Bayi Tak Perlu Banyak Bantal Waktu Tidur Bahaya Boleh Mengundang Maut


Apabila dikurniakan anak, sudah tentu disayangi dan akan dibelai manja. Siapa sangka, dalam pada dijaga rapi pun anak boleh meninggal secara tiba-tiba. Kematian mengejut atau dikenali sebagai Sudden Infant Death Syndrome (SIDS) begini biasa berlaku dalam kalangan bayi. Ada beberapa faktor yang menyebabkan kejadian malang ini.
Pun begitu, ia biasanya berlaku tanpa apa-apa simptom yang jelas. Bayi boleh meninggal secara tiba-tiba sahaja ketika tidur. Meskipun ajal dan maut di tangan Tuhan, namun ada kalanya kelalaian boleh menyebabkan anda menyesal seumur hidup.
Artikel Menarik: [Rupanya Sedu Bantu Bayi Kawal Pernagasan, Tak Perlu Letak Cebis Kertas Di Dahi!]

Pelbagai kajian dilakukan oleh para saintis bagi mengenal pasti punca berlakunya kematian bayi secara misteri ini. Ada yang mengaitkannya dengan keadaan tempat tidur bayi, posisi tidurnya malahan ada juga yang mengaitkannya dengan jangkitan bakteria.
Menerusi kajian saintifik, penemuan mendapati bahawa kehadiran bakteria turut memainkan peranan penting sebagai penyebab berlakunya SIDS. Didapati bahawa gabungan bakteria jenis Staphylococcus dan Enterobakteria yang menghuni bahagian hidung dan tekak boleh menyebabkan SIDS.
Antara berikut yang dikatakan 5 punca kepada kematian mengejut bayi yang perlu ibu bapa beri perhatian: 1.Persekitaran Pastikan bahawa keadaan persekitaran bilik tidur bayi sentiasa bersih dan bebas daripada mikroorganisma berbahaya. Pencahayaan dan sistem peredaran udara di dalam bilik tersebut perlu berada dalam keadaan yang sesuai.

Edaran udara yang tidak sempurna, memungkinkan pengumpulan mikroorganisma tersebut. Juga, pastikan bilik anak tidak dipenuhi dengan terlalu banyak hiasan kerana ia boleh mengumpul habuk dan mikroorganisma dan tidak sihat untuk pernafasan serta kesihatannya secara menyeluruh.
Artikel Menarik: [Ruam Pada Bayi Boleh Terjadi Disebabkan Perkara Ini]
2.Posisi tidur Bayi yang tidur dalam posisi meniarap lebih mudah diserang SIDS berbanding bayi yang tidur secara terlentang. Kerana tidur secara meniarap membuatkan bayi sukar bernafas dan akhirnya menyebabkan kematiannya. Tambahan pula jika hidungnya tertindih dengan bantal (elakkan penggunaan bantal semasa tidur meniarap).

3.Botol susu di mulut Sebelum tidur, pastikan tiada sebarang sisa minuman di dalam mulutnya, dengan kata lain jangan biarkan bayi tidur dengan botol susu di mulutnya. Jika bayi tersedak akibat meminum banyak air, ia sudah pasti akan membahayakan mereka.

Gunakan cara lain untuk menidurkan mereka. Juga pastikan sendawa bayi terlebih dahulu untuk memastikan dia tidak termuntah susu semasa tidur.
4.Jangan tidur bersama Sesetengah ibu, kerana risaukan keadaan bayi mereka ketika tidur memilih untuk tidur bersama bayi mereka. Langkah ini adalah salah dan sangat berisiko kerana bayi mungkin terhimpit terutamanya jika tilam yang digunakan adalah tilam jenis lembut.

Ada baiknya sekiranya anda tidur berasingan dalam bilik yang sama. Di samping selamat ia memudahkan anda melihat keadaannya ketika tidur.
Artikel Menarik: [‘Ketagih’ Bau Anak Sendiri. Dalam Masam, Ada Sedapnya!]
5.Beri ruang Ada ibu yang gemar meletakkan terlalu banyak bantal dan permainan dalam katil si bayi. Perbuatan ini patut dihindari kerana ia akan melemaskan bayi tanpa disedari.

Gunakan bantal seminimum mungkin (atau tanpa bantal langsung) supaya bayi selesa ketika tidur. Pastikan bayi tidur dalam keadaan yang terlentang.
Sesungguhnya ajal maut itu di tangan Tuhan, tetapi tidak ada salahnya jika kita sebagai ibu bapa untuk lebih peka dalam soal menjaga anak terutamanya yang masih bayi. Kadang-kadang perkara yang kita rasakan remeh itu, rupanya memberi impak yang besar kepada si manja. Berdoalah agar anak-anak sentiasa dilindungi dan dijauhkan dari sebarang kejadian sebegini.
 
The post Bayi Tak Perlu Banyak Bantal Waktu Tidur. Bahaya, Boleh Mengundang Maut! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-tak-perlu-banyak-bantal-waktu-tidur-bahaya-boleh-mengundang-maut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berdengkur Boleh Bawa Maut Ketahui Bahaya Dengkur

Berdengkur Boleh Bawa Maut Ketahui Bahaya Dengkur

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 331 hits
Berdengkur Boleh Bawa Maut Ketahui Bahaya Dengkur Dengkur dah sering berlaku pada sesiapa saja malah suami sis sendiri mempunyai masalah tidur berdengkur Tapi dengkuran suami tidaklah berlaku setiap hari melainkan pada hari di mana dia pena...
Wanita Maut Rentung Dalam Rumah Dipercayai Telefon Meletup Ketika Dicas Waktu Tidur

Wanita Maut Rentung Dalam Rumah Dipercayai Telefon Meletup Ketika Dicas Waktu Tidur

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 576 hits
Seorang wanita rentung dalam kebakaran apabila telefon bimbit yang sedang dicas dipercayai meletup ketika tidur Perkara tersebut menyebabkan rumah kayu yang didiaminya musnah dijilat api Ketika kejadian dia dikatakan sedang tidur bersama su...
Kalau Belum Sampai Waktunya Jangan Pandai Pandai Bagi Bayi Makan Boleh Sebabkan Maut Kalau Usus Anak Belum Bersedia

Kalau Belum Sampai Waktunya Jangan Pandai Pandai Bagi Bayi Makan Boleh Sebabkan Maut Kalau Usus Anak Belum Bersedia

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 392 hits
Terlalu ramai yang teruja untuk memberi bayi makan Memang seronok bila tengok si kecil makan tapi perlu dipertimbangkan kesediaan bayi sehingga usianya 6 bulan kerana ketika itu baru si kecil memerlukan kalori tambahan dalam pemakanan merek...
Tak Sangka Penghujung 2019 Hilang Orang Tersayang Ibu Bayi 8 Bulan Maut Tersepit

Tak Sangka Penghujung 2019 Hilang Orang Tersayang Ibu Bayi 8 Bulan Maut Tersepit

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 412 hits
Baru beberapa jam bertolak pulang ke rumah kehilangan isteri dan seorang anak dalam kemalangan membabitkan lima kenderaan di Kilometer 160 9 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan awal pagi semalam sungguh tak disangka Mangsa maut dikenal pas...
Ruam Pada Bayi Boleh Terjadi Disebabkan Perkara Ini

Ruam Pada Bayi Boleh Terjadi Disebabkan Perkara Ini

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 288 hits
Ruam adalah perubahan ketara dalam tekstur atau warna kulit Ruam pada kulit menjadikan kulit bengkak kerengsaan atau keradangan Ia boleh membuatkan kulit anda bersisik gatal timbul benjolan seperti jerawat atau rasa kulit terbakar Alergen h...
Rahim Adalah Rumah Pertama Janin Sebab Itu Ibu Tak Boleh Stress Demi Perkembangan Bayi

Rahim Adalah Rumah Pertama Janin Sebab Itu Ibu Tak Boleh Stress Demi Perkembangan Bayi

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 272 hits
Pastinya anda mengetahui bahawa tekanan ketika kehamilan adalah tidak baik bagi ibu serta kandungan Namun kesannya tidak terhenti di situ sahaja Ini kerana tekanan turut dikatakan mempunyai kaitan dengan jantina bayi Untuk mengetahui lebih ...
Bilik Tidur Itu Privasi Laki Bini Je Ajar Anak Supaya Tak Boleh Suka Suka Masuk

Bilik Tidur Itu Privasi Laki Bini Je Ajar Anak Supaya Tak Boleh Suka Suka Masuk

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 318 hits
Ramai yang tidak peka dengan isu masuk bilik tidur pasangan suami isteri tanpa kebenaran Ramai juga yang mengambil remeh perkara ini terutama sekali apabila yang memasuki bilik itu adalah kanak kanak Ibu bapa seharusnya mengambil perhatian ...
Nenek Ditemui Hamil 46 Tahun Zuriat Jadi Batu Kerana Percayakan Mitos Bayi Tidur Ini

Nenek Ditemui Hamil 46 Tahun Zuriat Jadi Batu Kerana Percayakan Mitos Bayi Tidur Ini

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 385 hits
Pelik tapi benar Seorang wanita di Casablanca Moroko didakwa hamil sehinggalah melahirkan bayinya 46 tahun kemudian Zahra Aboutalib dilaporkan hamil sejak tahun 1955 namun dia tidak pernah memeriksa kandungannya kepada pasukan perubatan tem...
Bayi Maut Tercampak Dari Pangkuan Ibu Selepas Kereta Bertembung

Bayi Maut Tercampak Dari Pangkuan Ibu Selepas Kereta Bertembung

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 304 hits
Seorang bayi berusia 2 tahun maut setelah tercampak dari pangkuan ibunya dalam kemalangan di Jalan Titi Haji Idris di sini awal pagi tadi Kejadian jam 7 40 pagi itu melibatkan kereta Perodua Myvi yang dipandu pasangan suami isteri bersama b...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir