Bebaskan Negara Dari Hantu Penjajah Tapi Parti Ana Diam Membisu Tegur Pun Tidak Apa Pun Tidak


 
Muhammad Fauzi Asmuni

nordptsoSe13612t 83fmr5Y0aaui3aghu f660teceui3a1tdy080s:9110  · 

Bebaskan Negara Dari ‘Hantu’ Penjajah

1. Seperti yang pernah saya kongsikan dahulu, antara punca kebanggaan saya terhadap filem Mat Kilau adalah kerana dia berani menonjolkan British sebagai penjajah yang rakus dan ganas. Dalam banyak filem lain, yang digambarkan sebagai penjajah mungkin hanya Jepun dan komunis. Ini adalah langkah menongkah arus yang berani dilakukan oleh penerbit.

2. Dua hari lepas, 8 September Queen Elizabeth II meninggal dunia setelah duduk di takhta selama 70 tahun. Beliau adalah Queen of United Kingdom sejak 1952, ketika Tanah Melayu masih lagi dijajah British. Sebahagian rakyat Malaysia dikelirukan lagi antara keperluan menyatakan simpati dan bersedih, atau teruskan hidup seperti biasa sahaja.

3. Penjajah adalah penjajah samada secara langsung atau tidak langsung. Mereka datang menyusahkan negara. Mereka membunuh. Mereka menjarah hasil bumi dengan cara paksa. Mereka mengubah budaya dan segala yang mereka boleh ubah. Mereka menghilangkan jati diri kita. Kerana itu bila mereka keluar dari negara kita, kita gembira. Kita laungkan ‘merdeka’ beberapa kali sebagai tanda kegembiraan yang tidak berbelah bagi.

4. Tapi rupanya masih ada ‘pemuja’ British di kalangan anak bangsa kita. Cadangan kibaran bendera separuh tiang, ucapan terima kasih kerana Queen Elizabeth II ‘berkenan’ mengurniakan kemerdekaan, marah netizen memanggilnya ‘beliau’ …. semua itu adalah tindakan-tindakan pelik yang menunjukkan kekaguman melampau terhadap British.

5. Ketika British datang ke Tanah Melayu dan negara Islam lain di Afrika, Tanah Arab, mereka dalam keadaan miskin. Negara mereka tiada sumber. Mereka hidup sederhaana sahaja tidak seperti sekarang. Kekayaan negara mereka datang melalui penjajahan. Dan dengan berpindahnya kekayaan itu, negara Islam pula bertukar menjadi miskin dan mundur.

6. Mereka menjadikan tanah kita sebagai ladang mereka. Mereka tanam dengan tanaman yang menguntungkan pasaran mereka dan bukannya dengan tanaman yang menjadi keperluan penduduk tempatan. Mereka tanam getah di Tanah Melayu dan mereka jual di Eropah. Orang Melayu tidak dapat untung apa pun dari getah kecuali sekadar upah menoreh. Begitulah juga dengan koko dan lain-lain. Akhirnya tanah untuk tanaman keperluan penduduk tempatan berkurangan dan tidak cukup.

7. Mereka mengaut galian yang berharga dengan cara merampas lombong penduduk tempatan. Bijih timah, emas dan selainnya pernah menjadi tempat pertumpahan darah yang sengit antara orang Melayu dan British yang berpermaisurikan Queen Elizebeth II dan keluarganya.

8. Tanah Melayu mungkin bernasib baik kerana British tidak dapat menjual manusia. Tidak seperti di Afrika Tengah, di mana mereka menangkap budak-budak Islam dan menjualnya melalui syarikat-syarikat mereka. Perniagaan menjual manusia dilakukan secara terang-terangan selama tempoh lebih dari 100 tahun. Cara fikir gila dalam mengaut keuntungan untuk kemajuan negara.

9. Mereka kukuhkan penguasaan mereka dengan penubuhan syarikat seperti Syarikat Hindia Timur Inggeris. Mengumpulkan modal lalu menubuhkan bank-bank antarabangsa. Membuat sistem perdagangan yang mengikat negara-negara umat Islam. Memerangkap umat Islam dengan cara halus di dalam urusniaga perdagangan yang berat sebelah dan tidak memberi ruang kepada umat Islam untuk menguasai semula perdagangan.

