Berdamai Itu Baik Tetapi Jangan Terpesona Dengan Perdamaian





Apabila bercerita soal 'perdamaian' sudah pastinya ianya mendamaikan hati kita.  Manusia yang ada hati dan perasaan normal tidak akan suka kepada pergaduhan dan perpecahan.

Saya suka membaca kisah sejarah peperangan  yang terkenal dan selalu diungkap oleh agamawan  apabila berbicara tentang erti perdamaian dan pengkhianat kepada perdamaian.  Kisah perang Siffin amat terkenal untuk dijadikan panduan dan renungan.

Peristiwa Perang Siffin, ianya merupakan peperangan di antara tentera Saidina Ali (KW) dan Muawiyyah. Ianya berlaku pada penghujung pemerintahan Saidina Ali.

Dalam peringkat-peringkat awal peperangan ini, tentera Saidina Ali memang jelas menguasai pertempuran. Mereka mengasak kedudukan Muawiyyah hingga kelihatan seolah-olah mereka akan mencapai kemenangan. Dalam saat-saat yang genting sebegini, Amr Al-As, yang bersama Muawiyyah telah mencadangkan supaya tentera mereka meletakkan mushaf-mushaf Al-Quran di hujung lembing-lembing mereka sambil melaung, “Inilah yang akan menjadi hakim di antara kita”.

Tindakan ini bertujuan untuk meminta pihak Saidina Ali untuk sama-sama menghentikan peperangan dan merujukkan persoalan dan perbalahan yang sedang mereka hadapi kepada Al-Quran. Dalam erti kata lain, biarlah ianya diputuskan secara berbincang berdasarkan Al-Quran dan bukannya peperangan. 

Matlamat sebenar tindakan ini dijelaskan oleh Amr Al-As sendiri. Beliau berkata kepada Muawiyyah, “Bila sebahagian dari mereka menolak, pasti akan ada kelompok yang lain yang berkata; ‘Sepatutnya kita menerima’. Maka dengan demikian akan terjadilah perpecahan di kalangan mereka. Dan sekiranya mereka semuanya sepakat untuk menerima saranan kita ini, kita mendapat kesempatan untuk menunda peperangan ini hingga waktu yang tertentu.”

Penundaan ini bertujuan untuk melepaskan diri mereka dari keadaan yang begitu tertekan pada ketika itu.

Saidina Ali (KW) yang tidak kurang handalnya dalam soal peperangan serta tipu helah musuh dan juga sebagai seorang yang mengenali Muawiyyah, telah berusaha untuk meyakinkan tenteranya supaya tidak terpedaya dengan helah ini. Namun Ali tidak berjaya. Tenteranya berbalah di antara satu sama lain atas persoalan ini dan akhirnya, untuk mendamaikan mereka kembali, Saidina Ali terpaksa bersetuju.

Dengan itu tercapai hajat Amr Al-As. Tentera Ali tidak lagi mengasak kedudukan mereka, kekalahan pada hari itu dapat dielak dan akhirnya Muawiyyah mencapai kemenangan pada waktu lain selepas peristiwa itu. 

Apakah itu maksud 'perdamaian' atau ia hanya satu helah setelah merasai saat kekalahan?  Mengapa pihak yang hampir menang tetapi begitu cepat terpesona dengan 'perdamaian"?  Dan, akhirnya kita akan dapati diri kita tertipu seperti mana tertipunya Abu Musa As-Syaari oleh Amr Al-As dalam peristiwa tahkim yang berlangsung selepas gencatan senjata di Siffin.

Kongres Nasional Keadilan sedang berlangsung di dalam suasana kita bergembira apabila dikhabarkan telah ada 'perdamaian'.  Semua tahu, majoriti berada di belakang Presiden, buktinya hampir 100% konvensyen berjaya diadakan di semua negeri dengan jayanya walaupun terdapat ugutan dan boikot.  Para penyokong bekerja keras untuk bersama Presiden tanpa upah jauh sekali tawaran projek. 

Semua telah bersedia untuk pamerkan kekuatan dan sokongan kepada Presiden di dalam keadaan sebelah pihak lagi "ngok ngek ngok ngek" dengan berbagai ugutan.  Kami rela bertempur jika itu yang kamu mahu.  Lawan tetap lawan!!

Akhirnya, kalimah "perdamaian" diperdengarkan di saat kita sedang bersemangat untuk menunjukkan bahawa tiada sesiapa boleh mempersenda jauh sekali mengkhianati Presiden.  Sekali lagi, sekuat mana pun semangat kita tapi apabila berhadapan dengan "bapa reformasi" yang kita kasihi, kita akan jadi lemah selemahnya.  Demi Presiden, kita sarungkan kembali "pedang-pedang" kita.  Demi Presiden, kita rela berbalah sesama kita tentang perlu atau tidak "perdamaian" di saat ini.  Mengapa tidak dulu lagi?

Kekuatan kita tentunya sedikit merosot.  Semangat kita tentunya sedikit luntur.  Namun, demi Presiden kita gagahi juga untuk hadir ke kongres ini bukan kerana percaya dan yakin dengan "perdamaian" itu tetapi kita tidak mahu Presiden keseorangan di sini.

Semoga apa yang ditulis di sini terkhilaf.  Mungkin "perdamaian" ini tidak seperti lakonan di pentas Konvensyen tahun lalu di Shah Alam.  Selesai konvensyen berpaut tangan, masing-masing berpencak semula dan kami di bawah berpeluh semula. 

Semoga di Melaka bumi bersejarah akan mencipta sejarah buat Keadilan.  Buktikan saya khilaf di dalam tulisan ini.

WFAUZDIN NS

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/12/berdamai-itu-baik-tetapi-jangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Cara Menilai Dia Benar Benar Baik Atau Tidak Untukmu Jangan Hanya Melihat Perlakuannya Padamu

6 Cara Menilai Dia Benar Benar Baik Atau Tidak Untukmu Jangan Hanya Melihat Perlakuannya Padamu

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 253 hits
Karena hidupnya bukan hanya tentang kamu jangan gegabah memutuskan dia idaman hanya karena dia baik sekali padamu
Baik Buruk Suami Semua Dalam Poket Isteri Jangan Mimpi Boleh Sorok

Baik Buruk Suami Semua Dalam Poket Isteri Jangan Mimpi Boleh Sorok

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 435 hits
Setiap perkahwinan pasti pernah dilanda badai Setiap pasangan pasti pernah bermasam muka antara satu sama lain Itu adalah lumrah kehidupan berumah tangga Tiada masalah untuk sesekali berselisih pendapat kerana dengan cara itu kita akan lebi...
Itu Bajet Zaman Suitan Melaka Ke Apa Cuba Tempat Lainlah Baik Menjaja Je Tony Eusoff

Itu Bajet Zaman Suitan Melaka Ke Apa Cuba Tempat Lainlah Baik Menjaja Je Tony Eusoff

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 541 hits
Jarang kita mendengar pelakon serba boleh ini bersuara Pelakon Tony Eusoff meluahkan rasa kesaI terhadap tindakan produksi sebuah drama yang menawarkan harga tidak masuk akal kepadanya Tony turut mendedahkan paparan skrin perbualan bersama ...
Tak Semestinya Makan Haruan Cepat Baik Yang Penting Jangan Biar Luka Basah

Tak Semestinya Makan Haruan Cepat Baik Yang Penting Jangan Biar Luka Basah

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 263 hits
Sesetengah wanita selepas bersalin akan dinasihatkan oleh orang tuanya untuk makan haruan bagi mempercepatkan penyembuhan luka Sama ada dibuat sup atau dibakar menu ketika berpantang akan diselitkan dengan lauk haruan Baik bersalin secara n...
Jangan Sangka Semua Produk Homemade Itu Selamat Yang Kebanyakan Bahannya Dari Supplier Luar

Jangan Sangka Semua Produk Homemade Itu Selamat Yang Kebanyakan Bahannya Dari Supplier Luar

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 436 hits
The ReporterProduk produk kosmetik tempatan kini semakin laris di pasaran Masyarakat berpusu pusu mendapatkan produk produk ini tanpa mengira soal harga dan kesan jangka panjang Jelas sekali motifnya adalah untuk mendapatkan kesan yang terb...
Shalat Malam Itu Sebaik Baik Shalat Setelah Shalat Wajib

Shalat Malam Itu Sebaik Baik Shalat Setelah Shalat Wajib

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 408 hits
Shalat malam itu sebaik baik shalat setelah shalat wajib Riyadhus Sholihin karya Imam Nawawi Kitab Al Fadhail Bab Keutamaan Qiyamul Lail Hadits 1167 Posting ditampilkan lebih awal di
Jangan Suka Suka Cium Bayi Doktor Beri Amaran Kerana Virus Rsv Meningkat

Jangan Suka Suka Cium Bayi Doktor Beri Amaran Kerana Virus Rsv Meningkat

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 328 hits
Jangan suka suka ya cium bayi orang lain memang nampak cute dan geram bila tengok bayi kan Kenapa tak boleh cium Ini penjelasan dari doktor kanak kanak Gejala selesema sekarang ini makin menjadi jadi lebih lebih lagi bila dah masuk musim hu...
Kalau Susukan Anak Ibu Tahu Apa Yang Terbaik Jangan Dipengaruhi Unsur Negatif

Kalau Susukan Anak Ibu Tahu Apa Yang Terbaik Jangan Dipengaruhi Unsur Negatif

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 293 hits
Setiap ibu yang menyusukan bayi mereka pasti akan ada ujiannya yang tersendiri Ada yang kurang susu payudara terasa sakit dan banyak lagi Semua itu adalah normal dan sangat penting untuk para ibu yang menyusukan anak ini mendapatkan ilmu la...
Pp Muhammadiyah Soal Penghapusan Un Jangan Ada Kesan Ganti Menteri Ganti Kebijakan

Pp Muhammadiyah Soal Penghapusan Un Jangan Ada Kesan Ganti Menteri Ganti Kebijakan

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 159 hits
Ketua Umum PP Muhammadiyah Haedar Nasir menyampaikan pesan kepada Menteri Pendidikan Nadiem Makarim terkait rencana penghapusan Ujian Nasional
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang