Alamak Hujan Lebat Ni Macam Mana Nak Bawak Kereta


Negara kita mempunyai dua musim yang paling mudah diingati iaitu hujan dan panas. Kalau musim durian kira macam mana pulak ?
Apabila tiba musim hujan, keadaan jalan raya terdedah kepada pelbagai risiko dek jarak penglihatan yang kurang jelas dan air yang banyak di atas permukaan jalan.
Kaedah paling mudah ketika berhadapan dalam cuaca begini ialah memandu perlahan. Selain itu, terdapat juga tip pemanduan seperti yang dibawakan oleh IAM RoadSmart iaitu cabang perniagaan Institute of Advanced Motorists (IAM) yang merupakan sebuah organisasi tentang keselamatan jalan raya.

Menurut Richard Gladman, Ketua Standard Pemanduan dan Tunggangan IAM RoadSmart terdapat tiga situasi utama apabila berhadapan dengan hujan dan berikut ialah tip yang diberikan beliau:
1. Hujan lebat
Jarakkan kenderaan
Kaedah yang biasa digunakan ialah melalui peraturan dua saat iaitu anda perlu menjarakkan kedudukan kenderaan dengan kenderaan hadapan mengikut kiraan dua saat.
Itu sebenarnya pada waktu cuaca baik. Dalam keadaan hujan jarak atau kiraan tersebut perlu ditambah lagi sekurang-kurangnya empat saat daripada kenderaan hadapan.

Cermin mesti bersih, semburan air perlu baik
Cermin hadapan kenderaan mesti bersih, penggilap cermin beroperasi dengan baik dan semburan air penggilap perlu tepat pada cermin dan bukan terus menghala sehingga ke kenderaan belakang.
Oleh itu, cermin perlu dibersihkan dahulu dan buang apa-apa yang menghalang sebelum memulakan perjalanan.
Selain itu memandangkan kereta sekarang banyak yang sudah dilengkapi lampu automatik, periksa juga tahap atau dalam keadaan bagaimana lampu akan terpasang.
2. Aquaplaning:
Ini juga situasi yang bahaya. Apabila terdapat lopak air atau takungan air di atas permukaan jalan, terdapat risiko berlakunya aquaplanning. Keadaan ini disebabkan oleh bunga tayar tidak dapat menyingkir air mengikut jumlah sepatutnya. Ia berlaku apabila takungan air mengangkat tayar kereta daripada menyentuh permukaan jalan raya.
Semestinya anda perlu mengurangkan kelajuan kereta secara lembut, pegang stereng dengan kemas dan pastikan stereng tidak diputar secara tiba-tiba. Tayar kenderaan akan kembali mencengkam selepas melalui air tersebut.
3. Banjir

Soalan pertama yang patut ditanya ialah ada tak alternatif jalan lain? Kalau takde eloklah pemandu mengenal pasti sedalam mana air banjir tersebut. Jika kedalaman lebih daripada enam inci lebih baik elakkan laluan tersebut.
Satu lagi tip untuk mengenal pasti kedalaman banjir ialah membandingkannya dengan pembahagi jalan. Selain itu ada juga punca lain yang menyebabkan banjir seperti paip air pecah.
Ini juga berbahaya kerana air yang bertakung disebabkan paip pecah nampak seperti banjir biasa namun dibawahnya mungkin telah rosak.

Berkenaan dengan air, periksa dahulu. Apabila arus bergerak laju jangan cuba untuk meredahnya.
Apabila sudah mengambil kira semua aspek dan nekad untuk terus memandu dalam banjir sila pastikan anda harunginya dengan perlahan.
Untuk kenderaan manual, tekan klac dengan perlahan dan gunakan pedal minyak secara lembut supaya kuasa enjin bertambah. Kaedah ini sama seperti mula bergerak di kawasan curam atau bukit dan ia sebenarnya dapat menghalang air daripada masuk ke dalam ekzos.
Untuk kenderaan automatik, pandu sedikit laju tetapi kawal kelajuan menggunakan brek.
Selepas melepasi banjir uji brek anda supaya ia kering dan bergerak sempurna.

Apabila berasa kurang yakin, pusing sahaja dan tidak perlu lalui banjir. Kalau air masuk ke dalam kereta, akan terjadi satu masalah iaitu hydro lock dan enjin terus terhenti.
AWAS! Sentiasa perhatikan orang sekeliling. Jangan pandu laju seterusnya menyimbah mereka dengan air jalanan. Sama ada pejalan kaki atau penunggang motosikal, perhatikan mereka dan sentiasa pandu dengan cermat jiwa selamat !


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.buytyresellwheel.com.my/tires/alamak-hujan-lebat-ni-macam-mana-nak-bawak-kereta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Macam Mana Nak Cari Duit Lebih Dengan Bisnes Modal Rendah Tapi Menguntungkan

Macam Mana Nak Cari Duit Lebih Dengan Bisnes Modal Rendah Tapi Menguntungkan

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 305 hits
Anda tengah ketuk ketuk butang keyboard ke tadi Kemain lagi khusyuk dok tanya Pakcik Google macam mana nak cari duit lebih dari rumah dengan bisnes yang tak pakai modal besar Kalau betul laa itu yang anda tengah cari saya ada satu bisnes be...
Breastfeeding Macam Mana Nak Mengepam Susu Dekat Office

Breastfeeding Macam Mana Nak Mengepam Susu Dekat Office

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 609 hits
AssalamualaikumMacam mana aku mengepam susu dekat office Office aku kerja ni sejenis open space Bos duduk belakang aku je Kiri kanan tepi dan belakang tu semua lelaki Area ni ada 5 orang je perempuan Satu row table panjang ni ada 4 orang Ak...
Raden Macam Anak Jepun Pipi Tu Minta Nak Dicubit Netizen Geram Tengok Anak Mawar

Raden Macam Anak Jepun Pipi Tu Minta Nak Dicubit Netizen Geram Tengok Anak Mawar

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 398 hits
Selepas dua minggu melahirkan anak Mawar Rashid telah berkongsikan gambar anak lelakinya secara rasmi buat tatapan umum View this post on Instagram A post shared by on Mar 24 2019 at 10 14pm PDT Bayi yang dilahirkan pada 13 Mac lalu yang di...
Bukan Mudah Nak Handle 2 Tentera Ni Haih Depa Nak Ikut So Takde Pilihan Kena Bawak Fasha Sandha

Bukan Mudah Nak Handle 2 Tentera Ni Haih Depa Nak Ikut So Takde Pilihan Kena Bawak Fasha Sandha

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 366 hits
Terbaru selebriti Nur Fasha Sandha 34 muat naik video gelagat 2 tenteranya yang mencuit hati menerusi akaun instagramnya Bukan mudah nak handle 2 tentera ni Haih depa nak ikut so takde pilihan kena bawak Keutamaan akan di berikan kepada 2 a...
Kereta Terbang Sebenar Bukan Macam Model Kipas Itu Kata Menteri Viralhancing

Kereta Terbang Sebenar Bukan Macam Model Kipas Itu Kata Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 357 hits
KUALA LUMPUR 28 Mac Reka bentuk sebenar kereta terbang pertama Malaysia kelak tidak akan kelihatan seperti model skala kecil yang dipamerkan di Langkawi Kedah semalam Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof berkata kereta...
Berpakaian Macam Nak Melancong Asoh Tua Diberi Amaran

Berpakaian Macam Nak Melancong Asoh Tua Diberi Amaran

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 736 hits
Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor Ng Suee Lim menegur Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Lanjan Elizabeth Wong kerana tidak mematuhi etika berpakaian pada sidang DUN hari ini Elizabeth yang juga Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Selango...
Hiburan Kalau Apa Apa Terjadi Pada Saya Macam Mana Mereka Nanti Rita Rudaini

Hiburan Kalau Apa Apa Terjadi Pada Saya Macam Mana Mereka Nanti Rita Rudaini

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 241 hits
Bukan mudah bergelar ibu tunggal menggalas tanggungjawab sebagai seorang ibu dan juga bapa pada masa yang sama Tentunya pelbagai dugaan dan cabaran mendatang semuanya harus dilalui sendirian Menerusi akaun Instagramnya Rita meluahkan sebaga...
Cara Pegang Stereng Kereta Anda Yang Mana

Cara Pegang Stereng Kereta Anda Yang Mana

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 1522 hits
Cara Pegang Stereng Kereta Anda Yang Mana Bila dah reti bawa kereta mulanya nak tunjuk hebat pusing stereng kereta Cara nak pegang pun kena elegan dan bergaya Gigih ko anak anak Waktu ujian memandu elok sahaja mengikut etika pemanduan berhe...
Nak Tahu Kenapa Air Cond Kereta Anda Masih Tidak Sejuk Walaupun Selepas Diservis Baca Ini

Nak Tahu Kenapa Air Cond Kereta Anda Masih Tidak Sejuk Walaupun Selepas Diservis Baca Ini

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 700 hits
Ramai yang menyangka bahawa servis aircond saja akan menjadikan kereta nempunyai suhu sejuk yang cukup menyejukkan dalaman kereta Oleh kerana banyak kemusykilan dan pertanyaan kenapa aircond kereta tidak sejuk walaupun ia telah diservis mak...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams