Benarkah Rasa Cinta Saja Tidak Cukup Jika Di Alam Perkahwinan



Benarkah Rasa Cinta Sahaja Tidak Cukup Jika Di Alam Perkahwinan. Kita hanya akan benar-benar mengenali seseorang itu setelah berkahwin dengannya, tidur sebantal dengannya, makan sepinggan dan duduk sebumbung. Baru tahu masa itu dia tidur berdengkur, baru tahu rupanya jenis lepas berak tak pandai nak ‘flush’, baru tahu dia cepat stress kalau ada masalah, baru tahu dia seorang pemarah apabila ditegur, baru tahu, baru tahu dan baru tahu.
Benarkah Rasa Cinta Saja Tidak Cukup Jika Di Alam Perkahwinan?
Credit Pic : SUMBER
Bercinta hatta 10 tahun, gayut tiap-tiap malam, dating tiap-tiap hari belum cukup untuk mengenali hati budi seseorang. Perkahwinan bukan hanyalah tentang dating halal, snap gambar romantik, dapat konvo bersama-sama, boleh pegang-pegang tangan, boleh makan bersuap, semua yang sweet-sweet manis-manis belaka deh (sampai diabetes katanya), everything goes smooth all the time and live happily ever after.
Benarkah Rasa Cinta Saja Tidak Cukup Jika Di Alam Perkahwinan?
Kalau kamu lihat yang indah-indah belaka daripada kawan yang baru kahwin, itu semuanya hanya apa yang dia mahu perlihatkan kepada dunia. Realitinya susah payah perit air mata yang disembunyikannya. Siapa yang tahu? Tiada siapa yang tahu. Kita hidup di alam realiti, bukan fantasi. Jangan hanya berangan yang indah-indah tanpa memikirkan AMANAH dan TANGGUNGJAWAB yang bakal dipersoalkan kelak.
Alasan sudah mengenali pasangan sudah lama atau untuk ‘elak maksiat‘ saja tidak mencukupi untuk kahwin segera. Sebab jika masa bujang gunakan alasan kahwin untuk pelihara maruah tapi bagaimana pula kamu yakin bahawa kamu dapat menjaga maruah diri selepas nikah?
Kalau sebelum kahwin kita sudah tidak mampu bersabar atau bertahan dengan ujian yang kecil atau sedikit, bagaimana kamu jangkakan untuk bersabar dan bertahan dengan ujian yang besar dan banyak selepas berkahwin nanti?
Bersediakah kamu, pulang kerja dalam keadaan letih, lapar, mengantuk tetapi bersabar apabila isteri kamu tak masak sebab alahan mengandung atau anak pula yang meragam. Bolehkah kamu TETAP TERSENYUM, menyinsing lengan memasak di dapur kemudian menyuapkan makanan ke mulut isteri kamu yang juga lapar, urus kencing berak dan mandikan anak-anak untuk memberi isteri ruang untuk dirinya berehat? Basuh, lipat baju yang menimbun? Atau kamu akan sengaja pulang lewat sebab mahu lari dari menjaga anak-anak dan makan sahaja di luar?
Yang perempuan sudah bersediakah untuk mentaati seorang lelaki bergelar suami yang baru hadir dalam hidup, bersediakah menanggung jerit perih alahan mengandung, sakitnya bersalin, berpantang, realiti anak mahu mengempeng dengan kamu berjam-jam sampai badan menggigil lapar dan lesu yang teramat? You are giving your life for your children. JANGAN MIMPI hendak makan, mandi, tidur dengan aman selagi mempunyai anak masih kecil.
Apabila kamu memberontak marahkan orang tua, kenapa susahkan orang nak kahwin. Padahal kamu tidak sedar. Ibu bapa sedang mendidik kamu bahawa kehidupan selepas kahwin itu BUKAN MUDAH sebab itu mereka mahu kamu berdikari sekurang-kurangnya cuba hadapi susah sendiri tanpa harapkan orang lain sebab kahwin memang senang tetapi menjadi ketua keluarga dan ibu rumah tangga itu tidak mudah !!!
Tak sedikit yang rumah tangganya runtuh disebabkan masalah KEWANGAN, TIDAK FAHAM dan TIDAK MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB, TIADA KEPERCAYAAN, PERSEFAHAMAN serta lain-lain. Walaupun asalnya perkahwinan itu diawali atas dasar cinta yang mendalam.
Malangnya kita hanya menyedari setelah kahwin. Untuk menjayakan hidup berumah tangga. Cinta saja tak cukup rupanya. Barulah kita sedar quote ‘rezeki setelah nikah’ itu perlu diusahakan dan disertakan dengan ujian bukannya terus bergolek masuk dalam mulut.
Cuma ketika itu baru kita sedar, betul apa mak ayah kata… “cinta saja tak cukup”.. Moga Allah mudahkan perjalanan kami ……….**Pesanan buat yang belum berkahwin.
SUMBER
Baca Juga : Tanda-Tanda Lelaki Tidak Suka Kita


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/08/benarkah-rasa-cinta-saja-tidak-cukup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kompaun Saja Tak Cukup Dakwa Khairuddin Di Mahkamah Puad

Kompaun Saja Tak Cukup Dakwa Khairuddin Di Mahkamah Puad

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 200 hits
Tindakan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Dr Khairuddin Aman Razali wajar didakwa di mahkamah dan bukannya hanya dikenakan kompaun RM1 000 kata seorang pemimpin kanan Umno hari ini Anggota Majlis Tertinggi Umno Dr Puad Zarkashi b...
Lama Tak Muncul Jenderal Gatot Ungkap Rasa Sakit Hatinya Di Ilc Kita Tak Mau Diam Saja

Lama Tak Muncul Jenderal Gatot Ungkap Rasa Sakit Hatinya Di Ilc Kita Tak Mau Diam Saja

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 292 hits
Presidium Koalisi Aksi Menyelamatkan Indonesia sekaligus Mantan Panglima TNI Jenderal TNI Gatot Nurmantyo akhirnya kembali muncul di depan layar kaca Gatot Nurmantyo hadir di acara Indonesia Lawyers Club yang mengusung tema ILCIndonesiaMaju...
Dear Cewek Begini Tanda Cinta Cowok Pemalu Untuk Menatap Matamu Saja Mereka Nggak Mampu

Dear Cewek Begini Tanda Cinta Cowok Pemalu Untuk Menatap Matamu Saja Mereka Nggak Mampu

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 244 hits
Tanpa kamu sadari para cowok pemalu sedang berusaha mengirimkan sinyal cintanya padamu
Cukup Hanya 10 Minit Bukan Malas Tapi Tidur Siang Ada Kebaikannya Ketahui Waktu Sesuai Lelapkan Mata Sejenak

Cukup Hanya 10 Minit Bukan Malas Tapi Tidur Siang Ada Kebaikannya Ketahui Waktu Sesuai Lelapkan Mata Sejenak

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 359 hits
Tidak ramai yang mempunyai kesempatan untuk tidur pada waktu siang kerana sibuk dengan tugas di pejabat atau tidak mahu dipandang sebagai pemalas Sebenarnya tidur siang bukan kerana kita malas atau tidak aktif tetapi ia cukup baik untuk kes...
Maggi Celebrates Women Empowerment With The Launch Of Program Mentor Wanita Cukup Berani

Maggi Celebrates Women Empowerment With The Launch Of Program Mentor Wanita Cukup Berani

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 323 hits
MAGGI today officially launched Program Mentor Wanita Cukup Berani a nationwide programme organised in collaboration with Women Will by Google Malaysia The programme aims to support confidence enhancement digital upskilling cooking and basi...
Datin Paduka Eina Azman Sheila Rusly Dan Anne Idris Dilantik Sebagai Mentor Program Mentor Wanita Cukup Berani Maggi

Datin Paduka Eina Azman Sheila Rusly Dan Anne Idris Dilantik Sebagai Mentor Program Mentor Wanita Cukup Berani Maggi

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 662 hits
Datin Paduka Eina Azman Sheila Rusly Dan Anne Idris Dilantik Sebagai Mentor Program Mentor Wanita Cukup Berani Maggi Assalammualaikum semua Ramai wanita hari ini berani memulakan langkah pertama untuk meneruskan kehidupan Sama ada bergelar ...
Bukan Saja Saja Anak Buat Sepah Meragam Buat Mak Ayah Marah Ini Rupanya Punca Dan Apa Yang Boleh Dilakukan

Bukan Saja Saja Anak Buat Sepah Meragam Buat Mak Ayah Marah Ini Rupanya Punca Dan Apa Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 305 hits
Anak mula buat bising sepah mengada ngada dan berusaha keras untuk membuat adiknya menangis ibu ayah kena semak balik cara berikan perhatian kepada anak cukupkah sebenarnya Perkongsian daripada kaunselor ini diharapkan boleh membuka mata ki...
Mustapha Mohamed Dan Radhi Jidin Tak Cukup Power Di Kelantan

Mustapha Mohamed Dan Radhi Jidin Tak Cukup Power Di Kelantan

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 238 hits
Bekas timbalan pengerusi Sazmi Miah berkata tindakan tersebut diambil selepas melihat perjuangan Bersatu telah jauh menyimpang daripada perjuangan asal Jika benar ramai yg keluar BERSATU seluruh Malaysia pemimpin BERSATU akan jadi pemimpin ...
Presiden Lebanon Bisa Saja Ledakan Beirut Karena Serangan Rudal Dari Pihak Asing

Presiden Lebanon Bisa Saja Ledakan Beirut Karena Serangan Rudal Dari Pihak Asing

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 311 hits
Presiden Lebanon Michel Aoun menduga ledakan besar di pelabuhan Kota Beirut Selasa lalu disebabkan oleh kelalaian manusia atau bisa juga oleh serangan rudal Akan tetapi dia menolak seruan berbagai kalangan yang meminta penyelidikan internas...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord