Baik Buruk Suami Semua Dalam Poket Isteri Jangan Mimpi Boleh Sorok


Setiap perkahwinan pasti pernah dilanda badai. Setiap pasangan pasti pernah bermasam muka antara satu sama lain. Itu adalah lumrah kehidupan berumah tangga. Tiada masalah untuk sesekali berselisih pendapat kerana dengan cara itu kita akan lebih mengenali si dia.
Memetik perkongsian dari laman Facebook Peguam Syarie Khidmat Masyarakat seperti yang dinyatakan oleh Ustaz Datuk Kazim Elias, ada empat punca mengapa sesebuah perkahwinan itu tidak bahagia. Ia bukan kerana duit, rupa mahupun agama semata-mata, tetapi lebih daripada itu.
Ustaz Datuk Kazim Elias ada share 4 punca kenapa satu-satu perkahwinan tu tak bahagia.
Sebab duit ke? Sebab rupa? Atau sebab agama semata?
1. Punca pertama ialah sebab semua benda isteri buat. Basuh baju isteri, kemas isteri, masak isteri. Sedangkan isteri ni cuma dituntut untuk layan suami je. Jadi, tak perlu ke isteri buat semua tu? Isteri solehah dia TOLONG buat kerja. Bantu sama membantu. Masing-masing kena faham erti tanggungjawab.
Artikel Menarik: [Suami Isteri Sama-Sama Angau, Macam Zaman Bercinta. Amalkan Doa Ini]

Ustaz siap cakap, semakin suami rasa senang rileks tak buat apa-apa, lagi senang dia lupa tanggungjawab dia. Bukanlah balik ni hang pi kabo kat laki hang “Awak, start harini saya taknak basuh baju masak apa semua.”
Tak tak.
Benda susah akan senang bila buat sama-sama. Jangan senang je bersama. Bila susah pas kat pasangan pulak. No no 🙅🏻‍♀🙅🏻‍♀🙅🏻‍♀
2. Punca kedua sebab kita tak faham PERANGAI pasangan masing-masing.
Nak jaga laki ni senang je bak kata Ustaz Kazim.
1- Bagi makan kenyang-kenyang. Zahir dan batin. Semoga segalanya dikira ibadah. Aamiin ya Rabb.
2- Mana suami tu pergi, ikut ! Hahaha 😂
Selagi hang boleh ikut, ikut.

3. Punca ketiga sebab kita TAK REDHA itu pasangan kita. Ramai orang hanya menghargai seseorang lepas seseorang tu meninggal. So tak best la nak tunggu laki ke bini hang mati pastu baru nak cakap, “takde yang sama macam laki/bini aku dulu.” 😢
Kita memang takkan kenal pasangan kita selagi kita tak share serumah, sekatil, sebantal dengan dia. Hat mak pak dia pun takkan kenal dia sedalam kita kenal dia. Sebab tu kabo, bini lagi kenal laki dia dari mak dia kenal dia.
Artikel Menarik: [Buat Cabaran ‘I Love You’, Suami Isteri Berebut Luah Rasa Cinta]
Tapi orang bijak, lelaki soleh, wanita solehah akan selalu menganggap bahawa pasangan itu adalah ANUGERAH.

Ada pasangan tu, bersyukur. Sebab ada ramai lagi yang masih Allah tak kabulkan doanya untuk berpasangan. Jadi, bersyukurlah.
Bukan senang zaman sekarang, nak dapat pasangan yang solat, yang mengaji, yang nafkah tak culas apa semua. Jadi kalau kita dapat pasangan hat gitu, belajar menghargai walaupun dia tak cantik ke boroi ke apa.
Hat boroi, tak lawa, tak comey ke apa, kat situ Allah nak uji kita, siapa antara kita yang paling BERTAQWA. Memilih yang beragama, mengatasi segalanya.
4. Yang last sekali, punca dia ialah bila seseorang tu tak jadi yang saling menyenangkan. Ye, belajar jadi seorang yang menyenangkan pasangan masing-masing.
Kalau pasangan kita suka sekian-sekian, so kita usahalah untuk memberi sekian ataupun lebih. Yang penting usaha ye, yang lain tu biar Allah yang tentukan. Insyaa Allah.
Ustaz tu share lagi, musibah ni dia mai dalam 3 bentuk :
•UJIAN
•TEGURAN
•BALA
Kalau kita rasa dalam kahwin ni asyik musibah je, meh kita tengok hat tiga ni. Mana satu sebenarnya yang Allah nak tunjuk.
Yang ujian tu adalah untuk orang-orang beriman. Dia bagi contoh, Asiah yang solehah bersuamikan Firaun yang zalim. Tu ujian untuk dia.
Hat yang Allah uji seseorang tu soleh solehah, solat tak tinggal, mengaji tak miss, puasa penuh tapi bertahun-tahun tak dapat anak. Itu ujian namanya. Dan ujian ini tak lain adalah untuk angkat darjat taqwa dan iman kita lebih tinggi. Bersabarlah dan bergembiralah dengan ujian Allah bagi.

Yang kedua, musibah yang mai dalam bentuk teguran. Yang ni Allah hantar sebab Allah nak tegur suruh kita balik semula kepada kebaikan.
Contoh, kita dok leka kejar duit sana sini, kaya sana sini, papppp Allah bagi accident. Takleh dah carik punca rezeki. Tu teguran namanya. Mungkin kita solat tak khusyuk. Kita buat ibadah tapi banyak culasnya. Jadi, Allah nak jentik sikit nak bagi teguran. Nak bagi kita kembali balik pada Dia. Jadi, jangan melatah dok mengata Allah. Allah tak buat benda sia-sia.
Artikel Menarik: [Suami Isteri Ramai Anak LElaki, Memang Letih Sikit. Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti]
Yang last pulak musibah ni mai dalam bentuk bala atau azab.
Dalam kahwin ni, kalau kita nak ketenangan, kita kena belajar untuk REDHA. Redha apa yang Allah bagi. Redha itu pasangan kita. Redha atas segala ujian Allah.
Kalau satu detik nanti Allah uji takde rezeki jodoh panjang, takde rezeki nak bersama.
“Kalau masih mampu, pegang elok-elok, kalau tak mampu, lepaskan elok-elok.”
Selalulah belajar untuk curi hati suami/isteri. Belajar rebut segala pahala yang Allah nak beri dalam perkahwinan. Belajar jadi orang yang dahagakan pahala.
Perkongsian ini ringkas, mudah difahami. Diharapkan dengan penjelasan dari Ustaz Datuk Kazim ini dapat memberi sedikit pencerahan kepada pasangan berkahwin akan kepentingan bekerjasama, bertoleransi dan memahami suami atau isteri kita.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/11/baik-buruk-suami-semua-dalam-poket.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Jangan Mengadu Kalau Isteri Dah Tak Cantik Selekeh Mereka Berkorban Demi Tanggungjawab

Suami Jangan Mengadu Kalau Isteri Dah Tak Cantik Selekeh Mereka Berkorban Demi Tanggungjawab

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 383 hits
Maafkanlah isterimu dan fahamilah mereka jika mereka sudah tidak cantik selekeh mula menjerit asyik marah marah selalu mengadu sakit sakit layanan mereka tidak sempurna Seorang suami mengadu keadaan isterinya yang begitu Jawab saya cuba kit...
Isteri Boleh Buat Semuanya Sendiri Tapi Kalau Suami Bantu Benda Boleh Jadi Perfect

Isteri Boleh Buat Semuanya Sendiri Tapi Kalau Suami Bantu Benda Boleh Jadi Perfect

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 434 hits
Di dalam sesebuah perkahwinan tugas suami bukan sekadar mencari dan memberi nafkah kepada suri hatinya Sangat penting untuk suami mempunyai sikap toleransi dan memahami agar isteri merasa dihargai Dengan itu hubungan antara suami isteri jug...
Suami Yang Manja Boleh Buat Isteri Turun Berat Badan

Suami Yang Manja Boleh Buat Isteri Turun Berat Badan

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 601 hits
Suami wajib miang dengan isteri Nampak isteri dari jauh kenyit mata flying kiss selalu ajak isteri bergurau selalu buat lawak bagi isteri ketawa selalu ucap abang sayang sayang Jika tiba tiba mood tidak baik suami lebih baik diam dari berka...
Suami Jangan Berkira Dengan Isteri Kalau Upah Menyusu Anak Pun Isteri Tak Minta

Suami Jangan Berkira Dengan Isteri Kalau Upah Menyusu Anak Pun Isteri Tak Minta

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 1517 hits
Hi semua Saya teringat masa baru baru lahir kan anak pertama saya berpantang di kampung ada kawan mak saya datang rumah Sembang punya sembang dia cerita la pengalaman masa dia lepas lahirkan anak Tiap kali dia bersalin suaminya akan belikan...
Mimpi Dipatuk Ular Menurut Islam Maksud Baik Ke Buruk Ni

Mimpi Dipatuk Ular Menurut Islam Maksud Baik Ke Buruk Ni

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 474 hits
Mimpi Dipatuk Ular Menurut Islam Maksud Baik Ke Buruk Ni Mimpi satu perkara yang sering bermain semasa tidur Macam macam mimpi pernah ku lalui termasuk mimpi ular Uiii seram oiii tapi dah namapun mimpi kan Nak tak nak kena hadap juga Dan se...
Jangan Marah Isteri Kuat Makan Gemuk Setiap 10 Suapan Isteri 10 Pahala Suami Dapat

Jangan Marah Isteri Kuat Makan Gemuk Setiap 10 Suapan Isteri 10 Pahala Suami Dapat

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 519 hits
Pengacara dan penerbit terkenal Sheila Rusly yang terkenal dengan kebolehan memasak pelbagai jenis makanan buatkan ramai yang suka penampilannya Selain pandai menjiwai watak dalam setiap lakonan pengacara Ketuk Ketuk Ramadan ini juga sering...
Jangan Ganggu Kebahagiaan Orang Al Quran Melarang Tegas Merebut Suami Atau Isteri Orang

Jangan Ganggu Kebahagiaan Orang Al Quran Melarang Tegas Merebut Suami Atau Isteri Orang

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 624 hits
Gambar hiasanBerdosa jalin hubungan dengan individu yang sudah berumah tangga apatah lagi menyebabkan berlaku perceraian Merebut pasangan samada suami atau isteri milik orang lain terutamanya di kalangan kenalan terdekat sama seperti meramp...
Selepas Isteri Bersalin Suami Jangan Lupa Ucaplah Terima Kasih Emosi Lepas Bersalin Ni Lain Macam Sikit

Selepas Isteri Bersalin Suami Jangan Lupa Ucaplah Terima Kasih Emosi Lepas Bersalin Ni Lain Macam Sikit

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 411 hits
Mendirikan rumahtangga merupakan keputusan paling besar yang anda perlu lakukan seumur hidup Ini kerana ianya merangkumi cara hidup anda buat selamanya Perkahwinan bukanlah sesuatu perkara yang remeh temeh Ianya melibatkan dua insan yang be...
Suami Jangan Takut Serah Kad Debit Pada Isteri Setiap Rezeki Suami Ada Bahagian Isteri

Suami Jangan Takut Serah Kad Debit Pada Isteri Setiap Rezeki Suami Ada Bahagian Isteri

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 438 hits
Bukan calang calang suami boleh buat macam ini Dan bukan semua isteri dapat kepercayaan penuh guna kad debit suami untuk membeli belah barangan yang isteri suka Jadi bila ada suami yang bermurah hati tak berkira berkongsi kad debit miliknya...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang