Benarkah Nabi Saw Miskin Dan Sering Lapar



Kaum orientalis kerap menuduh bahwa puasa dan menahan rasa laparnya Rasulullah Muhammad SAW sebagai bukti bahwa beliau merupakan orang fakir yang kerap kelaparan. Padahal dalam kenyataannya, hal itu sama sekali tidak benar.
Dalam buku Harta Nabi karya Abdul Fattah As-Samman dijelaskan, Rasulullah mempunyai beberapa mukjizat di mana Allah berkenan menghidangkan makanan kepada beliau.
Allah SWT berkenan menganugerahkan mukjizat kepada beliau di antaranya melipat-gandakan makanan dan minuman kepada Nabi.
Mukjizat-mukjizat ini merupakan bukti konkret yang membantah keyakinan kaum orientalis yang menyatakan bahwa Rasulullah adalah seorang yang fakir.
Dan dikatakan, saking fakirnya beliau tidak memiliki makanan pokok yang cukup untuk memenuhi kebutuhan beliau sehari-hari.
Kecurigaan kamu orientalis bahwa Nabi seorang yang fakir dan kerap kelaparan dikaitkan dengan hadits-hadits yang berkenaan dengan itu.
Diceritakan dalam hadits riwayat Abu Al-Aliyyah bahwa dalam suatu kesempatan Rasulullah keluar rumah. Ketika di pertengahan jalan Madinah, beliau kelelahan sehingga terpaksa berbaring bertumpu pada siku sebelah kiri seraya menjulurkan jari-jarinya.
Tiba-tiba seorang laki-laki dari kaum Anshar melihat Nabi. Lelaki itu kemudian mendatangi Nabi sambil membawakan segelas susu dan meminumkannya kepada beliau.
Nabi pun tersadar dan lantas bertanya kepada lelaki tersebut: “Bagaimana kamu mendapatiku?” Laki-laki itu menjawab: “Aku mendapatimu berbaring miring dengan bertumpu pada tangan kirimu seraya menjulurkan jari-jemarimu,”.
Mendengar itu, Nabi pun berkata: اللَّهمَّ أطعِمْ من أَطْعَمَني، واسقِ [5] من سَقانِي “Allahumma ith’am man ath’amani wa isqi man saqani.”
“Ya Allah, berilah makan kepada orang yang berkenan memberiku makan, dan berilah minum kepada orang berkenan memberiku minum,”.
Dalam hadits lainnya yang diriwayatkan oleh Umar bin Khattab, ia berkata: “Aku melihat Rasulullah SAW berkata di rumah Fatimah ketika Hasan dan Husain menangis karena lapar dan sangat menderita. Nabi berkata: siapa yang berkanan mengirimkan sesuatu kepada kami?”.
Mendengar pertanyaan Rasulullah tersebut, maka Abdurrahman muncul dengan membawa sepiring Haisah (makanan yang terbuat daro keju yang dicampur dengan kurma dan mentega.
Terkadang keju diganti dengan tepung) dan dua roti, di mana di antara keduanya terdapat makanan berlemak. Kemudian, Rasulullah pun mendoakannya: “Semoga Allah mencukupi kebutuhanmu di dunia. Adapun urusan akhiratmu, maka akulah penjaminnya.”
Dari dua contoh hadis di atas, bagaimana hal itu bisa terjadi? Nabi merupakan kekasih Allah, bagaimana mungkin beliau tidak mendapat makan dan minum dari Tuhannya?
Dan bahkan Rasulullah banyak memberi makan kepada para sahabat beliau dan memberi minum karena karunia Allah yang diberikan kepadanya.
عَن ابْنِ عُمَرَ رَضِي اللَّه عَنْهُما قالَ: نَهَى رسُولُ اللَّهِ عَنِ الْوِصالِ. قَالُوا: إِنَّكَ تُواصِلُ؟ قَالَ:”إِنِّي لَسْتُ مِثْلَكُمْ، إِني أُطْعَمُ وَأُسْقَى”
Hal ini terjadi sebagaimana yang disebutkan dalam riwayat Abdullah bin Umar RA, dia berkata: “Rasulullah melarang puasa wishal. Kemudian salah seorang sahabat bertanya: apakah engkau berpuasa wishal wahai Rasulullah?
Nabi pun menjawab: ‘Adakah di antara kalian yang sepertiku? Karena sesungguhnya aku senantiasa bersama Tuhanku, Dialah yang memberiku makan dan memberiku minum.”
Dalam sebuah hadis yang populer di kalangan masyarakat kerap dikenal bahwa ketika mengalami rasa lapar, Nabi mengganjal perutnya dengan batu.
Hadits ini ditolak Imam Al-Hafizh Abu Hatim bin Hibban yang menyebut terjadi kesalahan dalam perawi di hadis tersebut.
Beliau berargumen bahwa, ketika Rasulullah lapar dan mengikatkan bebatuan ke perutnya dia berkata: “Karena Allah lah yang memberikan makan dan minum kepada utusan-Nya itu ketika berpuasa wishal. Lalu bagaimana Allah membiarkan Nabi kelaparan hingga harus mengikatkan bebatuan pada perutnya?”.
Lalu dia mempertanyakan balik: “Lantas, apa kegunaan bebatuan itu bagi orang yang kelaparan?” Kemudian dia menegaskan bahwa hal itu terjadi akibat kesalahan pada perawinya.
Pada dasarnya, dia berargumen, kosakata yang sesungguhnya adalah Al-hujaz (bukan hajar), yang merupakan bentuk jamak dari hujzah (penahan/pengikat).
Di samping itu, Nabi memiliki sejumlah penghasilan dan kerap mendermakan hartanya kepada banyak pihak. Bahkan sepeninggal Nabi pun, istri-istri serta anak cucu Nabi tidak terlantar kelaparan karena adanya harta peninggalan yang Nabi sisihkan untuk mereka.
Sumber: republika.co.id
The post Benarkah Nabi SAW Miskin dan Sering Lapar? appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/09/25/benarkah-nabi-saw-miskin-dan-sering-lapar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nabi Muhammad Saw Sudah Sampaikan

Nabi Muhammad Saw Sudah Sampaikan

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 477 hits
da Assalammualaikum wbtNABI MUHAMMAD SAW SUDAH SAMPAIKAN Allah sudah ingatkan melalui setiap ayat Al Quran yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW Malaikat Jibril yang membawa setiap wahyu itu satu per satu Sedikit demi sedikit Allah SWT s...
Nasab Keturunan Nabi Muhammad Saw Quraisy Mengambil Alih Makkah

Nasab Keturunan Nabi Muhammad Saw Quraisy Mengambil Alih Makkah

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 329 hits
Nasab Keturunan Nabi Muhammad SAW Quraisy Mengambil Alih MakkahUstaz Abdullah Bin DinTimbalan Yang Dipertua Persatuan Ulama KedahTimbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Kedah
Bakal Bersalin Tahun Hadapan Isteri Pelakon Jehan Miskin Kini Hamil

Bakal Bersalin Tahun Hadapan Isteri Pelakon Jehan Miskin Kini Hamil

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 255 hits
Tahniah diucapkan buat pelakon Jehan Miskin yang telah mengumumkan mengenai kehamilan pertama isrerinya Julie Camelia Rhee Berita tersebut dikongsikan pelakon terbabit menerusi Instagram pada Selasa View this post on Instagram A post shared...
Rmco Baby Penantian Selama 8 Tahun Berakhir Isteri Jehan Miskin Kini Sedang Hamil Tahniah

Rmco Baby Penantian Selama 8 Tahun Berakhir Isteri Jehan Miskin Kini Sedang Hamil Tahniah

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 420 hits
Betapa bahagia dan gembiranya setiap pasangan apabila dimaklumkan tentang kehamilan yang pertama Tambahan pula sudah menunggu agak lama untuk mempunyai zuriat sendiri Pelakon Jehan Miskin berkongsi berita gembira tentang kehamilan isteri te...
Urus Jenazah Secara Percuma Tujuh Individu Tekad Bantu Orang Miskin

Urus Jenazah Secara Percuma Tujuh Individu Tekad Bantu Orang Miskin

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 231 hits
Mohd Azizul Azli yang merupakan seorang kontraktor nbsp berkata pihaknya kini mempunyai empat buah van jenazah dan dua daripadanya ditempatkan di Surau Kampung Gaung Jertih manakala selebihnya masing masing satu di Masjid Ulul Albab dan Mas...
Baby Pkpp Isteri Jehan Miskin Hamil Setelah 8 Tahun Tabah Menanti

Baby Pkpp Isteri Jehan Miskin Hamil Setelah 8 Tahun Tabah Menanti

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 322 hits
Setelah lapan tahun tabah menanti akhirnya isteri Jehan Miskin iaitu Julie Camelia Rhee disahkan hamil Ia telah dikongsikan Jehan sendiri menerusi akaun Instagramnya sambil memuat naik foto scan bayi tersebut Just when I thought my life in ...
8 Tahun Jehan Miskin Menunggu Dan Apa Yang Dihajati Bakal Tercapai Tahniah

8 Tahun Jehan Miskin Menunggu Dan Apa Yang Dihajati Bakal Tercapai Tahniah

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 308 hits
Setelah lapan tahun menjalani kehidupan berumah tangga bersama isteri kepada pelakon Jehan Miskin disahkan hamil Berita gembira tersebut dikongsi oleh Jehan sendiri menerusi akaun Instagramnya Tahniah New adventures Jehan Miskin dan isterin...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat