Belum Dibukti Bersalah Tapi Sudah Dipecat Dimana Keadilan



Dalam hal Zahid Hamidi, 70, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah merangkap Presiden UMNO yang berdepan 47 pertuduhan iaitu 12 bagi pecah amanah, lapan berhubung rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit dana milik Yayasan Akalbudi, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, mana-mana individu hanya didapati bersalah apabila selesai dijatuhi hukuman.
Beliau berkata demikian ketika ditanya berhubung desakan pelbagai pihak yang tidak mahu mana-mana pemimpin politik mempunyai kes mahkamah termasuk Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, dilantik dalam Kabinetnya.
Dalam kes yang melibatkan V. Sivakumar pula tiada sebarang arahan bercuti dikeluarkan terhadap Menteri Sumber Manusia tersebut meskipun beliau sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan, beliau tidak mengeluarkan sebarang arahan khusus kerana Sivakumar hanya dalam proses siasatan dan bukan didakwa di mahkamah.
“Ini siasatan belum ada pertuduhan. Kalau umpamanya siasatan terhadap saya selaku Perdana Menteri diminta beri penjelasan, takkan saya nak letak jawatan.
“Jadi, kita kena bezakan siasatan itu dalam proses…itu serah kepada SPRM, tapi kalau ada pendakwaan itu soal lainlah,” katanya ketika ditemui pemberita di Dewan Bahasa dan Pustaka di ibu negara.
Prinsip 'Belum bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah oleh Mahkamah digunapakai dalah hal Zahid Hamidi dan juga V. Sivakumar yang kedua-dua mereka ialah Menteri.
Malangnya prinsip tersebut tidak terpakai terhadap 5 orang Pegawai di Kementerian Sumber Manusia, mereka dilaporkan telah dipecat meskipun siasatan SPRM masih berjalan dan mereka masih belum didapati bersalah..
Laporan berkaitan..
BANGI: Menteri Sumber Manusia, V Sivakumar hari ini mengesahkan bahawa lima pegawainya yang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah ditamatkan kontrak.
Menurut Sivakumar, pemecatan lima pegawainya yang terpalit dalam skandal rasuah membabitkan pengambilan pekerja asing itu dilakukan bagi memastikan kementerian dapat berfungsi dengan lancar.
Bagaimanapun, Ahli Parlimen Batu Gajah daripada DAP itu enggan mengulas ketika ditanya pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan arahan supaya kelima-lima pegawainya dipecat.
"Itu (pemecatan lima pegawai) memang ada kerana kita nak pastikan bahawa kementerian dapat berfungsi dengan lancar dan baik," katanya ringkas.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Persidangan Kemuncak Bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (KKP) Bersaya Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC OSH Summit) 2023 di sini, hari ini.
Ditanya mengapa penamatan kontrak lima pegawainya itu dilakukan ketika siasatan SPRM masih berjalan dan mereka masih belum didapati bersalah, Sivakumar hanya mengunci mulut.
Khamis lalu, portal berita FMT dan NST yang memetik sumber Kementerian Sumber Manusia (KSM) melaporkan, lima pegawai Sivakumar ditamatkan kontrak, manakala seorang lagi pegawai dipindahkan ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
Pemecatan itu rentetan tindakan SPRM menahan dua pegawai kanan Sivakumar susulan siasatan suruhanjaya itu membabitkan isu rasuah dalam sebuah agensi pengambilan pekerja asing, bulan lalu.
Susulan penahanan pegawainya ketika itu, Sivakumar dilaporkan menggantung tugas tiga pegawai kanannya termasuk seorang setiausaha sulit dan seorang pegawai tugas-tugas khas (PTTK) yang ditahan SPRM.
Beberapa hari kemudian, media melaporkan SPRM menggeledah pejabat dan kediaman Sivakumar, namun Menteri Sumber Manusia itu kemudian menafikan perkara itu, di samping menegaskan akan memberi kerjasama penuh kepada SPRM.
SPRM turut dilaporkan mengambil kenyataan Sivakumar berhubung siasatan kes rasuah mengenai pengambilan pekerja asing itu pada 16 April lalu - BH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/05/belum-dibukti-bersalah-tapi-sudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Rm1 Juta Bukan Nilai Saya Tapi Untuk Pembelaan Dan Keadilan Lufya Omar