10. Dan banyak lagi kerosakan lain yang dilakukan oleh British terhadap negara dan rakyat kita. Boleh senaraikan dalam satu senarai yang panjang samada dalam bidang undang-undang, atau pendidikan, atau budaya dan lain-lain.

11. Jika ada sesuatu yang kita belajar dari British, pelajaran itu adalah semangat jihad dan melawan penjajah. Itulah sahaja yang kita pelajari selama ini. Hargailah pelajaran itu kerana ia adalah pelajaran yang mahal dan kita akan sentiasa perlukannya dalam hidup kita.

Wallahu a’lam.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/bebaskan-negara-dari-hantu-penjajah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terbaik Ingat Cakap Dia Semua Orang Nak Pakai Tapi Percayalah Cakap Dia Nak Jatuhkan Maruah Parti Pas Sendiri

Terbaik Ingat Cakap Dia Semua Orang Nak Pakai Tapi Percayalah Cakap Dia Nak Jatuhkan Maruah Parti Pas Sendiri

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 194 hits
Makin banyak cakap makin untung kita Salahuddin sindir Hadi September 16 2022 Salahuddin Ayub sebelum ini mencabar Abdul Hadi Awang supaya membuktikan dakwaannya bahawa PH sarat dengan orang tidak beriman dan bermoral secara terbuka SEREMBA...
Jokowi Kalau Harga Naik Tapi Kepala Daerah Diam Saja Artinya Dia Tak Ngerti Inflasi

Jokowi Kalau Harga Naik Tapi Kepala Daerah Diam Saja Artinya Dia Tak Ngerti Inflasi

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 119 hits
Presiden Joko Widodo menyentil lima Kabupaten Kota dengan tingkat inflasi tertinggi Kepala daerah pada lima wilayah tersebut dituntut segera melakukan intervensi agar inflasi dapat terkendali
Juai Luar Negera Tapi Minyak Mahal Dalam Negara Mmmmmm Sembang Pilihanraya

Juai Luar Negera Tapi Minyak Mahal Dalam Negara Mmmmmm Sembang Pilihanraya

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 174 hits
Steady la Kak Da Itu macam la buat kerja Tapi kan minyak masak kat Malaysia pun mahal Sebab katanya bekalan tak mencukupi Harga siling yang ditetapkan pun masih sangat tinggi kalau nak dibanding dengan masa PH mentadbir dulu Isu tu dah sett...
Jarang Nak Kata Letih Tapi Suami Yang Alert Akan Nampak Bila Isteri Tak Larat

Jarang Nak Kata Letih Tapi Suami Yang Alert Akan Nampak Bila Isteri Tak Larat

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 191 hits
Dalam perkahwinan amat penting untuk setiap pasangan memahami antara satu sama lain Banyak yang akan kita belajar tentang si dia setiap hari Harus matang dan sentiasa bersedia dengan sebarang perubahan yang mungkin berlaku Artikel Menarik S...
Tak Demam Tak Selesama Tapi Tiba Tiba Anak Sukar Nafas Diana Rafar Kongsi Pengalaman Ngeri

Tak Demam Tak Selesama Tapi Tiba Tiba Anak Sukar Nafas Diana Rafar Kongsi Pengalaman Ngeri

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 180 hits
Dia tak demam tak selesema tiba tiba je susah nak nafas begitulah luahan pelakon popular Diana Rafar apabila berdepan detik cemas melihat anak perempuanya yang secara tiba tiba tidak dapat bernafas Menurut perkongsianya di Instagram Dia ter...
Menteri Agama Sahkan Wanita Pakai Ihram Sudah Pulang Tapi Tak Dapat Kesan Di Mana Dia Sekarang

Menteri Agama Sahkan Wanita Pakai Ihram Sudah Pulang Tapi Tak Dapat Kesan Di Mana Dia Sekarang

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 167 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Idris Ahmad mengesahkan wanita yang berpakaian ihram ketika mengerjakan umrah di Mekah sudah pulang ke tanah air namun pihaknya tidak dapat mengesan di mana dia berada sekarang Katanya sehingg
Nafkah Isteri Tanak Bagi Tapi Berangan Nak Masuk Syurga Ustaz Kazim Elias

Nafkah Isteri Tanak Bagi Tapi Berangan Nak Masuk Syurga Ustaz Kazim Elias

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 136 hits
Nafkah Isteri Tanak Bagi Tapi Berangan Nak Masuk Syurga Ustaz Kazim Elias Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah