Beri Amaran Batal Mou Anwar Seakan Tahu Bakal Kalah Teruk Di Johor


agendaily.com15/2/20
Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik dimerterai antara pembangkang dengan kerajaan pada 13 September 2021.

Amaran untuk membatalkan memorandum persefahaman (MoU) Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik dengan kerajaan menunjukkan Pakatan Harapan (PH) sebenarnya sudah bersedia untuk kalah teruk dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor.

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim seakan dapat menghidu keputusan sama yang berlaku di Melaka dan Sarawak bakal menimpa gabungan pembangkang tersebut dan amaran tersebut hanya bertujuan sebagai persediaan untuk memutarbelit alasan selepas kalah nanti.

Seperti di Melaka dan Sarawak, Anwar yang dilihat sebagai punca kekalahan memalukan PH tidak rela lagi dipersalahkan dan menanggung azab dimalukan apabila dikritik penyokong DAP dan Amanah sebelum ini.

Gabungan pembangkang tersebut memulakan rentak awal yang tidak cantik apabila gagal mencapai persefahaman berhubung isu penggunaan lambang pada PRN Johor, Anwar bertegas mahu menggunakan lambangnya sendiri sementara DAP dan Amanah memilih lambang rasmi warna merah, PH.

Dikaca mata orang ramai, gabungan pembangkang itu sudah berpecah walaupun Anwar cuba menafikannya tetapi ia sudah terlambat untuk memperbetulkan keadaan.

Pertembungan banyak penjuru dan tiada permuafakatan antara sesama parti lain yang berseteru dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN) hanya merugikan gabungan tersebut, malah berkemungkinan Perikatan Nasional (PN) juga bakal terkena tempias.

Namun, kesan besar akan lebih dirasai PH seperti yang berlaku di Melaka apabila PKR kalah semua kerusi yang mereka tandingi, tinggal lah hanya beberapa kerusi selepas PRN Melaka yang berlangsung tahun lalu.

Namun, Anwar tidak mengambil iktibar daripada keputusan PRN Melaka dan kini mengulanginya sekali lagi.

Walaupun pemimpin PH Johor daripada parti Amanah sudah mencadangkan agar pintu rundingan dibuka dengan parti lain, malah bekas Pengerusi PKR negeri itu, Hassan Abdul Karim juga melontarkan idea sama tetapi malangnya juga ditolak awal-awal Anwar.

Tindak-tanduk Anwar ini mengulangi episod sama yang berlaku semasa krisis politik tahun lalu apabila menolak tawaran mantan Perdana Menteri (PM) Tan Sri Muhyiddin Yassin tetapi kemudiaannya menerima pula tawaran sama daripada parti anak muridnya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Hasilnya, keputusan Anwar tersebut menyebabkan UMNO kembali ke Putrajaya dengan pelantikan Naib Presidennya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai PM.

Seperti senario di Johor juga, beberapa pemimpin atasan DAP ketika krisis politik tahun lalu pada awalnya menyambut baik tawaran dibuat oleh Muhyiddin namun Anwar dengan pantas menolaknya atas alasan kononnya ‘terhina’ dengan tawaran tersebut.

Anwar bagaimanapun tidak pula rasa ‘terhina’ apabila menerima tawaran sama daripada UMNO dengan menandatangani MoU bersama kerajaan Ismail Sabri.

Di Johor, Anwar secara tergesa-gesa juga turut menolak cadangan pemimpin akar umbi PH di Johor atas alasan parti luar yang berseteru dengan UMNO bukan parti pembangkang.

Begitu sempit pemikiran Anwar dalam membuat keputusannya yang penuh sarat emosi dan hanya mempunyai kepentingan peribadi dalam mengejar cita-citanya untuk menjadi PM.

Sekarang terbukti langkah Presiden PKR dan Ketua Pembangkang itu hanya merugikan PH dan ia terbukti dengan keputusan yang diperoleh mereka semasa di Melaka.

Berdasarkan statistik undi popular PRN Melaka, BN meraih 38.39% (122,741) undi popular manakala PH dan Perikatan Nasional (PN) masing-masing meraih 35.65% (113,968 undi) dan 24.47% (78,220 undi).

Lebih signifikan semasa PRN Melaka, pengundi Melayu banyak beralih kepada PN berbanding dengan sokongan diperoleh PH yang menjadi punca utama kekalahan teruk blok pembangkang tersebut.

Senario ini hanya akan memberi kelebihan kepada UMNO dan BN seperti di Melaka kerana pengundi setia mereka masih kekal mengundi mereka, hasilnya mereka berjaya meraih kemenangan majoriti dua pertiga di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Malah, terdapat juga penyokong pembangkang yang tidak keluar mengundi PH di Melaka sebagai tanda bantahan terhadap MoU dibuat dengan kerajaan dipimpin UMNO dan ia juga salah satu faktor penyumbang kepada kekalahan tersebut.

Anwar cuba menyakinkan DAP dan Amanah bahawa senario berbeza di Johor memandangkan Undi 18 sudah dilaksanakan dan membuat tafsiran sendiri dengan beranggapan anak muda menyokong parti pembangkang.

Retorik dimainkan Anwar dalam ceramahnya di Johor adalah ulangan sama dalam kempen-kempen sebelum ini, menuduh semua pihak mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa tetapi hanya parti pembangkang sahaja yang bersih.

Adakah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan rasuah dan penyelewengan dalam projek terowong itu juga suci bagi Anwar?

Pengundi Melayu khususnya sudah tidak lagi mempercayai cerita dongeng Anwar yang sentiasa diulang-ulangnya, ia terbukti semasa PRN Melaka apabila pengundi Melayu beralih menyokong PN yang dipimpin Muhyiddin dan Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang.

Langkah memberi amaran untuk membatalkan MoU tidak akan memberi kesan kepada UMNO, malah tidak akan menghalang kemenangan besar mereka pada PRN Johor nanti.

Terbukti semua keputusan dan tindakan Anwar sejak menumbangkan Muhyiddin sebelum ini hanya membantu UMNO menjadi semakin kuat dan beliau tidak lagi dapat mengawal anak muridnya sebaliknya dikawal pula oleh anak muridnya sendiri sekarang ini.

Keputusan PRN Melaka adalah refleksi apa yang akan berlaku pada PRN Johor nanti


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/02/beri-amaran-batal-mou-anwar-seakan-tahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Jumpa Tmj Bincang Pembangunan Negara Johor

Anwar Jumpa Tmj Bincang Pembangunan Negara Johor

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 162 hits
Anwar Ibrahim bergambar dengan Tunku Ismail Sultan Ibrahim selepas pertemuan di Johor Bahru hari ini PETALING JAYA Presiden PKR Anwar Ibrahim bertemu dengan Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim di Johor Bahru selama sejam setenga...
Prn Johor Muda Bersama Anwar Dan Ph

Prn Johor Muda Bersama Anwar Dan Ph

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 177 hits
tuncarlos com KULAI Parti Ikatan Demokratik Malaysia hampir pasti bekerjasama dengan Pakatan Harapan untuk brrtanding dalam Pilihan Raya Negeri Johor Timbalan Pengerusi PKR Johor Jimmy Puah Wee Tse berkata perbincangan antara PH dan Muda se...
Muda Denies Anwar S Claim It Is Eyeing 10 Seats In Johor Says To Use Own Logo In Campaign

Muda Denies Anwar S Claim It Is Eyeing 10 Seats In Johor Says To Use Own Logo In Campaign

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 171 hits
Muda president Syed Saddiq Syed Abdul Rahman arrives at the Kuala Lumpur High Court December 14 2021 Picture by Miera ZulyanaKUALA LUMPUR Feb 8 The Malaysian United Democratic Alliance has denied suggestions that it had set conditions on th...
Anwar Says Prn Johor Is To Serve Umno S Court Cluster

Anwar Says Prn Johor Is To Serve Umno S Court Cluster

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 200 hits
STABILITY TO GRAB LAND STABILITY FOR EASE OF STEALING OR GETTING SHARES The reasoning that the Johor polls are being held for the sake of stability is merely a smokescreen for certain groups to remain in power and continue looting the count...
Cabaran Anwar Pada Prn Johor Anwar Tetap Dihati Penyokong Pkr Dan Rakyat Malaysia Yang Benci Rasuah

Cabaran Anwar Pada Prn Johor Anwar Tetap Dihati Penyokong Pkr Dan Rakyat Malaysia Yang Benci Rasuah

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 175 hits
2021 merupakan tahun mendukacitakan buat parti yang diasaskan daripada semangat reformasi apabila gagal dua kali dalam Pilihan Raya Negeri iaitu di Melaka dan Sarawak Parti Keadilan Rakyat yang dahulunya tampak garang serta bertenaga dengan...
Angkat Martabat Negeri Johor Untuk Keselesaan Rakyat Anwar

Angkat Martabat Negeri Johor Untuk Keselesaan Rakyat Anwar

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 129 hits
Nasib bangsa Johor telah terbenam sejak sekilan lama sewaktu pemerintahan 60 tahun Umno BN Biar pun negeri itu ketiga termaju di Malaysia namun masih banyak kawasan yang mana rakyatnya miskin dan hidup tidak terbela serta menyeberang ke Sin...
Parti Pejuang Dijangka Kalah Besar Di Prn Johor

Parti Pejuang Dijangka Kalah Besar Di Prn Johor

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 170 hits
PETALING JAYA Dua penganalisis meramalkan parti Pejuang pimpinan Dr Mahathir Mohamad akan tewas pada pilihan raya negeri Johor terutamanya jika parti itu bertanding bersendirian di 42 kerusi Oh Ei Sun daripada Institut Hal Ehwal Antarabangs...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Resepi Ikan Singgang

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Saturday Jokes 231


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Gejala Kekurangan Vitamin D

Selalulah Istighfar Walau Apa Keadaanmu

Hariz Danial Materialistik Chord

Murshid Nazri Angan Chord

Makanan Sedap Di Penang Dari Nasi Kandar Ke Cendol Semua Ada

Rasmi Hizbulloh Umum Hassan Nasrullah Pergi Menghadap Ilahi Al Fatihah