Bayi Cranky Menyusu Banyak Mudah Nangis Itu Tanda Growth Spurts Berlaku 5 Kali Sebelum Umur Setahun


Tiba-tiba bay berubah suka merengek, cranky, minum susu lebih banyak dan mudah menangis. Kenapa ya, adakah ia kaitan dengan beralih bulan atau growth spurts?
Bayi anda tiba-tiba sahaja berubah jadi kuat menyusu dan kuat meragam. Kalau dulu dia senang nak tidur dan tidak kisah bermain sendirian. Growth spurt mungkin puncanya.
Pertumbuhan bayi pada tahun pertama hidup adalah cepat dan penuh dengan perubahan emosi. Bayi secara purata membesar setengah inci hingga satu inci setiap bulan dan pertambahan beratnya lima hingga tujuh auns setiap minggu pada enam bulan pertama.

Berat ketika lahirnya dengan  akan meningkat kepada dua kali ganda pada usia lima bulan dan tiga kali ganda usia setahun. (Bayi lelaki baru lahir cenderung  untuk lebih berat dan panjang berbanding bayi baru lahir perempuan)
Proses pertumbuhan yang pesat ini terjadi dalam jangka masa yang sangat singkat. Dan ini dinamakan aselerasi pertumbuhan atau lebih dikenali sebagai growth spurt. Di mana dalam istilah tempatannya ialah ‘beralih bulan’. 
BILAKAH BAYI MENGALAMI GROWTH SPURTS?
Setiap bayi berbeza, ada garis pertumbuhan pertumbuhan yang berbeza. Selalunya ia berlaku pada usia bayi seperti berikut;
Growth spurts pertama berlaku kira-kira 7 hingga 10 hari selepas kelahiran, tepat pada masanya bekalan susu ibu ibu menyusu mula stabil dan kebanyakan bayi mula bertambah berat badan. Growth spurts kedua antara 3 dan 6 minggu Growth spurts ketiga dan seterusnya pada usia 3, 6 dan 9 bulan.
MASA GROWTH SPURTS
Growth spurts selalunya berlaku dengan cepat, iaitu dua hingga tiga hari bagi setiap kali. Ini menyebabkan ramai ibu bapa yang tidak perasan atau menyedari yang si manja sedang melalui growth spurts. Ia adalah proses yang normal dan tidak ada yang perlu ditakuti.
3 TANDA BAYI ALAMI GROWTH SPURTS
Setiap bayi adalah unik. Mereka melalui tanda-tanda yang sama dan ada yang mengalami simptom yang berbeza.
KERAP LAPAR DAN KUAT MENYUSU
Kelaparan meningkat dan ini menyebabkan bayi jadi kuat menyusu atau makan. Jika bayi masih menyusu, mereka akan sentiasa mahu menyusu atau mengempeng.
MASALAH TIDUR MALAM
Bayi anda yang selama ini mudah untuk tidur malam kini suka berjaga pula. Waktu malam pun suka bermain tidak mahu tidur dan mahu makan atau menyusu.
SUKA MERAGAM
Cenderung untuk mengamuk atau menangis apabila apa yang dikehendaki tidak dipenuhi. Apabila lapar dan penat (akibat tidak tidur secukupnya), bayi akan mudah emosi dan menangis walau pun apa yang terjadi adalah perkara yang kecil yang sebelum ini mereka tidak kisah.

TIP KENDALIKAN BAYI YANG SEDANG ALAMI GROWTH SPURTS
Jadi, mama dan papa kena pandai telah mengenali tanda-tanda pertumbuhan  growth spurt ini supaya boleh bertindak dengan betul.
HADKAN MAKANAN PEJAL
Pakar mengesyorkan untuk memberikan susu, air dan sajian makanan pejal (sekiranya bayi sudah mula makan makanan pejal) pada siang hari. Ini kerana pada waktu siang, mereka akan sibuk dengan aktiviti dan memerlukan ‘bahan bakar’ tambahan!
Tapi pada sebelah malam, anda perlu kurangkan pemberian makanan sebaliknya berikan susu sahaja kerana bayi perlukan tidur dan rehat secukupnya.
MAKANAN SEBAGAI PENENANG ADALAH TIDAK DIGALAKKAN!
Menenangkan dengan makanan juga boleh menyebabkan si kecil menyusu terlalu berlebihan. Sebelum anda memberikan susu, cari isyarat asas lapar, seperti  tangisannya atau gesaan untuk mencapai payudara/  botol susu.
Tetapi pastikan ia tidak berlebihan. Bila bayi memalingkan wajah daripada payudara atau botol, bermakna mereka sudah kenyang. Jangan dipaksa mereka menghabiskan kesemuanya!
CARI ALTERNATIF UNTUK MENENANGKAN
Jika si manja sudah minum susu secukupnya tiga jam sebelum itu dan berat badannya ketika itu naik dengan baik, anda boleh cuba alternatif lain untuk menenangkannya iaitu dengan menukarkan lampin, membedungnya semula dan mendodoinya. Anda juga boleh lakukan apa sahaja perkara lain kerana pada peringkat ini, bayi anda akan lebih sukar untuk ditenangkan dan dihiburkan.
The post Bayi Cranky, Menyusu Banyak & Mudah Nangis, Itu Tanda Growth Spurts. Berlaku 5 Kali Sebelum Umur Setahun appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/bayi-cranky-menyusu-banyak-mudah-nangis-itu-tanda-growth-spurts-berlaku-5-kali-sebelum-umur-setahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Menyusu Tak Kenyang Kurang Kencing Puting Luka Sakit Rupanya Tongue Tie Anak Perlu Dirawat

Bayi Menyusu Tak Kenyang Kurang Kencing Puting Luka Sakit Rupanya Tongue Tie Anak Perlu Dirawat

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 583 hits
Menyusu tapi tidak kenyang dan kelihatan tidak puas antara tanda tanda yang diperhatikan ibu ini walau pun berat bayinya naik Tongue tie pada bayi punca ibu ini alami masalah puting melecet luka hingga fobia untuk menyusukan Mungkin ramai y...
Membedung Banyak Kelebihan Bantu Bayi Tidur Lena Elak Terkejut Mama Papa Mesti Buat

Membedung Banyak Kelebihan Bantu Bayi Tidur Lena Elak Terkejut Mama Papa Mesti Buat

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 454 hits
Bedung bayi berikan banyak kelebihannya kepada bayi Selepas lahir bayi melalui perubahan suasana dari alam rahim ke dalam dakapan mama dan papa Bantunya menempuh hari hari pertamanya dengan cara membedungnya menggunakan kain Tindakan membed...
Bagaimana Cara Berkhitan Bagi Bayi Perempuan Sebelum Berkhitan Ibu Bapa Wajib Tahu Prosedur

Bagaimana Cara Berkhitan Bagi Bayi Perempuan Sebelum Berkhitan Ibu Bapa Wajib Tahu Prosedur

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 295 hits
Saya bakal melahirkan bayi perempuan dan merancang untuk melakukan khitan pada bayi saya beberapa hari selepas bersalin Saya ingin memohon pandangan dan pendapat doktor tentang cara berkhitan untuk bayi perempuan Bagaimana cara ia dilakukan...
Pusat Bayi Menonjol Keluar Atau Benjolan Pada Ari Ari Itu Mungkin Hernia Hernia Berkomplikasi Perlu Dibedah Segera

Pusat Bayi Menonjol Keluar Atau Benjolan Pada Ari Ari Itu Mungkin Hernia Hernia Berkomplikasi Perlu Dibedah Segera

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 440 hits
Pusat bayi menonjol keluar benjolan pada ari ari itu mungkin hernia Hernia berkomplikasi perlu dibedah segera Anak menangis sudah ditukar lampin disusukan serta didukung namun tidak berkesan meredakannya Cuba periksa alat kelaminnya sama ad...
Ikan Raksasa Dari Laut Dalam Tertangkap Nelayan Banyak Orang Jepang Khawatir Itu Pertanda Tsunami

Ikan Raksasa Dari Laut Dalam Tertangkap Nelayan Banyak Orang Jepang Khawatir Itu Pertanda Tsunami

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 240 hits
Bukan ikan biasa ikan oarfish ini melegenda jadi pertanda bencana di Jepang Banyak tertangkap dalam seminggu terakhir waduh kira kira ada apa ya
Lapisan Seakan Lemak Warna Putih Yang Melekat Pada Kulit Bayi Baru Lahir Itu Bukan Kotoran

Lapisan Seakan Lemak Warna Putih Yang Melekat Pada Kulit Bayi Baru Lahir Itu Bukan Kotoran

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 527 hits
Tu dia hari ni nak jadi doktor tak bertauliah boleh ka hahahahaha Ok sabar ye Yang nak kecam tu berbaris tepi skrin Habis baca entri ni satgi baru kecam sorang sorang Kalau kecam serentak satgi tak dengar pulak hangpa dok maki apa Alang ala...
Sebelum Merangkak Berguling Dan Mengesot Ala Komando Wajib Bagi Dulu Bayi Enjoy

Sebelum Merangkak Berguling Dan Mengesot Ala Komando Wajib Bagi Dulu Bayi Enjoy

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 309 hits
Merangkak adalah cubaan pertama bayi untuk bergerak Petunjuk jelas bayi anda sedia untuk merangkak adalah keupayaannya untuk duduk sendiri Apabila bayi anda sedia untuk merangkak dia berupaya untuk menolak dirinya ke kedudukan duduk Kadang ...
Berat Badan Bayi Turun Lepas Hari Ke 10 Itu Normal Tapi Sangat Mustahak Untuk Dipantau Selalu

Berat Badan Bayi Turun Lepas Hari Ke 10 Itu Normal Tapi Sangat Mustahak Untuk Dipantau Selalu

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 432 hits
Berapa berat baby masa lahir ya Itulah antara soalan popular untuk diajukan ketika melawat bayi baru lahir atau setiap kali berbual tentang perihal bayi Isu berat badan bayi juga ada kala menimbulkan kebimbangan apabila ia tidak selari deng...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened