Benarkah Jika Rajin Bekerja Kita Jadi Kaya Raya


Tun Mahathir dalam ucapannya telah mengkritik dan memberi analisa kenapa orang Melayu dan mungkin juga termasuk bumiputera lain, corot dalam hal pencapaian ekonomi dan meminta semua pihak supaya tidak berasa “iri hati” dengan orang kaya.


Analisa dan pandangan Mahathir ini sebenarnya tempang, lompong dan tidak lengkap. Bunyi dan nada hujah Mahathir ini telah selalu kita dengar. Melayu segan bekerja. Memilih kerja. Enggan kerja susah. Tidak mahu kerja kotor. Suka kerja dengan kerajaan yang ada pencen.

Pandangan Tun Mahathir ini tidak semuanya tepat dan betul. Malah hujah Mahathir ini amat klise. Hujah ini dituturkan tanpa asas ekonomi yang boleh merungkai secara tuntas kenapa Melayu dan bumiputera corot dalam ekonomi.

Tun Mahathir jelas bertukang tanpa alat yang lengkap untuk memahami kenapa Melayu dan bumiputera corot dalam ekonomi. Alat pertukangan Mahathir tidak lengkap. Sesiapa sahaja yang berhujah tentang ekonomi tanpa menggunakan tukul dan paku Marxis maka analisa itu akan tempang dan tidak tuntas.

Cuba kita analisa hujah yang selalu kita dengar; jika seseorang bekerja kuat dan rajin bekerja maka orang ini akan berjaya dalam kehidupan. Berjaya ertinya memiliki harta kekayaan. Kata-kata kunci di sini ialah rajin dan kerja kuat.

Hujah ini adalah hujah hampeh daripada kaum kapitalis yang boleh kita jentik dengan mudah menggunakan lojik akal untuk membuktikan pandangan ini karut.

JIKA..

Jika kerja kuat, jika rajin bekerja – jika teori ini tepat dan betul - maka orang yang paling berjaya dalam dunia ini pastilah Minah Nazarawit Udunga dari kampung pedalaman Ethiopia yang berjalan empat batu berulang alik tiga empat kali sehari untuk mengambil air minuman demi keluarga serta lembu, kambing dan tanamannya.

Jika kuat kerja dan rajin bekerja akan berjaya dan jadi kaya, pastilah Meena Kumari dari Tamil Nadu yang mendukung anak kecil di sebelah kanan manakala tangan kiri menjunjung sebuntil gandum ketika sedang berkerja di ladang milik seorang Zamindar akan jadi kaya.

Jika rajin dan kuat bekerja akan menjadi kaya-raya maka yang akan jadi kaya-raya pastilah Kak Bibah di Kampung Banggol Dedap Kedah yang dari awal subuh telah turun ke sawah.

Sebelum ke sawah memasak air dan menyediakan sarapan apa yang ada untuk anak dan suami. Tengah hari pulang dari sawah, Kak Bibah akan memasak apa yang ada untuk makan tengah hari. Sebelah petang Kak Bibah merembas cangkul di belakang rumah dengan harapan pisang dan terung belanda akan hidup subur.

Jika rajin dan kuat bekerja akan jadi kaya-raya maka taikun di Malaysia pastilah Alang Dusin dari Kuala Muda Kedah yang ke laut melawan ombak berhari-hari untuk menangkap ikan.

TEORI DONGENG

Lalu kita bertanya, betulkah Vincent Tan kuat bekerja walhal dia sendiri tidak pernah turun menapak melihat setiap kedai judi miliknya? Apakah Vincent bekerja keras bermati-matian menjual nombor?

Apakah betul Ananda Krishnan kuat bekerja maka dia jadi kaya-raya? Boleh saya berikan sebuah TV saya yang rosak agar tuan pemilik stesen Astro ini membaikinya? Saya akan bayar upah untuk menambah kekayaan beliau.

