Bayi Yang Berkhatan Awal Lebih Rendah Risiko Mendapat Jangkitan Salur Kencing Ikuti 2 Lagi Faedah Berkhatan Awal


Berkhatan adalah pembedahan kecil yang dilakukan bagi membuang kulit hujung (muncung) alat kemaluan lelaki. Tujuan utamanya ialah untuk menjaga kebersihan. Ia juga merupakan tuntutan agama di mana berkhatan adalah satu kewajipan dalam masyarakat Islam. Biasanya berkhatan dilakukan ketika kanak-kanak berusia antara lima hingga 12 tahun.

Namun, sejak kebelakangan ini, trend sudah berubah apabila kanak-kanak lelaki seawal usia lima tahun telah melalui pengalaman paling bermakna dalam kehidupan seorang lelaki. Malah, ada ibu bapa yang mengkhatankan anak lelaki masing-masing selepas lahir.
Kelebihan berkhatan di awal usia
Senang dirawat Apabila kanak-kanak melalui pengalaman berkhatan lebih awal, dia mudah melupakan traumanya memandangkan usia masih muda. Kedua, pencegahan penyakit dapat dilakukan lebih awal sebagaimana saranan mencegah lebih baik daripada mengubati. Luka yang dialami oleh kanak-kanak ketika berkhatan juga lebih cepat sembuh.
Kebersihan Kulit yang berlebihan pada hujung kemaluan mempunyai suhu yang amat sesuai untuk pertumbuhan kuman kerana ia sering lembap dan bersifat menakung. Ia menakung kotoran saki-baki air kencing dan menghasilkan longgokan putih dan berbau busuk yang dikenali sebagai smegma. Ia juga merupakan faktor penyebab jangkitan kuman pada zakar seperti phimosis, paraphimosis atau balanitis. Jika serius, keadaan ini boleh menyebabkan kesakitan yang teruk dan anak anda mungkin mengalami kesukaran untuk membuang air kecil.
Elak jangkitan kuman Kajian telah membuktikan bahawa bayi yang berkhatan 10 kali lebih rendah kadar risiko jangkitan salur kencing. Jangkitan kuman salur kencing pada kanak-kanak kecil adalah serius kerana jika tidak dirawat dan boleh merosakkan fungsi buah pinggang lalu mengakibatkan kuman tersebar ke seluruh tisu badan. Berkhatan awal juga dapat mengurangkan risiko keradangan pada alat kemaluan dan kanser.
Kaedah berkhatan
Konvensional Terdapat beberapa jenis kaedah berkhatan secara konvensional. Salah satunya adalah dengan menggunakan alat yang dipanggil cautery. Ia adalah sejenis alat yang menggunakan tenaga elektrik atau kuasa bateri. Ia menghasilkan haba di hujungnya dan boleh digunakan untuk memotong lebihan kulit dan membakar salur darah. Ini menjadikan proses khatan kurang mengalami pendarahan.
Kaedah menggunakan gunting dan mata pisau masih digunakan oleh sebilangan doktor. Dengan kaedah ini, pendarahan diberhentikan menggunakan teknik ligation iaitu diikat menggunakan benang. Kaedah memberhentikan darah dengan cara ini adalah selamat kerana saluran darah besar akan tertutup dengan menggunakan ikatan benang berbanding penggunaan kaedah cautery.
Moden Kini terdapat inovasi yang telah direka untuk mengurangkan risiko-risiko pembedahan berkhatan dengan penggunaan klamp plastik. Kaedah ini tidak memerlukan jahitan dan prosesnya amat cepat dilakukan. Pelbagai jenis klamp ini yang terdapat dalam pasaran seperti Sunathrone, SmartKlamp, AlisKlamp, Tara klamp, Ismail Klamp dan Plastibel.
Kaedah berkhatan dengan menggunakan klamp telah terbukti lebih mudah, kurang pendarahan, kurang risiko jangkitan dan lebih selesa untuk kanak-kanak. Hal ini kerana si kecil boleh terus memakai seluar dan mandi serta bergerak dengan lebih selesa tanpa rasa sakit. Dia juga mudah untuk membuang air kecil dan beristinjak tanpa mencemarkan luka berkhatan.
Untuk makluman, penggunaan kaedah klamp memerlukan doktor berlatih sebelum menjalankan khatan. Oleh yang demikian, anda perlu mendapatkan khidmat doktor terlatih yang berpengalaman melakukan kaedah ini.
Terpulang kepada ibu bapa untuk memilih kaedah terbaik untuk mengkhatankan anak. Apa-apa pun, pastikan kaedah yang dipilih memberikan keselesaan kepada anak yang bakal berkhatan dan pada masa yang sama dapat mengurangkan risiko komplikasi.
Walau apa sahaja keputusan anda, pastikan si anak bersedia untuk dikhatankan. Maklumkan kepadanya tentang kebaikan berkhatan dari awal agar dia mempunyai kefahaman sejak kecil lagi. Ia juga penting bagi memastikan fizikal dan minda anak yang akan dikhatankan sihat untuk mengelakkan sebarang komplikasi.
The post Bayi Yang Berkhatan Awal Lebih Rendah Risiko Mendapat Jangkitan Salur Kencing! Ikuti 2 Lagi Faedah Berkhatan Awal appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/bayi-yang-berkhatan-awal-lebih-rendah-risiko-mendapat-jangkitan-salur-kencing-ikuti-2-lagi-faedah-berkhatan-awal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pdrm Dalam Tempoh 8 Tahun Hampir 1000 Bayi Dibuang Lebih Separuh Ditemui Sudah Tidak Bernyawa

Pdrm Dalam Tempoh 8 Tahun Hampir 1000 Bayi Dibuang Lebih Separuh Ditemui Sudah Tidak Bernyawa

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 233 hits
Inilah sebab mahkamah syariah perlu dinaik taraf zina berleluasa 4000 gadis bawah umur hamil gila KUALA LUMPUR Dianggarkan secara purata 4 000 remaja perempuan hamil bawah 18 tahun dilaporkan setiap tahun berdasarkan statistik Kementerian K...
Fahami Tentang Bayi Pramatang Risiko Kesihatan Ini Sebabnya Mereka Perlu Terus Dipantau

Fahami Tentang Bayi Pramatang Risiko Kesihatan Ini Sebabnya Mereka Perlu Terus Dipantau

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 349 hits
Bayi pramatang mempunyai risiko komplikasi yang lebih tinggi berbanding bayi yang dilahirkan pada masanya Malah hasil kajian yang dilakukan ini memerlukan anak pramatang perlu sentiasa dipantau tahap kesihatan Bagi para ibu yang melahirkan ...
Bayi Yang Dah Boleh Duduk Kawalan Kepala Yang Tegak Sudah Boleh Makan Ketahui 2 Lagi Tanda Awal

Bayi Yang Dah Boleh Duduk Kawalan Kepala Yang Tegak Sudah Boleh Makan Ketahui 2 Lagi Tanda Awal

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 294 hits
Lazimnya gigi bayi akan mula keluar apabila umur mereka di antara empat hingga tujuh bulan Pun begitu ada juga bayi yang giginya mula kelihatan seawal dua hingga tiga bulan Malah ada yang gusinya sudah kelihatan gigi pada masa kelahiran Nam...
Tali Pusat Bayi Baru Lahir Tak Di Jaga Dengan Betul Boleh Sebabkan Jangkitan Kuman Demam Panas

Tali Pusat Bayi Baru Lahir Tak Di Jaga Dengan Betul Boleh Sebabkan Jangkitan Kuman Demam Panas

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 1032 hits
Tali pusat adalah saluran kehidupan bagi janin semasa dalam kandungan Tali pusat bayi baru lahir berwarna putih kebiru biruan Setelah bayi dilahirkan doktor akan menyepit dan memotong tali pusat itu Di tempat tali pusat melekat ke perut pul...
Pengeluaran Iphone Xr Dilaporkan Dikurangkan Kerana Sambutan Lebih Rendah Daripada Jangkaan

Pengeluaran Iphone Xr Dilaporkan Dikurangkan Kerana Sambutan Lebih Rendah Daripada Jangkaan

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 268 hits
Pasca pelancaran iPhone XS XS Max dan XR kami meramalkan iPhone XR akan menjadi peranti yang mendapat sambutan tertinggi terutamanya di Malaysia Ini adalah kerana harga jualannya yang lebih rendah walaupun mempunyai saiz skrin yang lebih be...
Najib Dipenjara Lebih Awal

Najib Dipenjara Lebih Awal

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 258 hits
Sebelum PRU rakyat mahu Najib membersihkan dirinya di mahkamah peluang itu dilepaskan dipandang remeh dan tidak rasa tergugat kerana yakin menang yakin pada cash in hand cash is king yakin pada king in and out side Ramai yang cuba mengheret...
Selamatkah Alat Penggendong Bayi Anda Ikuti Langkah Pencegahan Mudah

Selamatkah Alat Penggendong Bayi Anda Ikuti Langkah Pencegahan Mudah

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 279 hits
Jika anda ingin menyiapkan kerja rumah tetapi dalam masa yang sama perlu menjaga bayi maka penggunaan alat mengendong bayi adalah pilihan yang baik Namun adakah alat mengendong bayi seperti anduh bayi atau baby carrier selamat untuk bayi an...
Bayi Lelaki Baru Lahir Kuat Menyusu Normal Pakar Kata Ia Bantu Rangsang Lebih Penghasilan Susu

Bayi Lelaki Baru Lahir Kuat Menyusu Normal Pakar Kata Ia Bantu Rangsang Lebih Penghasilan Susu

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 485 hits
Ramai ibu baru melahirkan kehairanan mengapa bayi lelaki yang baru lahir lebih kerap menyusu Hal ini secara tidak langsung menyebabkan si ibu keletihan bagi memenuhi keperluannya yang mahu menyusu dalam tempoh yang singkat Menurut Pakar Lak...
Netflix Bakal Bereksperimen Dengan Pilihan Pelan Berharga Lebih Rendah Di Beberapa Buah Negara

Netflix Bakal Bereksperimen Dengan Pilihan Pelan Berharga Lebih Rendah Di Beberapa Buah Negara

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 257 hits
Netflix merupakan perkhidmatan penstriman video yang popular di dunia dimana ia menawarkan sejumlah kandungan berbentuk siri TV dan juga filem Malah baru baru ini Netflix telah mengatakan bakal hadir dengan sekitar 17 siri asli dari Asia se...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin