Berbanding Menggerunkan Lawan Pas Lebih Gerun Hilang Nikmat Kemewahan


 
Agak menarik apabila Presiden Putra, Ibrahim Ali secara terus-terang berkata, kerjasama Pas dengan Bersatu dalam PN untuk mendepani PRU15 bukanlah suatu gabungan yang menggerunkan.
Menurut beliau, Bersatu bagi Pas hanyalah tali hayat yang membolehkannya menumpang berada dalam kerajaan dan mengekalkan jawatan yang dipegang sekarang.
“Maklum, baru belajar untuk bermewah,” katanya sinis.
Menghuraikan dengan panjang lebar hujah-hujahnya, Ibrahim menambah, kerjasama Pas dengan Bersatu tidak sekuat ketika parti itu bersama UMNO dalam Muafakat Nasional (MN) kerana parti yang ditubuhkan oleh Mahiaddin Md Yasin itu tidak mempunyai akar umbi yang kukuh.
“Bersatu pada dasarnya sekadar mempunyai jumlah ahli yang kecil, tetapi dilihat ramai kerana majoritinya dicuri dari UMNO.
“Kena ingat, ketika PRU14, Bersatu hanya menang 13 kerusi sahaja, itu pun kerana sokongan undi masyarakat Cina dan India dari PKR, DAP dan Amanah ketika mereka bersama dalam Pakatan Harapan (PH),” tambahnya.
Bagi Pas pula, ujarnya, parti itu hanya ada kekuatan dan sokongan di Kelantan, Terengganu dan sedikit di Kedah.
“Bagaimanapun, kebelakangan ini sokongan kepada Pas di negeri-negeri berkenaan itu hanya daripada kalangan yang tegar dan kadernya sahaja.
“Dari segi orang ramai terutama pengundi atas pagar dan golongan muda, ramai yang sudah mula merungut serta tidak senang hati dengan Pas atas banyak sebab,” jelas bekas Ahli Parlimen Pasir Mas itu lagi.


Di samping itu, kata Ibrahim, Pas tidak mempunyai banyak sokongan di Johor, Melaka, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor, Pahang, Perak, Penang dan Sabah.
“Sebab itu Pas tidak menang walau satu kerusi Parlimen pun, kecuali di Kelantan, Terenganu dan Kedah. Sememangnya ada undi Pas, tapi tidak besar impaknya, terutama dalam suasana politik sekarang.
“Pas tidak boleh mengharapkan undi dari Bersatu, apatah lagi di Pantai Timur dan utara, malah di semua negeri,” ujarnya lagi.


Ibrahim juga melihat Pas sudah kelihatan cemas apabila UMNO menolak untuk menyertai PN, sekali gus memutuskan hubungan dengan Bersatu.
“Ia bukan ancaman kepada perpaduan ummah atau kerana untuk agenda bangsa dan Islam, tetapi bimbang dan khuatir akan kecundang dalam PRU15 nanti.
“Maka, terpaksalah terus beretorik dengan bunyi guruh di langit, tapi hujan tak turun. Ibarat kata pepatah, kita boleh tipu dan bohong pada rakyat dengan pelbagai helah, tetapi kita tidak boleh tipu rakyat sepanjang masa.
“Ketika PH dijatuhkan dan PN mendapat kuasa kononnya kerajaan Melayu Islam kembali berkuasa, namun sudah lebih setahun, mana hasil agenda Melayu dan Islam?” soal beliau.
Ibrahim turut berpandangan, calon yang melompat parti, sama ada daripada UMNO atau PKR yang kini berada di dalam Bersatu, mereka itu sukar untuk menang dalam PRU15 akan datang.
“Sudah pasti, gelap masa depan PN dan Pas jika dapat kekal 18 kerusi pun dikira sudah bernasib baik,” tegasnya dengan yakin.
Rasanya ramai yang setuju dengan pandangan serta hujahan Ibrahim berkaitan Pas, Bersatu dan PN kali ini.
Realitinya itulah yang sebenarnya ada di depan mata, sebab itu, meskipun setelah Pas membuat keputusan untuk bersama Bersatu dalam PN dan meninggalkan UMNO terkontang-kanting sendirian meratapi musnahnya istana pasir MN, Pas masih berharap UMNO dan semua parti-parti Melayu memberikan sokongan kepada PN.
Jika PN sudah cukup kuat dengan adanya kerjasama Pas dan Bersatu, untuk apa lagi diharapkan sokongan parti lain, terutamanya UMNO?
Di pihak Bersatu pula, meskipun UMNO telah memuktamadkan putus hubungan dengannya, pimpinan parti itu masih lagi mengharapkan sokongan UMNO untuk bersama PN dengan hujah demi perpaduan Melayu dan penyatuan ummah kononnya?
Tidakkah ini juga memperlihatkan Bersatu sendiri sedar, sekadar Pas saja bersama mereka dalam PN, kekuatannya belum cukup untuk mengekalkan kuasa yang ada?
Begitu juga dengan kluster menteri dalam UMNO, keinginan mereka untuk membawa UMNO secara total bekerjasama dengan Bersatu dalam PN, ia tidak lain adalah kerana mereka turut sedar, kerjasama Pas dan Bersatu semata-mata tidak akan mampu ke mana-mana.
Sementara Pas, Bersatu dan kluster menteri terlihat terus berharap serta berusaha agar UMNO dapat dibawa bekerjasama dalam PN, sebaliknya UMNO yang disokong dengan ketetapan akar umbi tetap cekal dengan ketetapan putus hubungan serta pendirian untuk bersendirian dalam PRU akan datang.
Makna kata, kerjasama Pas dengan Bersatu yang terbentuk sekarang bukan saja tidak menggerunkan, malah kedua-dua parti tersebut masih lagi gerun akan kehilangan kuasa dan nikmat bermewah yang baru berpeluang belajar menikmatinya. 


(Shahbudindotcom 06/04/2021)










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/berbanding-menggerunkan-lawan-pas-lebih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Kongsi Matlamat Amanah Lawan Pas Di Kelantan Kata Che Ibrahim

Umno Kongsi Matlamat Amanah Lawan Pas Di Kelantan Kata Che Ibrahim

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 265 hits
ARIF BASHARUDINUmno perlu mengambil sikap tegas dengan Pas di Kelantan kerana sudah terang lagi bersuluh Pas bermain dua kolam untuk kepentingan kuasanya walaupun mengkhanati rakannya sendiri Oleh itu Umno Kelantan patut membuat keputusan t...
Lupakan Pas Umno Perlu Bangkit Dan Lawan Kata Penganalisis

Lupakan Pas Umno Perlu Bangkit Dan Lawan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 220 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis politik melihat Umno hari ini sebagai lemah dan ketakutan walaupun jumlah keahlian dan sokongan akar umbinya kuat Felo Majlis Profesor Nasional Jeniri Amir berkata untuk Umno kembali menjadi kuasa politik ...
Pas Perlu Buat Keputusan Jadi Kawan Atau Lawan Kata Pemuda Umno

Pas Perlu Buat Keputusan Jadi Kawan Atau Lawan Kata Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 381 hits
freemalaysiatoday com March 27 2021 8 02 PMKetua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata PAS perlu menyatakan sama ada akan terus bersama Umno atau sebaliknya KUALA LUMPUR PAS perlu menyatakan pendirian dengan jelas sama ada bersetuju dan a...
Pas Yakin Dap Hilang Wang Deposit Jika Bertanding Di Kelantan

Pas Yakin Dap Hilang Wang Deposit Jika Bertanding Di Kelantan

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 330 hits
ismaweb netRakyat akan menolak DAP kuncu kuncunya pada pilihan raya akan datangOleh Fazleen SafinaBANGI 29 Syaaban 1442H Ahad DAP dan sekutunya akan kehilangan wang deposit sekiranya parti itu benar benar mahu bertanding di Kelantan pada pi...
Kalau Pas Masih Bersama Pn Kita Terpaksa Lawan Ku Li

Kalau Pas Masih Bersama Pn Kita Terpaksa Lawan Ku Li

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 229 hits
BN sedia bertanding secara solo meskipun terpaksa berdepan dengan PAS dalam Pilihan Raya Umum ke 15 kata veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah Jelas Pengerusi Jemaah Penasihat Umno itu dia yakin BN mampu mencipta kemenangan meskipun bergerak...
Umno Sedia Bersendiri Jika Pas Rasa Bersatu Lebih Lawa Dan Kaya Dasar Mata Duitan

Umno Sedia Bersendiri Jika Pas Rasa Bersatu Lebih Lawa Dan Kaya Dasar Mata Duitan

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 239 hits
April 2 2021Umno sedia bertanding solo tanpa PAS pada PRU15 jika parti itu mendapati PPBM lebih lawa dan kaya kata Pengarah Pilihan Raya Umno Tajuddin Abdul Rahman Ahli Parlimen Pasir Salak itu berkata demikian sehari selepas PAS PPBM menge...
Pilihan Raya Umum Ke 15 Proses Agih Kerusi Ppbm Serta Pas Lebih Mudah Tanpa Umno

Pilihan Raya Umum Ke 15 Proses Agih Kerusi Ppbm Serta Pas Lebih Mudah Tanpa Umno

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 218 hits
PUTRAJAYA Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM Datuk Rosol Wahid berkata proses pengagihan kerusi parti itu dan PAS khususnya di Terengganu kini menjadi lebih mudah selepas UMNO menolak kerjasama dengan parti pimpinan Perdana Menteri Muhyidd...
Negara Akan Lebih Baik Di Tangan Anwsr Berbanding Muhyiddin

Negara Akan Lebih Baik Di Tangan Anwsr Berbanding Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 154 hits
Kegagalan Anwar mendapat kepercayaan majoriti MP selepas Mahathir letak jawatan adalah disebabkan dia tidak menduga dan tidak bersedia Ini satu kelemahan Kegagalan seterusnya lost numbers selepas mengadap YDP Agong Sekarang fokus kepada PRU...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City