Berhenti Panggil Nenen Atau Bebird Depan Anak Ini Sebabnya


Mungkin sebutannya kedengaran ‘comel’ namun ‘nenen’ atau ‘bebird’ bukanlah perkataan yang sesuai digunakan untuk bercakap tentang alat sulit kepada anak anda.
Kelak, mereka perlu mempelajari mengenainya, maka tidak perlulah ‘sorok-sorok’ berkenaan dengan hal tersebut.

Penggunaan perkataan lain untuk menerangkan perihal alat sulit boleh membawa padah kepada perkembangan psikologi dan seksual si kecil. Jika anda ingin mengetahuinya dengan lebih lanjut, baca artikel ini.
Kenapa perlu ajar anak tentang alat sulit?
Penderaan kanak-kanak merupakan isu yang sentiasa dipandang serius oleh masyarakat. Tanpa ajaran yang betul tentang alat sulit dan sentuhan selamat, anak anda lebih terdedah untuk menjadi mangsa penderaan seksual.
Kebanyakan pakar perkembangan kanak-kanak bersetuju bahawa topik alat sulit seharusnya diajarkan kepada si kecil ketika berusia 3 tahun atau lebih awal. Lakukannya ketika anda sedang memandikan mereka, ketika memakaikan pakaian atau jika mereka ada mengadukan soalan.
Hakikatnya, ramai ibu bapa yang sering mengelak daripada menjawab persoalan tersebut dan memberikan respons seolah-olah ia perkara yang memalukan. Namun anda harus faham bahawa itu bukan kaedah yang betul. Antara sebab mengapa anda tidak sepatutnya berkelakuan sebegitu adalah:
Anak anda akan mempelajari berkenaan dengan alat sulit dan perkara berkaitan dengan seks pada usia awal. Lebih baik lagi jika maklumat tersebut datang daripada anda dan bukannya, rakan-rakan atau rancangan televisyen.
Anda bukan sahaja harus membincangkan tentang alat sulit dengan si kecil, malah batasan perhubungan terhadap kemaluan tersebut. Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang mengetahui nama sebenar alat sulit mempunyai risiko yang rendah untuk menjadi mangsa dera seksual. Konsepnya mudah, jika anda tidak mengajar anak tentang alat sulit, tiada perbincangan berkenaan dengan batasan akan dilakukan.
Reaksi anda terhadap persoalan yang dikemukakan berkenaan dengan alat sulit akan menentukan tahap kepercayaan si kecil terhadap anda. Anda perlu menunjukkan contoh terbaik kepada anak anda. Beritahu mereka jika terdapat masalah, luahkan kepada anda tidak kiralah apa jua topik sekalipun
Bagaimana cara mudah untuk bercakap dengan si kecil tentang alat sulit?
Seperti perkara lain, terdapat teknik yang boleh anda amalkan bagi memudahkan komunikasi di antara anda dan si kecil berkenaan dengan topik seksual.
1. Elakkan daripada menggunakan gelaran pelik ketika bercakap tentang alat sulit
‘Bebird’, ‘burung’, ‘nenen’ atau ‘telur’ bukanlah gelaran yang elok digunakan apabila bercakap mengenai alat sulit.
Anda perlu memupuk rasa selesa dalam kalangan anak apabila membicarakan tentang alat sulit dengan cara menggunakan perkataan yang betul seperti ‘zakar’, ‘buah zakar’, ‘payudara’ atau ‘faraj’.
Jika gelaran ‘comel’ digunakan, ia boleh menjejaskan tahap kefahaman anak anda apabila mereka mula membincangkan berkenaan dengan sentuhan selamat yang telah diterapkan dalam kurikulum prasekolah.
Pastikan mereka menggunakan perkataan yang betul. Jika berlaku sebarang komplikasi (sakit atau didera) kelak, mereka boleh menerangkan dengan lebih jelas kepada doktor atau pihak terlibat.
2. Beri si kecil kebebasan untuk memilih apa yang mereka mahu untuk tubuh mereka
Jangan paksa anak anda untuk lakukan perkara yang mereka tidak suka. Pastikan mereka tahu bahawa mereka mempunyai pilihan terhadap sesuatu. Bagaimana cara untuk anda lakukan perkara tersebut?
Daripada anda cakap “peluk papa/mama” yang berbentuk arahan, minta izin mereka “Papa/mama nak peluk, boleh?”. Anda merupakan pelindung kepada anak anda. Jika balik beraya, di saat berjumpa dengan saudara mara, pastikan tiada yang memaksa untuk peluk atau cium anak anda.
Pada tahap umur tertentu, pastikan mereka menjaga batasan lelaki dan perempuan dan jika berlaku pergaduhan atau gurau senda melampau, hentikannya dengan kadar segera.
3. Pastikan mereka memahami konsep sentuhan selamat
Mungkin ada di antara kita yang tidak memberitahu berkenaan dengan sentuhan selamat kepada anak-anak. Namun, di tadika, kebiasaannya mereka akan didedahkan dengan konsep tersebut. Bagaimana caranya untuk anda memastikan bahawa mereka faham akan konsep yang diajar?
Tanya kepada mereka setelah pulang dan pastikan apa yang mereka jelaskan betul. Jika tidak, anda perlu membetulkan konsep tersebut. Sentuhan selamat merupakan perisai kepada anak-anak untuk mengetahui jika sesuatu interaksi fizikal itu normal atau tidak.
Ia boleh membantu mengurangkan risiko si kecil mengalami penderaan seksual.
Kanak-kanak perlu diberitahu berkenaan dengan alat sulit dan perkara berkaitan dengan seks pada usia muda. Ia bukan sahaja dapat memberikan gambaran awal malah melindungi mereka daripada jenayah penderaan atau rogol kanak-kanak.
Jika anda tidak pasti berkenaan dengan bagaimana cara terbaik untuk menerangkan perihal ini kepada anak, rujuk pakar kesihatan. Pendidikan awal terhadap kanak-kanak dapat membentuk kesihatan psikologi dan seksual yang sihat kelak.
Sumber: Hello Doktor
The post Berhenti Panggil ‘Nenen’ Atau ‘Bebird’ Depan Anak, Ini Sebabnya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/berhenti-panggil-nenen-atau-bebird-depan-anak-ini-sebabnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Pernah Bagi Air Teh Atau Air Kopi Pada Anak Sila Hentikan Segera

Kalau Pernah Bagi Air Teh Atau Air Kopi Pada Anak Sila Hentikan Segera

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 344 hits
Gambar HiasanNutrisi memainkan peranan penting dalam perkembangan pertumbuhan fizikal dan mental kanak kanak Oleh itu diet seimbang dan berkhasiat yang membekalkan segala nutrien sangat diperlukan bagi membantu menyokong perkembangan anak a...
Marah Sekalipun Elakkan Pukul Atau Menampar Anak Guna Tangan Nanti Lagi Degil

Marah Sekalipun Elakkan Pukul Atau Menampar Anak Guna Tangan Nanti Lagi Degil

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 347 hits
Gambar HiasanKebanyakan ibu bapa rasa didikan pada anak anak dah betul Tapi sedarkah kita cara mendidik itu buat anak memendam rasa hinggakan depan kita anak berpura pura baik sedangkan di belakang kita anak buat perangai yang ibu bapa pun ...
Tular Video Ibu Suruh Ustazah Merangkak Depan Murid Gara Gara Anak Didenda

Tular Video Ibu Suruh Ustazah Merangkak Depan Murid Gara Gara Anak Didenda

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 866 hits
Jika dahulu apabila dimarahi guru disekolah kita takut hendak mengadu sebab memang selalunya salah kita Tapi senario sekarang sudah berubah guru pula yang kena marah dengan ibu bapa jika mendenda anak murid Begitu juga yang terjadi kepada u...
Marah Anak Menjerit Depan Orang Ramai Macam Mana Anak Tu Nak Jadi Anak Soleh

Marah Anak Menjerit Depan Orang Ramai Macam Mana Anak Tu Nak Jadi Anak Soleh

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 316 hits
Setiap ibu bapa pastinya inginkan anak yang soleh mendengar kata dan bijak Tetapi bagaimana sebenarnya cara yang terbaik untuk menjadikan si kecil membesar menjadi anak soleh Adakah ia sukar untuk dilakukan Sebenarnya untuk menjadikan anak ...
Kita Jugak Kena Jaga Anak Suami Tengking Isteri Depan Orang Ramai Tak Nak Bagi Duit Beli Barang Dapur

Kita Jugak Kena Jaga Anak Suami Tengking Isteri Depan Orang Ramai Tak Nak Bagi Duit Beli Barang Dapur

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 637 hits
Dalam kehidupan berumah tangga pastinya suami isteri akan diuji dengan pelbagai cabaran yang kadang kala boleh menggoyahkan hubungan Salah satunya adalah perubahan sikap suami atau isteri yang baran sehingga menyebabkan pasangan makan hati ...
Lulus Jadi Polisi Kisah Anak Tukang Sate Sujud Dan Cium Kaki Bapak Depan Komandannya

Lulus Jadi Polisi Kisah Anak Tukang Sate Sujud Dan Cium Kaki Bapak Depan Komandannya

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 459 hits
Pemandangan tidak biasa terjadi di Baruga Polres Palu Senin Saat para siswa Sekolah Pendidikan Kepolisian Negara Labuan Panimba tengah melakukan kegiatan latihan kerja tiba tiba ada seorang lelaki paruh baya masuk Laki laki itu disambut seo...
Selalu Bawa Main Pantai Atau Sungai Anak Jadi Lebih Berani Dan Aktif

Selalu Bawa Main Pantai Atau Sungai Anak Jadi Lebih Berani Dan Aktif

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 330 hits
Aktiviti bermain tanpa permainan mahal pun boleh bantu perkembangan otak kanak kanak supaya lebih bijak asalkan ibu bapa tahu caranya Antara permainan yang sangat baik mengasah minda anak mengikut kajian pensyarah universiti dari US yang di...
Anak Tonsil Bengkak Disebabkan Oleh Bakteria Atau Virus Dan Perlukah Antibiotik

Anak Tonsil Bengkak Disebabkan Oleh Bakteria Atau Virus Dan Perlukah Antibiotik

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 383 hits
Tonsil bengkak selalunya dialami oleh kanak kanak dan apabila besar dah kurang jarang atau hilang terus penyakit tonsil bengkak ni Oleh tu memang menjadi kerisauan ibubapa apabila anak alami tonsil bengkak ni kerana ianya adalah akibat jang...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord