PAN Sabah mengambil kep...
Sultan Johor Boleh Lantik Mb Berdasarkan Undang Undang Tubuh Negeri Muhyiddin

Sultan Johor Boleh Lantik Mb Berdasarkan Undang Undang Tubuh Negeri Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 445 hits
Semua pihak tidak perlu mempertikaikan siapa yang berhak melantik menteri besar Johor kerana Undang undang Tubuh Negeri Johor jelas menyatakan sultan berhak berbuat demikian kata Muhyiddin Yassin Beliau yang pernah menjadi menteri besar Joh...
Sembunyi Dana Parti Umno Langgar Akta Pertubuhan 1966

Sembunyi Dana Parti Umno Langgar Akta Pertubuhan 1966

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 249 hits
Pada 29 April 2019oleh pentadbirDAP akan membuat aduan dan meminta penjelasan daripada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia berkenaan keterangan seorang pemimpin UMNO dalam perbicaraan kes melibatkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Naji...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened