Beka Melayu Lumpuk Ujar Dalam Pemerintahan


Beka Melayu secara asasnya ialah Bahasa Melayu tanpa dipengaruhi oleh bahasa asing. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, “lumpuk” ditakrifkan sebagai “menghimpunkan” manakala “ujar” dan “pemerintahan” bermaksud “kata” dan “perihal memerintah” masing-masing. Tajuk “Beka Melayu: Lumpuk Ujar Dalam Pemerintahan” dipilih bagi menggantikan tajuk “Bahasa Melayu Asli: Istilah Dalam Kerajaan”. Artikel ini membincangkan tentang antara istilah dalam kerajaan dan padanannya dalam Beka Melayu.
Antara istilah dalam kerajaan yang terdapat dalam Beka Melayu adalah “Datu Patih” Menurut Kamus Dewan Keempat, “Datu” merupakan “gelaran kehormatan di Sabah” manakala “Patih” merupakan penggilan orang besar. Perkataan tersebut dipilih bagi menggantikan istilah sedia ada iaitu “Perdana Menteri”. Perkataan sedia ada tersebut berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu “pradhānamantrin (प्रधानमन्त्रिन)”्.
Selain itu, “Kesebawahan” adalah antara istilah kerajaan yang terdapat dalam Beka Melayu. Menurut Kamus Dewan Keempat, “Sebawah” ditakrifkan sebagai “orang yang di bawah perintah”. Imbuhan apitan ke-an menunjukkan “hal tentang sesuatu”. Perkataan tersebut dipilih bagi menggantikan istilah sedia ada iaitu “Demokrasi”. Perkataan sedia ada tersebut berasal daripada Bahasa Perancis, démocratie melalui Bahasa Inggeris iaitu Democracy.
Di samping itu, “Kepertuaan” adalah antara istilah kerjaan yang terdapat dalam Beka Melayu. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, “pertua” bermaksud “pemimpin”. Imbuhan apitan ke-an menunjukkan “hal tentang sesuatu”. Perkataan tersebut dipilih bagi menggantikan istilah sedia ada iaitu “Republik”. Perkataan sedia ada tersebut berasal daripada Bahasa Perancis iaitu république melalui Bahasa Inggeris iaitu Republic.
“Para Sebawahan” merupakan antara istilah kerajaan yang terdapat dalam Beka Melayu. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, “Para” bermaksud “Kata yang menunjukkan ramai” manakala “Sebawahan” bermaksud “orang yang di bawah perintah”. Perkataan tersebut dipilih bagi menggantikan istilah sedia ada iaitu “Rakyat Jelata”. Perkataan “Rakyat” berasal daripada Bahasa Arab iaitu raʿiyya (ةيَّعِرَ daripada Sanskrit iaitu “Jelata” manakala ( janatā (जनता).
“Anakbenua” merupakan antara istilah kerajaan yang terdapat dalam Beka Melayu. Perkataan tersebut terdiri daripada dua perkataan iaitu “Anak” dan “Benua”. Menurut Kamus

Pelajar Edisi Kedua, “Anak” ditakrifkan sebagai “orang yang berasal dari sesebuah negeri atau daerah” manakala “Benua” bermaksud “tanah yang luas”. Perkataan tersebut dipilih bagi menggantikan istilah sedia ada iaitu “Warganegara”. Perkataan sedia ada tersebut berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu varga (वर्ग)dan nagara (नर्र).
Seterusnya, “Kalangbayan” adalah antara istilah dalam kerajaan yang terdapat dalam
Beka Melayu. Istilah tersebut terdiri daripada dua perkataan iaitu “Kalang” dan “Bayan”.
Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua, “Kalang” ditakrifkan sebagai “kelompok orang atau
kelompok bangsa tertentu” manakala “Bayan” bermaksud “terang” dalam Kamus Dewan Edisi Keempat. Perkataan tersebut dipilih bagi menggantikan istilah sedia ada iaitu “Antarabangsa”. Perkataan sedia ada tersebut berasal daripada Bahasa Sanskrit antarā (अरतरा) dan vaṃśá (वंश).
Kemudian, “Lambang Benua” adalah antara istilah dalam kerajaan yang terdapat dalam Beka Melayu. Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua, “Lambang” ditakrifkan sebagai “tanda yang digunakan untuk memperkenalkan atau untuk menyatakan sesuatu” manakala “Benua” bermaksud “tanah yang luas”. Perkataan tersebut dipilih bagi menggantikan istilah sedia ada iaitu “Jata Negara”. Perkataan sedia ada tersebut berasal daripada Bahasa Sanskrit iaitu jata (जटा) dan nagara (नर्र).
Akhir sekali, “Panji” adalah antara istilah dalam kerajaan yang terdapat dalam Beka
Melayu. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, “Panji” ditakrifkan sebagai “Bendera”. Perkataan tersebut dipilih bagi menggantikan istilah sedia ada iaitu “Bendera”. Perkataan sedia ada tersebut berasal daripada Bahasa Portugis iaitu “Bandeira”.
Kesimpulannya, itu adalah antara istilah yang terdapat dalam Beka Melayu. Datu Patih, Kesebawahan, Kepertuaan, Para Sebawahan, Anakbenua, Kalangbayan, Lambang Benua dan Panji yang masing-masing bermaksud Perdana Menteri, Demokrasi, Republik, Rakyat Jelata, Warganegara, Antarabangsa, Jata Negara dan Bendera adalah antara istilah yang terdapat dalam Beka Melayu. Perkataan “Beka” dalam Beka Melayu bermaksud “berbual-bual” menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua. Perkataan “Beka” dalam Bahasa Melayu adalah sepadan dengan “Wika” dalam Bahasa Tagalog.
A


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/02/beka-melayu-lumpuk-ujar-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Eropah Pun Hormat Ilmu Maritim Bangsa Melayu

Orang Eropah Pun Hormat Ilmu Maritim Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 296 hits
Panglima Awang Henricus Nicrum Enrique De Malacca Dato Laut Dalam Statue Panglima Awang diabadikan di Muzium Singapura Orang Portuguese menggelar Melayu sebagai Lord Of The Sea Bagi yang suka mengkaji sejarah pasti tahu bagi yang malas meng...
Hasil Titik Peluh Orang Melayu Bagi Kepada Orang Bukan Melayu

Hasil Titik Peluh Orang Melayu Bagi Kepada Orang Bukan Melayu

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 446 hits
SD Salleh Seperti yang kita tahu Petronas merupakan syarikat milik penuh kerajaan Pada tahun 2008 Petronas pernah tersenarai dalam Forbes sebagai syarikat yang paling untung di Asia Disebabkan itu Petronas membayar cukai dan dividen lebih t...
Sazali Jadi Badang Dalam Mobile Legends Kebangkitan Pahlawan Melayu Buat Pemain Teruja

Sazali Jadi Badang Dalam Mobile Legends Kebangkitan Pahlawan Melayu Buat Pemain Teruja

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 2452 hits
Sabtu lalu pelancaran permainan video Mobile Legends dengan siri perkenalan hero baru Pahlawan Badang dengan kehadiran bekas jaguh bina badan negara Sazali Abd Samad sebagai Badang dalam kehidupan yang sebenar Kemunculan Sazali berpakaian l...
Pengundi Melayu Akan Undi Ph Di Semenyih Kata Dr M

Pengundi Melayu Akan Undi Ph Di Semenyih Kata Dr M

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 300 hits
January 29 2019 10 00 PMDr Mahathir Mohamad bersama Presiden PPBM Muhyiddin Yassin dan Timbalan Presiden Mukhriz Mahathir pada sidang media di ibu pejabat PPBM hari ini PETALING JAYA Tun Dr Mahathir Mohamad percaya pengundi Melayu kali ini ...
Stamford Raffles Tragedi Untuk Bangsa Melayu

Stamford Raffles Tragedi Untuk Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 342 hits
Esok tepat 200 tahun yang lepas Stamford Raffles berjaya mendarat di Singapura dalam misinya mencari sebuah pelabuhan baharu bagi Britain untuk memecah monopoli perdagangan Belanda di Asia Pendaratan Raffles membawa kepada 4 buah perjanjian...
Bangsa Melayu Harus Terima Realiti Ph Dap Sebagai Kerajaan Malaysia Baru

Bangsa Melayu Harus Terima Realiti Ph Dap Sebagai Kerajaan Malaysia Baru

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 283 hits
Pakatan Harapan masih belum dapat meyakinkan pengundi Melayu bahawa Malaysia Baru bukanlah satu ancaman kata veteran Parti Tindakan Demokratik Lim Kit Siang Apabila ditanya mengenai strategi gabungan pemerintah untuk meyakinkan pengundi Mel...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Lunch Merangkap Dinner Di Nefa Station Ipoh Perak

Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield