Beras Tempatan Mencukupi Kerajaan Selangor Akan Jual Beras 5kg Rm13





Kerajaan Negeri Selangor akan melakukan intervensi harga dan bekalan dalam menghadapi isu kekurangan Beras Putih Tempatan (BPT).

Menurut Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, intervensi tersebut dilakukan melalui Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Selangor (PKPS) yang akan melakukan jualan BPT di outlet perbadanan itu serta lokasi terpilih.

"Tambahan kepada langkah kawalan harga siling penjualan BPT oleh pihak Persekutuan, Kerajaan Negeri Selangor akan melaksanakan penjualan beras 5kg/bag dengan harga RM13 bagi manfaat rakyat negeri Selangor.

"Jualan ini akan dilaksanakan melalui PKPS di 4 outlet PKPS serta 3 lokasi jualan bergerak pada setiap hari sehingga bulan Disember 2023," kata Amirudin dalam kenyataan hari ini.

Menteri Besar juga memberi jaminan krisis BPT akan berakhir pada bulan hadapan apabila musim tuaian padi di Malaysia akan berlaku pada Oktober melibatkan sawah di Utara Semenanjung dan juga di Selangor sendiri.

Di Negeri Selangor, katanya, kapasiti pengeluaran beras adalah 138,903.13 tan metrik setahun di atas tanah tanaman padi sebanyak 18,061.53 hektar, melibatkan seramai 6,871 orang pesawah.

"Ini bersamaan dengan pengeluaran 4.19 tan metrik bagi setiap hektar.

"Keperluan BPT di negeri Selangor pula sebanyak 45,500 tan metrik sebulan.

"Mengikut keperluan bulanan ini, stok BPT di negeri Selangor adalah mencukupi sehingga penghujung September 2023," katanya.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Negeri Sungai Tua itu mengingatkan rakyat khususnya di Selangor agar memahami situasi sebenar krisis beras global dan tidak terikut ikut propaganda Perikatan Nasional yang memfitnah kononnya kelemahan kerajaan dalam pengedaran BPT adalah satu satunya punca masalah.

Realitinya, kata Amirudin, tahap sara diri beras negara adalah 62.6% manakala bakinya diimport dari negara seperti Vietnam, Thailand, Pakistan, dan India.

Negara India mengambil keputusan melarang pengesportan beras varian bukan basmathi pada bulan Julai kerana pengeluaran padi merudum akibat cuaca dan penyakit.

"Pada tahun 2021, Malaysia mengimport sebanyak 338,863 tan metrik, iaitu 13.13% daripada keperluan beras tahunan sebanyak 2,580,000 tan metrik untuk menampung penggunaan seluruh rakyat Malaysia.

"Ini menyebabkan peningkatan harga beras import yang mendorong rakyat Malaysia untuk beralih membeli beras putih tempatan," katanya.


Tambah Amirudin untuk mengatasi masalah berkenaan, Kerajaan Persekutuan akan menambah kawasan penanaman padi dan menggunakan kaedah terbaik yang dilakukan di Selangor di sawah




Selangor di sawah Sekinchan yang mempunyai pengeluaran lebih tinggi ke negeri-negeri lain.

Namun bagi negeri Selangor, kata beliau, untuk untuk mengatasi masalah jangka pendek Kerajaan Negeri telah menubuhkan Kawal Selia Padi dan Beras Negeri Selangor (KSPDS) bagi menangani kekurangan stok di kedai dan pasaran.

Justeru, rakyat Selangor yang menghadapi sebarang masalah bekalan boleh menghubungi KSPDS di talian 03-32898419 ataupun 017-2230771 untuk bercakap secara terus ataupun melalui aplikasi WhatsApp.

Kerajaan Negeri melalui KSPDS komited untuk mengambil tindakan dalam tempoh masa 24 jam bagi mengatasi aduan bekalan beras putih tempatan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/09/beras-tempatan-mencukupi-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Tingkat Keluaran Beras Putih Tempatan

Kerajaan Tingkat Keluaran Beras Putih Tempatan

papar berkaitan - pada 8/9/2023 - jumlah : 232 hits
Bekalan beras putih tempatan akan pulih dalam tempoh sebulan susulan kata Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan dalam satu kenyataan Menterinya Datuk Seri Mohamad Sabu berkata jangkaan itu berdasarkan langkah intervensi dilaksana k...
Jualan Rahmah Komitmen Segera Kerajaan Atasi Krisis Beras Persatuan Pengguna Berita Harian 21 09 2023

Jualan Rahmah Komitmen Segera Kerajaan Atasi Krisis Beras Persatuan Pengguna Berita Harian 21 09 2023

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 222 hits
KUALA LUMPUR Inisiatif program Jualan Rahmah Beras dengan peruntukan RM150 juta menunjukkan keazaman kerajaan meringankan bebanan kewangan rakyat pada ketika kenaikan harga beras menjadi isu global Menerusi program itu beras import yang dir...
Beras Tempatan Vs Beras Import Apa Yang Sebenar Berlaku

Beras Tempatan Vs Beras Import Apa Yang Sebenar Berlaku

papar berkaitan - pada 20/9/2023 - jumlah : 345 hits
Ramai yang bertanya tentang isu harga beras yang mendadak naik Di pihak kementerian banyak maklumat telah pun diedarkan untuk memberikan penerangan Walau bagaimanapun ia dikatakan terlalu teknikal 1 Kenapa harga beras mendadak naik Harga be...
Belian Panik Punca Bekalan Beras Tempatan Terganggu

Belian Panik Punca Bekalan Beras Tempatan Terganggu

papar berkaitan - pada 22/9/2023 - jumlah : 245 hits
Peningkatan harga beras import sehingga menganggu bekalan beras putih tempatan bermula September ini menyebabkan kekhuatiran masyarakat mengenai situasi bekalan beras negara Dalam hal ini Pengerusi Biro Petani KEADILAN Dr Azman Ismail mengi...
Penyokong Kerajaan Cadang Kembalikan Kl Kepada Selangor

Penyokong Kerajaan Cadang Kembalikan Kl Kepada Selangor

papar berkaitan - pada 14/9/2023 - jumlah : 230 hits
Muhammad Yusri Muzamiryusri muzamir bh com myKUALA LUMPUR Wakil rakyat kerajaan mencadangkan Kuala Lumpur dikembalikan kepada Selangor dalam usaha mewujudkan Metropolitan Mega KL yang baharu Lee Chean Chung berkata cadangan itu bagi memasti...
Mp Pasir Gudang Merungut Beras Tempatan Minyak Masak Gula Pasir Telur Ayam Yiiiileeeekkkk

Mp Pasir Gudang Merungut Beras Tempatan Minyak Masak Gula Pasir Telur Ayam Yiiiileeeekkkk

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 175 hits
Kalau MP pembangkang yang berbunyi nanti walanon masuk kata itu semua propagandis polifag pembangkang Dan kempen daripada agensi kerajaan pun bertaburan kononnya beras tempatan ada banyak Sekarang MP kerajaan sendiri yang berbunyi dan merun...
Beras Tempatan Di Kelantan Tak Terjejas Beras Siam Pilihan Utama

Beras Tempatan Di Kelantan Tak Terjejas Beras Siam Pilihan Utama

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 273 hits
malaysiakini comKetika isu kekurangan bekalan beras tempatan di negeri negeri lain situasi sedemikian didapati tidak berlaku di Kelantan Ia susulan permintaan terhadap bekalan beras tempatan di negeri Cik Siti Wan Kembang kurang memberangsa...
Bekas Menteri Pas Tunjuk Jahil Isu Beras Tempatan

Bekas Menteri Pas Tunjuk Jahil Isu Beras Tempatan

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 227 hits
HarapanDaily comAHMAD MURSIUstaz Pas Idris Ahmad komen di Faceboook Beras tempatan 65 Beras import 35 Tiba2 beras tempatan tdk ada Luar tabi i betullah Ini satu contoh bekas Menteri Batu yang Pas pernah lahirkan Bahaya jadi Menteri apabila ...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sang Saka Penipu

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Lubnan Mengesahkan Sayyed Hassan Nasrallah Terbunuh