Berapa Kerap Sepatutnya Rawatan Karang Gigi Dilakukan


AssalamualaikumBismillah

Kini, sudah ramai yang mula mengambil berat akan kesihatan mulut dalam masyarakat kita. Prosedur cuci gigi sudah tidak asing lagi untuk menyingkirkan karang gigi, bahkan banyak ditawarkan di klinik gigi kerajaan dan swasta

Apa itu cuci gigi?Proses mencuci gigi ataupun scaling merupakan prosedur pembersihan plak gigi yang dilakukan oleh doktor gigi menggunakan alatan ultrasonik.

Karang gigi ialah pembentukan dan pengumpulan plak yang mengeras pada permukaan gigi. Ia boleh menyebabkan gigi tampak kuning dan tidak bersih.

Alat ultrasonik scaler akan menghasilkan getaran yang mampu menghancurkan karang gigi menjadi cebisan kecil di antara gigi.

Selain itu, ia juga boleh membersihkan karang gigi pada garis gusi yang sukar dibersihkan menggunakan berus gigi.

Semasa prosedur ini dijalankan, gusi boleh kelihatan bengkak, terasa ngilu bahkan berdarah. Hal ini kerana gusi dan gigi yang berkarang sedang menyesuaikan diri dengan proses tersebut

Apakah itu karang gigi?Karang gigi atau plak gigi adalah gabungan lapisan nipis bakteria dan zarah makanan yang lembut, melekit dan tidak berwarna yang sentiasa terbentuk pada gigi.

Bakteria yang terkumpul akan membiak dengan cepat dalam plak gigi dan mengakibatkan jangkitan pada gusi. Secara tidak langsung, gusi akan berasa sakit dan berdarah.

Sekiranya plak gigi tidak dibersihkan dalam tempoh 10 hingga 14 jam dengan memberus gigi, ia akan berubah menjadi kalkulus atau tartar.

Setelah dibentuk, kalkulus iaitu karang gigi tidak dapat disingkirkan dengan memberus gigi dan hanya boleh dibuang melalui prosedur scaling.
Keperluan prosedur mencuci gigiPembersihan gigi secara berkala oleh doktor gigi adalah penting untuk menyingkirkan karang gigi yang terus terbentuk walaupun dengan penjagaan gigi yang teliti.

Pembersihan profesional merangkumi mencuci dan menggilap gigi. Cuci gigi adalah rawatan bukan pembedahan yang biasa dilakukan untuk membuang karang gigi yang telah dijangkiti kuman.

Jika tidak dibuang, ia boleh membawa kepada penyakit periodontal atau gusi. Poket di antara gusi dan gigi akan menjadi lebih mendalam dan menyediakan persekitaran yang sempurna untuk bakteria tumbuh.

Bakteria mula membiak dengan cepat dan akan menjangkiti lebih banyak gusi. Hal ini boleh menyebabkan kelarutan tulang yang menyokong gigi dan menjadikan gigi semakin longgar.

Jika kejadian tersebut berlaku, rawatan akan menjadi lebih rumit untuk menyelamatkan gigi anda. Pembedahan gusi diperlukan untuk memastikan tisu di sekitar gigi sihat.

Berapa kerapkah prosedur ini dilakukan?Pembentukan plak pada gigi adalah proses yang berterusan. Sekiranya ia tidak dibuang dengan memberus gigi, ia boleh membentuk karang gigi dengan lebih pantas.

Individu yang berada dalam keadaan tersebut mungkin memerlukan pembersihan gigi berkala, setiap 6 bulan atau lebih.

Namun, adalah lebih baik jikalau pemeriksaan gigi dilakukan secara rutin setiap 6 bulan supaya doktor gigi boleh memeriksa kesihatan mulut anda.

Ramai yang beranggapan bahawa prosedur pembersihan karang gigi boleh melemahkan dan menghakis gigi tetapi ia salah sama sekali.

Prosedur pembersihan gigi secara berkala boleh membantu mencegah penyakit gusi dalam jangka masa panjang.

Risiko prosedur pembersihan gigiSelalunya, prosedur ini sangat selamat jika dijalankan oleh pakar gigi yang berpengalaman. Risikonya sangat rendah berbanding dengan prosedur yang lain.

Namun, ia boleh menyebabkan bakteria berbahaya masuk ke dalam aliran darah melalui luka semasa prosedur ini.

Selain itu, tisu gusi juga berisiko untuk dijangkiti kuman. Anda mungkin perlu mengambil antibiotik sebelum atau selepas prosedur jika mempunyai keadaan yang berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan teruk.

Kumpulan individu yang perlu mengambil antibiotik untuk prosedur ini termasuklah :
Mempunyai masalah jantung tertentu yang berpotensi untuk mendapat jangkitan kuman pada jantung (endokarditis)Sistem imun badan yang lemah dan terjejasBaru menjalani pembedahan yang besar terutama sekali melibatkan bahagian badan buatan manusia seperti pinggul buatan atau injap jantung
KesimpulannyaProsedur pembersihan karang gigi mudah untuk dijalankan dan boleh mengelak penyakit gusi daripada berlaku.
Selepas melakukan prosedur tersebut, anda boleh terus menjaga kesihatan mulut anda dengan melakukan langkah-langkah berikut :Berus gigi dan flos secara berkala untuk mengelak plak gigi mengerasAmalkan diet yang sihat, seimbang dan kurang gulaBerhenti merokok atau mengunyah tembakau untuk mempercepatkan proses penyembuhan.
Sumber : Hello Doktor 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2022/05/berapa-kerap-sepatutnya-rawatan-karang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berapa Kali Percubaan Dilakukan Oleh Orang Yang Berjaya Berbanding Yang Tak Berjaya

Berapa Kali Percubaan Dilakukan Oleh Orang Yang Berjaya Berbanding Yang Tak Berjaya

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 169 hits
Dalam hidup ni anda tentu pernah hadapi rasa kecewa sedih atau marah Semua rasa tersebut timbul sebab apa yang anda mahukan tak dapat Tak kisahlah Dari segi kebendaan atau perasaan Jika apa yang anda mahukan itu tak dapat jika disimpan pada...
Perubahan Kerajaan Negeri Bantut Rancangan Naik Taraf Loji Rawatan Air Kedah Kata Mb

Perubahan Kerajaan Negeri Bantut Rancangan Naik Taraf Loji Rawatan Air Kedah Kata Mb

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 172 hits
Masalah gangguan bekalan air bukan isu baru malah berlarutan sejak bertahun tahun lalu kata Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor PETALING JAYA Masalah gangguan bekalan air bukan isu baru malah berlarutan sejak bertahun tahun lalu susu...
Saya Kagum Tak Berlengah Terus Bawa Som Nad Zainal Sanggup Travel Jauh Dapatkan Rawatan Ekzema Anak

Saya Kagum Tak Berlengah Terus Bawa Som Nad Zainal Sanggup Travel Jauh Dapatkan Rawatan Ekzema Anak

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 139 hits
Kesusahan berdepan dengan anak yang mempunyai masalah ekzema sememangnya begitu menyulitkan Bimbang dan kesian melihat keadaan anak yang tidak selesa setiap masa Malah mencari ubatan dan rawatan juga perlu serasi dengan kulit anak Inilah ya...
Tanda Tanda Lemah Tenaga Batin Mati Pucuk Dan Kaedah Rawatan

Tanda Tanda Lemah Tenaga Batin Mati Pucuk Dan Kaedah Rawatan

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 265 hits
Tanda Tanda Lemah Tenaga Batin Mati Pucuk Dan Kaedah Rawatan Lemah tenaga batin atau juga dikenali sebagai mati pucuk merujuk kepada ciri ciri kegagalan alat kelamin lelaki untuk menegang atau mengekalkan ketegangan sehingga mencapai kepuas...
Ubat Sapu Jenis Steroid Berbahaya Untuk Ekzema Sebenarnya Mitos Ubat Ini Antara Salah Satu Rawatan Utama

Ubat Sapu Jenis Steroid Berbahaya Untuk Ekzema Sebenarnya Mitos Ubat Ini Antara Salah Satu Rawatan Utama

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 139 hits
Sehingga kini tidak jelas punca sebenar yang menyebabkan penyakit ekzema Ekzema bukanlah penyakit berjangkit tetapi ianya adalah satu masalah alahan yang diwarisi dan juga bersangkut paut dengan sistem imun badan bayi yang kurang matang Sel...
Cek Fakta Hoaks Ada Dua Batu Karang Berbentuk Wajah Manusia Di California

Cek Fakta Hoaks Ada Dua Batu Karang Berbentuk Wajah Manusia Di California

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 130 hits
Batu karang berwajah laki laki dan perempuan saling berhadapan tidak ada di Pasifik Grove California Faktanya batu tersebut berada di Thailand dan bentuk wajahnya hasil editan
Nasdem Soal Kabar Pemakzulan Di Demo 21 Mei Itu Hanya Bisa Dilakukan Parlemen

Nasdem Soal Kabar Pemakzulan Di Demo 21 Mei Itu Hanya Bisa Dilakukan Parlemen

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 230 hits
Untuk diketahui Massa aksi dari Aliansi Mahasiswa Indonesia dan Gerakan Buruh Bersama Rakyat menilai Pemerintahan Jokowi Ma ruf Amin telah gagal mensejahterakan rakyat Untuk itu pemerintah dan DPR harus mendengarkan aspirasi masyarakat
Jangan Terkejut Kalau Bayi Baru Lahir Ada Gigi Sebab Tu Penting Pemeriksaan Gigi Ibu Ketika Hamil

Jangan Terkejut Kalau Bayi Baru Lahir Ada Gigi Sebab Tu Penting Pemeriksaan Gigi Ibu Ketika Hamil

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 169 hits
Doktor anak saya tumbuh gigi sejak dia lahir nak kena cabut ke biarkan saje Jangan terkejut tau kalau baby yang baru lahir tiba tiba ada gigi dua batang kat bawah gigi tu memang boleh tumbuh Gigi yang tumbuh pada hari baby dilahirkan dipang...
Diceraikan 0leh Suami Talak Tiga Kerana Gigi Rongok

Diceraikan 0leh Suami Talak Tiga Kerana Gigi Rongok

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 174 hits
Gambar Sekadar Hiasan HYDERABAD Seorang wanita dicer4ikan suaminya hanya kerana memiliki gigi yang tidak sempurna Rukhsana Begum mend4kwa suaminya Mustafa dan keluarga mentua sering mengg4nggunya selain mendes4k agar wang hantaran perkahwin...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Puaka Cuti Semester

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins