Berapa Banyak Perlu Makan




Jumlah makanan yang perlu diambil hanya mengikut keperluan untuk meneruskan kehidupan dalam keadaan sihat dan bertenaga. Setiap individu mempunyai pola pemakanan yang berbeza bergantung kepada umur, jantina, jenis pekerjaan dan keadaan kesihatan.


Tenaga dan kesihatan yang baik diperlukan untuk menjalani kehidupan yang baik. Untuk mencapai kebaikan optimun, Islam menetapkan aturan makan secara bersederhana. Orang mukmin makan apabila rasa lapar dan berhenti makan sebelum rasa kenyang.     


Menjaga perut daripada diisi dengan makanan mendatangkan mudarat adalah cara penjagaan kesihatan paling berkesan. Individu berdisiplin menjaga makan dan tidak gelojoh memakan apa saja diingini. 


Konsep berpuasa atau menahan daripada mengambil makanan tertentu dijadikan cara rawatan paling berkesan. Banyak cara rawatan penyakit bahaya adalah dengan cara mengawal pengawalan makanan.  


Amalan makan tidak mementingkan kesan kepada kesihatan menyebabkan banyak penyakit berbahaya seperti kecing manis, darah tinggi, barah, lemah tenaga dan masalah jantung. Pengidapnya terpaksa menahan diri daripada mengambil makanan secara sesuka hati.


Adalah lebih baik mencegah daripada merawat. Hargai keadaan sihat yang dinikmati sekarang. Jika sudah mengidap penyakit, biasanya patang larang adalah berkaitan dengan pemakanan.


Paling penting, kita tidak mengambil makanan yang mendatangkan kesan buruk. Jika kita telah mengenal pasti jenis makanan yang mendatangkan alahan kepada diri, adalah ditegah kita daripada memakannya.  


Kesan serta merta makan berlebihan ialah menyebabkan badan menjadi lemah. Pada masa kekenyangan, rasa malas dan mengantuk akan menguasai diri. Fikiran pula menjadi buntu dan ingin berehat berterusan.  


Justeru, individu yang mementingkan produktiviti perlu mengawal makan. Kuantiti dan jenis makanan yang dimakan perlu diberi perhatian bagi menjaga kesihatan dan kecergasan fizikal dan mental. Dapatkan nasihat daripada pakar pemakanan untuk mengetahui cara pemakanan baik.


Makan terlalu banyak memberi kesan tidak baik kepada sistem penghadaman dalam badan. Makanan tidak diproses dengan sempurna dan menyebabkan penyerapan zat dan pencernaan makanan tidak berlaku sepenuhnya. Itu satu kerugian kerana tidak memperoleh zat yang sepatutnya.


Untuk memberi keselesaan dan kesempurnaan proses penghadaman makanan, ketika makan hendaklah dilakukan dengan sabar dan perlahan-lahan. Makanan perlu dikunyah dengan sempurna sebelum ditelan. Jangan makan terlalu banyak dan gelojoh.  


Makan melebihi apa yang diperlukan oleh badan menunjukkan sifat boros. Islam menegah sifat boros kerana mendatangkan banyak keburukan. Kita menanggung kerugian kewangan dan mengurangkan tahap kesihatan.


Jika peraturan berkaitan pemakanan ini dipatuhi, sudah pasti masalah kegemukan dan penyakit berkaitan dengannya dapat diatasi. Kita bukan sahaja tidak perlu menghabiskan banyak wang untuk membeli pil pelangsing, tetapi jimat tidak perlu banyak membeli makanan yang tidak diperlukan.


Dapatkan badan yang langsing dan pada masa yang sama tahap kesihatan yang baik. Jangan mudah terpengaruh dengan teori langsing yang disogokkan melalui iklan pusat-pusat yang menawarkan program melangsingkan badan atau pil-pil pelangsing badan. 


Tidak ada cara mudah untuk langsing, melainkan disiplin diri yang tinggi. Jaga pemakanan dan tingkatkan kekerapan bersenam. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/vbr_19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banyak Makan Semut La Ni

Banyak Makan Semut La Ni

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 269 hits
Hi korangSA ni banyak makan semut la sampai terlupa ada beli lipstick kat Shopee konon konon saje je nak test ok ke tak kan sebab lipstick ni murah betul Sebatang x sampai RM5 kalau tak salah what SA guna lipstick murah hahaha takde masalah...
Pernafasan Dalaman Makan Minum Posisi Ikut Arahan Tip Penting Bersalin Meneran Perlu Banyak Tenaga

Pernafasan Dalaman Makan Minum Posisi Ikut Arahan Tip Penting Bersalin Meneran Perlu Banyak Tenaga

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 369 hits
Perlunya ibu mengamalkan pernafasan dalaman mengambil makanan dan minuman posisi yang semasa dan mengikut arahan petugas perubatan semasa bersalin Perkongsian ini boleh dijadikan panduan Jururawat berkongsi mengenai tip yang perlu dilakukan...
Alahan Mengandung Shila Amzah Muntah Kuat Tidur Tidak Boleh Makan Banyak

Alahan Mengandung Shila Amzah Muntah Kuat Tidur Tidak Boleh Makan Banyak

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 461 hits
Muntah banyak tidur dan tidak boleh makan banyak adalah antara cabaran kehamilan yang dilalui penyanyi Shila Amzah Dia akhirnya mengumumkan kehamilannya Kehilangan penyanyi bersuara lunak ini di media sosial terjawab apabila dia mengumumkan...
Jom Makan Bawal Power Sempoi Bangi

Jom Makan Bawal Power Sempoi Bangi

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 1165 hits
Nama ke main lagi Bawal power Sempoi bak hang hahah Ok macam mana aku boleh tahu kewujudan kedai ni Sebenarnya tapak kedai ini dah lama wujud sebelum ada bawal power sempoi Sebelum ini nama kedainya ASAP Asal konsepnya kepada steamboat mean...
10 Resepi Simple Ketika Makan Sahur Untuk Diet

10 Resepi Simple Ketika Makan Sahur Untuk Diet

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 468 hits
Menu Diet Sahur Ramadan Bulan Ramadan bulan ke sembilan dalam bulan Islam Sebut sahaja ramadan apa yang terbayang adalah puasa yang diwajibkan kepada umat Islam Resepi Diet Makan SahurPelajaran buat manusia bagaimana menjadi mereka yang kur...
Jenis Makanan Ini Patut Diperkenalkan Berperingkat Bila Bayi Mula Belajar Makan

Jenis Makanan Ini Patut Diperkenalkan Berperingkat Bila Bayi Mula Belajar Makan

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 392 hits
Bayi berusia enam bulan sudah sepatutnya diperkenalkan dengan makanan pejal Sebaiknya ibu masak sendiri makanan bayi daripada bahan yang berkhasiat Selain menyihatkan kebersihan dan keselamatan makanan lebih terjamin Tentu pada peringkat pe...
Ingin Persalinan Lancar Makan Saja Kurma 1 Bulan Sebelum Melahirkan

Ingin Persalinan Lancar Makan Saja Kurma 1 Bulan Sebelum Melahirkan

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 242 hits
Saat hamil kesehatan ibu dan janin di dalam kandungannya harus selalu dijaga Tak heran beberapa calon ibu tentu ingin selalu memastikan apa yang masuk ke tubuhnya bisa menyehatkan dirinya sekaligus janin di dalam kandungannya Untuk itu terk...
Anak Susah Makan Baca Zikir Ini Setiap Hari Hembus Pada Makanan Setiap Kali Masak

Anak Susah Makan Baca Zikir Ini Setiap Hari Hembus Pada Makanan Setiap Kali Masak

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 449 hits
Doa untuk anak anak sukakan makanan sihat perlu jadi yang utama kerana yang mampu ubah hati dan fikiran kita hanya Allah saja Jadi janganlah ketepikan Allah dan jadikan Allah yang TERAKHIR Tip yang dikongsikan oleh Puan ini sangat membantu ...
Ini Dinamakan Padan Muka Pak Azad Buat Hal Lagi Adik Ipar Kejar Di Kedai Makan Tapi Eira Gelak Lain Macam

Ini Dinamakan Padan Muka Pak Azad Buat Hal Lagi Adik Ipar Kejar Di Kedai Makan Tapi Eira Gelak Lain Macam

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 630 hits
Siapa tidak kenal dengan keluarga Pak Azad atau Azad Jasmin bersama Eira Syazira yang sentiasa kecoh dengan gelak ketawa Lain kali panggil la lagi gua buncit Mana taknya ada sahaja lawak Pak Azad yang dikongsi menerusi Instagram sehingga bu...
All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Rumah Terbuka Wld Raya 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Apa Itu Wang What Is Money

Zamree Sendiri Kesepian Chord

Eda Ezrin Nyut Nyut Saye Sengoti Chord

Design The Next Bike Exif T Shirt

Cubaan Baca Novel Yang Gagal

Bayi Lima Hari Maut Keluarga Jemur 30 Minit Bawah Cahaya Matahari Dakwa Ikut Nasihat Doktor