Berita Buruk Suhu Lautan Dunia Sebenarnya Meningkat Dalam Rekod Lebih Pantas Kajian


Suhu lautan sedunia semakin meningkat dalam rekod bacaan yang lebih pantas, sekali gus menunjukkan bahawa pemanasan global terus berlaku dan mengancam pelbagai hidupan marin serta bekalan makanan utama bagi planet Bumi.
Agensi berita AFP melaporkan perkembangan itu berdasarkan dapatan kajian pasukan penyelidik pada Khamis, yang turut tersiar dalam jurnal Science.
Kajian diketuai Akademi Sains China itu menafikan hasil kajian sebelumnya yang menyatakan bahawa aktiviti pemanasan global terhenti sementara dalam tahun-tahun kebelakangan ini.
Teknologi terkini membuktikan perkara itu tidak pernah terjadi, sekali gus membawa kebimbangan tentang betapa cepatnya perubahan iklim dan impaknya terhadap penampan Bumi, iaitu lautan.
“Pemanasan laut adalah petunjuk penting mengenai perubahan iklim, dan kami mempunyai bukti kukuh bahawa ia berlaku lebih pantas daripada yang kita jangkakan,” ujar penyelidik bersama, Zeke Hausfather, di University of California, Berkeley.
Kira-kira 93 peratus haba berlebihan yang terperangkap di sekeliling Bumi akibat kesan gas rumah hijau, kini terkumpul di lautan-lautan sedunia.
Laporan terkini itu merujuk kepada empat kajian, yang diterbitkan antara tahun 2014 dan 2017. Ia memberi jangkaan yang lebih tepat mengenai bacaan suhu laut sebelum ini, hingga membolehkan saintis mengemas kini kajian dan meramal masa depan.
Analisis terbaharu menunjukkan bacaan pemanasan lautan adalah selari dengan peningkatan suhu udara.
Jika tiada usaha dilakukan untuk mengurangkan kesan gas rumah hijau, unjuran kajian meramalkan suhu di lapisan permukaan 2,000 meter di semua laut di dunia ini bakal meningkat sehingga 0.78 darjah Celsius menjelang penghujung abad.
Lonjakan bacaan termal ini menjadi punca pengembangan air laut hingga boleh meningkatkan paras laut sehingga 30 sentimeter, iaitu melebihi bacaan peningkatan paras laut akibat pencairan glasier dan ais di kutub.
Peningkatan suhu bumi ancaman kepada penduduk dunia
Saban hari, kita sering mendengar berita cuaca yang tidak menentu sehingga mengakibatkan banjir, kemarau atau ribut taufan.
Sama ada sedar atau tidak, ini antara kesan daripada pemanasan global yang menganggu ekosistem bumi.
Baru-baru ini, laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengunjurkan peningkatan suhu bumi sehingga 2 darjah celcius.
Ini bermakna penduduk dunia kini semakin terdedah kepada ancaman cuaca buruk dan dahsyat yang boleh meragut nyawa.
Panel Antara Kerajaan mengenai Perubahan Iklim (IPCC) telah menetapkan had pemanasan global kepada 1.5 darjah celcius, berbanding 2 darjah celcius sebelum ini.
Keputusan ini mendapat persetujuan IPCC di Incheon, Korea Selatan pada Sabtu selepas melihat ‘Laporan Khas Pemanasan Global pada 1.5 darjah Celcius’ yang melibatkan lebih 6,000 rujukan para saintis dan pakar dalam isu ini.
Laporan ini juga menujukkan penetapan had pemanasan global pada 1.5 darjah celcius ini boleh membantu menurunkan ketinggian paras laut 10cm pada paras lebih rendah berbanding 2 darjah celcius.
“Laporan ini memberi maklumat yang diperlukan para penggubal dasar dan pihak terlibat dalam membuat keputusan bagi menangani isu perubahan iklim.
“Perubahan yang dilakukan dalam beberapa tahun akan datang mungkin keputusan paling penting dalam sejarah kita,” kata Pengerusi Bersama Kumpulan Kerja IPCC II, Debra Roberts.
IPCC adalah satu badan utama di dunia yang membuat penilaian berkaitan perubahan iklim, kesannya dan risiko pada masa hadapan serta, menyediakan pilihan penyelesaian kepada isu berkaitan suhu bumi.
Sumber: Astro Awani
The post Berita buruk: Suhu lautan dunia sebenarnya meningkat dalam rekod lebih pantas – Kajian appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/berita-buruk-pemanasan-laut-adalah-petunjuk-penting-mengenai-perubahan-iklim-dan-kami-mempunyai-bukti-kukuh-bahawa-ia-berlaku-lebih-pantas-daripada-yang-kita-jangkakan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menurut Kajian Wanita Sebenarnya Lebih Gatal Berbanding Lelaki

Menurut Kajian Wanita Sebenarnya Lebih Gatal Berbanding Lelaki

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 414 hits
Para lelaki pada umumnya ramai rasa bangga apabila disamakan seperti buaya darat Wanita pula walaupun memang sudah jelas gatal dia akan tetap marah apabila diperkatakan seperti itu Status gatal atau perasan terlalu universal untuk dilabelka...
25 Juta Likes Untuk Sebiji Telur Di Instagram Jadi Rekod Dunia

25 Juta Likes Untuk Sebiji Telur Di Instagram Jadi Rekod Dunia

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 255 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Pelik tetapi benar dan ada juga melucukan Pada 4 Januari 2019 akaun world record egg menyiarkan gambar telur dan ianya melepasi post di Instagram yang paling banyak like Sebelum ini gambar anak perempuan ...
Cipta Rekod Dunia Gambar Telur Ini Menjadi Gambar Paling Banyak Disukai Di Instagram

Cipta Rekod Dunia Gambar Telur Ini Menjadi Gambar Paling Banyak Disukai Di Instagram

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 684 hits
Sekeping gambar yang dimuat naik oleh akaun world record egg di Instagram ini menjadi gambar paling banyak disukai setelah mendapat like melebihi 25 juta kali Pencapaian yang direkodkan oleh seleberiti telur ini berjaya mengatasi jumlah lik...
Perghhh Gambar Telur Ayam Pecah Rekod Bintang Instagram No 1 Di Dunia

Perghhh Gambar Telur Ayam Pecah Rekod Bintang Instagram No 1 Di Dunia

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 1758 hits
Gambar telur ayam pecah rekod bintang Instagram No 1 di dunia GAMBAR telur ayam ini mendapat lebih 40 juta Like di Instagram sehingga semalam LOS ANGELES California Gambar sebiji telur ayam berjaya mendapat sebanyak 40 juta Like sehingga se...
Ajaib Bayi Masih Hidup Selepas Terperangkap Lebih 30 Jam Dalam Runtuhan Suhu 17c

Ajaib Bayi Masih Hidup Selepas Terperangkap Lebih 30 Jam Dalam Runtuhan Suhu 17c

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 345 hits
Ajaib Bayi masih hidup selepas terperangkap lebih 30 jam dalam runtuhan suhu 17C fotoAP SEORANG bayi lelaki berusia 11 bulan yang diselamatkan dari runtuhan blok apartmen di bandar Magnitogorsk Rusia berada dalam keadaan sedar tetapi sangat...
Kajian Rupanya Minuman Berais Lebih Berkhasiat Berbanding Minuman Panas

Kajian Rupanya Minuman Berais Lebih Berkhasiat Berbanding Minuman Panas

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 580 hits
Antara Ais air panas Kite ditipu yahudi Minuman panas atau minuman sejuk yang merbahaya Kebanyakan kita d Malaysia tidak mengamalkan meminum minuman sejuk atau berais d sebabkan kononnya boleh mendatangkan banyak penyakit Jadi kebanyakan di...
Umno Sabah Desak Kajian Lebih Mendalam Sebelum Kerajaan Pindah Milik Sesb

Umno Sabah Desak Kajian Lebih Mendalam Sebelum Kerajaan Pindah Milik Sesb

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 244 hits
KOTA KINABALU 19 Jan 8211 UMNO Negeri Sabah hari ini mendesak agar kajian yang lebih mendalam di lakukan sebelum sebarang aktiviti transisi atau pemindahan hak milik Sabah Electricity Sdn Bhd kepada kerajaan negeri Sabah Pengarah Strategik ...
Applikasi Mmsos Bantuan Kecemasan Yang Lebih Efisien Terjamin Dan Pantas

Applikasi Mmsos Bantuan Kecemasan Yang Lebih Efisien Terjamin Dan Pantas

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 230 hits
APPLIKASI MMSOS BANTUAN KECEMASAN YANG LEBIH EFISIEN TERJAMIN DAN PANTASKadang kadang bila melihat isu iaitu kes jenayah yang seringkali malah hampir saban hari diperkatakan samada media cetak mahupun media elektronik AlongMurni jadi gusar ...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Sang Saka Penipu

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa