Belanjawan 2025 Harap Peruntukan Ahli Parlimen Sokong Pmx Kekal




KUALA KANGSAR – Kerajaan diharap mengekalkan peruntukan yang diberikan kepada ahli-ahli Parlimen bebas yang menyokong Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Belanjawan 2025.
Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid berkata, peruntukan tersebut penting dalam memastikan rakyat di kawasan menikmati pelbagai insentif yang bakal disediakan kerajaan menerusi belanjawan itu.
“Belanjawan kali ini saya harap untuk rakyat kerana keadaan ekonomi dunia dengan peperangan masih tercetus di Asia Barat. Saya nak rakyat di Kuala Kangsar ini juga dapat manfaat daripada belanjawan ini.
“Kalau ditanya memanglah nak penambahan (peruntukan kepada wakil rakyat) tetapi kalau kekal Alhamdulillah, yang penting kita buat kerja untuk rakyat,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas ditemui hadir ke Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Lepasan Sekolah Clifford Kuala Kangsar (OCA) di Dewan Tun Hamdan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Clifford di sini pada Sabtu.
Sementara itu, Iskandar Dzulkarnain turut meminta kerajaan memberikan perhatian terhadap infrastruktur yang uzur dan perlu dinaik taraf untuk kemudahan masyarakat setempat.
Jelasnya, Pusat Kesihatan Manong antara infrastruktur yang memerlukan peruntukan untuk dinaik taraf dan diharap menjadi keutamaan di dalam Belanjawan 2025 nanti.
Menurutnya, selain kemudahan kesihatan, beberapa keperluan untuk menaik taraf infrastruktur pendidikan akan turut dibangkitkan pada sidang Parlimen kali ini.
Pembentangan Belanjawan 2025 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal menjadi tumpuan utama pada Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Parlimen ke-15 yang akan bersidang selama 35 hari bermula Isnin ini hingga 12 Disember depan.
Belanjawan bertemakan Ekonomi Madani, Negara Makmur, Rakyat Sejahtera itu adalah belanjawan ketiga yang digarap Kerajaan Madani di bawah pimpinan Anwar dan terakhir di bawah Rancangan Malaysia ke-12 (2021-2025) sebelum menginjak ke RMK13 bagi tempoh lima tahun akan datang.
Berdasarkan takwim Dewan Rakyat, pembentangan Rang Undang-Undang Perbekalan 2025 itu berlangsung pada 4 petang, 18 Oktober dan akan dibahas di peringkat dasar bermula 28 Oktober hingga 5 November sebelum jawapan oleh menteri-menteri selama empat hari.
Persidangan Dewan Rakyat kemudian diteruskan dengan perbahasan rang undang-undang itu di peringkat jawatankuasa bermula 13 November hingga 3 Disember untuk diluluskan Dewan Rakyat.
Ikuti Channel rasmi Sinar Harian di WhatsApp supaya anda tidak terlepas berita-berita terkini daripada kami. Jom! Klik di sini!

Source link
The post Belanjawan 2025: Harap peruntukan ahli Parlimen sokong PMX kekal appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/belanjawan-2025-harap-peruntukan-ahli-parlimen-sokong-pmx-kekal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Pahang Di Minta Bahas Isu Rnr Di Lebuhraya Tengah Utama Di Dewan Rakyat

Ahli Parlimen Pahang Di Minta Bahas Isu Rnr Di Lebuhraya Tengah Utama Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 58 hits
KUANTAN Barisan Ahli Parlimen Pahang diminta membawa isu mengenai pembinaan kemudahan hentian rehat dan rawat di Lebuhraya Lingkaran Tengah Utama ke sesi persidangan Dewan Rakyat akan datang Gesaan itu dibuat Menteri Besar Pahang Datuk Seri...
Langkah Penting Dalam Belanjawan 2025

Langkah Penting Dalam Belanjawan 2025

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 213 hits
Belanjawan 2025 kerajaan Madani yang akan diumumkan pada 18 Oktober ini diharapkan terus memberi tumpuan kepada langkah langkah dalam meningkatkan daya saing negara untuk menarik pelaburan Ini termasuklah mempercepatkan reformasi fiskal yan...
Ltdl 2024 Sarawak Kekal Dalam Radar Penganjuran Edisi 2025

Ltdl 2024 Sarawak Kekal Dalam Radar Penganjuran Edisi 2025

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 86 hits
Oleh Al Shaiful Nazib Talib BINTULU Aspek logistik menjadi tumpuan utama sepanjang perlumbaan Le Tour de Langkawi 2024 dan segalanya berjalan dengan lancar selepas perpindahan ke dua lokasi utama Pulau Langkawi dan Sarawak berlangsung denga...
Rakyat Pahang Di Saran Kemukakan Cadangan Dan Pandangan Untuk Belanjawan Negeri 2025

Rakyat Pahang Di Saran Kemukakan Cadangan Dan Pandangan Untuk Belanjawan Negeri 2025

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 83 hits
KUANTAN Rakyat negeri ini disaran mengemukakan cadangan dan pandangan terhadap pengisian yang akan dipertimbangkan dengan teliti dalam Belanjawan Negeri Pahang 2025 bagi meningkatkan taraf hidup penduduk serta memajukan pembangunan negeri M...
Pmx S Good Intent For Past Leaders To Return The Loot Only If Pigs Could Fly

Pmx S Good Intent For Past Leaders To Return The Loot Only If Pigs Could Fly

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 238 hits
IT will not be too extreme to regard Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim s recent plea for former leaders as nothing more than a sandiwara Sure it s a nice thought but let s be honest If these leaders had any sense of responsibility the...
Tudiaaaa Pmx Hebat Nohh Jangan La Sakit Hati

Tudiaaaa Pmx Hebat Nohh Jangan La Sakit Hati

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 70 hits
Najib Bakar PMX Anwar Ibrahim di tangga ke 15 Muslim paling berpengaruh di dunia Satu satunya orang Melayu di top 15 Depa silap kata PMX adalah PM Malaysia ke 20
Panas Mimpi Apa Ini Ds Anwar Pmx Bidas Pembangkang Parti Pas Memfitna

Panas Mimpi Apa Ini Ds Anwar Pmx Bidas Pembangkang Parti Pas Memfitna

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 102 hits
Pembangkang sekali lagi membuat tuduhan jelik dengan menabur fitnah dan kebencian terhadap Kerajaan Harus diingat bahawa Kerajaan sama sekali tidak pernah berbincang untuk mengubah prinsip sama ada bahasa atau Islam atau hak keistimewaan Me...
Senarai Top 5 Dan Pemenang Anugerah Bintang Popular Abpbh 36 2024

Top Low Investment Startup Ideas

The Malays Like To Hoist Heavy Rocks On Their Heads For No Good Reasons

Aina Abdul Bintang Paling Popular 2024 Ini Keputusan Penuh Pemenang Abpbh36

Bertahun Bayar Tapi Hutang Tak Berganjak Lelaki Ini Kongsi 3 Cara Pendekkan Hutang Rumah 12 Tahun Setel

T Ganu Kreatif P Pg Lebih Keatif M Sia X Kreatif Melayu Berang

Festival Of Drum And Percussion Malaysia Bakal Berlangsung 7 Disember 2024

Akibat Mengalah


echo '';
10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober

5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First

Resepi Cheese Tart Paling Gebu dan Kemas Senang Dimakan Bila Separuh Montok


Syipc Memperkenalkan Mekanisme Baru Untuk Memastikan Cadangan Aman 100 Meningkatkan Kepercayaan Pengguna

35 Inspiring Leadership Motivational Quotes

Seorang Maut 2 Selamat Bangunan Runtuh Di Melaka

Kecoh Rupa Rupanya Walaun Yang Sertai Larian Lgbt Di Johor

Masih Ada Yang Degil Pasang Papan Tanda Bukan Bahasa Melayu

Belanjawan 2025 Harap Peruntukan Ahli Parlimen Sokong Pmx Kekal