Belajar Tak Fokus Macam Mana Nak Dapat Kisah Selempang Pink Ayah Sebak Mak Mera Juk Dua Hari


“Kau belajar main-main macam mana nak dapat” – Kisah selempang pink… Ayah sebak, Mak merajuk dua hari! Seorang bapa kecewa apabila anaknya tidak memakai ‘selempang merah jambu’ pada majlis konvokesyen tamat pengajian diploma di Universiti Teknologi Mara (UiTM) tidak lama dulu.
Selempang itu menjadi buruan semua pelajar dan ia hanya layak dipakai oleh penerima Anugerah Naib Canselor (ANC) yang mendapat keputusan cemerlang setiap semester.
“Kenapa kau tak dapat kelas pertama? Kenapa kawan kau pakai selempang ‘pink’ tapi kau tak pakai? Kalau kau belajar betul-betul dulu mesti boleh dapat. Ni kau belajar main-main macam mana kau nak dapat Dekan?” soal seorang bapa yang merujuk kepada Anugerah Dekan untuk pelajar yang mendapat gred tinggi setiap semester.
Bapa Tidak Dapat Menahan Sebak
Kisah gadis ini tular apabila bapanya tidak dapat menahan sebak apabila melihatnya memakai ‘selempang merah jambu’ pada majlis konvokesyen kali ini selepas tamat pengajian di peringkat ijazah sarjana muda di UiTM, Shah Alam, baru-baru ini.
Gadis berkenaan, Hazirah Janudin, 25, berkata, dia yang memakai jubah konvokesyen dengan ‘selempang merah jambu’ teruja memeluk bapanya dan berbisik  memberitahu bahawa dia berjaya mendapat keputusan kelas pertama, sehingga mengundang hiba.
“Dulu, saya berkecil hati bila abah persoalkan tentang selempang ‘pink’ masa konvo diploma. Walaupun abah cakap tak apa cuba lagi, tapi nampak wajahnya kecewa.
Nekad Untuk Sambung Belajar
“Hari tu juga saya nekad untuk sambung pengajian ke peringkat ijazah sarjana muda, belajar bersungguh-sungguh dengan niat kerana Allah SWT dan nak dapat selempang ‘pink’ yang diidamkan saya dan abah,” katanya kepada kami.
Siapa sangka, graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, Jasmani dan Kesihatan ini menempuh kisah tragis pada hari konvokesyen diplomanya, kira-kira tiga tahun lalu.
Bayangkan, siangnya abah kecewa sebab saya tak dapat selempang ‘pink’, sebelah malam pula saya kecewakan mak sampai dia merajuk selama dua hari. 
Ketika itu ibu bapanya mengajaknya pulang bersama ke rumah mereka di Kuala Lumpur, selepas selesai majlis konvokesyen diploma di UiTM Jengka di Pahang.
“Saya minta abah dan mak balik dulu dan saya pulang dengan kawan-kawan kemudian. Mereka suruh balik awal, tapi saya sampai rumah dah lewat malam.
“Rupa-rupanya mak ada buat persiapan ‘makan-makan’ bagi meraikan konvokesyen saya. Mak tunggu saya balik sampai dia tertidur,” kata anak jati Kuala Lumpur ini.
Disebabkan kejutan tidak menjadi itu, Hazirah berkata, dia ditegur kerana seolah-olah lebih mementingkan kawan, dan ibunya pula berasa tersinggung dengan sikapnya.
“Bayangkan, siangnya abah kecewa sebab saya tak dapat selempang ‘pink’, sebelah malam pula saya kecewakan mak sampai dia merajuk selama dua hari.
“Masa tu saya rasa kesal sebab derhaka kepada mak dan abah. Dapat diploma bukan banggakan mak dan abah, tapi lebih mengecewakan mereka,” katanya.
Mengenai konvokesyen baru-baru ini, Hazirah turut sebak dengan reaksi bapanya dan dia percaya kejayaan itu hasil daripada berkat doa kedua orang tuanya.
Nak Pakaikan Selempang Pink Kat Abah
“Saya nak pakaikan selempang ‘pink’ kat abah, tapi abah tak nak. Dia kata biarlah dia tersenyum senang hati tengok saya yang pakai selempang ‘pink’ tu.
“Bukan abah je sebak, mak pula tiba-tiba lari menjauhkan diri daripada kami untuk bertenang sebab tidak dapat menahan menangis kerana terlalu gembira.
“Netizen persoalkan apa lah ada dengan selempang ‘pink’ tu. Bagi saya, kalau bukan kerana teguran abah tu, saya mungkin tak berusaha untuk menjadi terbaik antara yang terbaik,” katanya yang kini berkhidmat sebagai guru di sebuah sekolah swasta.
Sumber: Mstar Online
The post “Belajar tak fokus macam mana nak dapat” – Kisah selempang pink… Ayah sebak, Mak Mera,juk dua hari! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/belajar-tak-fokus-macam-mana-nak-dapat-kisah-selempang-pink-ayah-sebak-mak-merajuk-dua-hari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Tak Nak Uruskan Jenazah Anak Sebab Tak Cukup Duit Rm300 Lelaki Kongsi Kisah Sedih Berlaku Pada Ayah Ini

Orang Tak Nak Uruskan Jenazah Anak Sebab Tak Cukup Duit Rm300 Lelaki Kongsi Kisah Sedih Berlaku Pada Ayah Ini

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 372 hits
Orang Tak Nak Uruskan Jenazah Anak Sebab Tak Cukup Duit RM300 Lelaki Kongsi Kisah Sedih Berlaku Pada Ayah Ini Ayah mana yang tidak sedih apabila anaknya yang baru sahaja menghembuskan nafas terakhir tetapi si ayah tidak mampu untuk membiaya...
Macam Mana Nak Simpan Buah Strawberry Supaya Tahan Segar Lebih Lama

Macam Mana Nak Simpan Buah Strawberry Supaya Tahan Segar Lebih Lama

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 479 hits
Macam mana nak simpan buah strawberry supaya tahan segar lebih lama Assalamualaikum wbt Kadang kadang buah buahan yang kita beli mesti cepat rosak atau busuk kan bila kita bawak balik ke rumah Masa dekat kedai memang cantik ranum berkilat j...
Nafkah Kapel Utamakan Mak Ayah Dulu Trend Mengarut Belum Kahwin Dah Sibuk Nak Bagi Nafkah Couple

Nafkah Kapel Utamakan Mak Ayah Dulu Trend Mengarut Belum Kahwin Dah Sibuk Nak Bagi Nafkah Couple

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 803 hits
Nafkah kapel Utamakan Mak Ayah Dulu Trend mengarut Belum kahwin dah Sibuk nak bagi nafkah couple Semakin menjadi jadi kepelikan anak anak muda kita zaman sekarang pelbagai trend baru yang diperkenalkan ada yang boleh diterima akal namun ada...
Alamak Hujan Lebat Ni Macam Mana Nak Bawak Kereta

Alamak Hujan Lebat Ni Macam Mana Nak Bawak Kereta

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 1048 hits
Negara kita mempunyai dua musim yang paling mudah diingati iaitu hujan dan panas Kalau musim durian kira macam mana pulak Apabila tiba musim hujan keadaan jalan raya terdedah kepada pelbagai risiko dek jarak penglihatan yang kurang jelas da...
Breastfeeding Macam Mana Nak Mengepam Susu Dekat Office

Breastfeeding Macam Mana Nak Mengepam Susu Dekat Office

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 606 hits
AssalamualaikumMacam mana aku mengepam susu dekat office Office aku kerja ni sejenis open space Bos duduk belakang aku je Kiri kanan tepi dan belakang tu semua lelaki Area ni ada 5 orang je perempuan Satu row table panjang ni ada 4 orang Ak...
Refinance Rumah Macam Mana Nak Buat Ambil Tau Dulu Perkara Perkara Berikut

Refinance Rumah Macam Mana Nak Buat Ambil Tau Dulu Perkara Perkara Berikut

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 372 hits
Seakan sudah menjadi lumrah manusia sekarang yang berbelanja lebih dari kemampuan Gaji sebulan RM3000 tapi berbelanja sehingga RM5000 sebulan Macamana boleh jadi begitu Tentunya ada yang menggunakan Personal Loan ataupun Kad Kredit dahulu a...
Subur Macam Mana Pun Kita Kalau Allah Tak Nak Bagi Memang Takkan Dapat Anak

Subur Macam Mana Pun Kita Kalau Allah Tak Nak Bagi Memang Takkan Dapat Anak

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 306 hits
Setiap orang ujiannya berbeza beza Usah bandingkan antara satu sama lain Alangkan saiz kasut dan kasut juga berbeza inikan pula ujian kiriman Tuhan Ujian itu ibarat hadiah dari Allah untuk melihat sejauh mana kita mampu untuk bertahan dan b...
Sempat Hasilkan Lagu Kisah Dua Beradik Kembar Ambil Keputusan Tamatkan Sengsara Hidup Buat Netizen Sebak

Sempat Hasilkan Lagu Kisah Dua Beradik Kembar Ambil Keputusan Tamatkan Sengsara Hidup Buat Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 319 hits
Depresi merupakan suatu penyakit yang tidak boleh dipandang enteng jika tidak dirawati Seseorang yang mengalami depresi haruslah mendapat rawatan Baru baru ini telah tular di laman Twitter pemilik akaun Kelly yang menceritakan kisah rakanny...
Hiburan Macam Mana Mesej Peribadi Saya Dan Fazura Boleh Bocor Sedia Minta Maaf Kalau Betul Betul Salah Hans Isaac

Hiburan Macam Mana Mesej Peribadi Saya Dan Fazura Boleh Bocor Sedia Minta Maaf Kalau Betul Betul Salah Hans Isaac

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 312 hits
Sebelum ini Nur Fazura ada meluahkan rasa terkilan apabila Datuk Hans Isaac menerusi mesej di Whatsapp menuduhnya tidak menghormati artis lain apabila beliau didakwa meletakkan syarat tertentu hanya mahu bersama suaminya Fattah Amin bagi me...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Agriculture And Food Security Ministry Rice Thrown At Temerloh Dumpsite Spoilt Unsafe For Consumption