Hiburan Rm1 Juta Bukan Nilai Saya Tapi Untuk Pembelaan Dan Keadilan Lufya Omar

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 221 hits
Pelakon Lufya Omar yang ditemui di Mahkamah Syariah tampil menjelaskan mengenai tuntutan Mut ah terhadap bekas suami Dr Che Muhammad Hafiz Che Baharum yang bernilai RM1 juta Memetik Lufya berkata amaun itu adalah harga pengorbanan yang perl...
Menghasut Orang Bab Kwsp Tapi Bab Pekerja Dia Sendiri Pun Tak Tahu Jaga

Menghasut Orang Bab Kwsp Tapi Bab Pekerja Dia Sendiri Pun Tak Tahu Jaga

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 238 hits
Haah kan Kemain dia hasut rakyat suruh tuntut pengeluaran KWSP Rupanya pekerja PAS guru guru di PASTI tak dibayar KWSP pun selama ni Memang pemeras betul la Habis cikgu PASTI kena buli dek PAS Tapi bab menghasut rakyat macam dia baik sangat...
Boleh Dengar Janji Pmx Tapi Kami Belum Percaya Persatuan Nelayan

Boleh Dengar Janji Pmx Tapi Kami Belum Percaya Persatuan Nelayan

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 234 hits
Pemandangan dari udara kawasan yang akan terbabit dengan Projek Tambakan Selatan Pulau Pinang iaitu pembinaan tiga pulau buatan Gambar Andrew HanPersatuan Nelayan Pulau Pinang mendengar janji yang dibuat Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menan...
Dia Percaya Janji Mereka Tapi Uzurocks Tunda Bayaran Lagi Song Jihyo Teruskan Saman

Dia Percaya Janji Mereka Tapi Uzurocks Tunda Bayaran Lagi Song Jihyo Teruskan Saman

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 158 hits
Adakah kemelut Uzurocks dan Song Ji hyo tidak akan menemui jalan penyelesaiannya ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pihak wanita itu melaporkan bahawa mereka akan tetap meneruskan dengan saman apabila agensi berkenaan dilihat memungkiri janji mereka...
Bukan Penyakit Hiv Tapi Hampir 500 000 Rakyat Malaysia Tak Tahu Dia Ada Penyakit Ini

Bukan Penyakit Hiv Tapi Hampir 500 000 Rakyat Malaysia Tak Tahu Dia Ada Penyakit Ini

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 101 hits
Bukan penyakit HIV tapi hampir 500 000 rakyat Malaysia tak tahu dia ada penyakit ini Biasanya zaman kanak kanak ni lah di mana kita sepatutnya dapat berseronok tanpa sebarang kebimbangan Namun untuk aktivis dan penceramah positif badan Rocy...
Positif Covid 19 Ayda Jebat Pesan Jangan Ambil Mudah Sakit Tekak Saya Tiada Simptom Teruk Tapi

Positif Covid 19 Ayda Jebat Pesan Jangan Ambil Mudah Sakit Tekak Saya Tiada Simptom Teruk Tapi

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 188 hits
Penyanyi dan pelakon Ayda Jebat mengesahkan dirinya telah dijangkiti COVID 19 Ayda memohon agar sesiapa yang berjumpa dengannya menjalani ujian calitan kerana turut berjangkit Positif hari ini Siapa yang jumpa dengan saya terutama sekali se...
Tiga Masakan Ikan Ini Mudah Dimasak Tapi Sedapnya Tak Terkata

Tiga Masakan Ikan Ini Mudah Dimasak Tapi Sedapnya Tak Terkata

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 213 hits
Tiga masakan ikan ini mudah dimasak Tapi rasanya tetap sedap Musim perayaan begini kalau asyik layan lauk pauk hari raya pun bosan juga kan Yang simple tetap membuka selera GULAI IKAN MERAH PETAI BAHAN BAHAN 3 keping isi ikan merah 300ml sa...
Hamzah Tak Pernah Mimpi Bentuk Kerajaan Tapi Doa Jadi Kenyataan Dakwa Puad

Hamzah Tak Pernah Mimpi Bentuk Kerajaan Tapi Doa Jadi Kenyataan Dakwa Puad

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 120 hits
Puad Zarkashi mendakwa Hamzah Zainudin tidak bermimpi tetapi mendoakan usaha membentuk kerajaan baharu menjadi kenyataan PETALING JAYA Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi mendakwa Setiausaha Agung Perikatan Nasional Hamzah Zainud...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku