Berkelah Di Tepi Pantai Pelindung


 Tiada dalam perancangan pun, selepas singgah ke 7 Eleven. Terus memandu ke Pantai Pelindung. Berkelah di tepi Pantai Pelindung tanpa perancangan jadinya. Dengan matahari yang terik, teruskan juga. Jenis saya, kalau dah keluar. Sekali harung aje lah ke Pantai. Pantai pelindung, yang terletak di Beserah Kuantan Pahang. 



Kami duduk makan diatas tunggul kayu sahaja. Sebab situ je satu-satunya tempat yang ada. 20 minit sahaja kami berkelah sebelum masuk azan Asar. 




Artikel lain : Berkelah di Pantai Sepat 


Apa yang kami beli dari kedai runcit dan 7 Eleven  ialah Aiskrim 3 bungkus, beserta Farm Fresh susu segar, Muffin dan Begel Cheese. Terus jadi berkelah di tepi pantai tanpa sengaja pada jam 3 petang. 


8 buah pantai ada di KuantanBuat pengetahuan pembaca, di Kuantan kaya dengan Pantai. Keseluruhan pantai di Kuantan mempunyai 8 buah. Iaitu Pantai Beserah, Pantai Pelindung, Pantai Balok, Pantai Batu Hitam, Pantai Teluk Cempedak, Pantai Sepat, Pantai Tembeling, Pantai Cherating ( sempadan Kuantan - Kemaman ) . Bila dikelilingi pantai, memang panas lah Kuantan. Best tak banyak pantai? sebab itulah bandar Kuantan menjadi pilihan untuk orang luar bercuti. 




Pantai yang kami berkelah ini ialah di Pantai Pelindung. Untuk sampai ke sini, korang boleh waze je House Boat Mee Calong. Sebab kawasan ini ramai yang tidak tahu, mesti gunakan waze tersebut pastinya korang akan di bawa ke sini. 




Apa yang menariknya di Pantai Pelindung




 Best sangat, bila berkelah di pantai pelindung. Tak serabut macam pantai Batu Hitam. Yang tu, tiada privasi bagi saya. Sebab menganggu ATV tu semua atas pantai. 


Dulu lah, Pantai Pelindung dipenuhi pokok-pokok.  Tapi sekarang dah banyak ditebang. Ini disebabkan sudah ada pembeli tanah di hujung sana. Kalau korang perasan, dalam gambar tu dulu dipenuhi pokok-pokok kelapa. Sebab pembangunan, dah kena tebang. Itu yang panasnya, secara tidak langsung, ramai pengunjung akan ke warung-warung di tepi pantai untuk makan dan minum. 


Apa yang menariknya, selain pemandangan yang cantik. Di sini ada juga bot-bot nelayan yang ditempatkan di bawah pokok. Manakala, sebelah petang boleh tengok nelayan naikkan hasil laut seperti ikan, sotong dan ketam mengikut musim. 


Saya pernah membeli sotong segar, RM 10 sahaja untuk sekilo sotong. Murah kan? lama dulu lah. Tapi, korang kena rajin lah tunggu nelayan. Sebelum malam, nelayan ramai yang balik dari laut. Mungkin sekitar jam 6 petang macam tu. 


Jangan tidak tahu pula, peninggalan sejarah turut ada di sini iaitu Kubu pertahanan. 


Pantai Pelindung menjadi pilihan 

Oleh sebab Pantai Pelindung berhampiran taman perumahan saya, maka sini lah menjadi pilihan hati. Malas nak pergi jauh. Kalau dulu, sebelum pantai ni ada warung-warung. Memang sunyi lah, tidak popular dan viral. Tapi, sunyi teramat. 


Pantai Pelindung, jika melalui jalan sebelah longkang besar berjalan kaki sedikit dapat jumpa Tasik Pelindung. Lagi best. 











Penyu Mural di Pelindung

Korang nak tahu tak, sejak akhir ini. Penyu Mural di Pantai Pelindung tu di hujung pantai sebenarnya. Jauh lah dari pantai saya pergi. Kalau dulu, tempat Penyu Mural tu port kaki pancing je tau. Kini, telah menjadi tarikan pengunjung setempat dan luar Kuantan juga. 


Zaman kanak-kanak, abah selalu memancing di situ. Pada satu hari, abah pernah diusik oleh entiti di sana. Yang berani je boleh tahan. Sekarang wallahualam, mungkin dah tiada. 


Yang best, situ lah abah selalu dapat kerapu laut dan siakap merah. Best! kena tunggu air pasang lah tapi. Sabar tak? tengah malam macam tu. Pernah musim hujan, siakap merah banyak kat tepi-tepi batu tu jer. 


Jadi, kepada sesiapa yang berhajat mahu berkelah di tepi pantai. Cari lah Pantai Pelindung. Kalau tak nak berkelah, boleh je makan Mee Calong House Boat sana. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2024/08/berkelah-di-tepi-pantai-pelindung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 162 hits
Hari ketiga iaitu hari terakhir di bumi Terengganu kami sarapan nasi kerabu pula di Fauzi Nasi Kerabu Suerasa Nasi Kerabu Nasi dagang dan makan semalamanya so mencuba nasi kerabu lah pula Tak ada gambar sebab tak sempat nak ambil pun Nak ce...
Mengopi Dan Makan Di Nyiur Cafe Cafe Tepi Pantai

Mengopi Dan Makan Di Nyiur Cafe Cafe Tepi Pantai

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 94 hits
Dari kami gerak ke Nyiur Cafe cafe tepi pantai yang terletak di Pantai Sauh Batu Rakit Sebenarnya macam tak tahu nak pilih cafe mana yang best tepi pantai sebab semuanya macam best Last last kami pilih Nyiur Cafe je Macam viral di TikTok je...
Lepak Petang Di Pantai Batu Buruk

Lepak Petang Di Pantai Batu Buruk

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 101 hits
Sepanjang perjalanan balik ke homestay dari Nizam Celup Tepung disajikan dengan permandangan pantai pantai yang menarik Meriahnya bukan main sampai jalan jem Mana mana pantai meriah dengan ramai orang dan gerai gerai jualan Ada permainan la...
Keindahan Pantai Pasir Mayang Di Kabupaten Paser

Keindahan Pantai Pasir Mayang Di Kabupaten Paser

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 61 hits
Pantai Pasir Mayang berada di Desa Pasir Mayang Kecamatan Kuaro
Skinmade Spf 50 Tinted Suncreen Pelindung Matahari Berwarna

Skinmade Spf 50 Tinted Suncreen Pelindung Matahari Berwarna

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 95 hits
SKINMADE jenama penjagaan kulit wajah milik Malaysia yang terkenal dengan inovasi dan formula yang terbukti secara saintifik yang memberikan pembaikan kulit yang luar biasa dengan ini memperkenalkan tinted suncreen iaitu pelindung matahari ...
Empat Wilayah Di Pantura Alami Abrasi Garis Pantai Mundur Sampai 5 Kilometer

Empat Wilayah Di Pantura Alami Abrasi Garis Pantai Mundur Sampai 5 Kilometer

papar berkaitan - pada 29/7/2024 - jumlah : 63 hits
Dinas Kelautan dan Perikanan Jawa Tengah mengungkap garis pantai utara Jawa Tengah mengalami pergeseran dampak abrasi sejauh 5 kilometer dari titik awal
Mayat Wna Ditemukan Di Pesisir Pantai Marbella Anyer Tinggalkan Surat Di Botol

Mayat Wna Ditemukan Di Pesisir Pantai Marbella Anyer Tinggalkan Surat Di Botol

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 66 hits
Dalam surat tersebut tertulis bahwa WNA tersebut sudah bekerja di Indonesia selama 24 tahun
Suami Tergamak Tinggalkan Isteri Anak Di Pondok Tepi Jalan

Suami Tergamak Tinggalkan Isteri Anak Di Pondok Tepi Jalan

papar berkaitan - pada 26/7/2024 - jumlah : 90 hits
KOSMOSEORANG wanita bersama tiga anak ditinggalkan di sebuah pondok tepi jalan oleh suaminya di Udon Thani semalam KHAOSODBANGKOK Seorang lelaki warga Thailand menipu keluarganya dengan berjanji untuk membeli kek hari jadi hanya untuk menin...
Orang Lain Hanya Tengok Rider Dipuji Patah Balik Bantu Tolak Kereta Rosak Ke Tepi

Orang Lain Hanya Tengok Rider Dipuji Patah Balik Bantu Tolak Kereta Rosak Ke Tepi

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 64 hits
Seorang rider dipuji susulan berpatah balik bagi membantu pemandu wanita sebuah kereta yang rosak di tengah jalan walaupun ketika itu orang lain hanya tengok sahaja Orang lain hanya tengok sahaja Video yang dikongsi oleh pengguna TikTok dik...
Hilton Honors Rolls Out Exclusive Dining Offers Across Malaysia

Filem Housekeeping

Coway Launches Food Supplements Aimed At Elevating The Quality Of Life For Malaysians

Nga And Team Returned Unopposed At Perak Dap Convention

B40 Moving Up The Ranks By Living Down A Notch

Panduan Kewangan Untuk Pelajar Universiti

Bidding For Special Ev Registration Numbers Opens Today

Pakej Lengkap Ibadat Melancong Ke Arab Saudi


echo '';
10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Uncle Bos Mama Slot Megadrama Astro Ria

Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik


Seronok Hati Ini

Elsa Pitaloka Penyesalan Terbesar Chord

Mafidz Matamu Chord

Penulis Blog Raja Petra Meninggal Dunia Diusia 74 Tahun

Nish Penjualkopi

15 Senarai Hotel View Klcc 2024 Selak Langsir Terus Nampak