Belanjawan Pakar Ekonomi Akui Sst Tidak Cekap Perlu Diganti




Beberapa pakar ekonomi termasuk dari pihak kerajaan mengakui sistem percukaian Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang menggantikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) tidak cekap dan perlu diganti.
Antara mereka, Profesor Dr Barjoyai Bardai, berkata kerajaan perlu mencari jalan untuk memastikan pelaksanaan sistem percukaian yang lebih cekap.
“Kerajaan perlu memastikan SST lebih cekap berbanding GST bagi mengimbangi sistem percukaian yang digunakan sebelum ini.
“Mungkin kerajaan boleh mengubah kandungan atau liputan SST, supaya dapat tangani apa dicapai GST yang lepas,” katanya kepada Malaysiakini.
Perkara sama juga turut diperakui, bekas ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Prof Dr Jomo Kwame Sundaram yang menggesa kerajaan supaya menggantikan SST kepada sistem percukaian pintar.
Memetik laporan BH, Jomo mengakui masa semakin suntuk untuk kerajaan mengubah sistem percukaian negara, sempena pembentangan Belanjawan 2020 yang dijadualkan pada 11 Oktober ini.
Katanya, peralihan kaedah penjanaan pendapatan untuk negara wajar bersandarkan sistem percukaian pintar yang berteraskan model lebih progresif.
Wakil rakyat PKR dari Perlis Noor Amin Ahmad pula menyambut baik cadangan pelaksanaan semula GST kerana berpendapat bahawa sistem pencukaian berkenaan lebih baik.
Menurut laporan Utusan Online, ahli parlimen Kangar itu memaklumkan bahawa pendiriannya mengenai kebaikan GST telah pun disampaikan semasa ucapan sulungnya di Dewan Rakyat tahun lalu.
Isu percukaian menjadi polemik menjelang Belanjawan 2020 yang akan berlangsung 11 November nanti, apabila ada pihak mahukan GST dikembalikan ekoran SST dilihat tidak efisien.
Semalam, Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) berharap kerajaan memperkenalkan semula GST dalam Belanjawan 2020 untuk menutup jurang kewangan kerajaan.
Pengerusi MIER Dr Kamal Salih, berkata cukai kepenggunaan itu adalah sistem percukaian yang adil dan cekap, berbanding sistem SST.
Dalam pada itu, Barjoyai berkata adalah paling penting Belanjawan yang diumumkan kerajaan menyentuh keperluan rakyat.
Beliau berkata, bagi memastikan kemakmuran besama dapat dikecapi, isu kemiskinan harus menjadi salah satu fokus utama kerajaan.
Fokus kepada Sabah dan Sarawak
Bagi pemerhati politik, Dr Al-Azharri Siddiq Kamunri berharap Belanjawan 2020 yang akan dibentangkan kerajaan turut memberi fokus kepada Sabah dan Sarawak.
Al-Azharri, berkata salah satu keutamaan yang perlu diberi perhatian adalah kemudahan insfratuktur yang lebih baik di dua negeri berkenaan.
“Ia penting kerana Kerajaan telah menunjukkan iltizam yang tinggi untuk memenuhi harapan rakyat Sabah dan Sarawak termasuklah harapan di dalam MA63.
“Dari sudut federalism, kita perlu melihat harapan rakyat Sabah dan Sarawak untuk turut menikmati pemodenan seperti memiliki jalan raya yang selamat, sistem pendidikan moden yang mantap, elektrik dan kemudahan Internet yang sering dengan kemajuan di semenanjung,” katanya.
Sementara itu, beliau berkata isu royalti minyak sebanyak 20 peratus juga menjadi perhatian Sabah dan Sarawak bagi Belanjawan 2020.
“Saya sedar Kerajaan Persekutuan sedang berusaha memenuhi permintaan rakyat Sabah dan Sarawak dalam isu royalti minyak dan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63),” tambahnya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/10/03/belanjawan-pakar-ekonomi-akui-sst-tidak-cekap-perlu-diganti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Perlu Dana Untuk Teroka Peluang Perniagaan Di Kalimantan Kata Pakar Ekonomi

Sabah Perlu Dana Untuk Teroka Peluang Perniagaan Di Kalimantan Kata Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 223 hits
Pakar ekonomi politik Firdausi Suffian KOTA KINABALU Seorang pakar ekonomi politik mencadangkan supaya Putrajaya memberikan peruntukan khas kepada Sabah bagi membantu negeri itu mengambil manfaat atas pemindahan ibu negara Indonesia ke Kali...
Ilmu Kira Kira Azmin Lagi Hebat Dari Pakar Ekonomi Miers

Ilmu Kira Kira Azmin Lagi Hebat Dari Pakar Ekonomi Miers

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 326 hits
SELEPAS ditegur oleh Dato Seri Najib kelmarin berkenaan angka angka unjuran ekonomi dalam dokumen Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 Menteri Ekonomi Azmin Ali tetap tidak mahu kalah Semalam Azmin berkata kira kira kadar pertumbuhan Keluaran Da...
Pakar Ekonomi Benarkah Wawasan Kemakmuran Bersama Untuk Semua

Pakar Ekonomi Benarkah Wawasan Kemakmuran Bersama Untuk Semua

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 241 hits
Putrajaya hari ini memperkenalkan Wawasan Kemakmuran Wawasan 2030 yang menyasarkan untuk memastikan pertumbuhan yang saksama merentasi garis etnik pada masa sama mengutamakan bumiputera Bagaimanapun pakar ekonomi Terence Gomez membangkitkan...
Gst Lebih Cekap Tapi Sst Perlu Diteruskan Anwar Ibrahim

Gst Lebih Cekap Tapi Sst Perlu Diteruskan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 277 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan perlu meneruskan sistem Cukai Jualan dan Perkhidmatan yang diperkenalkan pada 1 September tahun lalu dengan melakukan penambahbaikan jika perlu daripada mengubah sistem percukaian tersebut Pengerusi Kaukus Reformasi da...
Masjid Ekonomi Dan Sosio Budaya Projek Bmf

Masjid Ekonomi Dan Sosio Budaya Projek Bmf

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 326 hits
Sekarang Malaysia berada dalam satu gelombang baru iaitu gelombang Buy Muslim First atau lebih dikenali dengan singkatan BMF Satu gelombang yang menggalakkan membeli barangan buatan Muslim iaitu bertepatan dengan apa yang disarankan oleh se...
Dukung Pertumbuhan Ekonomi Baru Di Sulawesi Bri Resmikan Kantor Cabang Morowali

Dukung Pertumbuhan Ekonomi Baru Di Sulawesi Bri Resmikan Kantor Cabang Morowali

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 215 hits
Dengan naik kelas menjadi Kantor Cabang tentu layananakan lebih cepat dan produk perbankan yang ditawarkan Bank BRI akan semakin lengkap Tidak hanya simpanan dan pinjaman namun juga layanan wealth management bancassurance dplk serta produkp...
Unila Akui Tawaran Bantuan Hukum Ditolak 17 Tersangka Kematian Peserta Diksar

Unila Akui Tawaran Bantuan Hukum Ditolak 17 Tersangka Kematian Peserta Diksar

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 158 hits
17 panitia Diksar UKM Cakrawala ditetapkan sebagai tersangka kematian mahasiswa Unila Aga Trias Tahta Dekan FISIP Unila Syarief Makhya menuturkan pihak kampus sudah mencoba menawarkan pendampingan hukum kepada mereka namun ditolak dan merek...
Isham Jalil Mana Zuraida Kamaruddin Belajar Mengenai Ekonomi

Isham Jalil Mana Zuraida Kamaruddin Belajar Mengenai Ekonomi

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 424 hits
Bekas Pegawai Khas Datuk Seri Najib Tun Razak mengkritik kaedah diperkenalkan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan hendak memulihkan ekonomi negara dengan menjual rumah kepada rakyat asing Isham Jalil berkata beliau tidak tahu dimana...
4296 Sspz Bantu Tingkat Ekonomi Islam Utusan 19 09 2019

4296 Sspz Bantu Tingkat Ekonomi Islam Utusan 19 09 2019

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 424 hits
KUALA LUMPUR 19 Sept Persatuan Pengguna Islam Malaysia melancarkan aplikasi Komuniti Sokong Peniaga Pembayar Zakat bagi memudahkan umat Islam membeli produk keluaran syarikat Muslim itu Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata pengenalan...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia