Beli Banglo Tiga Tingkat


Assalamualaikum... 
ALHAMDULILLAH..  hajat untuk memiliki banglo tercapai juga apabila ada rezeki lebih di musim pkp ni.  Paling tak sangka, dapat beli banglo tiga tingkat walaupun pada plan asalnya hanya nak beli yang dua tingkat sahaja.  Pemaju pulak bagi potongan harga gila-gila,  syukur... niat baik dipermudahkan jua. 

Inilah penghuni banglo tiga tingkat tu, hahaha. Aduyaiii, yang ni tak tahu la kali ke berapa dia beranak. Seingat Sk tidak kurang dari empat kali kucing jalanan yang kami gelar Tino ni, beranak. Masa mula-mula dulu, dia selalu datang ke rumah kami berdua dengan seekor kucing jantan. Kami gelar Jate dan dia Tino, hihi. Si Jate tu dah lama hilang, tinggallah Tino bergelar ibu tunggal. Di kawasan kejiranan Sk ni, memang ramai jugaklah kucing terbiar. Semuanya kami letak nama, ada Lulu, Lala, Sepet, Kacak, Bester, Koka, Kola, Muchang. Mereka ni nomad, suka hati mak dialah nak pergi mana-mana rumah untuk lepak dan makan dan rumah Sk antara yang menjadi pilihan. Sebelum beranakkan yang dalam gambar ni, Tino ni ada sekali beranak dalam almari Pak Inche, haha. Macammana boleh terlepas masuk tanpa disedari, lima ekor anaknya dan kami letak dalam polisterin tong ikan tu. Satu hari, kami dapati seekor anaknya mati, mungkin terhempap dek Tino, lalu Sk tanam. Agaknya bila sedar anaknya tak cukup seekor, Tino bawa lari semua anaknya dan hilang terus tanpa berita. Tahu-tahu Tino bawa perut lagi. Yang ni tak tahulah dia beranak kat mana, tapi dia datang bawa anak yang rasanya baru seminggu. Sk letak dalam tong jugak. Tapi, hari-hari dia tak puas hati, dok angkut sana-sini


Sk risau jugak, takut masuk bawah tayar kereta. Kalau ikutkan dulu-dulu, memang Sk biar aje, pandailah mak dia jaga. Tapi sebab teringat dulu ada sekali anak kucing naik dalam enjin kereta dan jatuh kat tengah jalan, lalu Sk masukkan semua anak Tino ni dalam sangkar dengan mak dia sekali. Sangkar tu muatlah untuk seekor ibu kucing dengan anak kecik empat ekor ni. Tapi.. bila anaknya dah semakin lasak dan dah pandai berak kencing, kena jugak cari alternatif lain. Nak masukkan litter box dalam sangkar tu, memang tak muatlah

Masing-masing dah ada nama tau masa ni. Yang kiri atas tu, Yummy. Yummy ni paling kecik di antara yang lain. Macam kurang zat pun ya jugak. Tapi muka dialah yang paling comel. Sebelahnya tu, Snake. Kami bagi nama Snake sebab bentuk ekornya yang bergulung-gulung, cemanalah boleh tergulung, tak tahulah. Dia ni paling nakal dan lincah. Yang bawah oren tu, Nobit. Sekor-sekornya yang jantan. Kucing oren memang selalu jantan, kan. Bila tengok Nobit, selalu teringat Zonan. Yang seekor lagi tu, Ton atau Eton, hahaha. Eton paling lawa laaa, Sk rasa, bila besar nanti dia mesti paling rupawan


Koka dan Kola, ini anak Tino yang beranak dua kali sebelum yang sekarang ni. Kola yang hitam tu, hilang sejak kecik lagi. Setiap kali balik kerja, Sk suka bagi Koka tu makan wetfood, sejak tu tiap petang dia akan tunggu dalam sangkar, Sk balik. Tapi, Koka pun dah hilang entah ke mana. Sedih jugaklah bila kita dah sayang kucing lepas tu hilang, kan. Jadi, bila dah hari-hari tengok anak-anak Tino n, rasa kesian pulak dan nak bagi kehidupan yang lebih sempurna pada mereka. 

Tawakal dan yakin rezeki kucing-kucing ni Allah tumpangkan melalui kami, Sk dan Pak Inche tekad membeli sangkar baru yang lebih selesa. Alhamdulillah, dari harga RM300, kami cuma perlu bayar RM220 sahaja. Muatlah nak letak litter box dalam tu. Budak-budak ni pun kerjanya memanjat ajelah ke atas ke bawah. Tapi, jenuh jugaklah nak membersihkan hari-hari. Mana nak bagi makan, minum, buang tahilah paling mencik, hahaha


Sekarang ni, kami dah bagi chance dorang berjimba-jimba dalam rumah. Bila dah keluar dari sangkar tu, lagilah ligat masing-masing. Berkejar-kejar, lompat sana sini sampai riuh rumah jadinya melayan kerenah mereka. Si Ponti dan Cik Lang mulalah menjeling-jeling. Lepas tu merajuk duduk kat belakang, hahahaha

Tengah fikir macam mana nak lepaskan dorang bila dah besar nanti. Tak sampai hati pun iya juga. Nilah masalah kalau dah suka kucing tu, camno ek, ada sesiapa nak jadikan anak angkat tak?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sariyusa.blogspot.com/2020/07/beli-banglo-tiga-tingkat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Lawat Mural Potret Tiga Panglima Negara

Agong Lawat Mural Potret Tiga Panglima Negara

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 57 hits
YDP Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berkenan berangkat ke Taman Cahaya Alam Seksyen U12 Shah Alam bagi menyaksikan lukisan mural gergasi potret pemimpin negara termasuk potret Baginda Turut berangkat Raja Permai...
Tiga Bulan Tanggung Rugi Kedai Gunting Nyaris Lingkup

Tiga Bulan Tanggung Rugi Kedai Gunting Nyaris Lingkup

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 73 hits
Tiga bulan pelaksanaan Peintah Kawalan Pergerakan hampir melingkupkan perniagaan gunting rambut yang diusahakan Syed Faisal Syed Mustafa Kamalu sejak empat tahun lalu Tanpa sesen pun pendapatan usahawan muda itu terpaksa menanggung kos lebi...
Tiga Mp Umno Tak Sokong Muhyiddin

Tiga Mp Umno Tak Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 74 hits
Sidang Parlimen 13 Julai hingga 27 Ogos ini adalah cabaran sebenar buat Muhyiddin Yassin sejak mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 1 Mac lalu Beliau bukan saja dijangka akan berhadapan dengan usul undi tidak percaya yang akan diu...
Restoran Alicafe Tiga Rasa Usj Sedap Boleh Tahan

Restoran Alicafe Tiga Rasa Usj Sedap Boleh Tahan

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 82 hits
Dulu blog ini banyak berkongsi pasal makan makan tapi sekarang dah jarang sangat bukanya tak de bahan cuma macam dah malas sikit nak kongsi story tempat makan seiring dengan kemalasan mood nak blogging Memandangkan malam ni angin ada baik s...
Lawat Potret Tiga Panglima Dr Noor Hisham Terharu Dapat Rasa Semangat Patriotik Rakyat Malaysia

Lawat Potret Tiga Panglima Dr Noor Hisham Terharu Dapat Rasa Semangat Patriotik Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 77 hits
38 total views 38 views today Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah hari ini berpeluang meluangkan masa hujung minggu dengan melawat ke tempat memorial dirinya sendiri Pada hari ini beliau berkesempatan singgah ke kawasan d...
Biskut Susu Jagung Tiga Bahan Ramuan Ringkas Tetap Sedap

Biskut Susu Jagung Tiga Bahan Ramuan Ringkas Tetap Sedap

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 67 hits
Ni dia biskut susu jagung guna tiga bahan aje Rangup dan kaya dengan rasa susu berperasa jagung Boleh buat kudapan masa menonton tv nanti resipi ni mudah sangat tak banyak pun ramuannya Dah bakar nanti tunggu sejuk boleh simpan dalam bekas ...
Lelaki Bunuh Tiga Ekor Kucing Dalam Mesin Basuh

Lelaki Bunuh Tiga Ekor Kucing Dalam Mesin Basuh

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 94 hits
KUALA LUMPUR 12 Julai Tidak berperikemanusian dan kejam Itulah perilaku seorang lelaki yang membunuh tiga ekor kucing dengan cara melemaskannya di dalam mesin basuh di sebuah kedai dobi layan diri di Kepong di sini hari ini Ketua Polis Daer...
Tiga Lagi Kanak Kanak Positif Dijangkiti Je Akibat Gigitan Nyamuk Culex

Tiga Lagi Kanak Kanak Positif Dijangkiti Je Akibat Gigitan Nyamuk Culex

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 70 hits
Perkhabaran positif kes Covid 19 kini makin melegakan rakyat Malaysia Namun cara hidup dalam norma baharu mesti dititikberatkan Ini bagi mengelakkan berlaku semula penularan wabak ini dalam diam Cuma apa yang dirisaukan kini adalah kes JE m...
Khutbah Jumat New Normal Tiga Amal Di Masa Sulit

Khutbah Jumat New Normal Tiga Amal Di Masa Sulit

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 69 hits
Khutbah Jumat ini untuk masa new normal Meskipun aktifitas mulai berjalan masih banyak kendala dan keterbatasan Masih merupakan masa sulit Sehingga Khutbah Jumat New Normal ini mengambil tema Tiga Amal di Masa Sulit Khutbah Pertama dari Khu...
Terbongkar Rahsia Hubungan Seks Anwar Ibrahim Dengan Aidil Azim A K A Raja Goyang

Telemovie Milik Kita Lakonan Rita Rudaini Josiah Hogan

Suami Tega Jual Istri Rp 700 000 Sekali Kencan Tawarkan Kamar Kos Jadi Tempat Prostitusi

Tedia Wanita Terkejut Diintip Ketika Mandi Rupa Rupanya Kawan Baik Suami Pasang Kamera Bawah Sinki

Dakwaan Pukul Isteri Asri Janggut Akui Kejadian Itu Ketika Zaman Jahiliah

Dr Mahathir Selalu Spin Langkah Sheraton Apa Sebenar Yang Berlaku Dan Siapa Dalang Sebenar Langkah Sheraton

Steadylah Bang Mat

Gempak Habis Apabila Filem Popular Diolah Menjadi 15 Cover Buku Oldskool



Info Penuh Program Big Stage Musim 3 2020

6 Permainan Tradisional Kanak Kanak Malaysia Yang Semakin Dilupakan

Senarai Lagu Tugasan Konsert Pertama Big Stage 2020 Minggu 1

5 Pengurus Bola Sepak Terkenal Tak Pernah Main Tahap Pro

Bagaimana TikToker Menjana Pendapatan


5 Ways To Prioritise Your Health And Wealth In Your 20s 30s And 40s

Kafe Kleptokrat Nak Makan Ke Nak Posing

Walaupun Tak Cakap Ini 10 Tanda Bahawa Lelaki Itu Sayang Dengan Awak

Cara Solat Yang Betul

Konsert Virtual Pertama Di Malaysia Oleh Dato Seri Siti Nurhaliza Sejarah Tercipta Lagi

Covid 19 Kluster Sala Di Kesan Di Daerah Yan Kedah