Betulkah Lim Goh Tong rajin dan kuat bekerja siang dan malam tak tidur sambil melaung dan menjerit memanggil duit untuk bertaburan datang berlonggok-longgok, hingga menjadi bukit menyembah kaki Lim Goh Tong?

Apakah betul Tuan Haji Daim Zainuddin rajin? Dia menapak dari rumah ke rumah menjual garam hingga dia jadi kaya. Kemudian Tuan Haji Daim ini membanting tulang membancuh simen dan mengatur batu-bata untuk mendirikan 58 tingkat Menara Ilham untuk didudukinya?

Apakah betul Tuan Haji Syed Mokhtar rajin dan kuat bekerja? Tuan Haji ini memikul setiap guni beras yang masuk secara halal dan haram ke Malaysia. Kemudian Tuan haji ini membungkus beras ini untuk dipikul dan dihantar dari kedai ke kedai untuk dipasarkan. Hasilnya Tuan Haji ini jadi kaya-raya.

Jelas rajin dan kuat kerja ini adalah teori hampeh yang sengaja ditaburkan oleh kaum kapitalis dan para penyokong sistem kapitalis. Teori rajin dan kuat bekerja jadi kaya ini cuba membuktikan bahawa orang yang gagal dan corot dalam pencapaian ekonomi itu adalah mereka yang tak rajin dan tak kuat bekerja.

Dalam ucapan di Kongres Maruah Melayu Mahathir gagal untuk menerangkan dengan jelas dan tuntas bahawa Bani Melayu malah anak semua bangsa dalam negara ini hidup dalam sistem ekonomi kapitalis.

Dalam sistem ekonomi kapitalis ada hukum dan syarat yang jelas. Hukum dan syarat yang saintifik dan teratur. Dalam apa sahaja sistem ada ciri dan pola yang tidak akan berubah-ubah. Ciri dan pola ini tidak berganjak. Datanglah ribut dan taufan, sistem ekonomi kapitalis tegak berdiri.

Sekali lagi kita masyhurkan bahawa, rukun iman sistem ekonomi kapitalis ialah mencari untung. Untung yang dicari ialah keuntungan maksima.

Hukum ini tidak berubah sama ada kamu Lim Goh Tong, Daim Zainuddin atau Syed Mokhtar. Tidak berubah walaupun kamu telah mencium Batu Hitam di Kaabah atau telah menyelam dalam Sungai Ganges atau telah berpuasa 7 hari di Vatican.

Perkara ini tidak dijelaskan oleh Mahathir kerana beliau percaya jika Bani Melayu bekerja kuat dan rajin, maka semua Bani Melayu boleh menjadi macam Daim, Lim Goh Tong atau Syed Mokhtar.

Hujah yang jelas ini membuktikan bahawa Mahathir tidak memiliki pandangan ekonomi yang tepat.

MANTERA KARUT

Untuk memahami kenapa Melayu dan bumiputera corot dalam ekonomi, maka kita wajib memahami dari mana datangnya harta kekayaan. Dari mana punca harta kekayaan dengan penjelasan tuntas.

Punca keuntungan yang akhirnya menjadi harta kekayaan adalah hasil lebihan tenaga kerja kaum buruh. Lebihan nilai tenaga kerja kaum buruh ialah dipangil laba atau untung.

Kak Bibah menanam padi kemudian menjual padi ini seguni RM50 pada Syed Moktar, yang kemudian dijual oleh Syed Mokhtar dengan harga RM150 seguni. Tolak itu tolak ini, Syed Mokhtar dapat untung 80 ringgit. Untung ini ialah lebihan nilai tenaga kerja dan masa daripada Kak Bibah.

Duit RM80 keuntungan Syed Mokhtar itu ialah tenaga buruh Kak Bibah yang telah dieksploit oleh Syed Mokhtar. Masa dan tenaga kerja Kak Bibah yang dibayar rendah.

Lebihan dari nilai masa dan tenaga ini diambil oleh Syed Mokhtar. Lagi ramai petani seperti Kak Bibah menjual beras kepada Syed Mokhtar, lagi kaya Syed Mokhtar.

Begitu juga kilang – apa sahaja kilang – lagi ramai yang bekerja, lagi banyak lebihan tenaga kerja buruh yang dikumpulkan oleh tuan empunya kilang.

Sebuah kilang membuat kasut mengupah 80 pekerja. Lebih murah gaji yang dibayar untuk membuat kasut lebih baik. Semakin banyak kasut dijual dengan harga yang lebih tinggi dari harga upah membuat kasut, maka lebih cepat tuan kilang kasut jadi kaya-raya.

Tuan empunya kilang kasut tidak pernah membanting tulang. Tidak pernah bekerja keras. Tidak berpeluh kerana pejabat berhawa dingin. Tidak pernah menapak menghantar kasut dari ke kedai-kedai kerana ada buruh pengedar. Tuan kilang hanya mengumpul untung – mengumpul lebihan nilai masa dan tenaga 80 orang buruh di kilangnya.

Untuk menghalalkan eksploitasi kaum buruh ini, ketika belajar di sekolah, kita diberitahu oleh cikgu bahawa semua ini memerlukan modal. Modal perlu untuk dilabur. Tanpa modal tak ada kilang. Tak ada kilang maka tak ada kerja. Tak ada kerja kita mati tak makan. Inilah mantra yang disebarkan. Ini mantra karut.

Mantera ini menghebohkan bahawa Vincent Tan, Ting Phek Kiing atau Lim Goh Tong mengeluarkan modal yang besar. Mereka melabur dan mengambil risiko atas modal dan memastikan pelaburan mereka membawa untung. Mereka ada jentera. Mereka ada tanah. Maka kerana mereka melabur dan ada jentera, mereka boleh menuai keuntungan. Ini juga cerita karut.

Pelaburan, tanah, modal dan jentera dikenali sebagai punca pengeluaran. Punca pengeluaran ini juga bermula dari eksploitasi lebihan tenaga kerja kaum buruh yang terdahulu.

Harta kekayaan yang dikumpul oleh orang kaya adalah hasil eksploitasi tenaga kerja dan lebihan nilai kerja kaum buruh. Ini fakta yang saintifik. Bukan teori karut-marut.

Buruh dan modal tidak dapat dipisahkan. Tanpa buruh, modal mengecut tidak kemana-mana.

Kita selalu mendengar syarikat eletronik di Pulau Pinang ditutup. Syarikat berpindah ke Vietnam atau ke China Merah. Perpindahan ini adalah saintifik mengikut hukum dan syarat sistem ekonomi kapitalis.

Kilang kapitalis akan berpindah mencari wilayah yang dapat ditegakkan rukun iman kapitalis - keuntungan maksima.

Kilang syarikat Apple pindah ke China Merah, India dan Indonesia. Semua mencari buruh murah dan pasaran luas. Jaminan keuntungan maksima.

Sistem kapitalis datang ke Malaysia ini juga kerana wujud syarat dan pola. Tanah tapak kilang disediakan. Cukai dikecualikan. Buruh dilarang berpersatuan. Jika ada mogok pemimpin buruh boleh ditangkap dan dibuang kerja. Tidak ada gaji minima. Gaji semurah mungkin dan secukup hidup. Gaji boleh cukup makan agar jangan mati. Jika mati tidak dapat memburuh lagi.

KEMISKINAN ADALAH CIPTAAN KAPITALIS


Bila agenda siapa menetapkan nilai masa dan lebihan tenaga ini ditimbulkan maka akan muncul jawapan: Kuasa pengeluaran dan permintaan. Atau untuk lebih cool dan cun dikatakan semua ini adalah market forces – kuasa pasaran.

Perkara bagaimana China jadi kaya dan kenapa Melayu/bumiputera corot ekonomi tidak diperjelaskan dengan terang. Semua bangsa ini didodoikan dengan dongeng bahawa Melayu/bumiputera malas, memilih kerja dan dan dan. Ini cerita dongeng.

Justeru, saya di sini saya ingin membawa satu jalur penjelasan dan pencerahan untuk membuktikan bahawa ada satu lagi cara untuk kita semua melihat dan memahami kenapa Melayu/bumiputera corot ekonomi.

Jawabnya senang sahaja; Kemiskinan adalah hasil sistem ekonomi sistem kapitalis. Sistem ini memiliki hukum dan syarat - untuk individu, untuk kumpulan dan untuk negara.

Sistem ekonomi kapitalis ini tidak berubah rukun imannya: mendapat keuntungan maksimum, mencari laba. Keuntungan kaum kapitalis global ialah hasil dari lebihan nilai kerja dan masa umat manusia.

Semua yang hidup dalam sistem ekonomi kapitalis ini akan memiliki pengalaman, budaya dan gaya hidup yang sama. Tenaga dan masa mereka dieksploit untuk dikumpul dan dijadikan keuntungan.

Warga Chile memburuh di lombong tembaga akan dibayar dengan upah yang murah dari nilai harga tembaga. Pekebun buah limau di Moroko akan dibeli panel mereka oleh negara Kesatuan Eropah dengan harga murah. Upah pemetik kopi di Uganda sehari lebih murah dari harga secawan kapucino atau secawan kopi di Hotel Sheraton New York.

Hubaya, hubaya, sistem ekonomi kapitalis ini bergerak secara global. Di mana sahaja sistem ini diguna pakai maka akan wujud Kak Bibah, Alang Dusin dan Mat Husin.

Moroko, Chile dan Uganda adalah negara dunia ketiga. Negara ini dieksploitasi oleh negara maju seperti Jerman, Kanada, Perancis atau Britain. Negara-negara maju ini tidak ada bezanya dari peranan yang dimainkan oleh tauke Hong atau tauke Lim.

Negara maju mengumpulkan nilai lebih masa dan tenaga bukan dari seorang, tetapi mengumpulkan nilai lebihan nilai tenaga dan masa 42 juta warga Uganda, 35 juta warga Moroko atau 18 Juta warga Chile.

Rakyat miskin bukan kerana dia dari Melayu/bumiputera atau malas, tetapi kerana sistem ekonomi kapitalis yang bergerak dengan hukum dan syaratnya.

Tauke Lim dan tauke Hong kaya bukan kerana mereka Cina dan rajin bekerja tetapi kerana hukum dan syarat ekonomi kapitalis menyebelahi mereka.

PENGHINAAN

Apa sangkut-paut semua ini dengan kenapa Melayu dan bumiputera corot dalam hal ekonomi?

Cuba fikirkan, majoriti Minah Karan yang bekerja di kilang-kilang eletronik di Pulau Pinang dan Seremban adalah gadis Melayu. Hari ini mereka tidak kaya. Adakah ketika memburuh mereka malas bekerja atau tidak bekerja keras? Kenapa mereka tidak kaya-raya walaupun telah bekerja setengah mati?

Boleh Tun Mahathir dan menteri yang kaya-raya tolong jawabkan?

BACA INI JUGA:
Kisah Orang Miskin Yang Mengeluh5 Cara Menjadi Kaya Walaupun Makan Gaji
sumber: malaysiakini



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/01/rajin-bekerja-boleh-kaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kaya Raya Dan Sempat Masuk Geng Sosialita Ini 5 Sumber Penghasilan Chacha Frederica

Kaya Raya Dan Sempat Masuk Geng Sosialita Ini 5 Sumber Penghasilan Chacha Frederica

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 145 hits
Chacha Frederica dikenal sebagai salah satu artis sukses dan kaya raya Tak heran bila ia sempat tergabung dalam geng sosialita bernama Girl Squad
Pria Kaya Raya Ini Ditahan Karena Punya 100 Wanita Simpanan Alasannya Bikin Heran

Pria Kaya Raya Ini Ditahan Karena Punya 100 Wanita Simpanan Alasannya Bikin Heran

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 191 hits
Ditahan karena korupsi pria ini juga ketahuan miliki wanita simpanan lebih dari 100 orang Tak tanggung tanggung para wanita simpanan ini juga dibelikan rumah di dekat tempat tinggalnya
Kaya Raya Di Usia Muda Ini 10 Sumber Kekayaan Raffi Ahmad

Kaya Raya Di Usia Muda Ini 10 Sumber Kekayaan Raffi Ahmad

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 238 hits
Berhasil meraih kesuksesan di usia muda hingga bergelimang harta kerja keras yang dilakukan Raffi Ahmad memang membuahkan hasil yang manis
Korban Banjir Mendadak Kaya Raya Temukan Tumpukan Emas Saat Mencuci Piring

Korban Banjir Mendadak Kaya Raya Temukan Tumpukan Emas Saat Mencuci Piring

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 178 hits
Seorang korban banjir mendadak kaya raya dikarenakan korban banjir temukan tumpukan emas Diketahui korban banjir menemukan tumpukan emas ketika mencuci piring setelah makan siang Berikut ini adalah kronologi korban banjir kaya raya temukan ...
Hari Raya Lambat Lagi Tapi Orang Di Kimanis Dah Dapat Duit Raya

Hari Raya Lambat Lagi Tapi Orang Di Kimanis Dah Dapat Duit Raya

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 362 hits
Foto FacebookAl kisahnya Pilihan Raya Kecil Parlimen Kimanis pada 18 Januari ini akan menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara calon Parti Warisan Sabah dan Barisan Nasional PILIHAN Raya Kecil Kimanis menyaksikan pertembungan satu la...
Rei Bangun 6 000 Rumah Di Solo Raya 70 Persennya Disubsidi

Rei Bangun 6 000 Rumah Di Solo Raya 70 Persennya Disubsidi

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 234 hits
Real Estate Indonesia menargetkan pembangunan 6 000 unit rumah di Solo Raya khususnya Wonogiri Klaten dan Boyolali Ribuan rumah yang akan dibangun tahun ini 30 persen untuk komersial dan 70 rumah subsidi
Masih Ramai Penunggang Motosikal Enggan Guna Laluan Khas Lebuh Raya

Masih Ramai Penunggang Motosikal Enggan Guna Laluan Khas Lebuh Raya

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 565 hits
Masih ramai penunggang motosikal enggan guna laluan khas lebuh raya Dikemas kini 18 minit yang lalu Diterbitkan pada 8 Jan 20
Tabung Roadtax Tabung Raya Tabung Travel Banyak Nya Tabung 2020 Aku

Tabung Roadtax Tabung Raya Tabung Travel Banyak Nya Tabung 2020 Aku

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 459 hits
Tips menabung dengan amerjaya Menyimpan duit itu memang sukar dan payah Banyak je alasan Jadi tahun 2020 ni aku nekad nak disiplinkan diri untuk menabung Jiayo for myself Assalammualaikum dan salam sejahtera pembaca blogku Kali ini aku nak ...
Usai 3 Minggu Tumbuh Kuncup Bunga Bangkai Di Kebun Raya Bogor Akhirnya Mekar

Usai 3 Minggu Tumbuh Kuncup Bunga Bangkai Di Kebun Raya Bogor Akhirnya Mekar

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 281 hits
Bunga bangkai yang ditanam di Kebun Raya Bogor mekar Wali Kota Bogor Bima Arya Sugiarto bersama Kepala Kebun Raya Bogor R Hendrian dan peneliti bunga bangkai dari Pusat Penelitian Konservasi Tumbuhan dan Kebun Raya Dian Latifah melihat bung...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil