Bekas Peniaga Ocbc Didakwa Melakukan Perdagangan Tanpa Kebenaran Menyebabkan Kerugian Kepada Bank




SINGAPURA - Lebih dari dua tahun, seorang peniaga di bank OCBC didakwa membuat banyak pertukaran asing tanpa kebenaran dalam sistem bank, yang melibatkan akaun kepunyaan pelanggannya.

Lu Chor Sheng, 40, yang dahulu penasihat perbendaharaan di bank, dituduh melakukan 40 kesalahan di bawah Akta Penyalahgunaan Komputer, dua kesalahan lain yang melibatkan penipuan oleh personasi, serta lima kesalahan yang berkaitan dengan memperoleh, memiliki, menggunakan, menyembunyikan atau memindahkan faedah tingkah laku jenayah.

Dia mengaku bersalah atas tuduhan tersebut pada awal bulan Oktober, tetapi kini membantah jumlah kerugian yang dirasai oleh bank itu, mahkamah mendengar pada hari Khamis (13 Dis).

Mengikut dokumen mahkamah sebelumnya, Lu dikatakan telah menyebabkan bank itu kerugian $ 3.1 juta, tetapi pada hari Khamis, peguamnya Ramesh Tiwary mengatakan jumlah itu sekitar $ 810,000 sebaliknya.

Lu telah mendapat $ 1.2 juta dari dagangan dan menggunakannya untuk membeli mata wang asing, kata dokumen itu.

Menurut pendakwaan, pada tahun 2012, pegawai OCBC bercakap kepada Lu tentang status kreditnya, kerana dia mempunyai kemudahan kredit yang belum dijelaskan dengan bank lain dan hutang kira-kira $ 200,000 hingga $ 300,000 - terkumpul dari pertaruhan bola sepak dan kerugian pelaburan saham lain.

Untuk memastikan tugasnya di OCBC tidak terjejas, Lu didakwa meletakkan dagangan tanpa izin dalam akaun pelanggannya untuk mendapatkan keuntungan, pendakwaan itu ditambah.

Lu menghampiri rakannya, Encik Tan Tiong Lin, untuk menggabungkan dua pemilik tunggal, Pelaburan D2D dan Pelaburan Rubik-Cube, dan menubuhkan akaun perniagaan dengan OCBC untuk pelaburan pertukaran asing.

Lu dikatakan mempunyai kawalan ke atas akaun bank, pemeriksaan pra-tanda oleh Encik Tan, dan surat-surat yang telah ditandatangani untuk membolehkannya mengemukakan arahan kepada pihak Tan.

Walaupun penasihat perbendaharaan dibenarkan memasuki perdagangan tukaran asing hanya apabila mereka menerima arahan dari pelanggan, dan mesti memeriksa kadar pasaran yang ada dengan peniaga bank, cek internal menunjukkan masalah yang timbul dari perdagangan Lu yang diletakkan.

Dalam satu kes pada bulan Ogos 2013, seorang pelanggan OCBC mengalami masalah tempahan perdagangan tukaran asing, kerana ia telah mencapai had, walaupun tidak mengetahui ia mempunyai apa-apa transaksi yang ada pada kemudahan itu. Apabila OCBC menyemak sistem, ia mendapati tiga dagangan yang diletakkan oleh Lu di bawah nama syarikat itu.

Siasatan dalaman menunjukkan Lu menjalankan hampir 200 perdagangan tukaran asing tanpa izin dalam sistem OCBC antara Januari 2011 dan Jun 2013, menyebabkan "kerugian besar kepada bank".

Menurut pihak pendakwaan, Lu juga dikatakan telah melakukan transaksi dalam akaun D2D dan Rubik pada kadar luar pasaran supaya mereka boleh membeli lebih rendah dan menjual lebih tinggi untuk menjana keuntungan yang lebih besar - ini tidak akan mungkin jika dia telah mengehadkan perdagangan dengan peniaga seperti yang dikehendaki.

Selepas kedua-dua firma menyedari keuntungan mereka, dagangan baru diletakkan di dalam akaun pelanggan lain untuk menyembunyikan yang lebih awal. Bergantung kepada pergerakan pasaran, Lu akan mencari cara untuk menutup akaun pelanggan tanpa keuntungan atau kerugian.

Dia juga dikatakan telah memilih akaun pelanggan yang mempunyai hubungan rapat dengannya, sehingga dia dapat memberitahu mereka perdagangan yang salah yang akan diterbalikkan telah dimasukkan ke dalam akaun mereka, dokumen pengadilan menunjukkan. Percayalah kepada tertuduh, pelanggan akan mengabaikan surat pengesahan yang mereka terima pada perdagangan ini.

Lu memilih pelanggan yang mempunyai kemudahan garis depan, memberikannya kelonggaran untuk menunggu pasaran bergerak ke tahap yang dikehendaki sebelum menutup akaun, kata dokumen mahkamah.

Lu diminta untuk mengundurkan diri dari OCBC dan ditinggalkan pada Jun 2013, tetapi pendakwa membingkas contohnya yang mendorong orang lain untuk menyamar sebagai pelanggan untuk meletakkan transaksi sejak itu.

Pada Ogos 2013, OCBC memfailkan laporan polis.

Sementara pertahanan membantah kerugian OCBC yang dialami pada hari Khamis, Timbalan Pendakwa Raya Nicholas Khoo bertanya mengapa angka ini tidak dicabar pada awal Oktober ketika Lu mengaku bersalah dan bersetuju dengan kenyataan fakta.

Kes ini akan didengar semula pada masa akan datang.Subscribe to RSS headline updates from:
Powered by FeedBurner


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mencapaiinspirasi.blogspot.com/2018/12/bekas-peniaga-ocbc-didakwa-melakukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polisi Ringkus Kelompok Pembobol Bank Kartu Kredit Kerugian Rp 2 5 Miliar

Polisi Ringkus Kelompok Pembobol Bank Kartu Kredit Kerugian Rp 2 5 Miliar

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 184 hits
Saat diinterogasi para pelaku pembobolan mengaku telah melakukan transaksi menggunakan kartu kredit tersebut di 50 tempat berbeda Rata rata kartu kredit tersebut digunakan untuk belanja barang barang berharga seperti emas dan peralatan elek...
Setia Dengan Kumpulan Menyebabkan Ada Yang Mengabai Kepentingan Menerima Kebenaran 8850

Setia Dengan Kumpulan Menyebabkan Ada Yang Mengabai Kepentingan Menerima Kebenaran 8850

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 217 hits
Ingat mengingatkan Melayu segera kembali pada Allah In Syaa Allah Nasihat Timbalan YDP diambil perhatian semua orang Melayu beragama Islam Aamiin Sultan Nazrin dedah empat punca Melayu menjadi lemah KUALA LUMPUR Bangsa Melayu pada ketika in...
Elak Ditipu Scammer Semak No Telefon Akaun Bank Peniaga Di Laman Ini

Elak Ditipu Scammer Semak No Telefon Akaun Bank Peniaga Di Laman Ini

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 557 hits
Aktiviti membeli belah secara online sekarang semakin berkembang pesat dengan pelbagai laman sesawang yang menawarkan harga murah nak mati nbsp Namun di dalam keterujaan atau kelekaan anda bershopping secara online ini ada pihak yang tidak ...
Bekas Peguam Negara Bakal Didakwa

Bekas Peguam Negara Bakal Didakwa

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 188 hits
KUALA LUMPUR Apakah seorang bekas peguam negara bakal didakwa di mahkamah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohamed Hanipa Maidin membayangkan kemungkinan wujud ruang untuk perkara itu berlaku Loading Kami selalu terfikir bolehkah...
Bekas Menteri Pendidikan Mahdzir Didakwa Tahun Depan

Bekas Menteri Pendidikan Mahdzir Didakwa Tahun Depan

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 283 hits
Bekas Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid dijangka berhadapan pendakwaan berhubung projek panel solar sekolah luar bandar di Sarawak tahun depan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia setakat ini masih menunggu keizinan mendakwa da...
Satu Dalam Lima Wanita Hamil Akan Mengalami Keguguran Ketahui Faktor Faktor Yang Boleh Menyebabkan Keguguran

Satu Dalam Lima Wanita Hamil Akan Mengalami Keguguran Ketahui Faktor Faktor Yang Boleh Menyebabkan Keguguran

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 195 hits
Majoriti masalah keguguran berlaku secara spontan dan rawak Dianggarkan satu dalam lima wanita hamil akan mengalami keguguran Kebanyakan keguguran berlaku tanpa disedari Misalnya haid datang lewat dan tiba tiba seketul darah keluar Wanita i...
Masalah Puting Tenggelam Menyebabkan Ibu Sukar Nak Menyusukan Bayi 10 Cara Ini Boleh Menyusukan Tanpa Masalah

Masalah Puting Tenggelam Menyebabkan Ibu Sukar Nak Menyusukan Bayi 10 Cara Ini Boleh Menyusukan Tanpa Masalah

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 597 hits
Saiz dan bentuk puting payudara berbeza mengikut individu Ibu yang memiliki puting tenggelam sering menghadapi masalah kerana kesukaran bayi untuk melekap pada payudara Kaunselor laktasi Noor Fazilah Abdul Rahman memberikan informasi mengen...
Pertemuan Imf World Bank Beri Dampak Langsung Ekonomi Ri Senilai Rp 5 5 Triliun

Pertemuan Imf World Bank Beri Dampak Langsung Ekonomi Ri Senilai Rp 5 5 Triliun

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 179 hits
Data kolektif yang diperoleh Bappenas menunjukkan bahwa dampak ekonomi langsung Pelaksanaan Pertemuan Tahunan IMF WB periode 2017 2018 sejak persiapan hingga pelaksanaan sebesar Rp 5 5 triliun Angka tersebut berasal dari investasi konstruks...
Jauhi 4 Cara Tidur Seperti Ini Kerana Boleh Menyebabkan Punca Berat Badan Naik

Jauhi 4 Cara Tidur Seperti Ini Kerana Boleh Menyebabkan Punca Berat Badan Naik

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 333 hits
Informasi By rencah7 Ramai antara kita yang merasa pelik mereka jaga makan tetapi berat badan mereka naik tahukah anda bahawa selain menjaga makan tidur juga mempengaruhi kenaikian berat badan jika tidak dijaga Biasanya waktu tidur normal s...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang