Bedtime Story Dengan Ayah Lagi Hebat Kesannya Pada Anak Ruginya Tak Buat


Patutlah anak selalu sangat nak luangkan masa bersama ayah. Semuanya kerana ayah lebih cool malah lebih kreatif bercerita berbanding ibu yang lebih banyak emosi. Salah satu perkara wajib yang ayah boleh lakukan pada anak adalah bacakan bedtime story. Ruginya tak buat.
Begitu banyak kelebihan dan kesannya bedtime story ini pada anak kecil kita. Ikuti perkongsian, Hanis Athirah Rosli.
Rutin harian yang paling ralat bila ditinggalkan ialah sesi Bedtime Story. Dulu tak rasa apa pun, cukup baca doa terus tidurkan anak-anak. Tapi bila biasa diamalkan akan rasa terkilan bila terlepas rutin ini.

Sebabnya, sebelum tidur merupakan masa yang paling efektif untuk bercerita kepada anak-anak. Masa ni mereka dalam keadaan tenang, dalam proses beta bersedia memasuki fasa alpha. Otak mereka sudah berehat untuk memproses maklumat, tapi masih menerima maklumat dari satu hala. Saat ini anak mudah menerima informasi dan pesanan dari kita tanpa bantahan.
Bedtime story ni banyak kelebihannya selain bonding dengan anak seperti
✅Dapat meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata.
Dapat meningkatkan daya imaginasi anak
✅Dapat menarik minat anak untuk mencintai buku.
✅Dapat meningkatkan daya ingatan anak.
✅Dapat memumpuk minat dan perasaan ingin tahu anak ( curiosity)
✅Dapat mengetahui sebutan yang betul.
✅Dapat melatih diri mereka membaca dengan lancar.
✅Dapat meningkatkan sikap positif terhadap pembelajaran.
✅Dapat menambahkan dan meluaskan lagi ilmu baru mengenai dunia sekeliling mereka.

Yang ni bukan fakta semata, tapi saya kongsi berdasarkan pengalaman selepas selalu diamalkan sebagai rutin harian. Dan perlu diingatkan, rutin ini bukan hanya tanggungjawab ibu saja, tapi boleh juga bergilir-gilir dengan anggota keluarga yang lain seperti ayah mereka.
Teringat contoh perkongsian yang diberikan oleh Dr Ahmad Luqman Bukhari yang menceritakan bahasa ayah adalah selalunya berdasarkan logik manakala bahasa mak-mak pula lebih menekankan emosi dan karakter.
Ini bermaksud, penerangan si ayah ketika sesi penceritaan akan mendorong kepada kemahiran berfikir secara kreatif untuk anak-anak dan tidak hanya berasaskan buku sahaja.

Jadi, bila boleh perkenalkan rutin ini kepada anak?
Seawal bayi, tunjukkan mereka buku. Bukan untuk drilling, sebaliknya untuk tarik minat mereka dengan visual yang terdapat dalam buku. Bagi anak susun, belek buku mahupun bermain dengan buku. Biarkan mereka biasa dengan buku berbanding dengan paparan screen.
Jika kita amalkan dari anak masih bayi, tanpa kita sedar, pada usia tiga tahun, kanak-kanak yang didedahkan aktiviti Read Aloud setiap hari akan mendengar sekurang-kurangnya 30 juta lebih banyak perkataan daripada kanak-kanak yang tidak dibaca. (Drs. Betty Hart and Todd Risley, Meaningful Differences in the Everyday Experience of Young American Children)
Lama mana sesi Bedtime Story?
Biasanya saya peruntukkan selama 10-15 minit saja untuk setiap sesi malam sebelum tidur. Tak perlu lama, janji kita peruntukkan setiap hari secara konsisten masa bersama anak-anak. Luangkan sedikit masa di waktu malam untuk impak positif yang berpanjangan.
Usah berkira untuk luangkan masa untuk anak anak. Kerana mereka ialah amanah yang diberikan Allah dan kita akan dipertanggungjawab di akhirat kelak, maka berusahalah semampu kita untuk mendidik mereka.

Cara pilih buku untuk Bedtime Story?
Untuk kanak-kanak, perkenalkan buku yang mempunyai banyak gambar dan kurang perkataan. Tapi gambar perlulah yang menarik dan bila anak perhatikan mereka juga boleh memahami jalan cerita buku tersebut.
Inilah pentingnya supaya anak kita nanti dapat membaca dengan penuh kefahaman bukan membaca saja tanpa memahami apa yang dibaca. Contohnya buku-buku bersiri Cerdas Emosi oleh AWAL. Buku-buku siri ini ternyata dapat membentuk perkembangan emosi kanak-kanak melalui cerita yang menarik serta ilustrasi yang berwarna-warni.
Yang paling penting buku sebegini dapat membina kemahiran literasi melalui bacaan berima dan aktiviti pengukukan kemahiran membaca.
InsyaAllah, bila Bedtime Story selalu dijadikan rutin, semoga anak-anak membesar mempunyai Motivation to Read, jadi bila sampai usia yang sepatutnya anak akan rasa bersemangat untuk membaca disebabkan kesediaan membaca itu telah ada insyaAllah.
Menarik: Ayash Senyum Dekat Siapa Tu, Majlis Tahnik & Cukup Jambul Ayash Affan Serba Putih
Nak dapatkan barangan dan kelengkapan sekolah anak, jom shopping di Hari-Hari.

Teruja nak dapat baby, tapi masih banyak persiapan yang perlu dibuat. Mental dan fizikal pun kena mantap sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang cara-cara menguruskan bayi baharu lahir?
Jom sertai E-Workshop Pa&Ma : A-Z Uruskan Newborn Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/urus-newborn-baby-a-z/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Bedtime Story Dengan Ayah Lagi Hebat Kesannya Pada Anak, Ruginya Tak Buat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bedtime-story-dengan-ayah-lagi-hebat-kesannya-pada-anak-ruginya-tak-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Kuasa Hebat Bila Ayah Suap Makan Dia Superhero Di Mata Anak

Tak Perlu Kuasa Hebat Bila Ayah Suap Makan Dia Superhero Di Mata Anak

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 236 hits
Tugas seorang ayah bukanlah mudah Keluar bekerja dan bila balik tu dah rasa letih sangat Kadang kadang tak sempat nak luang masa dengan anak Sebab itulah anak anak kurang rapat dengan ayah Tahukah anda sebenarnya ada cara untuk anak jadi ra...
Ayah Yang Hebat Akan Jadikan Anak Lelaki Mereka Hebat Anak Suka Contohi Ayahnya

Ayah Yang Hebat Akan Jadikan Anak Lelaki Mereka Hebat Anak Suka Contohi Ayahnya

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 308 hits
Selama ini kita mungkin menganggap ibulah yang lebih penting dalam sebuah rumah tangga kerana ibu banyak meluangkan masa dengan anak berbanding ayah Dalam sebuah kajian oleh Father Involvement Research Alliance telah menunjukkan bahawa bayi...
Ayahku Kekasihku Kisah Benar Ayah Bercinta Dengan Anak Sendiri Sehingga Hamil Haruan Makan Anak

Ayahku Kekasihku Kisah Benar Ayah Bercinta Dengan Anak Sendiri Sehingga Hamil Haruan Makan Anak

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 224 hits
KUALA LUMPUR Kes haruan makan anak bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina 21 yang dijadikan kekasi...
Walaupun Dah Ada 3 Anak Ayah Tak Jemu Tunggu Luar Office Lunch Date Sekali

Walaupun Dah Ada 3 Anak Ayah Tak Jemu Tunggu Luar Office Lunch Date Sekali

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 209 hits
Seperti yang kita selalu dengar iaitu pepatah melayu yang mengatakan bahawa kasih ibu membawa ke syurga tetapi kasih ayah buat selamanya Kasih seorang ayah ini kadang kala kita tidak tahu kerana kadang2 seorang ayah tidak pernah menunjukkan...
Pantang Nampak Ayah Bonding Ayah Dengan Anak Kuat Lagi Bagus Untuk Anak

Pantang Nampak Ayah Bonding Ayah Dengan Anak Kuat Lagi Bagus Untuk Anak

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 286 hits
Biarpun ayah selalu jarang berada di rumah tetapi ayah dengan anak tak pernah berenggang Bonding terlebih kuat berbanding ibu Alasannya hanya satu ayah lebih cool dan kreatif berbanding ibu yang sering melibatkan emosi dalam segala hal Tak ...
Ni Cita Cita Abah Ni Video Anak Anak Sepakat Hadiahkan Jam Idaman Ayah Und4ng Rasa Seb4k Netizen

Ni Cita Cita Abah Ni Video Anak Anak Sepakat Hadiahkan Jam Idaman Ayah Und4ng Rasa Seb4k Netizen

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 188 hits
Korang pernah tak plan dengan adik beradik untuk surprisekan parents korang Sebagai anak sudah semestinya kita akan cuba sehabis baik untuk menggembirakan hati kedua ibu bapa kita kan Bagi anak yang berkemampuan memang akan menghadiahkan se...
Make School A Safer Place Jadi Penjenayah Kerana Anak Murid

Make School A Safer Place Jadi Penjenayah Kerana Anak Murid

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 329 hits
Hashtag cerita anak murid lawan cikgu ni bukan benda baru Cumanya kalau nak bantai cikgu tak cukup kalau setakat jadi juara isu kena ada kabel kuat duit banyak dan kekal konfiden walaupun bukannya betul pun Shining Eun soo Still Loving You ...
Rokok Pun Minta Ayah Pemuda Dedah Atuk Grab Tanggung Dua Anak Lelaki Tak Bekerja

Rokok Pun Minta Ayah Pemuda Dedah Atuk Grab Tanggung Dua Anak Lelaki Tak Bekerja

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 231 hits
Sejak semalam tular di media sosial berkenaan satu video seorang lelaki warga emas yang masih gigih bekerja menjadi penghantar makanan walaupun sudah berusia 68 tahun Dia yang sudah terbongkok bongkok menghantar pesanan dari pelanggan telah...
Anak Kecil Cepat Terganggu Hilang Daya Fokus Ibu Ayah Perlu Bijak Tarik Minat Anak

Anak Kecil Cepat Terganggu Hilang Daya Fokus Ibu Ayah Perlu Bijak Tarik Minat Anak

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 238 hits
Ramai ibu dan guru guru yang selalu mengeluh kerana anak anak kecil sukar untuk memberi fokus kepada apa yang sedang dilakukan Daya fokus kanak kanak sebenarnya adalah agak singkat iaitu antara 10 hingga 15 minit sahaja Jadi sebagai ibubapa...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih