Kalau Susukan Anak Ibu Tahu Apa Yang Terbaik Jangan Dipengaruhi Unsur Negatif


Setiap ibu yang menyusukan bayi mereka pasti akan ada ujiannya yang tersendiri. Ada yang kurang susu, payudara terasa sakit dan banyak lagi. Semua itu adalah normal dan sangat penting untuk para ibu yang menyusukan anak ini mendapatkan ilmu laktasi yang betul. Jangan mudah dipengaruhi kata-kata orang lain, terutamanya yang ‘mematikan’ semangat kita untuk memperjuangkan susu ibu.
Pelbagai cabaran perlu dilalui oleh para ibu dalam menjayakan amalan ini. Salah satunya ialah mendapatkan maklumat yang tepat berkenaan sesetengah perkara. Ini terutamanya yang melibatkan mitos penyusuan susu ibu. Berikut adalah beberapa mitos yang sering kedengaran dan penjelasannya.
Artikel Menarik: [Mama Papa Kena Tahu Kegunaan Tali Pusat Bayi Baru Lahir. Rugilah Biar Macam Tu Je!]
1. Susu sikit, tak boleh BF anak
Mitos ini tidak tepat. Semua wanita dianugerahkan kebolehan menghasilkan susu ibu kecuali atas sebab-sebab perubatan seperti hypoplasia of mammary gland, tumpah darah yang banyak selepas kelahiran, Sheehan Syndrome atau Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS).
Jika tidak mengalami masalah ini, anda boleh menghasilkan susu yang mencukupi keperluan bayi. Ketahuilah, kebanyakan wanita sebenarnya menghasilkan banyak susu lebih daripada keperluan bayi!
Petunjuk kurang kenaikan berat badan bayi bukan berpunca daripada kurang susu tetap ia disebabkan oleh kurangnya penerimaan susu oleh si bayi. Ia mungkin disebabkan oleh masalah pelekapan yang tidak betul dan sebagainya. Apabila hal ini berterusan, ia menjadi punca penghasilan susu semakin berkurangan.
Jika anda rasa susu kurang, teliti semula teknik penyusuan anda.
2. Beri bayi minum air masak

Ia tidak benar sama sekali. Jika anda melakukannya, ia boleh mengganggu proses penyusuan. Bayi yang berumur enam bulan ke bawah tidak memerlukan sumber makanan lain selain daripada susu ibu. Tambahan pula, air masak tiada zat makanan.
Apabila bayi diberi air masak, perutnya yang kecil itu akan mengembang dan menyebabkan dia kenyang. Lalu, bayi tidak akan mahu menyusu. Apabila tiada permintaan, maka tiadalah permintaan. Disebabkan itu, ia akan mengganggu proses penghasilan anda.
3. Susu formula sama kualiti dengan susu ibu

Susu formula tidak boleh dibandingkan dengan susu ibu. Sebaik mana pun susu formula itu, ia tidak boleh menandingi kelebihan susu ibu seperti mudah dihadam, mengandungi vitamin dan zat yang sesuai dengan keperluan bayi dan kandungan antibodinya demi melindungi bayi.

4. Berat anak naik sikit saja kalau susu ibu tak berkualiti

Kualiti susu ibu adalah sangat tinggi. Ia mempunyai nilai nutrien yang tinggi dan sesuai dengan keperluan bayi. Walaupun rupa susu ibu itu berbeza bagi setiap ibu, tiada susu ibu yang terhasil dengan kualiti rendah.
Artikel Menarik: [Baru Selesema, kena Lagi. Cuba Petua Ini Untuk Bayi Yang Belum Dapat Makan Ubat]
Jika berat bayi tidak meningkat dengan baik, ia mungkin disebabkan kurang penerimaan semasa menyusu akibat teknik penyusuan yang salah atau bayi mempunyai masalah kesihatan yang perlu diperiksa segera oleh doktor pakar.
5. Ibu kena minum susu untuk banyakkan susu

Susu ibu dihasilkan daripada sistem peredaran darah. Bukan terus daripada perut anda. Tidak perlu minum susu semata-mata demi menghasilkan kuantiti susu yang banyak dan baik.

Adalah lebih penting jika anda mengekalkan hidrasi tubuh dengan minum banyak air dan tidak terhad kepada susu semata-mata.
6. Payudara kecil susu sikit

Hal ini adalah tidak benar. Saiz payu dara tidak mempengaruhi kuantiti susu yang dihasilkan. Saiz payu dara dipengaruhi oleh kandungan tisu lemak di dalam payudara. Penghasilan susu ibu pula dipengaruhi oleh tisu kelenjar yang berada di dalam payudara.
7. Salah kalau beri anak menyusu dari botol

Anda digalakkan memberikan susu ibu secara terus dari payudara. Banyak kebaikan yang bakal anda peroleh. Antaranya mengurangkan risiko kanser payu dara, meringakan tekanan si ibu dan merapatkan hubungan ibu dan anak.

Artikel Menarik: [Menangis Waktu Tindik Telinga. Nak Cantikkan Anak, Belum Masa Dah Pakaikan Subang]
Kebanyakan ibu menyusu kini bekerjaya. Jadi tiada salahnya jika anda mengepam susu, menyimpan dan menyusukan bayi menggunakan botol. Apa yang penting, bayi mendapat susu ibu. Bagi bayi yang menghadapi maslah bibir sumbing, dia tentu sahaja memerlukan susu menggunakan botol dengan puting khas (sebaiknya dapatkan nasihat doktor jenis puting terbaik buat anak).
 
The post Kalau Susukan Anak, Ibu Tahu Apa Yang Terbaik. Jangan Dipengaruhi Unsur Negatif appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-susukan-anak-ibu-tahu-apa-yang-terbaik-jangan-dipengaruhi-unsur-negatif/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibubapa Jangan Lupa Amalkan 7 Doa Terbaik Ini Untuk Anak Anak Berjaya Dunia Akhirat

Ibubapa Jangan Lupa Amalkan 7 Doa Terbaik Ini Untuk Anak Anak Berjaya Dunia Akhirat

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 1753 hits
Setiap ibu bapa mengimpikan untuk mendapat anak yang soleh dan solehah Anak yang baik dan mendengar kata kata ibu bapanya Kebanyakan ibu bapa sentiasa mahu memberikan didikan dan ajaran yang terbaik untuk anak mereka Bagi yang beragama Isla...
Jangan Tengking Anak Kalau Taknak Anak Jadi Lembab Dan Negatif

Jangan Tengking Anak Kalau Taknak Anak Jadi Lembab Dan Negatif

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 302 hits
Anak ni ko nak dia bijak cerdas dan cergas sebenarnya ada 1 perkara pokok ko kena amal buat Iaitu elakkan TENGKING anak Ada beza ye garang tengking marah tegas Baca niGarangSejenis perasaan yg dirasai oleh org sekeliling sbg satu personalit...
Walaupun Hanya Straw Je Ibu Beri Peringatan Jangan Leka Ketika Anak Anak Bermain

Walaupun Hanya Straw Je Ibu Beri Peringatan Jangan Leka Ketika Anak Anak Bermain

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 366 hits
Setiap ibu bapa pasti menginginkan yang terbaik untuk anak anak dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mereka Ibu bapa juga pasti tidak sanggup melihat dan membiarkan anak anaknya terluka dan sakit namun kadang kadang ada perkara yang tidak...
Keliru Nak Sediakan Puri Anak Mama Jangan Cemas Resipi Ibu Ni Boleh Jadi Panduan

Keliru Nak Sediakan Puri Anak Mama Jangan Cemas Resipi Ibu Ni Boleh Jadi Panduan

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 325 hits
Pengalaman pertama menyuapkan anak makan pada usia enam bulan sememangnya satu detik terindah bagi semua ibu Namun bila anak menjangkau usia lima bulan lebih dan enam bulan ibu mula rasa cemas dan berdebar debar mencari menu terbaik untuk a...
Tak Salah Jadi Ibu Ayah Sporting Tapi Jangan Sampai Kita Ikut Semua Cakap Anak

Tak Salah Jadi Ibu Ayah Sporting Tapi Jangan Sampai Kita Ikut Semua Cakap Anak

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 627 hits
Kebanyakan ibu ayah buntu mengapa anak mereka suka buat perangai Sebenarnya dalam tidak sedar kitalah yang menyebabkan mereka berperangai negatif Jika dibiarkan mungkin ia boleh berlanjutan sehingga mereka besar nanti Artikel Menarik Sebaga...
Nak Anak Jadi Hebat Jangan Pernah Putus Doa Agar Allah Pegang Hati Anak Doa Ibu Kan Hebat Ajaib

Nak Anak Jadi Hebat Jangan Pernah Putus Doa Agar Allah Pegang Hati Anak Doa Ibu Kan Hebat Ajaib

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 415 hits
Dalam mendidik anak anak setiap orang ada pelbagai cara yang tersendiri Tapi sesekali kalau nak cedok kaedah yang terbukti Berjaya dilakukan oleh orang yang hebat rasanya tak salah Sedikit sebanyak kita dapat memperbaiki apa yang kurang dal...
Masuk 6 Bulan Anak Kurang Menyusu Ibu Jangan Susah Hati Nutrisi Masih Cukup

Masuk 6 Bulan Anak Kurang Menyusu Ibu Jangan Susah Hati Nutrisi Masih Cukup

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 479 hits
Bayi akan menyusu sepenuhnya dengan susu ibu sepanjang tempoh tumbesarannya selama enam bulan Selepas itu dia akan diperkenalkan dengan makanan lain seperti puri dan bubur Keperluan nutrisi bayi kini tidak hanya bergantung kepada susu ibu t...
Bawa Carseat Naik Pesawat Ibu Ini Bagi Tip Mudahnya Melancong Dengan Anak Kecil

Bawa Carseat Naik Pesawat Ibu Ini Bagi Tip Mudahnya Melancong Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 316 hits
Hujung tahun ni memang banyak orang akan habiskan cuti tahunan dan pergi ke destinasi pilihan untuk habiskan masa Bersama keluarga tersayang Ada yang dah rancang lama dan ada juga yang suka buat plan last minute Mana pun destinasi tujuan ya...
Biar Anak Menangis Jangan Kita

Biar Anak Menangis Jangan Kita

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 514 hits
Cuti sekolah rasanya ramai yang pos anak anak balik kampung Suruh mak bapak jaga ke sebab papa dan mama nak enjoy berdua Ehh tak baik cakap macam tu kan Anak anak harus didedahkan cara hidup mak dan ayah mereka masa kecil At least mereka ta...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris