Benarkan Perjalanan Antara Negeri


Presiden MATTA Fair, Datuk Tan Kok Liang. - NSTP/Hafiz Sohaimi
PETALING JAYA: Pemain pelancongan tempatan meminta pihak berwajib untuk mengizinkan perjalanan antara negeri antara Lembah Klang dan negeri-negeri yang bersempadan dengan Melaka dan Negri Sembilan kerana ketiga-tiga tempat ini mempunyai kadar vaksinasi yang tinggi ditambah dengan kebolehjangkitan yang rendah dan jumlah kemasukan ke hospital telah menurun.

Ketua Pegawai Eksekutif MATTA Phua Tai Neng berkata perjalanan antara negeri diantara tempat-tempat ini - Melaka, Negeri Sembilan, Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur - harus dibenarkan untuk terus mempromosikan perjalanan domestik dengan pelaksanaan prosedur operasi standard yang ketat dan protokol kesihatan keselamatan yang berkaitan.


"Sekarang dengan lebih dari 70% populasi orang dewasa di negara ini divaksinasi sepenuhnya bersama-sama dengan pembukaan lebih banyak sektor ekonomi dan sosial, perjalanan antara negeri-negeri ini harus diizinkan dengan SOP yang ditetapkan untuk membangun kembali perjalanan dan pelancongan domestik di negara ini," Phua berkata dalam temu bual.

Foto The Star Menurut data terbaru CovidNow, pada hari Jumaat, kira-kira 77.3% daripada jumlah penduduk di Lembah Klang telah diberi vaksin sepenuhnya, sementara 83.9% telah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin Covid-19.

Kedua-dua Melaka dan Negri Sembilan mencatatkan lebih daripada 50% daripada jumlah penduduk mereka diberi vaksin, dengan Negri Sembilan dijangka beralih ke Fasa Empat dalam seminggu.

Sehingga hari Jumaat, kadar infektiviti atau angka R untuk Selangor adalah 0.85, Melaka (0.91), Kuala Lumpur (0.81), Putrajaya (0.87) dan Negri Sembilan (0.87), jauh di bawah kadar kebangsaan 0.95.

Kadar kemasukan ke hospital di Lembah Klang masing-masing pada 53.2%, sementara di Melaka dan Negeri Sembilan masing-masing berada pada tahap 78.5% dan 64.2%. Di Putrajaya, ia berada pada tahap 60.9%.

Phua menambah bahawa memandangkan negeri-negeri tersebut tidak terlalu jauh dari Kuala Lumpur, akan dapat dipertimbangkan untuk membuka kembali Sekatan.

Madelina Kuah Wey Lee Presiden Persatuan Pelancongan Melaka Madelina Kuah Wey Lee juga setuju dengan cadangan itu, kerana program vaksinasi nasional telah mencapai pencapaian yang luar biasa sementara ekonomi perlu pulih.


"Vaksin mempunyai kekuatan untuk menghilangkan banyak ketidakpastian bagi kita semua," katanya.

Dia menambah bahawa persatuan telah meminta pemain industri dan pengusaha pelancongan untuk mendapatkan vaksin agar perniagaan dan kehidupan mereka kembali ke landasan yang betul.

"Seperti yang anda ketahui, banyak hotel tidak dibuka sepenuhnya dan ada juga yang berhenti beroperasi tetapi dengan SOP dan kawalan yang betul, banyak yang menunggu kedatangan pelancong.

"Sekali lagi, saya perlu menekankan bahawa semua SOP harus dipatuhi oleh semua orang, terutama pada hujung minggu dan ketibaan percutian," tambah Kuah.

Pemandu pelancong, Low Kian Chye berkata, pandemik Covid-19 telah menimbulkan banyak kesulitan kepada semua orang.

"Sekiranya kerajaan tidak mengizinkan perjalanan antara negeri, ekonomi akan menderita dan tahap tekanan individu serta beban perniagaan akan meningkat," katanya.


Pemandu pelancongan dan pengendali pelancongan maya Shauki Abas mengatakan bahawa dia telah mengadakan lawatan maya untuk pelancong domestik dan antarabangsa sebagai sebahagian daripada persiapan untuk membuka semula sektor ini secara fizikal.

“Sejak September lalu, saya hanya menawarkan lawatan maya. Idea lawatan maya ini adalah untuk memberi gambaran mengenai Melaka kepada pelancong, dengan konsep membawa Melaka ke dunia.

"Sekiranya kerajaan mengizinkan pelancong dari Lembah Klang untuk datang, saya sangat mengalu-alukan berita ini.

"Kami juga menggesa pengendali lain untuk mematuhi SOP kerana kita tidak mampu untuk menghadapi sekali lagi semula kawalan diperketatkan," katanya.

Shauki juga mendesak kerajaan negeri untuk membersihkan kemudahan di tempat-tempat pelancongan terkenal dan mengemas kini semua perkara yang diperlukan.

"Jangan fikirkan keuntungan sekarang. Kita semua harus fokus pada keselamatan, ”katanya.

SOURCE: The Star

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/benarkan-perjalanan-antara-negeri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelonggaran Rentas Negeri Antara Dibincang Esok Hishammuddin

Kelonggaran Rentas Negeri Antara Dibincang Esok Hishammuddin

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 183 hits
Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein meluangkan masa bergambar dengan seorang pelajar semasa mengadakan lawatan kerja ke Program Vaksinasi Covid 19 Back To School Peringkat Kementerian Pertahanan di Sekolah Menengah ...
Keindahan Negeri

Keindahan Negeri

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 190 hits
KEINDAHAN NEGERIawak tua bandar terbukaemas habis dagangan mudahkerbau kambing sesak di padangitik angsa tenang kualamerpati lindungan langitrengkiang tujuh sejanjarteman dengan sekerat kotaemas perak penuh di rumahtangga rumah emas bertuan...
Kak Iqin Dah Kahwin Kahwin Pkp Di Negeri Selangor

Kak Iqin Dah Kahwin Kahwin Pkp Di Negeri Selangor

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 344 hits
Salam to all readers Kak Iqin Dah Kahwin Kahwin PKP di Negeri Selangor Alhamdulillah majlis perkahwinan kakak saudara aku a k a Kak Iqin dah pun selesai hujung minggu lepas One of reasons why aku balik Selangor tolong mak aku apa yang patut...
Negeri Sembilan Mampu Beralih Ke Fasa 4 Ppn Kata Mb

Negeri Sembilan Mampu Beralih Ke Fasa 4 Ppn Kata Mb

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 178 hits
September 20 2021Menteri Besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun berkata kadar jangkitan Covid 19 di negeri itu merupakan kadar kedua terendah dalam negara dan menunjukkan peluang cerah untuk beralih ke Fasa Empat PPN PETALING JAYA Menteri Be...
Kebenaran Rentas Negeri Diumum Dalam Tempoh Terdekat

Kebenaran Rentas Negeri Diumum Dalam Tempoh Terdekat

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 137 hits
Oleh ZULKIFLI MANZOR Gambar hiasanKUALA LUMPUR Kebenaran rentas negeri penting sebagai langkah memulihkan industri pelancongan negara yang terjejas teruk akibat pandemik Covid 19 Menteri Pelancongan Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri b...
Hiburan Vie Shantie Khan Ke Janda Baik Tanpa Surat Rentas Negeri

Hiburan Vie Shantie Khan Ke Janda Baik Tanpa Surat Rentas Negeri

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 177 hits
Selebriti media sosial Vie Shantie Khan mengundang persoalan orang ramai apabila memuat naik beberapa keping foto sedang beriadah di Janda Baik bersama keluarga ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementOrang ramai mempertikaikan bagaimana selebriti m...
Rentas Negeri Tidak Termasuk Dalam Kelonggaran Sop Hishammuddin

Rentas Negeri Tidak Termasuk Dalam Kelonggaran Sop Hishammuddin

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 204 hits
Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bercakap ketika sidang media selepas melawat proses vaksinasi pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Desa Tun Hussein Onn hari ini FOTO Asyraf Hamzah Rentas negeri tiada dalam pengurangan ...
Bukti Vaksinasi Wni Dan Wna Dari Luar Negeri Dapat Terdata Di Pedulilindungi

Bukti Vaksinasi Wni Dan Wna Dari Luar Negeri Dapat Terdata Di Pedulilindungi

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 129 hits
Kebijakan ini berlaku baik bagi WNI maupun WNA telah melakukan perjalanan dari dan ke luar negeri
Tabika Taska Dibenarkan Operasi Di Negeri Fasa 1 2

Tabika Taska Dibenarkan Operasi Di Negeri Fasa 1 2

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 171 hits
Oleh MOHD RIDZAUDDIN ROSLAN Gambar hiasan PETALING JAYA Ibu bapa boleh menarik nafas lega selepas Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik membenarkan operasi tabika taska pusat jagaan harian dan pusat perkembangan minda di negeri Fa...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional