Benar Warisan Bentuk Kerajaan Adalah Campur Tangan Yang Di Pertua Negeri Kata Peguam



(FMT) – Seorang peguam menggesa Yang d-Pertua Sabah supaya tidak membenarkan Warisan membentuk kerajaan minoriti, dengan berkata, ia mengganggu proses demokrasi.
Tengku Ahmad Fuad, yang merupakan ketua penasihat undang-undang PPBM Sabah berkata, Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan 3 calon Bebas menguasai 41 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mempunyai 73 kerusi.
GRS terdiri daripada Perikatan Nasional (PN), Barisan Nasional (BN), PBS, STAR dan SAPP.
Penyokong Warisan, yang menang 29 kerusi, mendakwa parti itu boleh membentuk kerajaan dengan presidennya Shafie Apdal dilantik sebagai ketua menteri dengan alasan ia adalah parti tunggal dengan jumlah kerusi terbanyak dalam pilihan raya negeri itu.
“Namun, berdasarkan logik dan kefahaman undang-undang yang baik, jelas bahawa Perkara 6 (3) Perlembagaan Negeri Sabah menghendaki seseorang calon mendapat kepercayaan majoriti di DUN dan tidak hanya berdasarkan pada parti tunggal yang menang kerusi terbanyak dalam pilihan raya, walaupun tidak memperoleh kepercayaan majoriti dalam dewan,” kata Tengku Ahmad.
Beliau berkata, sekiranya parti tunggal dengan kerusi terbanyak boleh membentuk kerajaan, maka gabungan parti menjadi tidak bernilai, selain berlawanan dengan tujuan demokrasi.
Katanya, Perkara 6 (7), yang dijadikan hujah oleh penyokong Warisan tidak terpakai dalam situasi sekarang, malah ia mendedahkan kemahuan mereka untuk merampas kuasa secara tidak sah.
Beliau berkata, dalam kes bekas ketua menteri Musa Aman terhadap Yang di-Pertua Negeri Juhar Mahiruddin berhubung isu ketua menteri yang sah, Mahkamah Tinggi tmemutuskan bahawa untuk dilantik sebagai ketua menteri, seseorang itu mesti mendapat kepercayaan majoriti anggota DUN yang dipilih.
“Hakim Mahkamah Tinggi Yew Jen Kie berkata bahawa perkataan ‘majoriti’ dalam Perkara 6 (7) bermaksud lebih daripada separuh (50%). Ini tidak bermaksud ‘paling banyak’.
“Melainkan sekiranya ada parti yang menang lebih daripada 50% kerusi, Perkara 6 (7) tidak terpakai.
Oleh sebab itu, di bawah Perlembagaan Negeri Sabah, Tuan Yang Terutama (TYT) tidak mempunyai asas undang-undang untuk melantik Shafie Apdal sebagai ketua menteri kerana Warisan hanya memperoleh 29 kerusi DUN.”
Katanya, Yang di-Pertua menetapkan duluan pada 2018 apabila beliau tidak membenarkan BN, parti tunggal yang berdaftar, untuk membentuk kerajaan minoriti.
Jelasnya, Yang di-Pertua juga menetapkan duluan dengan membenarkan gabungan longgar terdiri daripada Warisan, PKR, DAP dan Upko untuk membentuk kerajaan pada 2018.
“Sekiranya beliau mengizinkan Warisan membentuk kerajaan minoriti selepas pilihan raya ini, maka beliau secara efektif akan mengganggu proses dan amalan demokrasi Sabah, sekali gus menafikan hak mereka yang dipilih oleh rakyat untuk membentuk kerajaan,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/09/28/benar-warisan-bentuk-kerajaan-adalah-campur-tangan-yang-di-pertua-negeri-kata-peguam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pbs Nafi Kerjasama Dengan Warisan Plus Bentuk Kerajaan Negeri Baru

Pbs Nafi Kerjasama Dengan Warisan Plus Bentuk Kerajaan Negeri Baru

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 296 hits
KOTA KINABALU PBS menafikan dakwaan bahawa ia akan bersatu tenaga dengan Warisan Plus untuk menubuhkan kerajaan negeri Sabah yang baru PBS dengan tegas menolak dakwaan bahawa ia kini bersatu tenaga dengan Warisan Plus untuk menubuhkan keraj...
Pilihan Raya Negeri Sabah Tiada Kemenangan Mutlak Warisan Adalah Pemenang Terbanyak

Pilihan Raya Negeri Sabah Tiada Kemenangan Mutlak Warisan Adalah Pemenang Terbanyak

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 222 hits
nbsp KOTA KINABALU Keputusan Pilihan Raya Negeri Sabah menyaksikan tiada parti yang mendapat kemenangan mutlak untuk membentuk kerajaan negeri Walaupun Gabungan Rakyat Sabah mengumumkan kemenangan dengan majoriti mudah 38 kerusi namun GRS
Pemimpin Bn Sabah Bidas Annuar Musa Campur Tangan Hal Ehwal Negeri

Pemimpin Bn Sabah Bidas Annuar Musa Campur Tangan Hal Ehwal Negeri

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 262 hits
Seorang pemimpin Barisan Nasional Sabah menyelar Setiausaha Agung BN Annuar Musa kerana melampaui batasnya apabila beliau bercakap berhubung perkara yang terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri itu Ketua Pemuda BN Sabah Abdul Aziz Ju...
Tidak Rasmi Gabungan Rakyat Sabah Menang Dengan Majoriti Mudah Bentuk Kerajaan Negeri Sabah

Tidak Rasmi Gabungan Rakyat Sabah Menang Dengan Majoriti Mudah Bentuk Kerajaan Negeri Sabah

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 352 hits
55 total views 55 views today Menerusi ciapan wartawan Bernama sebentar tadi keputusan tidak rasmi bagi Pilihan Raya Negeri Sabah Gabungan Rakyat Sabah yang terdiri daripada Barisan Nasional Perikatan Nasional dan Parti Bersatu Sabah menang...
Rakyat Bos Kembali Kepada Mereka Siapa Bentuk Kerajaan Kata Khaled Nordin

Rakyat Bos Kembali Kepada Mereka Siapa Bentuk Kerajaan Kata Khaled Nordin

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 270 hits
Seorang naib presiden Umno meminta pilihan raya diadakan bagi menyelesaikan ketidaktentuan politik dalam negara ketika ini Rakyat adalah bos kita kembali kepada mereka hanya mereka dapat memperbaiki keadaan ini kata Khaled Nordin ketika men...
Kerajaan Negeri Salur Rm1 Juta Bantuan Makanan Kepada Penduduk Kota Setar Kata Mb Kedah

Kerajaan Negeri Salur Rm1 Juta Bantuan Makanan Kepada Penduduk Kota Setar Kata Mb Kedah

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 288 hits
Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor berkata badan bukan kerajaan persatuan atau individu yang berhasrat untuk turut menyumbang boleh menghubungi Pusat Kawalan Operasi Bencana Pejabat Daerah Kota Setar di talian 04 7027080 ALOR SETA Kerajaa...
Tolak Kleptokrat Bentuk Kerajaan Pemuda Amanah Kl

Tolak Kleptokrat Bentuk Kerajaan Pemuda Amanah Kl

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 191 hits
25 SEPTEMBER Pemuda Parti Amanah Negara menyokong sebarang usaha untuk mengembalikan semula mandat yang dijual oleh ahli ahli politik elit membelakangkan amanah rakyat Usaha memulangkan mandat rakyat ini adalah langkah pertama dalam memulih...
Grs Dakwa Bentuk Kerajaan Sabah Dengan Majoriti Mudah

Grs Dakwa Bentuk Kerajaan Sabah Dengan Majoriti Mudah

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 349 hits
KOTA KINABALU 8 Safar 1442H Sabtu Gabungan Rakyat Sabah mendakwa membentuk kerajaan baharu Sabah setelah memperolehi majoriti mudah kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Sabah ke 16 hari ini Pengerusi Barisan Nas
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal

Retrograde Datang Lagi

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini