3 Tahun Jadi Bapa Tunggal Suri Rumah Tugas Yang Berat Superdad Akui Kadang Nak Menangis Je


Menjadi suri rumah bukanya mudah, rutin setiap hari bermula seawal subuh dan berakhir hingga lewat malam. Banyak urusan rumah yang perlu diselesaikan setiap hari. Tanpa suri rumah tiadalah rumah yang kemas teratur, makanan yang enak dihidang di atas meja, baju yang bersih tergantung dalam almari.

Bila kita sendiri yang berada dalam situasi ‘suri rumah’ barulah kita memahami bagaimana penatnya tugas menjadi suri rumah. Hal ini diakui sendiri oleh bapa tunggal kepada 3 cahaya mata. Dia mengambil keputusan untuk menjaga sendiri anak-anak tanpa bantuan sesiapa. Ikuti perkongsian beliau.
Genap sudah 3 tahun aku jadi bapa tunggal.

Tiga tahun membesarkan budak kecil umur 4, 2 dan 7 bulan bersendirian sampailah depa besar. Dari baby yang baru merangkak sekarang dah siap boleh flying kick bila bergaduh dengan abang-abang dia.
Apa yang aku belajar selama 3 tahun ini?
1. Jadi surirumah sepenuh masa ni adalah kerja yang berat yakmat. Respek betul pada mak-mak yang anak ramai. Duduk rumah sepenuh masa dan berbakti pada keluarga dari 5 pagi sampailah 11 malam setiap hari non-stop sepanjang berpuluh tahun. Huge respect.

2. Penat urus rumahtangga ni lain maciam betul. Kalau dapat offer untuk pergi kerja 16 jam sehari aku lebih rela dari duduk urus rumah dan anak-anak selama 16 jam sehari. Nampak macam mudah, eleh duduk rumah jer pun. Tapi tidak sama sekali. Silalah cuba bagi siapa yang belum pernah tu.
3. Surirumah perlu keluar ambil angin. Duduk terperuk di rumah 24 jam sehari memang boleh buat jiwa jadi gelap oihh. Kena keluar juga tengok dunia. So kena juga keluar pergi mall ke, kedai ke, atau dalam kereta pusing-pusing tengok highway pun jadilah. Bukan mengada-ngada nak keluar tapi nak bagi kelegaan pada mata dan otak.
4. Kena ada “me time” weh. Inilah yang paling dikehendaki. Tak lama pun cuma 4-5 jam dah memadai. Sebab kalau lama pun dia akan jadi susah hati jugak lepas tu. Dia dah mula rindu anak, dah mula wonder apa yang jadi kat rumah tu dan macam-macam. But seminggu sekali at least kena ada me time ni. Dapat jalan sorang-sorang kat mall, dapat pergi spa, dapat shopping. Heaven noh rasa dia.

5. Kena ada bantuan. Bukan tak boleh buat semua kerja bersendirian, tapi sesekali bila ada bantuan, rasa lega dan lapang jiwa. So kalau ada orang tolong angkat kain, buan sampah, cuci toilet, vakum karpet, mop lantai atau cuci pinggan sendiri lepas makan pun dia syukur sangat dah.
Begitulah.
Ada banyak lagi tapi malas tulis panjang-panjang. Sesungguhnya jadi pengurus anak dan rumahtangga sepenuh masa ni memang tough gila.
Tambahan yang seorang diri macam aku ni. Awal-awal dulu kira nak nangis jer. Penat dan stress. Tapi bila dah lama macam ni, layan jer semua. Penat dan stress tetap sama, tapi dah tahu cara nak handle dah.
So, suka aku nak berpesan pada korang yang masih ada pasangan tu, salinglah bantu membantu. Suami yang masih ada isteri tu bersyukurlah banyak-banyak. Rajinlah tolong dia, ringankanlah beban dia.

Sesungguhnya bila salah seorang dah takde nanti waktu tu barulah kau rasa. Barulah kau sedar yang tugas itu sangat berat dan menyesal sebab tak bantu dia.
Lagipun aku dengar orang pompuan selalu kata, suami yang basuh pinggan, jemur dan lipat kain, cuci toilet, vakum dan mop serta pandai buat nasi goreng kampung adalah lelaki yang seksi dan idaman para suri.
Depa lah kata.
Aku sampaikan saja.
#superdaddy
Kredit:Khairul Abdullah
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
The post “3 Tahun Jadi Bapa Tunggal, Suri Rumah Tugas Yang Berat” Superdad Akui Kadang Nak Menangis Je appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/3-tahun-jadi-bapa-tunggal-suri-rumah-tugas-yang-berat-superdad-akui-kadang-nak-menangis-je/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19 Budak 10 Tahun Yatim Piatu Sekelip Mata Terpaksa Kuarantin Sendirian Di Rumah

Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19 Budak 10 Tahun Yatim Piatu Sekelip Mata Terpaksa Kuarantin Sendirian Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 316 hits
Ibu bapa sudah meninggal dunia kerana COVID 19 seorang kanak kanak berusia 10 tahun dilaporkan terpaksa menjalani kuarantin seorang diri di rumahnya
Bapa Didakwa Pukul Anak 3 Tahun Sampai Mati Sebab Merengek Nak Kencing Sampai Tidurnya Terganggu

Bapa Didakwa Pukul Anak 3 Tahun Sampai Mati Sebab Merengek Nak Kencing Sampai Tidurnya Terganggu

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 309 hits
Seorang lelaki bergelar ayah didakwa sanggup memukul anak kandungnya yang berusia 3 tahun sehingga membawa maut di sebuah perkampungan di Pandang Panjang Sumatera Barat pada Jumaat lalu
Suri Rumah Menangis Didenda Rm9 000 Kerana Hina Agong

Suri Rumah Menangis Didenda Rm9 000 Kerana Hina Agong

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 270 hits
Wanita itu turut mengakui perbuatannya adalah bodoh KUALA LUMPUR Seorang suri rumah yang didenda RM9 000 kerana membuat dan memulakan komunikasi jelik terhadap Yang di Pertuan Agong melalui laman sosial Facebook miliknya menangis di Mahkama...
Budak 10 Tahun Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Selepas Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19 Kuarantin Sendirian Di Rumah

Budak 10 Tahun Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Selepas Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19 Kuarantin Sendirian Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 232 hits
Ibu bapa sudah meninggal dunia kerana COVID 19 seorang kanak kanak berusia 10 tahun dilaporkan terpaksa menjalani kuarantin seorang diri di rumahnya Lebih memilukan ibunya dikatakan meninggal dunia dalam keadaan hamil lima bulan pada Isnin ...
Bawa Barang Berat Dengan Anak Anak Lagi Bukan Senang Intan Akui Struggle Jadi Ibu Tunggal Tapi Perlu Move On

Bawa Barang Berat Dengan Anak Anak Lagi Bukan Senang Intan Akui Struggle Jadi Ibu Tunggal Tapi Perlu Move On

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 268 hits
Pada awalnya tiada sesiapa mengenali sosok cantik ini sehinggalah kisah rumah tangganya menjadi sensasi dan trending di Malaysia pada empat tahun yang lalu Ketika itu wanita ini hanyalah seorang suri rumah dan penceraian mengubah 100 kehidu...
Tahun Ajaran Baru Ruben Onsu Sarwendah Berbagi Tugas Untuk Dampingi Anak Di Hari Pertama Sekolah

Tahun Ajaran Baru Ruben Onsu Sarwendah Berbagi Tugas Untuk Dampingi Anak Di Hari Pertama Sekolah

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 249 hits
Seperti yang diketahui tahun ini Bentrand sudah duduk di bangku SMA dan adiknya Thalia duduk di bangku SD
Rupanya Dah 9 Tahun Masuk Islam Sanggup Berjauhan Dari Anak Kecil Scha Akui Ini Pengorbanan Terbesar Pengasuh Lara

Rupanya Dah 9 Tahun Masuk Islam Sanggup Berjauhan Dari Anak Kecil Scha Akui Ini Pengorbanan Terbesar Pengasuh Lara

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 447 hits
Bukan mudah untuk meninggalkan anak kecil dan keluarga di kampung demi mencari rezeki Namun itulah pengorbanan yang dilakukan oleh pengasuh Lara Alana yang mesra dipanggil Auntie Joy Baca Sedar tak sedar rupanya dah masuk tahun ke 7 perkhid...
Fizo Nak Kahwin Hujung Tahun

Fizo Nak Kahwin Hujung Tahun

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 305 hits
Fizo seloroh nak kahwin hujung tahun Pelakon Fizo Omar 36 hanya berseloroh dengan pengikut dalam laman sosial apabila meluahkan hasrat mahu mendirikan rumah tangga pada penghujung tahun ini Fizo atau nama sebenarnya Wan Hafizol Wan Omar men...
Profil Windy Cantika Aisah Atlet Angkat Berat Berusia 19 Tahun Sumbang Pingat Pertama Indonesia

Profil Windy Cantika Aisah Atlet Angkat Berat Berusia 19 Tahun Sumbang Pingat Pertama Indonesia

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 381 hits
Atlet Angkat Berat Indonesia Windy Cantika Aisyah Wakil Indonesia berusia 19 tahun Windy Cantika Aisah memenangi pingat gangsa selepas dua kali mencatatkan masa terbaik dalam acara clean and jerk Wanita Kelahiran 19 tahun tersebut turun di ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat