Bawa Barang Berat Dengan Anak Anak Lagi Bukan Senang Intan Akui Struggle Jadi Ibu Tunggal Tapi Perlu Move On


Pada awalnya tiada sesiapa mengenali sosok cantik ini sehinggalah kisah rumah tangganya menjadi sensasi dan trending di Malaysia pada empat tahun yang lalu. Ketika itu, wanita ini hanyalah seorang suri rumah dan penceraian mengubah 100% kehidupanya.


Ibu tunggal yang berjiwa kental ini mesra dikenali sebagai bonda oleh pengikut-pengikut di laman instagram, Intan Saleh mengakui anak adalah cinta dan sumber kekuatan setelah dugaan besar yang hadir dalam hidupnya. Tanpa anak-anak mungkin dia tidak setabah sekarang.

“Bangkitlah, dugaan yang datang dekat kita sebab tuhan tahu kita mampu hadapinya. DIA tak akan bagi kalau hambanya tak mampu untuk hadapi. Fikir positif, InyaAllah”

Mengakui banyak cabaran dalam membesarkan dua cahaya mata lelaki, Arish (7 tahun) dan Ariq (5 tahun) sendirian dibawah satu bumbung bukanlah satu tugas yang mudah. Setelah menggalas tugas menjadi ibu serta ayah dalam masa yang sama membuatkan wanita ini bangkit menjadi seoarang wanita yang berjaya dan kisah Intan Liyana Saleh dikongsi dalam Anugerah Pa&Ma Gala Moms diinspirasikan bersama Cetaphil.

“Kekuatan tu datang melalui anak, apa yang kita lalui kita kena fikir anak dahulu. So bila kita rasa kita sakit, kecewa sebenarnya tak jadi apa pun tapi anak-anak kita pula yang terabai. Kita kena kuat demi anak-anak dan diri sendiri. Sayangi diri sendiri.”

“Bukan senang nak handle anak sendiri. Intan sorang-sorang handle anak dekat rumah. Kadang-kadang kena berlembut tapi ada masanya perlu garang juga.”
“Intan selalu fikir positif, tuhan bagi ujian ni untuk dekatkan diri kita dengan tuhan. Intan nak anak-anak mengerti erti hidup.”

“Untuk Arish dan Ariq, bonda nak abang dan adik faham apa yang bonda lalui. Macam mana bonda membesarkan adik dan abang sorang-sorang. Macam mana struggle nya bonda keluar beli barang bonda bawak abang dan adik, bawak barang berat-berat dengan anak. Bonda cuma nak happy kan abang dengan adik. Setiap hari, setiap saat bonda cuma fikir abang dengan adik. Sebab macam mana kita nak teruskan hidup. Macam mana nak cari duit. Bonda sorang-sorang nak besarkan abang dengan adik, bonda takut. sebab kalau tersilap langkah orang akan salahkan bonda. Macam-macam bonda fikir. Bonda harap abang dengan adik faham erti kehidupan bila besar nanti, jadi orang yang baik.”
Ramai yang menjadikan Intan Saleh sebagai inspirasi untuk bangkit dari kekecewaan. Namun baginya setiap hidup ada dugaanya dan nasihat Intan buat semua supaya sentiasa fikirkan diri sendiri dan anak-anak supaya terus bangkit.

“Macam mana nak move on? Itu atas diri sendiri, sampai bila nak bersedih? kita juga yang sakit. Bagi single mom yang ada anak tu memang struggle. Tapi kena fikir untuk diri sendiri dan anak. Ada orang lain yang lagi teruk diuji. Kita just lalui, kehidupan memang sentiasa ada dugaan. Teruskan kehidupan demi anak-anak.”
Bagi yang terlepas menonton siaran langsung bersama Intan Saleh boleh saksikan video di bawah.

____
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini.Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
 
The post “Bawa Barang Berat Dengan Anak-Anak Lagi, Bukan Senang” Intan Akui Struggle Jadi Ibu Tunggal, Tapi Perlu Move On appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bawa-barang-berat-dengan-anak-anak-lagi-bukan-senang-intan-akui-struggle-jadi-ibu-tunggal-tapi-perlu-move-on/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pertama Kali Nak Bersalin Elakkan Bawa Terlalu Banyak Baju Ibu Anak Akan Menyusahkan Nanti

Pertama Kali Nak Bersalin Elakkan Bawa Terlalu Banyak Baju Ibu Anak Akan Menyusahkan Nanti

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 316 hits
Apakah persediaan bersalin di hospital yang perlu bakal ibu ketahui Selain beg hospital adakah terdapat borang pra pendaftaran hospital yang perlu diisi Persediaan bersalin di hospital Sebelum kita mengetahui apakah keperluan beg hospital y...
3 Tahun Jadi Bapa Tunggal Suri Rumah Tugas Yang Berat Superdad Akui Kadang Nak Menangis Je

3 Tahun Jadi Bapa Tunggal Suri Rumah Tugas Yang Berat Superdad Akui Kadang Nak Menangis Je

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 275 hits
Menjadi suri rumah bukanya mudah rutin setiap hari bermula seawal subuh dan berakhir hingga lewat malam Banyak urusan rumah yang perlu diselesaikan setiap hari Tanpa suri rumah tiadalah rumah yang kemas teratur makanan yang enak dihidang di...
Tinggalkan 6 Anak Masih Kecil Ibu Tunggal Dijemput Ilahi Selepas Dijangkiti Covid

Tinggalkan 6 Anak Masih Kecil Ibu Tunggal Dijemput Ilahi Selepas Dijangkiti Covid

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 275 hits
Jika di awal kes penularan wabak Covid 19 tahun lalu kita risaukan kesihatan golongan yang mempunyai penyakit kronik dan warga emas Namun sekarang ia sangat berbeza sekali kerana ramai golongan muda yang mendapat jangkitan Covid sehingga di...
Hiburan Dafi Akui Pencapaian Sebagai Anak Seni Selama 13 Tahun Belum Memuaskan

Hiburan Dafi Akui Pencapaian Sebagai Anak Seni Selama 13 Tahun Belum Memuaskan

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 289 hits
Nama selebriti Dafi 33 sudah tidak asing lagi dalam industri tanah air ini apatah lagi sudah hampir 13 tahun melibatkan diri di dalam kerjaya seni Malaysia ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementWalau bagaimanapun Dafi atau nama sebenarnya Gadaffi ...
Ibu Berdepan Ragam Anak Enggan Makan Sabar Ibu Cuba 5 Tip Bijak Ini Dahulu

Ibu Berdepan Ragam Anak Enggan Makan Sabar Ibu Cuba 5 Tip Bijak Ini Dahulu

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 341 hits
Amalan pemakanan yang tidak sihat boleh menyebabkan anak susah makan Jom ketahui cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah tabiat makanan anak ini Tabiat pengambilan makanan anak Memastikan anak mendapat makanan berkhasiat dan seimb...
Ibu Yang Susah Nak Turun Berat Badan Kerap Sakit Kepala Letih Tandanya Dia Stres

Ibu Yang Susah Nak Turun Berat Badan Kerap Sakit Kepala Letih Tandanya Dia Stres

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 241 hits
Kaitan masalah berat badan susah naik atau turun seseorang isteri ada kemungkinan besar berpunca masalah stres yang kronik Ini kerana stres yang kronik boleh ganggu sistem hormon dalam badan Badan akan mengalami masalah hormon tak seimbang ...
Hiburan Saya Reda Cabaran Saya Nak Beritahu Anak Anak Ibu Mereka Dah Tiada Shuib Sepahtu

Hiburan Saya Reda Cabaran Saya Nak Beritahu Anak Anak Ibu Mereka Dah Tiada Shuib Sepahtu

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 325 hits
Suami kepada penyanyi Allahyarhamah Siti Sarah Shuib Sepahtu memaklumkan bahawa dia reda dengan pemergian isteri kesayangan pagi tadi dan menerimanya sebagai takdir dan ketentuan daripada Ilahi ARTIKEL BERKAITAN hAdvertisementUjar Shuib kin...
Mudah Marah Berat Badan Menurun Antara Simptom Anak Hadapi Malnutrisi

Mudah Marah Berat Badan Menurun Antara Simptom Anak Hadapi Malnutrisi

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 246 hits
Umum mengetahui bahawa malnutrisi pada kanak kanak merujuk kepada kekurangan nutrisi dalam badan Kekurangan nutrisi ini terjadi apabila kanak kanak tidak mengambil kalori dan protein yang mencukupi untuk membesar dengan baik Sebenarnya maln...
Susu Penambah Berat Badan Anak 1 Tahun Dengan Kandungan Terbaik

Susu Penambah Berat Badan Anak 1 Tahun Dengan Kandungan Terbaik

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 242 hits
Memiliki anak memang sesuatu yang membahagiakan sehingga kita perlu menjaga anak dengan baik dengan memberikan nutrisi yang terbaik pula Nutrisi terbaik ini sangat diperlukan khususnya untuk anak usia 1tahun yang sudah mulai mengkonsumsi ma...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp