Berapa Lama Lagi Saya Harus Derita




*"Akhirnya, segalanya terbongkar"!

KUALA LUMPUR – Presiden PKR,  Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pengalaman yang panjang menyebabkan beliau dan partinya curiga untuk memberikan ruang sekali lagi kepada Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri selama enam bulan sebelum menyerahkan jawatan tersebut.

Apatah lagi dalam percaturan terbaharu ini, kata Anwar, beliau diwajibkan menerima jawatan Timbalan Perdana Menteri di bawah Dr Mahathir yang disifatkan sebagai kesukaran maha besar untuk ditanggung.

“Nak suruh saya derita berapa lama lagi, sudahlah,” katanya ketika bersiaran langsung di laman Facebook malam ini.

Menurut Ahli Parlimen Port Dickson itu, beliau dan PKR telah memberi kepercayaan dan peluang kepada Dr Mahathir sebelum ini selain merundingkan pelbagai perkara dengan bekas perdana menteri itu.

Pengalaman tersebut, katanya, menyebabkan beliau curiga apabila diminta sekali lagi untuk memberi peluang dan ruang kepada Dr Mahathir yang dikatakan boleh mendapat jumlah ahli Parlimen yang mencukupi untuk membentuk kerajaan baharu.

Beliau juga mendedahkan perasaan curiga itu turut menghantui rakan-rakan dalam Pakatan Harapan apabila mereka mengusulkan pelantikan Dr Mahathir sebagai perdana menteri kesembilan perlu melalui proses dokumentasi lengkap termasuk menurunkan tandatangan serta terikat dengan beberapa syarat yang jika tidak dipatuhi maka ahli-ahli Parlimen akan menarik balik sokongan mereka.

Anwar berkata, isu jawatan perdana menteri itu turut dibincangkan dalam pertemuannya dengan rakan-rakan di Sarawak di mana beliau diundang ke bumi kenyalang Selasa lalu.

“Kawan-kawan kata kalau tak cukup, boleh tak kita beri pilihan kedua kepada Tun Mahathir kerana Tun Mahathir dalam mesyuaat berulang kali minta jadi perdana menteri.

“Mula-mula dia minta enam bulan dan dalam mesyuarat berikutnya minta jadi perdana menteri setahun dan apabila perkara ini ditekankan oleh Shafie (Datuk Seri Shafie Apdal) dia setuju enam bulan.

“Dan dia tak nak tolak ansur langsung dalam hal ini,” katanya.

Anwar yang juga Pengerusi PH menjelaskan ‘perang kenyataan’ di media sosial dalam kalangan pemimpin-pemimpin PH termasuk Mohamad Sabu, Anthony Loke dan Khalid Samad mengenainya pencalonan beliau sebagai perdana menteri.

Katanya, dalam mesyuarat yang beliau sendiri pengerusikan, kesemua pemimpin bersetuju namanya dicalonkan sebagai perdana menteri malah menurut Anwar persetujuan itu dilafazkan dan didengar sendiri oleh beliau.

“Ini keputusan dan kami minta Tun bersetuju, tetapi Tun tidak bersetuju dan perkara ini kita hujahkan. Saya kata hampir 24 tahun sudah menjadi perdana menteri bagilah orang lain ikut giliran,” katanya sambil menambah di sebalik segala hujah Dr Mahathir tetap berkeras.

Menurut Anwar, beliau percaya jika Dr Mahathir dilantik menjadi perdana menteri untuk tempoh enam bulan, keadaan tidak akan berubah dan berbalik semula kepada soal ini dasar Mahathir dan itu dasar Anwar sehingga boleh menggagalkan hasratnya untuk memperjuangkan ekonomi rakyat yang terjejas teruk akibat pandemik Covid-19.

Beliau juga menafikan Dr Mahathir telah mempunyai angka atau sokongan mencukupi sebaliknya cakap-cakap mengenai ‘cukup jumlah’ itu hanyalah teori dan beliau diminta untuk bersandarkan kepada kepercayaan tersebut sebelum diangkat menjadi perdana menteri.

“Kawan-kawan kata, Anwar kami mahu kamu jadi perdana menteri tetapi laluan tak mudah kerana kita perlu jumlah, ada yang percaya Tun Mahathir boleh dapat tetapi  sampai kini belum dapat. Jadi kita beri dokongan (kepada Tun Mahathir), baru saudara diangkat,” katanya

Anwar juga menepis tuduhan bahwa beliau dan PKR merupakan pengkhianat apabila menolak pencalonan Dr Mahathir sebagai perdana menteri kesembilan jika PH memerintah kelak.

Katanya, apa yang berlaku adalah perbezaan pendapat di mana beliau hanya mahu melakukan yang terbaik untuk rakyat dan menuntut supaya mandat rakyat dikembalikan.

Beliau juga percaya jika Dr Mahathir diberi peluang sekali lagi biar pun untuk tempoh enam bulan perkara-perkara seperti rasuah, kronisme dan mengkayakan golongan tertentu tidak akan menguntungkan masa 6 bulan tu.

Jemin Yidin

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/06/berapa-lama-lagi-saya-harus-derita.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Suruh Saya Derita Berapa Lama Lagi Sudahlah Anwar

Nak Suruh Saya Derita Berapa Lama Lagi Sudahlah Anwar

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 329 hits
By 22 June 2020Paktatan Harapan masih belum dapat memuktamadkan nama calon perdana menteri jika berjaya mengambilalih kerajaan kelak KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pengalaman yang panjang menyebabkan beliau dan p...
Berapa Lama Agaknya Alat Solekan Kita Boleh Bertahan Ye

Berapa Lama Agaknya Alat Solekan Kita Boleh Bertahan Ye

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 342 hits
BERAPA LAMA AGAKNYA ALAT SOLEKAN KITA BOLEH BERTAHAN YE Memang tak dinafikan bukan semua alat solek tu ada tertulis bila tarikh luputnya kan Kadang kita main agak agak je kalau masih ok lagi takpelah Tapi kalau dah expired Tak memasal muka ...
12 Barang Terpakai Yang Anda Tak Harus Beli

12 Barang Terpakai Yang Anda Tak Harus Beli

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 624 hits
Pada masa ekonomi yang sukar sekarang semua orang mencari tawaran yang murah Walaupun ia adalah idea yang bagus untuk membeli rak buku buku dan peralatan pertukangan terpakai ada beberapa perkara yang tidak boleh dibeli di kedai bundle atau...
Upgrade Dirimu Dengan New Skill Yang Harus Di Kuasai Saat New Normal

Upgrade Dirimu Dengan New Skill Yang Harus Di Kuasai Saat New Normal

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 236 hits
Pandemi covid 19 membawa banyak perubahan termasuk dalam dunia kerja Para pekerja dan calon pekerja diharuskan untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang terjadi Hal ini bertujuan agar kamu bisa This is a content summary only Visit my webs...
Pengamat Jika Premium Mau Dihapus Pemerintah Harus Konsisten

Pengamat Jika Premium Mau Dihapus Pemerintah Harus Konsisten

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 198 hits
Pengamat Energi dari Reforminer Institute Komaidi Notonegoro menilai bahwa pemerintah tidak konsisten dalam penerapan bahan bakar minyak yang berkualitas pada masyarakat Hal itu ditandai dengan perubahan aturan terhadap jumlah distribusi be...
Candi Prambanan Dan Ratu Boko Dibuka Hari Ini Wisatawan Luar Daerah Harus Bawa Surat Sehat

Candi Prambanan Dan Ratu Boko Dibuka Hari Ini Wisatawan Luar Daerah Harus Bawa Surat Sehat

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 201 hits
Kalau syaratnya ribet banget begini mending tunggu ntar dulu aja deh liburannya ya Hehehe
Hewan Kurban Masuk Ke Diy Harus Dilengkapi Surat Keterangan Kesehatan

Hewan Kurban Masuk Ke Diy Harus Dilengkapi Surat Keterangan Kesehatan

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 176 hits
Arofa menerangkan aturan hewan kurban harus mengantongi SKKH mengacu pada Surat Edaran Dirjen Peternakan dan Kesehatan Hewan No 0008 2020 tgl 8 Juni 2020 tentang pelaksanaan kegiatan kurban dalam situasi pandemi Covid 19
5 Hal Yang Bisa Kamu Lakukan 10 Menit Jelang Pulang Kerja New Normal Tetap Harus Semangat

5 Hal Yang Bisa Kamu Lakukan 10 Menit Jelang Pulang Kerja New Normal Tetap Harus Semangat

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 364 hits
Karena nggak semua bisa merasakan privilese kerja dari rumah Semangat ya kamu yang besok harus tetap ngantor
Bikin Baru Dan Perpanjang Sim Tak Harus Sesuai Domisili Ktp Begini Caranya

Bikin Baru Dan Perpanjang Sim Tak Harus Sesuai Domisili Ktp Begini Caranya

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 164 hits
Bagi Anda yang ingin membuat atau perpanjang SIM tak perlu khawatir jika domisili KTP berbeda dengan tempat tinggal sekarang Kasi SIM Subdit Ditlantas Polda Metro Jaya Kompol Lalu Hedwin Hanggara menyebut untuk pembuatan atau perpanjang mas...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto