Beli Hartanah Selepas Pasca Covid 19 Jika Mampu


KUALA LUMPUR, 14 APRIL: Kalangan pelabur hartanah serta mereka yang berhasrat memiliki rumah sendiri, disaran membeli hartanah pada tempoh pasca Covid-19 berikutan jangkaan bahawa harga aset itu akan susut.
Pengurus Negara PropertyGuru Malaysia, Sheldon Fernandez berkata terdapat kemungkinan pemaju hartanah menambah nilai (kepada projek atau unit yang ditawarkan) manakala harga yang diminta terhadap hartanah itu pula akan berkurangan.
Selain itu, katanya, persekitaran pembiayaan juga akan lebih kondusif berikutan tindakan Bank Negara Malaysia (BNM) menurunkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) berbanding 8.0-9.0 peratus atau pada kadar dua angka sebelum ini.
Pada masa sama, beliau turut mengingatkan bahawa usaha pembelian hartanah memerlukan komitmen serta pelaburan jangka panjang.
“Oleh itu, ia bukan satu pilihan yang baik sekiranya seseorang itu tidak mampu untuk membelinya bagi tempoh tertentu walaupun harga dijangka jatuh dalam tempoh singkat pasca Covid-19 serta kemungkinan keadaan pulih pada masa terdekat,” katanya dalam persidangan maya bertajuk ‘Beli Hartanah Atau Tidak Pasca Covid-19?’ anjuran PropertyGuru Malaysia.
Beliau berkata, walaupun kerajaan baru-baru ini mengumumkan beberapa langkah bagi membantu orang ramai seperti moratorium mengenai pembayaran balik pinjaman serta penstrukturan semula baki kad kredit tertunggak selama enam bulan, ini tidak memadai untuk mereka yang berhasrat mencari penyelesaian jangka pendek.
Merujuk krisis kewangan Asia 1997/1998, beliau berkata kediaman jenis bertingkat dan rumah teres merupakan kategori hartanah yang lebih berdaya tahan berbanding lain sepanjang krisis serta tempoh pemulihan terbabit.
Bagaimanapun, katanya, keadaan mungkin tidak sama bagi tempoh pasca Covid-19 kerana ini merupakan situasi di luar jangka dan tidak pernah dialami sebelum ini.
Pada 3 Mac lepas, BNM bertindak menurunkan OPR sebanyak 25 mata asas kepada 2.50 peratus manakala kadar lantai dan siling koridor OPR turut dikurangkan masing-masing pada 2.75 peratus dan 2.25 peratus.
Oleh itu, berikutan lebih banyak kecairan domestik dan penyusutan ketara permohonan pinjaman, akan menyaksikan institusi kewangan mendapatkan peminjam berkualiti, demikian menurut salah seorang panelis pada program itu, Ketua Pegawai Eksekutif MyProperty Data Joe Hock Thor.
“Keadaan semasa mungkin disenangi oleh pelabur spekulatif kerana mempunyai pilihan baik bagi mendapatkan aset-aset yang baik. Faktor yang ada ialah dari segi permintaan dan masa. Saya juga percaya penurunan harga dan kadar faedah rendah itu akan meningkatkan dari segi pulangan sewa,” katanya.
Selain itu, beliau berkata adalah penting untuk kalangan pemain industri hartanah menggunakan Revolusi Perindustrian 4.0 demi masa depan perniagaan, transaksi urus niaga dan volum hartanah mereka.
– BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/04/beli-hartanah-selepas-pasca-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hikmah Covid 19 Indonesia Nikmati Kualiti Udara Paling Baik Selepas 28 Tahun

Hikmah Covid 19 Indonesia Nikmati Kualiti Udara Paling Baik Selepas 28 Tahun

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 193 hits
Kualiti udara di Jakarta Indonesia dikhabarkan semakin baik baru baru ini Menurut The Jakarta Environment Agency melaporkan bahawa kualiti udara bertambah baik sejak kota tersebut mengarahkan physical distancing Ianya dengan menggalakkan pe...
Kpt Tawar Geran Penyelidikan Khas Pasca Covid 19

Kpt Tawar Geran Penyelidikan Khas Pasca Covid 19

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 209 hits
KPT menyediakan geran khas penyelidikan meliputi 20 bidang utama termasuk ekonomi kesihatan awam keselamatan pelancongan pendidikan dan keselamatan makanan PETALING JAYA Kementerian Pengajian Tinggi akan menawarkan geran penyelidikan khas u...
Robot Bernama Raisa Mampu Bantu Pasien Covid 19

Robot Bernama Raisa Mampu Bantu Pasien Covid 19

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 175 hits
Senyumperawat com Institut Teknologi Sepuluh Nopember berkolaborasi dengan Rumah Sakit Universitas Airlangga meluncurkan The post appeared first on
Selepas Song Joongki Roboh Rumah Song Hyekyo Pula Dikhabarkan Tergesa Gesa Jual Hartanah Miliknya

Selepas Song Joongki Roboh Rumah Song Hyekyo Pula Dikhabarkan Tergesa Gesa Jual Hartanah Miliknya

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 316 hits
Semalam dilaporkan bahawa untuk memberi ruang kepada pembinaan bangunan baru Namun ianya telah dinafikan oleh sumber media dan kediaman yang dalam pembinaan itu adalah milik persendirian pelakon lelaki tersebut yang terletak di Itaewon Sele...
Puteri Aishah Insaf Selepas Berada Dalam Hospital Akibat Covid 19

Puteri Aishah Insaf Selepas Berada Dalam Hospital Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 230 hits
Pelakon Puteri Aishah yang kini sedang dirawat di Hospital Sungai Buloh yang didapati positif COVID 19 nanti mengakui yang dirinya semakin insaf selepas melihat keadaan petugas hadapan berperang dengan pandemik ini Saya kagum dengan komitme...
Disangka Meninggal Sakit Jantung Orang Kampung Terkejut Jenazah Positif Covid 19 Selepas Adakan Tahlil 7 Hari

Disangka Meninggal Sakit Jantung Orang Kampung Terkejut Jenazah Positif Covid 19 Selepas Adakan Tahlil 7 Hari

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 307 hits
Penduduk di Kampung Malang Indonesia terkejut apabila mengetahui jenazah seorang lelaki yang telah diuruskan merupakan pesakit positif Covid 19 Hal ini disebabkan keputusan saringan virus itu hanya diketahui selepas pemakaman selesai Menuru...
Pakatan Harapan Akan Menghadapi Masaalah Yang Besar Selepas Wabak Covid 19 Selesai

Pakatan Harapan Akan Menghadapi Masaalah Yang Besar Selepas Wabak Covid 19 Selesai

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 428 hits
Sebaik sahaja Kerajaan Pakatan Harapan tumbang akibat dari sikap rakus dan tamakkan kuasa pemimpin pemimpin utama mereka kerajaan baharu di bawah pimpinan TS Muhyiddin menghadapi tugas yang amat berat untuk menangani wabak Covid 19 yang tel...
Covid 19 Peruntukan Tambahan Prihatin Mampu Suntik Manfaat Mb Terengganu

Covid 19 Peruntukan Tambahan Prihatin Mampu Suntik Manfaat Mb Terengganu

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 154 hits
Dr Ahmad Samsuri KUALA TERENGGANU 9 April Kerajaan Terengganu berharap peruntukan tambahan berjumlah RM10 bilion Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat PKS dapat memberikan manfaat kepada pengusaha Perniagaan Kecil Sederhana di negeri itu...
Jennifer Lopez Tetap Teruskan Perkahwinan Selepas Covid 19 Berakhir

Jennifer Lopez Tetap Teruskan Perkahwinan Selepas Covid 19 Berakhir

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 168 hits
Setiap pasangan yang merancang untuk berkahwin pada tahun ini majlis terpaksa ditangguhkan kerana penularan wabak Covid 19 Ohmedia faham ramai diantara korang rasa tak sabar untuk berumahtangga sama seperti Jennifer Lopez tau Dia pun terpak...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta