Kpt Tawar Geran Penyelidikan Khas Pasca Covid 19


FMT ReportersKPT menyediakan geran khas penyelidikan meliputi 20 bidang utama, termasuk ekonomi, kesihatan awam, keselamatan, pelancongan, pendidikan dan keselamatan makanan. PETALING JAYA: Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) akan menawarkan geran penyelidikan khas untuk dibida dan terbuka kepada semua pensyarah universiti awam dan institut pengajian tinggi swasta (IPTS) bagi menjalankan penyelidikan dalam bidang-bidang kritikal yang dikenal pasti berkait rapat dengan masyarakat pasca Covid-19.

Dalam satu kenyataan, KPT berkata tawaran geran penyelidikan yang bersifat jangka pendek itu adalah usaha menyediakan sumber rujukan kepada kerajaan, terutama kepada kementerian berkaitan sebagai persediaan bagi merangka polisi atau dasar dalam menghadapi senario kehidupan selepas wabak Covid-19.

“KPT yang mempunyai sumber tenaga akademik serta penyelidik hampir 22,000 orang dan daripada jumlah itu, kira-kira 3,000 adalah pensyarah bertaraf profesor dan sekitar 4,000 orang bertaraf profesor madya.

“Secara jelas ia dilihat dapat membantu negara memberikan idea untuk keluar daripada kemelesetan ekonomi, selain menghadapi kehidupan baru bagi mengelak wabak Covid-19 menular semula,” katanya.
Dalam pada itu, KPT akan memberikan sekurang-kurangnya RM20,000 bagi setiap penyelidikan yang dijalankan yang meliputi 20 bidang utama.

Katanya, bidang penyelidikan yang dikenal pasti berkait rapat dengan masyarakat dalam menghadapi realiti kehidupan selepas tempoh tamat perintah kawalan pergerakan (PKP).

“Kesan terhadap ekonomi, kesihatan awam, keselamatan, pelancongan, perdagangan, teknologi maklumat, pendidikan dan keselamatan makanan.

“Setiap kertas cadangan penyelidikan boleh dibuat secara individu atau berkumpulan tidak melebihi 3 orang,” katanya.

KPT berkata permohonan geran penyelidikan khas itu dibuka mulai 15 April sehingga 30 April ini dengan tempoh masa kajian selama 6 bulan.

Katanya, Jabatan Pengajian Tinggi (JPT) akan diberikan tanggungjawab bagi menyelaras permohonan dan penilaian geran penyelidikan tersebut dalam menentukan kesesuaian penyelidikan.

“Setiap hasil penyelidikan akan dinilai oleh Jawatankuasa Penilaian Geran Penyelidikan KPT dan sekiranya bersesuaian akan dibawa ke peringkat Kabinet bagi mengenal pasti sama ada ia sesuai untuk dilaksanakan di kementerian berkaitan.

“Makluman rasmi pembukaan geran tersebut boleh diakses melalui Malaysia Greater Research Network System (MyGRANTS),” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/04/kpt-tawar-geran-penyelidikan-khas-pasca.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mohon Bantuan Khas Covid 19 Untuk B40 Warga Sabah Di Semenanjung Malaysia

Cara Mohon Bantuan Khas Covid 19 Untuk B40 Warga Sabah Di Semenanjung Malaysia

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 1507 hits
Cara Mohon Bantuan Khas COVID 19 Untuk B40 Warga Sabah Di Semenanjung Malaysia Adakah anda warga negeri Sabah yang sedang bekerja di Semenanjung Malaysia tak kiralah anda bekerja di Johor Bharu Selangor Kuala Lumpur Pulau pinang dan negeri ...
Ph Bertegas Adakan Sidang Khas Dewan Rakyat Debat Isu Covid 19

Ph Bertegas Adakan Sidang Khas Dewan Rakyat Debat Isu Covid 19

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 171 hits
PETALING JAYA Pakatan Harapan bertegas sidang khas Parlimen perlu diadakan untuk membincangkan isu Covid 19 sebelum Dewan Rakyat bersidang pada 18 Mei ini Presiden PKR Anwar Ibrahim bersama Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung ...
Asean Tubuhkan Tabung Khas Covid 19

Asean Tubuhkan Tabung Khas Covid 19

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 206 hits
BANGKOK 10 April Menteri Menteri Luar ASEAN telah bersetuju untuk mewujudkan Tabung Khas ASEAN COVID 19 bagi memerangi pandemik COVID 19 di rantau berkenaan Menerusi satu kenyataan hari ini Kementerian Luar Thailand menyatakan penubuhan tab...
Sabah Gerakkan Pasukan Khas Jalankan Ujian Pengesanan Covid 19

Sabah Gerakkan Pasukan Khas Jalankan Ujian Pengesanan Covid 19

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 229 hits
Pasukan Khas Makmal Kesihatan Awam Kota Kinabalu menjalankan tugas memproses sampel sampel untuk pengesahan COVID 19 Sumber JKNS Sabah gerakkan pasukan khas jalankan ujian pengesanan COVID 19 Jabatan Kesihatan Negeri Sabah menggerakkan satu...
Covid19 Malaysia Cadang Pelan Pemulihan Ekonomi Asean Pasca Covid 19

Covid19 Malaysia Cadang Pelan Pemulihan Ekonomi Asean Pasca Covid 19

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 239 hits
Malaysia mencadangkan Pelan Pemulihan Ekonomi ASEAN pasca Covid 19 dirangka bagi memberi tumpuan bukan sahaja kepada aspek kewangan bahkan jaringan keselamatan sosial jaminan makanan dan pendidikan kepada penduduk serantau Perdana Menteri T...
Beli Hartanah Selepas Pasca Covid 19 Jika Mampu

Beli Hartanah Selepas Pasca Covid 19 Jika Mampu

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 249 hits
KUALA LUMPUR 14 APRIL Kalangan pelabur hartanah serta mereka yang berhasrat memiliki rumah sendiri disaran membeli hartanah pada tempoh pasca Covid 19 berikutan jangkaan bahawa harga aset itu akan susut Pengurus Negara PropertyGuru Malaysia...
Covid 19 Geran Khas Prihatin Rm2 1 Bilion Bantu Perusahaan Pks Mikro

Covid 19 Geran Khas Prihatin Rm2 1 Bilion Bantu Perusahaan Pks Mikro

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 396 hits
Foto Ehsan Malay MailPUTRAJAYA 6 April Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Geran Khas PRIHATIN berjumlah RM2 1 bilion akan diwujudkan khusus untuk membantu syarikat perusahaan kecil dan sederhana mikro menangani impak kewan...
Prihatin Tambahan Bantuan Geran Khas Rm3k Untuk Pengusaha Pks Mikro

Prihatin Tambahan Bantuan Geran Khas Rm3k Untuk Pengusaha Pks Mikro

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 567 hits
PRIHATIN Tambahan Bantuan Geran Khas RM3K Untuk Pengusaha PKS Mikro Kerajaan telah mengumumkan beberapa inisiatif dalam Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat tambahan pada 6 April lalu untuk meringkan beban
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun