Bawa Masuk Orang Muda Dengan Idea Baharu Kata Tok Mat



PETALING JAYA: Umno mungkin pernah menyaksikan kegemilangannya pada 1970-an dan 1980-an dan kemudian berdepan dengan keadaan terburuk dalam beberapa tahun kebelakangan ini – namun satu hal yang pasti buat parti berusia 74 tahun itu, ia tidak boleh terperangkap di masa lalu. Timbalan Presiden Mohamad Hasan menyedari hakikat itu dan beliau mempunyai visi buat Umno untuk menjadi parti yang berasaskan idea dan menghargai pengetahuan baharu.
Dalam temubual bersama FMT, Mohamad berkata Umno hendaklah berkembang seiring waktu.
“Saya nak jadikan Umno sebagai parti berasaskan idea, parti yang mengalu-alukan ilmu, dan orang yang mempunyai ilmu, bukan parti yang tersangkut kaki dalam zaman 70-an dan 80-an.
“Umno memerlukan pakar-pakar, orang yang mempunyai kepakaran masing-masing supaya dapat membawa Umno ke tahap yang lebih cemerlang lagi,” kata beliau.
Mohamad, yang dilantik sebagai timbalan presiden selepas kejatuhan Umno dari kerajaan pusat pada 2018 berkata parti tersebut telah melalui banyak pembaharuan dalam tempoh tiga tahun ini termasuk melakukan pindaan drastik dalam perlembagaannya.
Antara pembaharuan penting yang dilakukan Umno adalah memansuhkan syarat yang menghalang mana-mana ahli yang mahu bertanding jawatan presiden termasuk mempunyai sokongan 30% Umno bahagian selain menganggotai Majlis Tertinggi parti.
“Itu satu kekangan yang amat tidak baik bagi parti. Selepas pindaan perlembagaan kita buat, sekarang ini siapa saja yang nak bertanding, boleh bertanding. Isi borang, ada satu penyokong dan pencadang, maka ‘okay’,” katanya.
Beliau berkata satu lagi kunci pembaharuan yang dilaksanakan Umno adalah membuka pengundian untuk jawatan tertinggi kepada ahli akar umbi, berbanding sebelumnya iaitu dihadkan kepada tujuh orang ketua dari setiap bahagian.
“(Dahulu), itu satu perkara yang mendedahkan Umno kepada…aktiviti yang tidak baik, politik wang berleluasa,” kata Mohamad.
Kini, lebih 200,000 perwakilan parti di seluruh negara berpeluang untuk menyatakan sokongan dan memilih barisan kepimpinan yang mereka rasakan layak.
Selain itu, pembaharuan Umno turut menyaksikan penurunan kuasa daripada ibu pejabat kepada Badan Perhubungan Negeri berhubung kelulusan keahlian, termasuk isu displin.
Beliau menambah dalam kes Umno Sabah, badan perhubungan negeri telah diberi kuasa autonomi dalam hal pentadbiran, termasuk memutuskan calon pilihan raya tahun lalu dan pembentukan kerajaan negeri.
Mengulas mengenai muka baharu untuk mengisi hieraki parti, Mohamad berkata membawa masuk pemimpin muda dari masa ke semasa sememangnya memberi nilai tambah kepada Umno.
Beliau berharap lebih ramai pemimpin muda tampil untuk bertanding dalam pemilihan parti yang dijadual diadakan tahun ini.
“Saya harap supaya pemimpin-pemimpin muda ambil bahagian dalam proses pemilihan. Jangan lari, masuklah gelanggang. Tawarkan diri, sebab sekarang ini tak susah nak bertanding, baik di peringkat cawangan, mahupun peringkat bahagian.
“Orang macam saya ini generasi yang akan mewarisi kepimpinan kepada generasi muda, tapi tiada kalau generasi muda, saya nak bagi dekat siapa,” katanya.
Jelas Mohamad, beliau tidak mahu lagi melihat kelemahan kepimpinan parti kerana komposisinya yang tidak seimbang. Pada masa lalu secara majoritinya Umno diisi oleh pemimpin veteran, hanya sebilangan kecil anak muda yang mendapat tempat dalam kepimpinan parti.
“Banyak juga yang muda-muda, yang cerdik-cerdik, tapi kalau di peringkat parti, banyak yang dicantas. Jadi, sekarang kita tak mengamalkan dasar sebegitu.”




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/03/bawa-masuk-orang-muda-dengan-idea.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perlu Berdepan Semula Jika Pas Tolak Bn Kata Tok Mat

Perlu Berdepan Semula Jika Pas Tolak Bn Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 170 hits
KUALA LUMPUR Umno berkata sekarang PAS yang akan tentukan sama ada mahu bekerjasama dengan Barisan Nasional atau tidak pada PRU15 Timbalan Presiden Mohamad Hassan bagaimanapun mengingatkan PAS akan mendapat lebih banyak faedah dan manfaat s...
Tok Mat Hentam Parti Kutip Dan Bekas Pkr

Tok Mat Hentam Parti Kutip Dan Bekas Pkr

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 170 hits
March 27 2021 Mohamad Hasan berkata pesaing parti itu tidak perlu mengajar Umno soal perpaduan ummah sekiranya mereka hanya memancing dan mengutip ahli politik yang meninggalkan Umno dan perjuangan Melayu Islam bawaannya sejak sekian lama T...
Tok Mat Cautions Against Enemies Within Party Says They Should Be Abandoned Forever

Tok Mat Cautions Against Enemies Within Party Says They Should Be Abandoned Forever

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 193 hits
Umno deputy president Datuk Seri Mohamad Hasan today cautioned about enemies within the party and said such people should be dropped from the party indefinitely In his keynote address today the politician known as Tok Mat reserved some hars...
Who Is Umno S Pm Candidate You Re Talking To Him Now Jokes Tok Mat

Who Is Umno S Pm Candidate You Re Talking To Him Now Jokes Tok Mat

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 288 hits
Umno deputy president Datuk Seri Mohamad Hasan jokingly told reporters today that he will be the party s candidate as prime minister in the next general election However he later backtracked by saying that any decision will be left to the p...
Pau 2020 Ph Gagal Pn Tak Cekap Tiba Masa Bn Kembali Dalam Pru15 Tok Mat

Pau 2020 Ph Gagal Pn Tak Cekap Tiba Masa Bn Kembali Dalam Pru15 Tok Mat

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 157 hits
mykmu netUMNO perlu mengambil kesempatan mengetengahkan semula Barisan Nasional sebagai kerajaan pilihan rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke 15 selepas kegagalan kerajaan Pakatan Harapan dan ketidakcekapan kerajaan Perikatan Nasional Menurut ...
Tok Mat 3 Perkara Utama Perlu Dilakukan Jika Umno Mahu Kembali Ke Putrajaya

Tok Mat 3 Perkara Utama Perlu Dilakukan Jika Umno Mahu Kembali Ke Putrajaya

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 171 hits
KUALA LUMPUR Tiga perkara utama perlu dilakukan oleh ahli Umno sekiranya parti Melayu itu berhajat untuk kembali ke tampuk pentadbiran negara khususnya menang dalam pilihan raya umum ke 15 kata Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan Mohamad b...
No More Threats No More Party Hopping Demands Tok Mat

No More Threats No More Party Hopping Demands Tok Mat

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 190 hits
Umno deputy president Mohamad Hasan says dirty activities to woo the support of MPs must stop KUALA LUMPUR Umno deputy president Mohamad Hasan has called for an end to threats and dirty activities to woo the support of MPs in a thinly veile...
Umno S Future Lies In Ideas And The Young Says Tok Mat

Umno S Future Lies In Ideas And The Young Says Tok Mat

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 202 hits
PETALING JAYA Umno has seen its greatest days in the 70s and 80s and probably its worst days in the past few years but one thing is certain for the 74 year old party it cannot afford to be stuck in the past Umno deputy president Mohamad Has...
Jangan Bersilat Pulut Kalau Sah Tarik Diri Ogos Kita Keluar Ramai Ramai Cadang Tok Mat

Jangan Bersilat Pulut Kalau Sah Tarik Diri Ogos Kita Keluar Ramai Ramai Cadang Tok Mat

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Umno harus menyahut desakan perwakilan untuk parti itu keluar daripada kerajaan Perikatan Nasional pada Ogos kata Timbalan Presiden Mohamad Hasan Jika kita dah setuju nak tarik diri pada Ogos jadi tarik diri bulan itu Jangan ma...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang